ثبت برند بین المللی و واگذاری حق استفاده از آن

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

یکی از انواع ثبت برند، ثبت بین المللی است. کشورهایی که به عضویت کنوانسیون پاریس درآمده اند، از مزایایی جهت ثبت برند خود بهره مند می گردند. همان طور که در مقالات پیش نیز اشاره شد، برای ثبت بین المللی برند ، باید ابتدا برند را در کشور خود به ثبت برسانید. سپس می توانید از طریق دفاتر مالکیت صنعتی کشورهای عضو مادرید، درخواست ثبت بین المللی نمایید.

امتیاز استفاده از این سیستم این است که شما می توانید به راحتی یک اظهارنامه بین المللی به سازمان جهانی مالکیت معنوی بدهید و از این طریق از حمایت های کشورهای عضو کنوانسیون مادرید بهره مند شوید. کشورهایی که با درخواست شما موافقت نمایند، موظف اند از علامت یا نام بین المللی شما در کشور خود حمایت کنند.
صاحب علامت تجاری، می تواند آن را انتقال دهد. در شرایط انتقال علامت تجاری بین المللی، باید چند مساله مد نظر قرار بگیرد .
1) به شخصی که حق تشکیل پرونده برای یک علامت بین المللی را ندارد ، انتقال صورت نمی پذیرد.
2) ثبت انتقال علائم باید در دفتر ثبت بین المللی نیز میسر باشد.
3) اداره کشور متبوع مالک پیشین در صورت هر گونه خلافی حق درخواست ابطال علامت ثبت شده در دفتر خود را دارد.
4) کشور متبوع مالک جدید باید نسبت به انتقال علامت اعلام موافقت نموده باشد .
بدین ترتیب با لحاظ شرایط فوق ، می توان نسبت به انتقال علائم تجاری اقدام نمود. ذکر این نکته ضروری است که دولت ها حق دارند با هر عمل منافی با سیاست های اقتصادی- تجاری – سیاسی خود مقابله کنند و بنابراین انتقال علائم هم در درجه اول باید مورد پذیرش کشور انتقال دهنده و انتقال گیرنده باشد.
با رعایت شرایط نامبرده ، درخواست ثبت اجازه استفاده علامت تجاری، روی فرم رسمی مخصوص توسط مالک یا اگر اداره قبول کند توسط اداره عضو متعاهد مالک یا اداره کشور عضو متعاهدی که اجازه استفاده در آن کشور واگذار می شود، به دفتر بین المللی تسلیم خواهد شد .
درخواست مذکور حاوی مطالب ذیل خواهد بود :
1) شماره ثبت بین المللی
2) نام مالک
3) نام و نشانی گیرنده اجازه استفاده که طبق دستورالعمل های اداری ذکر می شود.
4) اعضای متعاهد تعیین شده که اجازه استفاده در آن کشورها واگذار می شود.
5) این نکته که اجازه استفاده برای کلیه کالاها و خدمات مندرج در ثبت بین المللی اعطاء می شود یا فقط کالاها و خدماتی که اجازه استفاده برای آن ها اعطا می شود که طبق طبقات مناسب طبقه بندی بین المللی کالاها و خدمات گروه بندی می شوند.
درخواست فوق موارد ذیل را نیز منعکس خواهد کرد :
1) هر گاه گیرنده اجازه استفاده شخصیت حقیقی باشد، نام کشوری که او تبعه آن است.
2) هر گاه گیرنده اجازه استفاده شخصی حقوقی باشد، ماهیت حقوقی شخصیت حقوقی مذکر و کشور آن و در صورت لزوم ، مشخصات منطقه ای ( استان ، شهرستان ، ایالت یا غیره ) که تحت قوانین آن منطقه این شخصیت حقوقی تاسیس شده است.
3) این نکته که اجازه استفاده فقط بخشی از قلمرو یک عضو خاص متعاهد تعیین شده را در برمی گیرد.
4) هر گاه گیرنده اجازه استفاده نماینده ای داشته باشد، نام و نشانی نماینده طبق دستورالعمل های اداری .
5) هر گاه اجازه استفاده انحصاری باشد، این قضیه نیز قید خواهد شد.
6) در صورت امکان ، مدت اجازه استفاده .
در انتها ، در خواست فوق توسط مالک یا اداره ای که به وسیله آن درخواست مذکور تسلیم شده است امضاء خواهد شد .
چنانچه درخواست ثبت اجازه استفاده شرایط مقرر را رعایت نکرده باشد، دفتر بین المللی مراتب را به مالک و اگر درخواست توسط اداره تسلیم شده باشد به آن اداره اطلاع خواهد داد.
درصورتی که نقص ها ظرف مدت 3 ماه از تاریخ اخطار رفع نقص فوق که توسط دفتر بین المللی ارسال شده است رفع نشود، درخواست مذکور ترک شده تلقی خواهد شد و دفتر بین المللی مراتب را به صورت همزمان به مالک و اگر درخواست توسط اداره ای تسلیم شده باشد، به آن اداره نیز ابلاغ خواهد کرد و هر گونه هزینه پرداخت شده را پس از کسب مبلغی برابر نصف مبلغ اصلی پیش بینی شده به عضوی که آن را پرداخت نموده است مسترد خواهد کرد.
اما چنانچه درخواست ثبت اجازه استفاده ، شرایط مقرر را رعایت کرده باشد، دفتر بین المللی اجازه استفاده و همچنین اطلاعات مندرج در درخواست را در دفاتر ثبتی بین المللی به ثبت خواهد رساند و مراتب را عیناَ به ادارات کشورهای عضو متعاهد تعیین شده که در آن ها اجازه استفاده اعطا شده است ابلاغ خواهد کرد و همزمان با آن به مالک و اگر درخواست توسط اداره ای تسلیم شده باشد به آن اداره اطلاع خواهد داد.
اداره یک کشور عضو متعاهد تعیین شده که توسط دفتر بین المللی از ثبت اجازه استفاده در آن کشور مطلع شده است می تواند اعلام نماید که ثبت اجازه استفاده در آن کشور فاقد اعتبار است و هیچ تاثیری ندارد.
اعلامیه مشروحه فوق حاوی مطلب ذیل خواهد بود :
1) دلایلی که بر اساس آن ها ثبت اجازه استفاده فاقد اعتبار است و هیچ تاثیری ندارد.
2) هر گاه اعلامیه فوق بر کلیه کالاها و خدمات که اجازه استفاده به آن ها مربوط می شود موثر نباشد، آن دسته از کالاها و خدمات که تحت تاثیر اعلامیه قرار می گیرند و آن دسته از کالاها و خدمات که تحت تاثیر قرار نمی گیرند.
3) مواد اساسی قانونی مربوط به آن اگر وجود داشته باشد و
4) اینکه آیا اعلامیه مذکور می تواند مشمول تجدید نظر خواهی یا بررسی مجدد بشود یا خیر . اعلامیه ، برای دفتر بین المللی ارسال خواهد شد و دفتر بین المللی هرگونه اعلامیه صادره را در دفاتر ثبت ین المللی به ثبت خواهد رساند و مراتب را عیناَ به عضوی که مالک یا اداره درخواست ثبت اجازه استفاده را تسلیم نموده ابلاغ خواهد کرد.
هر گونه تصمیم نهایی و قطعی مربوط به اعلامیه صادره به دفتر بین المللی ابلاغ خواهد شد و دفتر مذکور آن را در دفاتر ثبتی بین المللی به ثبت خواهد رساند و آن را عیناَ به عضوی که ( مالک یا اداره ) درخواست ثبت اجازه استفاده را تسلیم نموده ابلاغ خواهد کرد.
لازم به توضیح است که :
الف) اداره یک کشور عضو متعاهد که قوانین آن ثبت اجازه استفاده از علائم تجاری را مقرر نمی کند می تواند به دبیرکل اعلام کند که ثبت اجازه استفاده در دفاتر ثبتی بین المللی در مورد آن عضو متعاهد هیچ تاثیری ندارد و فاقد اعتبار است.
ب) اداره یک کشور عضو متعاهد که قوانین آن ثبت اجازه استفاده از علائم تجاری را مقرر می کند می تواند قبل از تاریخی که در آن تاریخ عضو متعاهد مکلف به رعایت موافقتنامه یا پروتکل شود، به دبیر کل اطلاع دهد که ثبت اجازه استفاده در دفاتر ثبتی بین المللی در آن کشور عضو متعاهد هیچ تاثیری ندارد و فاقد اعتبار است. این اعلامیه را می توان در هر زمان در صورت تمایل مسترد نمود.
از همراهیتان سپاسگزاریم.

واحدهای ثبتی

تغییرات: 09129352517
تاسیس: 09128578441
عمان: 09128330765
برند: 09129350317
کارت بازرگانی: 09120907459
کد اقتصادی و ارزش افزوده: 09128348466
طرح صنعتی: 09128394102
اختراع و دانش بنیان: 09128579331

تماس با ما

جردن بالاتر از اسفندیار پ۱۴۱ طبقه سوم (جهت مراجعه حضوری)
تهران، خیابان فاطمی، روبروی سازمان آب، پلاک 223، ساختمان فکر برتر
تلفن: 42143-021
021-42017
021-42037000
09128330765

بهینه سازی و سئو توسط شرکت سئو ایران