انتخاب نام برند

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره غیر فعال
 

در این مطلب برآن شدیم تا نکات مهمی را در رابطه با انتخاب نام برند تشریح نماییم؛ بنابراین برای ورود بهتر به این مطلب بهتر است که در ابتدا به ارائه توضیحاتی از ماهیت برند بپردازیم.

برند یا معادل فارسی آن نام تجاری به نام، نشان یا علامتی است که افراد برای معرفی فعالیت و محصولات خود انتخاب می نمایند. تا محصولات و یا خدمات خود را از موارد مشابه موجود در بازار رقابت متمایز نمایند. در واقع این افراد با طراحی و یا انتخاب برند مناسب می کوشند تا صفات و ویژگی های مورد نظرشان را از طریق دیدن، شنیدن، حس کردن به مخاطب القا نماید.

برندهای موفق در واقع هویت بخش فعالیت افراد هستند و در دنیای امروز بخش لاینفکی از فعالیت های اقتصادی است. در واقع برند ها در دنیای امروز بخشی از دارایی ارزشمند افراد محسوب می شوند که در مواردی تایین ارزش مادی و معنوی آنها دشوار است. و اما چه اصولی برای انتخاب نام برند وجود دارد؟

در واقع برای انتخاب نام برند مهمترین نکاتی که می بایست در نظر بگیرید عبارتند از:

  1. نامی خلاقانه را برای برند خود در نظر بگیرید، تا به آسانی به خاطر مخاطبین سپرده شود و در خاطر آنان باقی بماند .
  2. در ضمن توجه داشته باشید که نام شما حاوی پیام های مناسبی به مخاطبین شما باشد.
  3. توجه داشته باشید که نام انتخابی شما مطابق با فرهنگ و عقاید مخاطبین شما باشد.
  4. در صورتی که قصد دارید فعالیت خود را در سطح بین المللی گسترش دهید، بهتر است نامی را انتخاب نمایید تا در آینده بتوانید در سطح بین الملل از آن استفاده نمایید.
  5.  توجه داشته باشید مهمترین عامل در انتخاب نام برند غیر تکراری بودن آن است و این بدین معناست که شما نمی توانید نام یا برندی را که توسط شخص دیگری به ثبت رسیده است را انتخاب و ثبت نمایید (مگر در طبقات متفاوت). به همین منظور و برای صرفه جویی در وقت و هزینه، بهتر است که پیش از اقدام به ثبت نام برند در ابتدا نام مورد نظر خود را در سامانه اداره مالکیت های معنوی استعام نمایید تا از عدم تکراری بودن آن اطمینان حاصل نمایید.

در ضمن علاوه بر این موارد که بهتر است در انتخاب نام برند رعایت نمایید، ثبت برند دارای باید و نباید های دیگری نیز می باشد که عبارتند از:

1- استفاده از اسامی و علائم مشهور و شناخته شده غیر قانونی است.

2- اسامی انتخاب شده نمی بایست غیر معقول، غیر اسلامی و مخالف با موازین اخلاقی و شئونات اسلامی باشد.

3- صفت ها و اسم هایی که بیان گر توصیف می باشند و یا عام هستند به تنهایی قابل ثبت نیستند.

4- با توجه به اینکه روزانه تعداد بیشماری برند در کشور با اسامی گوناگون به ثبت می رسند، استفاده از نام های چند سیلابی و ترکیبی می تواند شانس متقاضیان ثبت برند را برای در اختیار گرفتن نام برند افزایش دهد.

5- در صورت عدم ثبت علامت در طبقات مورد درخواست، علامت می تواند یک کلمه و یا ترکیبی از کلمات و اعداد و سمبل، طرح، رنگ، شکل و… باشد.

6- مسلما اسامی خلاقانه، خاص و ساختگی شانس بسیار بالایی برای ثبت دارند.

7- شباهت نزدیک به 50 درصد با نام های تجاری دیگر امکان ثبت علامت را بسیار ضعیف می کند.

8- در طبقاتی مانند لوازم خانگی، مواد غذایی و نوشیدنی ها به دلیل ثبت علائم بسیار، انتخاب اسم بسیار مشکل بوده و محدودیت ایجاد می کند. لذا در انتخاب عنوان یا نام علامت در این نوع از طبقات باید نهایت دقت را جهت انتخاب نام های هوشمندانه و خاص به کار برد.

9- تمامی افراد ایرانی و غیر ایرانی اعمم از حقیقی و حقوقی می توانند

ثبت علامت به صورت حقوقی (ایرانی و غیر ایرانی) و حقیقی (ایرانی و غیر ایرانی) قابل انجام بوده، لذا می توان عنوان شرکت را جهت ثبت علامت به کار برد و یا از نام خانوادگی در کنار نامی دیگر جهت ثبت علامت مورد نظر استفاده کرد.

10- عنوان یا نام علامت می تواند فارسی، لاتین و یا ترکیبی از کلمات و حروف فارسی و لاتین باشد که البته برای در اختیار گرفتن برند لاتین می بایست کارت بازرگانی ارائه گردد.

11- اعداد چه به صورت فارسی و چه به صورت لاتین به تنهایی به هیچ وجه امکان ثبت ندارند.

در پایان ضمن سپاسگزاری از همراهی شما عزیزان اعلام می داریم مجموعه فکر برتر با بهره مندی از کادری مجرب و خبره آماده ارائه انواع خدمات ثبتی از جمله ثبت برند به شما عزیزان می باشد. 42143-021

واحدهای ثبتی

تغییرات: 09129352517
تاسیس: 09128578441
عمان: 09128330765
برند: 09129350317
کارت بازرگانی: 09120907459
کد اقتصادی و ارزش افزوده: 09128348466
طرح صنعتی: 09128394102
اختراع و دانش بنیان: 09128579331

تماس با ما

جردن بالاتر از اسفندیار پ۱۴۱ طبقه سوم (جهت مراجعه حضوری)
تهران، خیابان فاطمی، روبروی سازمان آب، پلاک 223، ساختمان فکر برتر
تلفن: 42143-021
021-42017
021-42037000
09128330765

بهینه سازی و سئو توسط شرکت سئو ایران