فرآیند ثبت شرکت در تبریز

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

تبریز یکی از کلان شهرهای مهم ایران و جزو قطب های اقتصادی اصلی کشور محسوب می شود.
این شهر به دلیل ظرفیت های متعدد خود ، مقصد مناسبی برای متقاضیانی است که می خواهند از طریق ثبت شرکت اقدام به سرمایه گذاری نمایند. در این مقاله ، قصد داریم تا به مهم ترین نکات ثبت شرکت در تبریز بپردازیم. قدر مسلم آن است که  متقاضیان محترم ، در صورت نیاز به هرگونه مشاوره تخصصی می توانند با ما تماس حاصل فرمایید. ثبت شرکت فکربرتر آماده ی پاسخگویی به کلیه ی سوالات شما در زمینه های حقوقی و ثبتی می باشد.

  • تعیین موضوع شرکت

موضوع شرکت چیزی است که شرکت برای انجام آن امر یا آن امور تشکیل شده است. موضوع شرکت باید امری انتفاعی باشد اعم از تجاری یا غیرتجاری. ولی نمی تواند مخالف قانون یا مغایر با نظم عمومی یا مبهم و غیرمعین باشد. مثلاَ شرکتی که قصد دارد برای اداره قمارخانه ها تشکیل شود موضوع آن نامشروع است و اجازه تاسیس دریافت نمی دارد. در بعضی از کشورها مانند انگستان موضوع شرکت را نمی توان تغییر داد، ولی در قوانین ایران تغییر موضوع شرکت مانعی ندارد. مجمع عمومی فوق العاده حق دارد آن را تغییر دهد. ( چون جزء موارد اساسنامه است ) و مراتب را به مرجع ثبت شرکت ها اعلام دارد تا برای اطلاع عموم آگهی شود.
در مجموع موضوعات فعالیت برای ثبت شرکت به سه گروه تقسیم می شود :
1- موضوعاتی که به کلی غیرقابل ثبت و فعالیت هستند.
2- موضوعاتی که قبل از ثبت نیاز به اخذ مجوز دارند.
3- موضوعاتی که بدون نیاز به دریافت مجوز از سازمان و ارگان ها به ثبت می رسند.
چنانچه موضوع تعیین شده مستلزم موافقت مراجع خاصی باشد، لازم است که قبل از اقدام به ثبت ، مجوزهای لازم اخذ گردد. این موضوعات شامل 23 مورد کلی می باشند که هریک از این 23 مورد خود شامل چند موضوع مرتبط به هم می باشد. تعدادی از موضوعات فعالیت نیز بدون نیاز به اخذ مجوز قابلیت ثبت نزد مرجع ثبت شرکت ها را دارند .

  • تعیین نوع و قالب شرکت

شرکت تجاری به تناسب نیازهای متنوع دنیای تجارت، انواع گوناگونی یافته است که البته دارا بودن شخصیت حقوقی، وجه مشترک همه آنهاست. انواع این شرکت ها طبق قانون عبارتند از :
1- شرکت سهامی 2– شرکت با مسئولیت محدود 3– شرکت تضامنی 4– شرکت مختلط غیرسهامی 5– شرکت مختلط سهامی 6– شرکت نسبی 7– شرکت تعاونی تولید و مصرف
اکثر شرکت هایی که در تبریز ثبت شده اند شرکت با مسئولیت محدود و سهامی خاص هستند. سایر انواع شرکت ها هر چند وجهه قانونی و حقوقی لازم را دارند اما به نسبت کمتر مرسوم هستند. در ذیل، به معرفی این شرکت ها می پردازیم.
شرکت با مسئولیت محدود :
شرکت با مسئولیت محدود، شرکتی است که بین دو یا چند نفر برای امور تجاری تشکیل شده و هر یک از شرکاء بدون این که سرمایه به سهام یا قطعات سهام تقسیم شده باشد فقط تا میزان سرمایه خود در شرکت، مسئول قروض و تعهدات شرکت است.
با توجه به آنچه گفته می شود می توان چنین نتیجه گرفت که :
1- شرکت با مسئولیت محدود بین دو یا چند نفر تشکیل می شود. در واقع تعداد شرکاء در هر حال محدود است.
2- شرکت دوستانه و خانوادگی است. بیشتر بین افرادی که روابط مالی نزدیک با هم دارند تشکیل می شود.
3- در این شرکت سرمایه به سهام تقسیم نمی شود. بلکه شرکاء هر یک سهم الشرکه ای دارند که مجموع آن سرمایه شرکت را تشکیل می دهد. البته هر یک از شرکاء بدون این که قید تساوی در بین باشد، صدی چند از کل سرمایه را می پردازند.
4- مسئولیت شرکاء در برابر قروض و تعهدات شرکت فقط تا میزان سرمایه ای است که پرداخته اند و نه بیشتر.
شرکت سهامی خاص :
شرکت سهامی خاص، شرکتی سهامی است که حداقل سرمایه آن یک میلیون ریال است و سرمایه آن منحصراَ از طرف موسسین تامین می شود.
ویژگی ها و خصوصیات شرکت سهامی خاص :
1- سرمایه شرکت سهامی خاص به هنگام تاسیس نباید از 1.000.000 ریال کمتر باشد.
2- سرمایه شرکت منحصراَ توسط خود موسسین تامین می شود و حق صدور اعلامیه پذیره نویسی را ندارند.
3- در نام شرکت باید کلمه " خاص " قبل از ذکر نام شرکت و یا بعد از آن بلافاصله اضافه شود. مثلاَ " شرکت سهامی خاص البرز " یا " شرکت البرز، سهامی خاص " . عبارت شرکت سهامی باید در تمام نوشته ها و سربرگ های شرکت قید گردد.
4- شرکت سهامی خاص حق انتشار اوراق قرضه را ندارد.
5- اعضای هیئت مدیره شرکت سهامی خاص حداقل سه نفر می باشد.
6- شرکت های سهامی خاص، نمی توانند سهام خود را برای پذیره نویسی یا فروش در بورس اوراق بهادار یا توسط بانک ها عرضه نمایند و یا با انتشار آگهی و اطلاعیه یا هر نوع اقدام تبلیغاتی به فروش سهام خود مبادرت کنند، مگر این که به شرکت سهامی عام تبدیل شوند و از مقررات آن پیروی نمایند.

  • شرایط انتخاب نام شرکت

هر شرکت باید نام مشخص و مخصوصی داشته باشد تا از شرکت های دیگر متمایز گردد. لذا انتخاب نام منصوب برای شرکت های تجاری امری ضروری است. به موجب دستورالعملی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر نموده است؛ نام شرکت باید فارسی و ایرانی باشد. بنابراین اداره کل ثبت شرکت ها از صدور نام های فانتزی و خارجی خودداری می نماید.
البته چنانچه شرکت های ثبت شده در خارج از کشور، مورد تایید اداره کل ثبت شرکت ها قرار بگیرند و با شرکت ایرانی ادغام و یا راساَ پس از اخذ مجوز مبادرت به تشکیل شعبه یا نمایندگی در ایران نمایند؛ می توانند از نام خارجی استفاده کنند.
معمولاَ نام شرکت از موضوع آن گرفته می شود مانند شرکت سهامی پنبه ایران که برای خرید و فروش پنبه تشکیل شده است و یا ممکن است نام محل و یا نامی ابتکاری مرکب از چند حرف باشد.
در شرکت های سهامی عام کلمه " عام " و در شرکت های سهامی خاص، کلمه " خاص" بلافاصله بعد از اسم یا قبل از اسم شرکت اضافه می شود؛ به این منظور که نوع شرکت سهامی جهت مراجعه کنندگان مشخص باشد.

  • سرمایه شرکت :

با توجه به این امر که سرمایه از مهم ترین عوامل تجارت می باشد؛ لذا هر شرکت باید دارای سرمایه ای باشد تا بتواند نتیجه ای از عملیات خود را که امر تجارت است؛ به دست آورد. اهمیت شرکت های تجاری به میزان سرمایه آن ها بستگی دارد. در قانون تجارت ایران برای سرمایه شرکت های سهامی حداکثری تعیین نشده است. ولی به موجب اصلاحیه قانون تجارت مقرر گردیده است که در موقع تاسیس، سرمایه شرکت های سهامی عام از پنج میلیون ریال و سرمایه شرکت های سهامی خاص از یک میلیون ریال نباید کمتر باشد و اگر کمتر شد؛ تا حداکثر ظرف مدت یکسال باید جبران شود و یا شرکت را به نوع دیگری تبدیل کنند. در غیر این صورت و بر اساس دادخواست هر ذینفع، دادگاه صالح حکم به انحلال شرکت خواهد داد.
طبق قانون، در موقع تشکیل شرکت های سهامی دارندگان سهام می باید حداقل سی و پنج درصد کل سرمایه را پرداخت و بقیه را فقط تعهد نمایند. البته مدت تعهد و پرداخت سرمایه باقی مانده از پنج سال تجاوز نخواهد کرد. ولی اگر آورده های شرکاء غیرنقدی باشد باید تمام آن تادیه و تقویم شود. در سرمایه شرکت، میزان سرمایه نقدی و غیرنقدی و مقدار سرمایه پرداخت شده و تعهد شده باید به طور تفکیکی مشخص باشد؛ به نحوی که برای اشخاص ثالث هیچگونه ابهامی وجود نداشته باشد. باید توجه داشت که کل سرمایه شرکت در بدو تاسیس نمی تواند آورده غیرنقدی باشد.

  • مدارک و اطلاعات لازم جهت ثبت شرکت در تبریز :

1- کپی مدارک هویتی شامل شناسنامه و کارت  ملی ، گواهی عدم سوء پیشینه مدیر عامل و اعضای هیات مدیره، کپی شناسنامه و کارت ملی و گواهی عدم سوء پیشینه بازرس اصلی و علی البدل ( در شرکت های سهامی خاص)
2- تعیین نام شرکت ، موضوع فعالیت شرکت ، میزان سرمایه شرکت ، آدرس شرکت ( می بایست فقط در محدوده منطقه ثبتی باشد )، تعیین سهامداران و میزان سهام آن ها ، تعیین مدیران شرکت و سمت آن ها ( مدیر عامل ، رییس هیات مدیره ، نایب رییس هیات مدیره ) ،  اسامی اشخاصی که حق امضا دارند ، تعیین بازرسین شرکت ( مخصوص شرکت های سهامی خاص)
توضیح بیشتر آنکه، مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت در تمامی واحدهای ثبتی یکسان است، اما تفاوت های جزیی نیز وجود دارد. به عنوان مثال جهت ثبت شرکت در واحد ثبتی تهران هیچ یک از اعضاء نیاز به ارائه کارت پایان خدمت نخواهند داشت، این در صورتی است که در شهرهای دیگر می بایست مدیرعامل حتماَ کارت پایان خدمت ارائه دهد .

  • بزرگ ترین مواردی که معمولاَ در ثبت شرکت باید آن ها را در نظر گرفت :

1- با اشخاصی که اطلاعات کاملی در خصوص آن ها ندارید شریک نشوید .
2- اطلاعات خود را در زمینه ثبت شرکت و قوانین مرتبط با آن نکمیل نمایید بدون اطلاعات اقدام نکنید.
3- در صورت بی اطلاع بودن در خصوص روند اداری و ثبت یک شرکت بدون داشتن وکیل اقدام نکنید .
4- بدون اطلاعات برای شرکت خود سرمایه انتخاب ننمایید.
5- بدون داشتن هدف شرکت ثبت نکنید .
در انتها لازم به توضیح است ثبت شرکت تا زمان حصول نتیجه یعنی صدور آگهی شرکت، نیازی به مراجعه حضوری نخواهد داشت و تمامی مراحل ثبت آن به صورت اینترنتی و از طریق سامانه ثبت شرکت ها می باشد.
از همراهیتان سپاسگزاریم.
" گروه فکر برتر "
مجموعه ای متشکل از برترین متخصصان با بهره گیری از
خدمات بهینه

واحدهای ثبتی

تغییرات: 09129352517
تاسیس: 09128578441
عمان: 09128330765
برند: 09129350317
کارت بازرگانی: 09120907459
کد اقتصادی و ارزش افزوده: 09128348466
طرح صنعتی: 09128394102
اختراع و دانش بنیان: 09128579331

تماس با ما

جردن بالاتر از اسفندیار پ۱۴۱ طبقه سوم (جهت مراجعه حضوری)
تهران، خیابان فاطمی، روبروی سازمان آب، پلاک 223، ساختمان فکر برتر
تلفن: 42143-021
021-42017
021-42037000
09128330765

بهینه سازی و سئو توسط شرکت سئو ایران