7 نکته اساسی در ثبت برند ماکارانی

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

ماکارانی یا اسپاگتی یکی از خوشمزه ترین غذاهایی است که می شود به همگان معرفی کرد. این غذای ساده ، محبوب ترین غذای جهان و جزو رژیم غذایی بیشتر ساکنان کره زمین می باشد . به طوریکه اکثر افراد در هر کجای این کره خاکی ، برای یک بار هم که شده آن را امتحان کرده اند.
امروزه بیش از 600 نوع ماکارانی تولید می شود. فرآورده های ماکارانی ، فرآورده هایی مانند اسپاگتی ، فتوچینی ، ورمیشل ، گوش ماهی یا صدفی ، نودل و لازانیا را در برمی گیرد ؛ علاوه بر این انواع مختلف دیگری بر حسب فرهنگ غذایی وجود دارد. نکته جالب توجه آنکه ، احتمالاَ تهیه و مصرف ماکارانی پیش از نان بوده است. چرا که تهیه ماکارانی بر خلاف نان نیاز به تخمیر و پخت ندارد و به همین دلیل ، تهیه آن برای انسان های اولیه آسان تر بوده است.

در حال حاضر، ایران چهارمین صادرکننده ماکارانی در جهان می باشد . برندهای خوشنام و شناخته شده این محصول در سطح جهان سبب شده تا بیشتر کشورها با ماکارانی ایرانی آشنا شوند.
در این مقاله قصد داریم تا دستور مرحله به مرحله ثبت برند ماکارانی را آموزش دهیم. با ما همراه باشید .

مدارک مورد نیاز برای ثبت برند ماکارانی

1) اظهارنامه ثبت
2) نسخه اصلی یا رونوشت گواهی شده وکالتنامه ، در صورتی که تقاضا توسط نماینده قانونی به عمل آید.
3) ارائه ده نمونه از علامت به صورت گرافیکی که با علامت الصاق شده روی اظهارنامه یکسان بوده و ابعاد آن حداکثر 10 در 10 سانتی متر باشد.اگر ارائه علامت به صورت گرافیکی نباشد ده نمونه از کپی یا تصویر علامت حداکثر در همین ابعاد و به نحوی که مرجع ثبت مناسب تشخیص دهد،ارائه خواهد شد.

 


درخواست کننده باید بر روی هر اظهارنامه یک نمونه از علامت را الصاق و آن را امضاء نماید . نمونه سوم در موقع ثبت بر روی صفحه مربوطه در دفتر ثبت و نمونه چهارم بر روی تصدیق ثبت الصاق می شود. علاماتی که برجسته یا گود در روی شیی ء نشان داده می شود بر روی کاغذ نفش خواهد شد. ابعاد نمونه نباید از ده سانتیمتر از هر طرف تجاوز کند.
بر روی هر نمونه الصاق شده به طریق بالا مهر شعبه ثبت شرکت ها و علایم تجاری و اختراعات زده می شود به طریقی که یک قسمت از مهر بر روی نمونه و قسمت دیگر بررو.ی صفحه قرار گیرد.
چنانچه مرجع ثبت نمونه علامت ارائه شده را مناسب تشخیص ندهد، تسلیم نمونه مناسب را درخواست می نماید.در هر حال،علامت باید به همان نحو که درخواست و ثبت می شود استعمال گردد.
4) در صورت سه بعدی بودن علامت،ارائه علامت به صورت نمونه های گرافیکی یا تصویر دو بعدی روی برگه به نحوی که از شش زاویه متفاوت تهیه و در مجموع یک نمونه واحد که همان علامت سه بعدی را تشکیل دهند،الزامی است.
5) مدارک مربوط به حق تقدم که باید همزمان با تسلیم اظهارنامه یا حداکثر ظرف 15 روز از آن تاریخ تسلیم شود.
6) ارائه مدارک دال بر فعالیت در حوزه ذی ربط بنا به تشخیص مرجع ثبت.
7) نسخه ای از ضوابط و شرایط استفاده از علامت جمعی و ارائه گواهی مقام صلاحیتدار،اتحادیه یا دستگاه مرتبط،در صورتی که ثبت علامت جمعی مورد درخواست باشد.
8) مدارک مثبت هویت متقاضی
9) رسید مربوط به پرداخت هزینه های قانونی
10) مدارک نمایندگی قانونی،در صورتی که تقاضا توسط نماینده قانونی به عمل آید.
توجه داشته باشید در صورت استفاده از حروف لاتین در تصویر علامت یا نام مورد نظر ، نیاز به ارائه کارت بازرگانی خواهد بود.

مراحل ثبت برند ماکارانی به چند مرحله تقسیم می گردد

1) پس از تکمیل مدارک ثبت برند ماکارانی ، باید متقاضی ، نماینده قانونی او و یا وکیل حقوقی او با ورود به سایت اداره مالکیت صنعتی و در قسمت مالکیت معنوی، اطلاعات متقاضی شامل حقیقی یا حقوقی بودن را وارد کرده و مدارک مورد نیاز را بسته به حقیقی یا حقوقی بودن در سامانه بارگذاری و تقاضا را با دریافت کد رهگیری ارسال نماید.
2) در مرحله بعد، کارشناسان مربوطه با بررسی برند شما، نتیجه درخواست را اعلام می دارند. در این مرحله اگر برند مشکلی داشته باشد ، می بایست نسبت به اصلاح آن اقدام گردد. به طور معمول این زمان یک ماهه است. اما چنانچه به دلایلی طرح برند به طور کامل رد شود، در این صورت دیگر امکان پیگیری موضوع ثبت برند وجود ندارد.
3) در صورت تایید کارشناس، کارشناس مسئول و رئیس اداره ثبت برند ، متقاضی می بایست خود و یا وکیلش به صورت حضوری در محل اداره مالکیت معنوی حضور پیدا کند.
4) پس از ثبت، باید با هزینه متقاضی ، آگهی برند در روزنامه رسمی و روزنامه کثیرالانتشار درج شود . با توجه به چاپ در روزنامه رسمی به اشخاص ثالث که در آن طبقه شغلی فعالیت می نمایند اجازه داده می شود که در صورت اعتراض آن را به اداره مالکیت صنعتی و مراجع قضایی و دادگاه ها اعلام نمایند.


5) بعد از گذشت یک ماه از آگهی برند ، اداره مالکیت معنوی گواهینامه ثبت برند را صادر خواهد نمود.
6) پس از صدور گواهینامه ، یک بار دیگر موضوع ثبت کردن برند آگهی خواهد شد. هزینه چاپ دو آگهی در روزنامه رسمی با توجه به تعداد خطوط و ابعاد علامت تجاری و سیاه سفید یا رنگی بودن آن تعیین خواهد شد.
برای ثبت برند ماکارانی، باید به یک سری نکات که در این قسمت به آن اشاره خواهیم کرد توجه داشته باشید :
1) وفق ماده 5 تصویبنامه مورخ سوم اردیبهشت 1328 ، دولت ثبت مواد غذایی که در لفاف و یا ظروف و به اسم مشخصی باشد مانند کنسرو و مواد غذایی ، آردهای مخصوص، چای های مختلف ، شکلات ، آب نبات، پنیر، شیر، مربا، ترشی، کره و روغن های مختلف و غیره را اجباری دانسته است .
2) به موجب قانون ، هر برندی قابلیت ثبت ندارد. برندهای قابل ثبت باید حداقل هایی را داشته باشند . به عنوان مثال باید کاملاَ قابلیت ایجاد تمایز را داشته باشند. توام با نوآوری بوده و گمراه کننده نباشند. بدیهی است کلماتی که خارج عرف و مغایر فرهنگ ایرانی اسلامی باشد نمی توانند به عنوان علامت تجاری انتخاب شوند.
3) چنانچه می خواهید نام برند شما فارسی باشد، باید یک مستند معنایی در لغت نامه دهخدا داشته باشید.
4) بهتر است قبل از اقدام برای ثبت برند، از برند مورد نظرتان استعلام بگیرید. با استعلام برند قبل از ثبت می توان از اسامی، طرح ها و شکل های برندهایی که قبلاَ ثبت شده اند به همراه نوع کالا یا خدمات و طبقه ثبت شده در آن اطلاع پیدا کرد.
5) یکی از اطلاعات ضروری هنگام ثبت برند، انتخاب طبقه از طبقه بندی علائم تجاری است. برای این که ثبت علائم تجاری آسان تر و منظم تر انجام شود، حدود 45 طبقه ایجاد شده است که محصولات و خدمات مختلف را دسته بندی کرده است. شما می بایست با انتخاب طبقه مورد نظر ، حیطه فعالیت خود را تعیین کنید و از این راه به راحتی مجوزهای مربوطه را بگیرید و فعالیت خود را آغاز کنید. برای مثال، طبقه 30 مربوط به محصولات ذیل است :
قهوه ،چای، كاكائو، شكر، برنج ، نشاسته كاسار يا مانيوك ( تاپيوكا)، نشاسته نخل خرما) ساگو) ، بدل قهوه ، آرد و فراورده های تهيه شده از غلات ، نان ، نان شيرينی، شرينی جات شيرينی يخی؛ عسل ، ملاس يا شيره قند، مايه خمير، گرد مخصوص شيرينی پزی يا پخت نان؛ نمك خردل ؛ سركه؛ انواع سس ( چاشنی ) ادويه جات ، يخ .
6) در صورتی که درخواست کننده قصد ثبت چندین برند را به طور هم زمان داشته باشد، برای ثبت هر علامت باید از اظهارنامه جداگانه استفاده شود. اما در صورتی که تحت یک علامت بخواهیم چند محصول که متعلق به چند طبقه مختلف است را به ثبت برسانیم استفاده از یک اظهارنامه برای ثبت آن ها امکان پذیر است.
7) مدت اعتبار ثبت کردن برند ، 10 سال از تاریخ تسلیم اظهارنامه ثبت برند می باشد. این مدت با درخواست صاحب برند برای دوره های متوالی ده ساله با پرداخت هزینه تعیین شده قابل تمدید است. یک مهلت ارفاقی شش ماهه که از پایان دوره شروع می شود، برای پرداخت هزینه تمدید ، با پرداخت جریمه تاخیر در نظر گرفته می شود.
ساعت کار مفید اداره ثبت برند ، لوگو و علائم تجاری ایران از ساعت 8 صبح الی 14:30 می باشد. این ساعت ممکن است در مناسبات های مختلف تغییر کند.
هم چنین بخوانید :
ثبت برند برنج
- اقدامات لازم جهت ثبت برند روغن زیتون
- ثبت برند عسل چگونه انجام می شود ؟

 

واحدهای ثبتی

تغییرات: 09129352517
تاسیس: 09128578441
عمان: 09128330765
برند: 09129350317
کارت بازرگانی: 09120907459
کد اقتصادی و ارزش افزوده: 09128348466
طرح صنعتی: 09128394102
اختراع و دانش بنیان: 09128579331

تماس با ما

جردن بالاتر از اسفندیار پ۱۴۱ طبقه سوم (جهت مراجعه حضوری)
تهران، خیابان فاطمی، روبروی سازمان آب، پلاک 223، ساختمان فکر برتر
تلفن: 42143-021
021-42017
021-42037000
09128330765

بهینه سازی و سئو توسط شرکت سئو ایران