ثبت برند صنایع دستی و نکات مهم آن

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

یکی از جلوه گاه های هنر ایرانی، صنایع دستی این مرز و بوم است که در هر شهر و دیاری ، خود را به گونه ای خاص نشان می دهد. صنایع دستی ایران ، از شاخص ترین صنایع هنری است که ریشه های عمیقی در فرهنگ و تاریخ این سرزمین دارد. وسعت و گستردگی این صنایع هنری، نشان از گوناگونی و بالندگی سطح هنرهای سنتی و ریشه داشتن آن در تاریخ غنی ایران دارد. خالی از لطف نیست که بدانیم، در سازمان جهانی یونسکو 600 صنعت دستی ثبت شده است که 450 صنعت دستی متعلق به کشور ایران است.

امروزه با توجه به گسترش مبادلات صنایع دستی کشورمان در سطح بین الملل، ثبت نمودن برند صنایع دستی از مهم ترین ضروریات است. ثبت برند در کلیه رشته های مشاغل مختلف با کالاهای متفاوت در زمینه های بازرگانی، تولیدی ، فروشگاهی و خدمات قابل اخذ می باشد که می تواند به طور مستقیم بر روی کالای قابل عرضه اعتبار بخشی کند . متقاضیان می توانند با داشتن مجوز مربوط به فعالیت خود ، نام تجاری خود را به صورت فارسی و با داشتن کارت بازرگانی به صورت لاتین ثبت نمایند. لازم به ذکر است، برند هیچ گونه مالیاتی ندارد و طبق قانون اداره مالکیت صنعتی ثبت برند معاف از مالیات می باشد.
شما با داشتن کارت بازرگانی شخصی ( حقیقی ) می توانید 3 برند تجاری و با کارت بازرگانی شرکتی ( حقوقی ) می توانید 10 برند تجاری را ثبت نمایید. ثبت کردن برند به دو صورت شخصی ( حقیقی ) و یا شرکتی ( حقوقی ) امکان پذیر است و در هر دو صورت ، شماره ثبت مخصوص به خود را دریافت خواهید نمود . شایان ذکر است، ثبت کردن برند حقیقی و حقوقی از لحاظ اعتبار با هم تفاوتی ندارند. البته بین علامت تجاری حقیقی و حقوقی در مدارک مورد نیاز آن تفاوت وجود دارد. برای شخص حقیقی همه مدارک باید به نام شخص و مرتبط به طبقه و فعالیت مورد نظر باشد و در مدارک لازم برای شخص حقوقی تمام مدارک و مجوزها باید به نام شخصیت حقوقی یعنی شرکت باشد و طبقه مورد نظر برای ثبت باید در موضوع شرکت ذکر شده باشد.
جهت ثبت نمودن برند ابتدا باید درسامانه اداره مالکیت معنوی به عنوان مرجع ثبت در ایران ثبت نام نمایید. این اداره شعبه دیگری ندارد و تنها باید برای ثبت برند از تهران اقدام گردد. در این رابطه ، توجه به نکات ذیل ضروری است:
نکته 1 : نام اسامی مشهور قابل ثبت نمی باشد.
نکته 2 : ثبت آرم و برند تجاری انتخابی که 50% مشابه یک برند دیگر باشد ممکن نیست.

ثبت شرکت
نکته 3 : نام مناطق جغرافیایی قابل ثبت نمی باشد.
نکته 4 : واژه های توصیف کننده و کیفی مثل " با کیفیت " ، " جدید " ، " کلاسیک " و ... نمی توانند به انحصار شرکت شما برای فروش یک محصول خاص دربیایند. بنابراین نمی توان آن ها را به ثبت رساند.
نکته 5 : علائم و نشانه های گمراه کننده یا فریب دهنده نیزامکان ثبت ندارند. هر نشانه یا علامتی که مشتری کالا یا خدمات را نسبت به کیفیت ، ماهیت ، سازنده یا ارائه دهنده و مواردی از این دست گمراه کند نمی تواند به عنوان برند شما به ثبت برسد.
نکته 6 : نشان تجاری نباید هنجارهای عمومی جامعه را نقض کند.
نکته 7 : هزینه های مربوط به ثبت کردن برند و نشان تجاری، با مراجعه به سامانه باید اینترنتی پرداخت گردد. بنابراین داشتن رمز دوم الزامی است .
پس از تکمیل اظهارنامه ثبت ، چنانچه اظهارنامه کامل و فاقد هرگونه نقصی باشد و مطابق قانون ثبت اختراعات ، طرح صنعتی و علائم تجاری و آئین نامه اجرایی آن تنظیم شده باشد و تقاضای ثبت کردن برند شما بر اساس بانک اطلاعات علامت موجود در اداره ثبت علامت مشابه مورد از پیش ثبت شده ای نباشد نسخه فیزیکی آگهی تقاضای شما پس از تایید کارشناس و امضای مسئول اداره علامت ، به روزنامه رسمی کشور تحویل داده می شود.
برای ثبت برند تجاری ( فارسی یا لاتین ) ، 45 تا 50 روز کاری زمان نیاز می باشد تا برند مورد نظر به نتیجه برسد. البته با توجه به قوانین روز اداره مالکیت صنعتی و علائم تجاری می تواند متغیر باشد.
پس از ثبت کردن برند، از برند شما محافظت می شود که این محافظت توسط مراجع قانونی انجام می گردد. مدت اعتبار ثبت 10 سال است. از تاریخ تسلیم اظهارنامه ثبت، علامت یا نشان تجاری شما 10 سال اعتبار دارد . البته با پرداخت هزینه مقرر، قابل تمدید می باشد. یک مهلت ارفاقی شش ماهه که از پایان دوره شروع می شود، برای پرداخت هزینه تمدید با پرداخت جریمه تاخیر در نظر گرفته خواهد شد.

مدارک مورد نیاز برای ثبت برند 

• کپی مدارک شناسایی شخص متقاضی یا صاحبان امضاء در مورد اشخاص حقوقی
• مجوز فعالیت ( شامل جواز کسب ، پروانه بهره برداری ...)
• ارائه کارت بازرگانی برای متقاضیانی که در نام تجاری خود از حروف لاتین استفاده می کنند.
• تصویری از علامت درخواستی در ابعاد 6 در 6 یا 10 در 10
• آگهی تأسیس شرکت و آخرین آگهی تغییرات شرکت برای اشخاص حقوقی.
• چنانچه متقاضی بخواهد به استناد تقاضای ثبت در خارج از کشور از مزایای حق تقدم استفاده کند باید مدارک مربوط به حق تقدم را همراه با اظهارنامه تسلیم کند.
• مدارک مربوط به نماینده قانونی ( در صورت تقاضا به وسیله نماینده قانونی با حق امضاء)

واحدهای ثبتی

تغییرات: 09129352517
تاسیس: 09128578441
عمان: 09128330765
برند: 09129350317
کارت بازرگانی: 09120907459
کد اقتصادی و ارزش افزوده: 09128348466
طرح صنعتی: 09128394102
اختراع و دانش بنیان: 09128579331

تماس با ما

جردن بالاتر از اسفندیار پ۱۴۱ طبقه سوم (جهت مراجعه حضوری)
تهران، خیابان فاطمی، روبروی سازمان آب، پلاک 223، ساختمان فکر برتر
تلفن: 42143-021
021-42017
021-42037000
09128330765

بهینه سازی و سئو توسط شرکت سئو ایران