از ثبت برند قهوه چه می دانید ؟

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

قهوه دومین نوشیدنی پر طرفدار جهان پس از آب می باشد. بوی شگفت انگیز قهوه با طعم تلخ و دلچسب آن سبب شده مردم بسیاری در سراسر ایران و جهان هر روز صبح خود را با این نوشیدنی جادویی آغاز کنند.
قهوه خام یا قهوه سبز و همچنین انواع قهوه های دیگر مانند قهوه ترک و قهوه اسپرسو تلخ فواید فراوانی برای سلامتی بدن دارند.
به دلیل مصرف فراوان قهوه، امروزه برندهای متعددی از این محصول وجود دارد. برند یا علامت تجاری یکی از اولین راه ها برای معرفی هر محصول و خدمات است. سوالاتی که این جا ممکن است مطرح  شود این است که آیا ثبت برند قهوه اجباری است ؟ علائم تجاری قابل ثبت و غیرقابل ثبت کدامند ؟ مراحل و مدارک ثبت برند چیست ؟ در این نوشته به بررسی دقیق این موارد بر اساس قوانین کشور ایران خواهیم پرداخت. خوانندگان عزیز می توانند علاوه بر مطالعه نوشتار ذیل، در صورت نیاز به هرگونه مشاوره تخصصی رایگان در این زمینه با ما در ثبت شرکت فکر برتر تماس حاصل فرمایند.

  • آیا ثبت برند قهوه اجباری است ؟

همان طور که اشاره شد، امروزه به دلیل تغییرات گسترده در تمامی ابعاد زندگی بشرعلی الخصوص تغذیه ، شرکت های بسیاری در زمینه ی قهوه اقدام نموده اند که به دلیل مصالح اجتماعی و  سلامت مردم این علائم می بایست به ثبت برسند. در این رابطه ، ماده 1 قانون ثبت علائم و اختراعات مقرر می دارد :
" داشتن علامت تجاری اختیاری است مگر در مواردی که دولت آن را الزامی قرار دهد".
به موجب ماده 5 تصویبنامه مورخ سوم اردیبهشت 1328 مواردی که دولت ثبت آن ها را اجباری دانسته است به شرح ذیل است :
1- داروهای اختصاصی ( سپسیالتیه ) مورد استعمال طبی یا بیطاری که با نسخه پزشک یا بدون آن مصرف می شود.
2- مواد غذایی که در لفاف و یا ظروف و به اسم مشخصی باشد مانند کنسرو و مواد غذایی ، آردهای مخصوص، چای های مختلف ، شکلات ، آب نبات، پنیر، شیر، مربا، ترشی، کره و روغن های مختلف و غیره
3- آب های معدنی یا گازدار، شربت آب های میوه ... که در تحت اسم و ظرف مشخصی به معرض فروش گذارده می شود.
4- لوازم آرایش و وجاهت که برای استعمال مستقیم بر روی بدن انسان به کار می رود مانند صابون ، خمیر ، پودر ، محلول عطریات ، ادکلن و پماد
تمام اجناس دارویی و طبی و مواد غذایی مذکور در این آیین نامه، اعم از آن که در داخل ایران ساخته و یا در خارج ساخته و وارد کشور شود و در بازار تحت اسم مشخصی که بر روی برچسب آن زده می شود به معرض فروش قرار گیرد باید دارای علامت صنعتی یا تجارتی ثبت شده بود و در روی برچسب نکات زیر تصریح شود:
الف- اسم تجارتی و نشانی سازنده ی جنس با قید کشور مبدا
ب- شماره ثبت علامت در ایران
بر اساس ماده ی 2 این آیین نامه، علامت و مشخصات بالا باید قبل از به معرض فروش قرار دادن جنس روی اجناسی که از خارجه وارد شده قید گردد.
برچسب مقرره در ماده ی 1 باید طوری الصاق شود که نتوان آن را از روی لفاف یا ظرفی که در آن جنس به معرض فروش گذاشته می شود به سهولت برداشت و تنظیم آن باید به طریقی باشد که نام کشور مبدا و نام و نشانی سازنده علامت و شماره ثبت و از زمانی که وزارت بهداری اعلام کند شماره و تاریخ اجازه ی فروش در ایران خوانا باشد.
تمام این نوشتجات که بر روی برچسب الصاق شده به اجناس خارجه ممکن است به زبان بیگانه باشد استعمال زبان فارسی نیز اختیاری خواهد بود.

  • علائم تجاری قابل ثبت و غیرقابل ثبت

الف- علائم تجاری قابل ثبت :
هر کلمه، حرف یا حروف ، اعداد ، اشکال ، تصاویر و یا ترکیبی از همه این ها علامت تجاری یا اصطلاحاَ برند محسوب می شوند و قابلیت ثبت دارند.
علامت تجاری نه تنها باید با سایر علایم تجاری تمایز و تفاوت داشته باشد و با نوع و جنس کالا نیز ارتباط تنگاتنگ نشان دهد ، بلکه باید توام با ابتکار و نوآوری ترسیم و تنظیم گردد و از اسامی عام و گمراه کننده در علامت استفاده نشود ، مثلاَ کلمه " میوه " برای نوع خاصی از میوه مثل " کیوی " یا " موز" نمی تواند به عنوان علامت تجاری انتخاب شود مگر اینکه این کلمه همراه با علائم و اشکال دیگر مجموعه ای را تشکیل دهند که به عنوان علامت تجاری آن میوه خاص به کار می رود.
علامت تجاری باید جدید ، ابتکاری بوده و گمراه کننده نباشد.
ب- علائم تجاری غیرقابل ثبت :
علائمی که ثبت آن ها ممکن نیست، دو گروه می باشند. برخی از آن ها به دلیل فقدان " صفت مشخصه " و " وجه تمایز " و گروهی به جهت مغایرت با " حفظ منافع عمومی " شرایط لازم را برای ثبت شدن ندارند. این موارد عبارتند از:
1- غیرقابل ثبت به دلیل فقدان ویژگی تمایز بخش
2- واژه های عمومی یا غیراختصاصی
3- غیرقابل ثبت به دلیل حفظ منافع عمومی
4- علائم تجاری مخالف با نظم عمومی و یا اخلاق حسنه
5- غیرقابل ثبت بودن علائم رسمی کشورها ، موسسات عمومی و سازمان های بین المللی

  • مدارک ثبت برند تولید قهوه

ثبت علامت تجاری ( برند / مارک ) در ایران در اداره علامت تجاری ( در تهران ) انجام می شود که برای ثبت علامت تجاری باید کلیه مدارک لازم فراهم گردد تا با رعایت کامل مقررات مراحل قانونی ثبت آن طی شود. مدارک مورد نیاز برای ثبت برند ماشین عبارت است از :
1- تکمیل دو نسخه اظهارنامه علامت
2- مدارک هویت متقاضی :
الف) اشخاص حقیقی: فتوکپی شناسنامه و کارت ملی
ب) اشخاص حقوقی: آخرین روزنامه رسمی، تصویر شناسنامه و کارت ملی صاحبان امضاء
3- مدارک نماینده قانونی: در صورتی که تقاضا توسط نماینده قانونی( وکیل، دارنده یا دارندگان حق امضاء برای اشخاص حقوقی و ...) به عمل آید مدارک آن ضمیمه گردد.
4- ده نمونه گرافیکی با تصویر از علامت درخواست حداکثر در ابعاد 10×10 سانتی متر
5- در صورت سه بعدی بودن علامت، ارائه علامت به صورت نمونه گرافیکی یا تصویر دو بعدی به نحوی که از شش زاویه متفاوت تهیه و درمجموع یک نمونه واحد را تشکیل دهند.
6- ارائه مدارک دال بر فعالیت در رشته مربوطه.
7- استفاده ازحق تقدم: در صورتی که متقاضی یا متقاضیان ثبت بخواهند به استناد تقاضای ثبت خارج از کشور ازمزایای حق تقدم "حداکثر تا6 ماه" استفاده نمایند می بایست مدارک مربوطه به حق تقدم را همزمان با تسلیم اظهارنامه یا حداکثر ظرف مدت 15روز از آن تاریخ تسلیم نمایند.
8- نسخه ای از ضوابط و شرایط استفاده ازعلامت جمعی و تأییدیه مقام صلاحیت دار
9- رسید مربوط به پرداخت هزینه های قانونی:
الف) هزینه اظهارنامه اشخاص حقیقی
ب) معادل ارزی کلیه هزینه ها و تعرفه های ثبتی علامت بر مبنای فرانک سوئیس می بایست به شماره حساب ارزی به نام خدمات ثبتی اداره کل مالکیت صنعتی واریز گردد.

  • مراحل ثبت برند

برای ثبت برند تجاری در ابتدا باید تقاضانامه ای به نام اظهارنامه ثبت علامت تجاری ( درخواست ثبت برند ) را تسلیم اداره ثبت علائم تجاری و مالکیت های صنعتی نماییم. اظهارنامه باید شامل نام و نام خانوادگی، محل سکونت صاحب برند و ده نسخه از لوگو یا طرح علامت مورد تقاضا باشد. همچنین باید مشخص شود علامت مورد تقاضا برای چه کالا یا کالاهایی، مثلاَ رب گوجه فرنگی، حبوبات یا صابون استفاده خواهد شد . متقاضی ساکن هر کجا که باشد، چه تهران و چه شهرستان و چه خارج از کشور، باید در اظهارنامه محلی را در تهران مشخص کند تا تمام ابلاغیه ها و نامه ها به آنجا ارسال شود. ( در حال حاضر تمام این مراحل به صورت اینترنتی انجام می شود )
اداره ثبت علائم و طرح های صنعتی وظیفه دارد ظرف مدت 15 روز کاری از تاریخ تسلیم اظهارنامه نسبت به رد یا قبول آن اقدام نماید. این اداره در روند رسیدگی به این سه شرط عمل می کند : نام تجاری مورد تقاضا از علائم ممنوعه نباشد و بیانگر کالا باشد نه اسم عام . قبل از این به نام شخص یا شرکت دیگری ثبت نشده باشد . شبیه برندی که قبلاَ توسط شخص یا شرکتی دیگر ثبت شده است نباشد. اگر اظهارنامه ثبت برند تجاری رد شود، دلیل آن باید کتباَ به مقتضی اعلام شود و متقاضی تا ده روز از تاریخ ابلاغ فرصت اعتراض دارد اگر اظهارنامه قبول شود یا بعد از رد تقاضا حکم قطعی مبنی بر قبول آن صادر شود، اداره ثبت شرکت ها نسبت به ثبت برند تجاری اقدام می کند و مراتب را جهت اطلاع عموم در روزنامه رسمی کشور به چاپ می رساند.

  • نکته :

- حق انحصاری برند تنها با شخصی است که برند را ثبت قانونی کرده است.
- برای ثبت برند تاریخ تقاضای ثبت آن هم بسیار مهم است. اگر یک علامت تجاری هم زمان دو متقاضی برای ثبت داشته باشد، متقاضی ای که تاریخ تقاضای آن ارجحیت داشته باشد اجازه به ثبت رساندن آن را دارد.
- اگر شخصی اجازه استفاده از برند خود را بخواهد به شخص دیگری بدهد این کار را باید در اداره ثبت مالکیت صنعتی با به ثبت رساندن انجام دهد.
- اعداد چه به صورت فارسی و چه به صورت لاتین به تنهایی به هیچ وجه امکان ثبت ندارند.
در صورت نیاز به هرگونه مشاوره تخصصی با ما تماس حاصل فرمایید.
ثبت شرکت فکر برتر آماده ی پاسخگویی به کلیه ی سوالات شما در زمینه های حقوقی و ثبتی نظیر ثبت شرکت و ثبت برند می باشد.

واحدهای ثبتی

تغییرات: 09129352517
تاسیس: 09128578441
عمان: 09128330765
برند: 09129350317
کارت بازرگانی: 09120907459
کد اقتصادی و ارزش افزوده: 09128348466
طرح صنعتی: 09128394102
اختراع و دانش بنیان: 09128579331

تماس با ما

جردن بالاتر از اسفندیار پ۱۴۱ طبقه سوم (جهت مراجعه حضوری)
تهران، خیابان فاطمی، روبروی سازمان آب، پلاک 223، ساختمان فکر برتر
تلفن: 42143-021
021-42017
021-42037000
09128330765

بهینه سازی و سئو توسط شرکت سئو ایران