دانستنی هایی راجع به ثبت شرکت های جوینت ونچر

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

یکی از صوری که امروز خیلی رواج پیدا کرده است ، موردی است که دو شریک ثبت شده یا دو تاجر یا یک نفره و یک شرکت تجاری تعهد می کنند با مشارکت یکدیگر کار معین یا کارهای معینی را انجام دهند. این موارد که در اصطلاح اروپایی Joint Venture نامیده می شود؛ امروز برای انجام کارهای مهم خیلی معمول شده است و اغلب کارهای بزرگ که صلاحیت فنی یا سرمایه شرکتی کافی برای انجام آن نیست به این ترتیب از طرف موسسات دولتی واگذار می شود. مثلاَ برای ساختمان سدهای بزرگ یا کارخانه های خیلی مهم چون شرکت های ایرانی سابقه انجام چنین کارهایی را ممکن است نداشته باشد یا کادر فنی آن ها کاملاَ مجهز نباشد یا سرمایه لازم در اختیار آن ها نباشد موسسات دولتی مانند سازمان برنامه شریک برنامه شرکت های شرکت کننده در مناقصه را مجبور می کند که کار مزبور را با مشارکت یک شرکت خارجی که سابقه ممتدی در این نوع کارها دارد انجام دهد.

در این قبیل موارد چون کار شرکت محدود به امر یا امور معینی است طرفین به موجب قرارداد تعهد مشترکی که با یکدیگر منعقد می کنند انجام آن امور را تعهد می کنند بدون آنکه شرکت ثالثی تشکیل دهند.
در این نوع شرکت ها هر کدام از طرفین شخصیت حقوقی خود را حفط می کنند ولی به موجب قرارداد سازمان مستقلی برای انجام امر معین تشکیل می دهند که وظایف آن را به موجب قرارداد سازمان مستقلی برای انجام امر معین تشکیل می دهند که وظایف آن را به موجب قراردادی که تعهد مشترک Joint Venture نامیده می شود تعیین می کنند، ولی اغلب مسئولیت هر یک از شرکت ها در مقابل مقاطعه دهنده تضامنی است و هر کدام از این شرکت ها متضامناَ مسئول اعمال سازمان تعهد مشترک می باشند.

گفتنی است ، این شکل از شرکت ، تقریباَ در تمام دنیا وارد شده که با معانی متنوع و مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. از جمله امتیازات جوینت ونچرها به نسبت سایر ساختارهای جایگزین مانند کنسرسیوم، می توان به موارد ذیل اشاره کرد :
- کاهش ریسک از طریق مشارکت
- نیاز به سرمایه گذاری اولیه کم و محدود

 

sabt sherkat joint


- مسیر جدید برای خروج از بازار ( از طریق فروش سهام یا IPO )
- سرعت بخشیدن برای ارائه محصول به بازار و معرفی آن
شرکت جوینت ونچر لزوماَ بر اساس یک قرارداد و به منظور انجام یک فعالیت خاص و مشخص تشکیل می شود. در تنظیم قرارداد جوینت ونچر و ذکر هویت طرفین، چنانچه طرف شخص حقوقی است شماره و محل ثبت و اگر نماینده است مشخصات سند نمایندگی و اگر دولت است سمت امضاء کننده و حق امضای وی و قانونی که به او قدرت متعهد نمودن دولت و ورود به مشارکت را داده است باید قید گردد.
این شرکت را می توان در قالب شرکت با مسئولیت محدود و یا سهامی خاص به ثبت رساند. نماینده می تواند از مدیران شرکت یا خارج از شرکت یا سهام داران شرکت باشد. یعنی هر شخصی که داخل یا خارج از شرکت باشد.

طرق پایان جوینت ونچر 

جوینت ونچرها می توانند به طرق مختلفی به پایان برسند :
1) با انجام موضوع قرارداد
2) با انقضای یک دوره زمانی از پیش تعیین شده
3) با فوت یا انحلال یکی از طرفین
4) با حکم دادگاهی که ادامه جوینت ونچر را به دلیل اختلافات عمیق طرفین ، از لحاظ عملی غیر ممکن دانسته است.

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت جوینت ونچر 

1) تکمیل فرم تقاضای ثبت شرکت
2) تصویر شناسنامه و کارت ملی نماینده شرکت
3) تصویر آگهی ثبت شده شرکت ( روزنامه رسمی ) یا آخرین تغییرات ( در صورت وجود )
4) دو نسخه مدارک ثبتی شرکت شامل ( اساسنامه ، اظهارنامه ، شرکتنامه )
5) اخذ مجوز شرکت

 

اسناد ثبت شرکت جوینت ونچر


6) عدم سوپیشینه اعضای هیات مدیره
چند سوال :
1) تفاوت جوینت ونچر با شراکت چیست ؟
به طور معمول، شراکت یک همکاری بلند مدت و مستمر است در صورتی که جوینت ونچر تنها در خصوص یک پروژه کاری و تجاری شکل می گیرد.
2) آیا شرکت ها و یا اشخاص حقیقی می توانند قرارداد جوینت ونچر را به زبان فارسی منعقد کنند یا خیر ؟
بله . چرا که به موجب ماده 10 قانون مدنی که راجع به اصل آزادی اراده است ، طرفین قرارداد می توانند هر آنچه خلاف قانون نباشد را در قرارداد بگنجانند.
3) منظور از بومی سازی قرارداد جوینت ونچر چیست ؟
منظور از بومی سازی قرارداد جوینت ونچر این است که کلیه مواد قرارداد مطابق با قوانین و مقررات داخلی تدوین گردد و همچنین قابلیت اجرایی داشته باشد.
هم چنین بخوانید :
- چگونگی ثبت شرکت های کنسرسیوم و جوینت ونچر

 

 

 

 

واحدهای ثبتی

تغییرات: 09129352517
تاسیس: 09128578441
عمان: 09128330765
برند: 09129350317
کارت بازرگانی: 09120907459
کد اقتصادی و ارزش افزوده: 09128348466
طرح صنعتی: 09128394102
اختراع و دانش بنیان: 09128579331

تماس با ما

جردن بالاتر از اسفندیار پ۱۴۱ طبقه سوم (جهت مراجعه حضوری)
تهران، خیابان فاطمی، روبروی سازمان آب، پلاک 223، ساختمان فکر برتر
تلفن: 42143-021
021-42017
021-42037000
09128330765

بهینه سازی و سئو توسط شرکت سئو ایران