منظور از ثبت شرکت به صورت غیر حضوری چیست ؟

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

شرکت های تجاری، یکی از راهبردهای مهم و اثرگذار برای تحقق اقصاد مقاومتی است. در ایران، به لحاظ رشد دو سویه صنعت و تجارت و همین طور واردات ، تاسیس شرکت از دو جنبه منابع داخلی و خارجی با رشد چشمگیری مواجه بوده است.
ایجاد یک شرکت تجاری از زمانی صورت می گیرد که دو نفر یا بیشتر تصمیم به راه اندازی شرکت بگیرند ، بنابراین شاخص تشکیل شرکت، هدف و نیت آن ها می باشد. ولی از لحاظ قوانین اداری سپری کردن یک سری مراحل جهت ثبت کردن شرکت یا موسسه الزامی است.

در راستای تسهیل روند ثبت و تاسیس شرکت ها و موسسات غیرتجاری و با هدف حذف مراجعات حضوری متقاضیان ، فرآیند ثبت تاسیس و تغییرات شرکت ها و موسسات غیرتجاری به صورت الکترونیکی و طبق مقررات انجام خواهد شد. بدین ترتیب در این نوشتار سعی شده تا به تمام مواردی که برای ثبت یک شرکت بایستی در نظر گرفت پرداخته شود. شایان ذکر است ، در صورت نیاز به هرگونه اطلاعات لازم جهت ثبت شرکت می توانید از راهنمایی مشاوران مجموعه فکر برتر به صورت رایگان بهره مند گردید.

ثبت غیر حضوری شرکت ، زمان ثبت شرکت و هزینه ثبت شرکت

نخستین مرحله ثبت، ثبت سامانه ای از طریق سایت اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری است . این امر مستلزم تجربه و تخصص می باشد.
لازم به توضیح است ، در اجرای تکالیف قانونی بند " ب " ماده ( 12 ) قانون ارتقاء سلامت نظام اداری و مقابله با فساد و بند " 3 " ماده ( 37 ) قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده 48 قانون برنامه پنجم توسعه ، کلیه تقاضاهای مربوط به ثبت تاسیس و تغییرات شرکت ها و موسسات غیرتجاری از طریق درگاه الکترونیکی سازمان به آدرس http://irsherkat.ssaa.ir پذیرفته می شود. متقاضیان ثبت تاسیس و تغییرات شرکت ها و موسسات غیرتجاری باید اطلاعات مورد نیاز را بر اساس فرم های موجود در سامانه جامع ثبت شرکت ها وارد نموده و پس از پذیرش نهایی درخواست، از طریق سامانه نسبت به دریافت کد پیگیری یکتای پرونده تشکیل شده در سیستم اقدام نمایند.
مراحل ثبت اینترنتی شرکت به شرح ذیل است :
1- وارد نمودن اطلاعات متقاضی
در این قسمت نام شخص متقاضی، نام خانوادگی متقاضی، سمت متقاضی، واحد ثبتی ، تابعیت متقاضی و شماره همراه متقاضی درج گردد.
2- وارد نمودن نام و اطلاعات شخص حقوقی
در این گام 5 نام برای شرکت خود و با توجه به اولویت مشخص نمایید. ذکر این نکته ضروری است که اگر اولویت های بالاتر مورد قبول واقع شود به اولویت های بعدی ترتیب اثر داده نخواهد شد. در این مرحله به طور خودکار یک شماره پیگیری 19 رقمی دریافت می نمایید.
3- وارد نمودن موضوع و مدت فعالیت
موضوع شرکت به عنوان هدف شرکت از تاسیس تلقی می شود. همه تلاش ها و ایده ها و برنامه ها و اهداف خرد و کلان شرکت در راستای موضوع شرکت می باشد، به همین خاطر انتخاب موضوع فعالیت ، بسیار حائز اهمیت می باشد. برای راحتی در انتخاب موضوع فعالیت ، سامانه فهرستی را در اختیار شما قرار می دهد . مانند فعالیت های آموزشی و پژوهشی و ...
از بین موضوعات گوناگونی که برای ثبت شرکت وجود دارد 3 دسته مختلف وجود دارد :
الف) موضوعاتی که قبل از ثبت نیاز به اخذ مجوز از وزارت خانه ، سازمان و یا نهاد مرتبط و ذی ربط دارند و اصل این مجوز باید به اداره ثبت شرکت ها ارسال گردد .
ب) موضوعاتی که برای ثبت نیاز به مجوز ندارند اما پس از ثبت شرکت و برای فعالیت نیاز به اخذ مجوز از وزارت خانه ، سازمان و یا نهاد مرتبط و ذی ربط دارند.
ج) موضوعاتی که نه در هنگام ثبت و نه پس از آن نیازی به مجوز خاصی ندارند.
لازم است در این صفحه ، مدت فعالیت شرکت را نیز اعم از " محدود" یا " نامحدود" مشخص کنید.
4- وارد نمودن نشانی شرکت
این قسمت با " مشخصات مرکز اصلی " در سایت معرفی شده است. در این صفحه می بایست نشانی و کد پستی را وارد نمایید. شرکت باید یک آدرس معتبر داشته باشد تا ابلاغیه های مربوط به شرکت به آن ارسال شود. چنانچه در آغاز کدپستی را وارد نمایید که مرکز اصلی شرکت شما نباشد، برای تغییر آن تشریفات قانونی زیادی را باید انجام دهید.
5- وارد نمودن سرمایه شرکت
در بخش " سرمایه شخص حقوقی " باید میزان سرمایه شرکت را تعیین کنید. در شرکت های سهامی، تعداد سهم و ارزش اسمی آن هم در این فرم وارد می گردد. برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود حداقل سرمایه مورد نیاز یک میلیون ریال است. اما از آن جا که سرمایه شرکت تا حدودی نشانگر اعتبار شرکت است عده ای مبلغ بیشتری را برای آغاز کار در نظر می گیرند.
6- وارد نمودن شرکای شرکت
گام بعدی وارد نمودن مشخصات سهامداران و اعضای اصلی شرکت است. در این قسمت اطلاعات شناسنامه ای و همچنین آدرس پستی و شماره تماس این افراد ثبت و ذخیره می گردد. چنانچه تعداد این افراد بیش از 150 نفر باشد می بایست فرمی را که قبلاَ در سایت بارگذاری شده اخذ و اسامی و مشخصات افراد را در آن وارد نمایید.
7- وارد نمودن سهام شرکا
در فرمی که در مرحله بعد پیش رویتان قرار می گیرد ، لازم است اطلاعات مربوط به سهام و سرمایه شرکا را وارد نمایید و با انتخاب نام هر یک از اعضا تعیین کنید که این افراد چه تعداد سهام دارند. در " نوع سهام " تکلیف نقدی یا غیرنقدی بودن آن مشخص می شود و منظور از ارتباط اشخاص با یکدیگر، مشخص بودن وکیل و موکل و قیم قانونی و ... در ارتباط با شرکا و اعضای شرکت است.
8- معرفی شعبه های شرکت
اصولاَ ثبت شعبه برای شرکت ، ممکن است در موقع ثبت خود شرکت به عمل آید که در این صورت می بایست مشخصات این شعب در این صفحه وارد گردد اما چنانچه هنوز تکلیفی برای این موضوع روشن نشده باشد ، می توان معرفی شعب را به زمانی دیگر موکول نمود.
پس از تعیین تکلیف این موضوع، روز و ماه سال مالی هرشرکت در این قسمت مشخص می گردد که معمولا یکم فروردین هرسال می باشد.
9- ارائه اساسنامه و شرکتنامه
پس از طی مراحل فوق، می بایست اساسنامه و شرکتنامه را در سامانه بارگذاری نمایید. اساسنامه و شرکتنامه شرکت ها، فرم های پیش فرضی دارند که تنها می بایست آن ها را تکمیل نمایید و چنانچه خواستید می توانید قوانین مخصوص شرکت خودتان را به آن اضافه نمایید.
در مرحله بعد ، با توجه به قالب شرکتی که انتخاب نموده اید ، مدارکی که می بایست ارائه نمایید نشان داده می شود که لازم است بر روی گزینه تایید مدارک کلیک نمایید.
توجه داشته باشید که بعد از پذیرش هر تقاضا توسط سامانه ، یک کد پیگیری اختصاص داده خواهد شد و در تمامی مراحل، نتایج اقدامات از طریق پیام کوتاه با ذکر کد پیگیری به اطلاع متقاضی می رسد. تمامی آگهی ها و ابلاغیه های رفع نقص یا عدم امکان ثبت که اطلاع متقاضی از آن ضروری است در سامانه بارگذاری و از طریق کد پیگیری اختصاص داده شده به متقاضی قابل روئت خواهد بود.
مرجع مربوطه، پس از وصول ثبت تاسیس، نسبت به بررسی نام های پیشنهادی شخصیت حقوقی اقدام و نتیجه پذیرش و یا عدم پذیرش نام را به نحو الکترونیکی به متقاضی اعلام می نماید.
در صورت تایید نام ، متقاضی اصل مدارک و مستندات لازم را به همراه کد پیگیری از طریق پست به مرجع ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری اداره کل ثبت اسناد و املاک استان محل وقوع اقامتگاه قانونی شخص حقوقی مورد تقاضا ارسال می نمایند.
متقاضیان ثبت تغییرات در شرکت ها و موسسات غیرتجاری باید بلافاصله پس از ثبت تقاضای خود در سامانه و دریافت کدپیگیری، نسبت به ارسال اصل مدارک و مستندات لازم از طریق پست به مرجع ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری اداره کل ثبت اسناد و املاک استان محل وقوع اقامتگاه قانونی شخص حقوقی مورد تقاضا اقدام نمایند.
مرجع نام برده دریافت کننده تقاضا، مکلف است پس از وصول مدارک و مستندات متقاضی و مطابقت آن ها با فایل الکترونیکی مربوط، چنانچه تقاضای واصله با قوانین و مقررات منطبق بوده و مدارک و مستندات ارسالی کامل باشد، جهت تولید پیش نویس سند ، احراز هویت و اخذ امضاء اقدام نماید.
پس از بررسی کارشناسی چنانچه مورد تقاضا منطبق با مقررات نبوده و یا نقص در مستندات و مدارک ملاحظه شود، مراتب جهت رفع نقص به متقاضی اطلاع داده می شود.
متقاضی مکلف است ظرف مدت 30 روز نسبت به رفع نواقص اعلام شده اقدام نماید . در غیر این صورت مدارک و مستندات ارسالی از طریق پست اعاده و ادامه رسیدگی به مورد تقاضا، منوط به ورود مجدد اطلاعات به سامانه و اخذ کد پیگیری جدید می باشد.
پس از بررسی و تایید کارشناسی تقاضاهای واصله در مرجع ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری مرکز استان ، اداره نامبرده ، نسبت به پیش نویس سند ثبت تاسیس در سامانه اقدام نموده و مفاد آن را به نحو الکترونیک به اطلاع متقاضی می رساند.
متقاضی پس از ملاحظه پیش نویس سند ، به منظور پرداخت حقوق دولتی و امضای نسخه چاپی آن به مرجع مربوطه مراجعه می نماید.
مرجع نام برده با احراز هویت ذی سمت و اطمینان از وصول حقوق دولتی، دو نسخه از سند نهایی را چاپ و به امضای ذی سمت رسانده و در دفتر الکترونیک مربوط در سامانه ثبت می نماید.
ضمناَ نسخه امضا شده سند نهایی پس از اسکن در پرونده الکترونیک ثبت شخص حقوقی مربوط ذخیره و یک نسخه از سند چاپ شده نیز به متقاضی تحویل می شود.
مدارک لازم جهت ثبت انواع شرکت ها بدین شرح است : برابر اصل شده مدارک شناسایی اعضاء ، هیئت مدیره ، شرکا و سهامداران ( کارت ملی و شناسنامه ) ، اخذ گواهی عدم سوء پیشینه ، مجوز فعالیت برای موضوعاتی که ملزم به ارائه مجوز می باشند ، مدارک تحصیلی مورد نیاز برای موضوعاتی که نیاز به ارائه مدرک تحصیلی دارند ، تنظیم اوراق اساسی شرکت ( اساسنامه ، شرکتنامه ، تقاضانامه و متن صورتجلسه )
این اوراق به صورت کاملاَ تخصصی توسط کارشناسان فکر برتر برای شما تنظیم می شود.
هر کدام از قالب های ثبتی شرایط متفاوتی را برای به ثبت رسیدن دارند . به همین خاطر مدت زمان ثبت در هر یک از آن ها متفاوت می باشد اما به طور کلی 30 روز زمان لازم است تا فرآیند ثبت شرکت شما به پایان برسد.
هزینه های ثبت شرکت به دو بخش حق الوکاله و هزینه های واریزی تقسیم می شوند که با توجه به نوع فعالیت ، میزان سرمایه ، حق ثبت ، هزینه روزنامه رسمی و هزینه روزنامه کثیرالانتشار ، کل هزینه های ثبت شما مشخص می گردد .
جهت تکمیل اطلاعات خود و مشاوره رایگان می توانید با شماره 42143- 021 تماس بگیرید.

واحدهای ثبتی

تغییرات: 09129352517
تاسیس: 09128578441
عمان: 09128330765
برند: 09129350317
کارت بازرگانی: 09120907459
کد اقتصادی و ارزش افزوده: 09128348466
طرح صنعتی: 09128394102
اختراع و دانش بنیان: 09128579331

تماس با ما

جردن بالاتر از اسفندیار پ۱۴۱ طبقه سوم (جهت مراجعه حضوری)
تهران، خیابان فاطمی، روبروی سازمان آب، پلاک 223، ساختمان فکر برتر
تلفن: 42143-021
021-42017
021-42037000
09128330765

بهینه سازی و سئو توسط شرکت سئو ایران