ثبت شرکت های خارجی در مناطق آزاد تجاری- صنعتی در ایران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

بنا به تعاریف بین المللی، منطقه آزاد محدوده حراست شده بندری و غیربندری است که از شمول برخی از مقررات جاری کشور متبوع خارج بوده و با بهره گیری از مزایایی نظیر معافیت های مالیاتی، بخشودگی سود و عوارض گمرکی، عدم وجود تشریفات زاید ارزی ، اداری و مقررات دست و پاگیر و همچنین سهولت و تسریع در فرآیندهای صادرات و واردات با جذب سرمایه گذاری خارجی و انتقال فناوری به توسعه سرزمین اصلی کمک می نماید. شایان ذکر است، در تعریف سازمان ملل متحد ( یونیدو ) از مناطق آزاد به عنوان " محرکه " در جهت تشویق صادرات صنعتی تلقی می گردد .

ایجاد یک منطقه آزاد امتیازات ویژه ای را می تواند به همراه داشته باشد. از جمله این امتیازات می توان به ایجاد فرصت های اشتغال و جذب سرمایه های خارجی و همچنین کمک به کشور برای ورود به بازارهای جهانی و گسترش صادرات اشاره نمود. به همین جهت، امکانات و تسهیلات قانونی، شرایط مساعدی را جهت سرمایه گذاری و ثبت شرکت هم برای اتباع داخلی و هم اتباع خارجی مهیا کرده است.
در حال حاضر، ایران 7 منطقه آزاد تجاری- صنعتی دارد که عبارتند از :
کیش، قشم ، چابهار ، ارس، انزلی ، اروند و ماکو
کلیه اقسام هفت گانه شرکت های تجاری و موسسات غیرتجاری در این مناطق قابل ثبت و تاسیس هستند و برای تاسیس و ثبت هر یک در هر منطقه به اخذ مجوز از سازمان منطقه مربوطه نیاز است.
سازمان هر منطقه آزاد ، به منظور انجام امور ثبتی و مالکیت های صنعتی و معنوی در آن منطقه ، واحدی را به نام واحد ثبت شرکت ها و مالکیت های صنعتی و معنوی تاسیس می کند که علاوه بر ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری ایرانی، ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری خارجی را نیز بر عهده دارد.
در اداره ثبت شرکت و مالکیت های صنعتی و معنوی مناطق آزاد، امکان ثبت کردن شرکت با مالکیت 100% خارجی وجود دارد. هر شرکت یا موسسه خارجی برای اینکه بتواند به وسیله شعبه یا نمایندگی در منطقه به فعالیت های اقتصادی مبادرت نماید باید در کشور متبوع خود مطابق قوانین و مقررات جاری آن کشور- به تصدیق نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در آن کشور- شرکت قانونی محسوب شود و در واحد ثبتی منطقه نیز به ثبت رسیده باشد.
به موجب ماده 7 ضوابط ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی و معنوی در مناطق آزاد تجاری- صنعتی مصوب 1347، ثبت کردن شرکت و موسسه در منطقه آزاد با ارائه مدارک و اسناد ذیل به واحد ثبتی منطقه به عمل خواهد آمد:
1- اظهارنامه ثبت
2- اساسنامه شرکت
3- صورت جلسه مجمع عمومی موسسین
4- صورت جلسه اولین جلسه هیئت مدیره
5- گواهی بانکی از یکی از بانک های منطقه مبنی بر تودیع حداقل 35% سرمایه نقدی
6- مجوز فعالیت در منطقه که توسط سازمان صادر شده باشد.
مضاف بر این مدارک، به منظور ثبت شعبه و نمایندگی شرکت های خارجی در مناطق آزاد تجاری- صنعتی در مورد اشخاص حقوقی خارجی ، تهیه و ارائه اصل اختیارنامه نمایندگی مجوز تاسیس شعبه اشخاص مذکور در ایران که شرایط تنظیم و صدور آن ها مطابق قوانین و مقررات کشور متبوع اشخاص حقوقی خارجی به تصدیق نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در آن کشور رعایت شده باشد الزامی است.
کلیه مدارک تسلیمی شرکت خارجی باید به زبان فارسی ترجمه رسمی شده باشد و حکم نمایندگی فرد مورد نظر برای تسلیم تقاضای ثبت شعبه باید به تصدیق نمایندگی ایران در کشور متبوع شرکت رسیده باشد.
علاوه بر این ، ضرورت دارد برای ثبت شعبه یا نمایندگی در ایران اشخاص حقوقی خارجی اظهارنامه ثبت شرکت و رونوشت مصدق سند ثبت در کشور متبوع نیز ، ضمیمه مدارک گردد.
اظهارنامه ثبت شعبه و نمایندگی اشخاص حقوقی ، باید دارای تاریخ بوده و امضا گردد. این اظهارنامه شامل نکات ذیل خواهد بود:
نام شرکت یا موسسه به زبان فارسی با علایم اختصاری و مشخصات آن - نوع شرکت یا موسسه و موضوع فعالیت آن - مرکز اصلی و اقامتگاه شرکت یا موسسه در خارج ایران - تابعیت شرکت یا موسسه - میزان سرمایه شرکت یا موسسه - آخرین بیلان مالی شرکت یا موسسه – نام و نام خانوادگی ، اقامتگاه مدیران یا اداره کنندگان شرکت یا موسسه - مرجع ثبت شماره محل شهر و کشور و تاریخ ثبت شرکت یا موسسه در خارج ایران – فعالیت مورد نظر شرکت یا موسسه جهت اشتغال در منطقه – سایر شعب و نمایندگی های شرکت یا موسسه در ایران و اسامی مدیران هر کدام در صورت تاسیس – اقامتگاه شرکت یا موسسه جهت اشتغال در ایران و منطقه و تعیین افراد صلاحیت دار دریافت کننده ابلاغ ها و اخطاریه ها – قبولی مدیر یا مدیران شعب و نمایندگی ها ذیل مجوز تاسیس یا اختیارنامه نمایندگی
• نگاهی اجمالی به برخی از فرصت های سرمایه گذاری و فعالیت در مناطق آزاد تجاری – صنعتی ایران :
- ارتباط و دسترسی آسان و نزدیک به کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله امارات و قطر و تسلط بر بازار این کشورها
- ارتباط و دسترسی آسان به بازارهای کشورهای همسایه و منطقه با جمعیتی در حدود 450 میلیون نفر مصرف کننده
- فعالیت های تولید صنعتی ( تولید پردازش، بسته بندی کالا و محصولات زراعی – باغی – دام و طیور و پرورش و تکثیر آبزیان و سایر منابع دریایی و واردات و صادرات این محصولات )
- فعالیت در حوزه موسسات مالی و بانکی ایرانی و بین المللی
- فعالیت در حوزه پتروشیمی و امکان حضور در بازارهای بورس
- احداث و ساخت مجتمع های مسکونی- تجاری و اداری در سطوح محتلف حتی با برندهای بین المللی
- ارائه خدمات مختلف بیمه گری کالا و مسافر
- کلیه فعالیت های بازرگانی در حوزه تاسیس آژانس ها و موسسات حمل و نقل دریایی – زمینی و هوایی افراد و کالا در سطوح مختلف
- امکان ایجاد سردخانه و انبار برای مصارف گوناگون
- امکان فعالیت در زمینه های تولید و بسته بندی انواع محصولات و واردات و صادرات آن ها با توجه به امکانات و ظرفیت های موجود در هر منطقه
در صورت نیاز به هرگونه مشاوره تخصصی با کارشناسان مجرب ما تماس حاصل فرمایید.

واحدهای ثبتی

تغییرات: 09129352517
تاسیس: 09128578441
عمان: 09128330765
برند: 09129350317
کارت بازرگانی: 09120907459
کد اقتصادی و ارزش افزوده: 09128348466
طرح صنعتی: 09128394102
اختراع و دانش بنیان: 09128579331

تماس با ما

جردن بالاتر از اسفندیار پ۱۴۱ طبقه سوم (جهت مراجعه حضوری)
تهران، خیابان فاطمی، روبروی سازمان آب، پلاک 223، ساختمان فکر برتر
تلفن: 42143-021
021-42017
021-42037000
09128330765

بهینه سازی و سئو توسط شرکت سئو ایران