نکات مهم حقوقی ثبت برند تجاری در دوران کرونا

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

نکات مهم حقوقی ثبت برند تجاری در دوران کرونا مقوله ای است که در زیر به آن پرداخته ایم. علامت تجاری (Trademark) در واقع عبارت از علامت مشخصه ای می شود که وجوه تمایز اجناس، کالاها و یا سایر خدمات مربوط به یک شخص اعم از حقیقی یا حقوقی است. منشاء علامت تجاری به زمان های گذشته برمی گردد. در گذشته ها گروه هایی مانند صنعتگران و هنرمندان امضاء یا مهر تخصیص یافته خویش را بر روی محصولات یا آثار هنری خود بر جای می گذاشتنند.

این علامت ها به مرور زمان و در نهایت، سیر تکامل خود را به سمت و سوی حمایت و ثبت علائم تجاری تا انواع امروزی خود سپری کردند. علامت تجاری به مصرف کنندگان این امکان را می دهد که کالاها و خدمات مورد نیاز را بر مبنای علامت تجاری خاصی که طبیعت یا ماهیت و یا کیفیت محصول ارائه شده از سوی مشتریان و خدمات آن را مشخص می کند، انتخاب و خریداری کنند.

بازگشت ثبات اقتصادی در شرایط حال حاضر دنیا که جهان دست به گریبان با بیماری همه گیر کروناست، بهبود وضعیت معیشتی مردمان حتّی در سطوح بین المللی نیز به چالش هایی کشیده شده است. به واسطه تفکرات سیستماتیک و کارآمد از سوی اشخاص کاردان، مسئول و دلسوز که برای آحاد جامعه روشی قابل قبول تلقی شود، در ضمن دارا بودن سرمایه گذاری ولو اندک می توان به نحو قابل توجّهی از بار سنگین هزینه های اقتصادی متحمل شده کاست.

فی المثل گزینش فارغ التحصیلان رشته های اقتصاد بر مبنای آزمون های استاندارد و بر حق و شایسته سالاری در جامعه از راهکارهایی است که جای تفکر دارد. اقتصاد علمی است که ارتباط مستقیم با این حیطه دارد و به عنوان یک پیشنهاد می تواند راهگشا باشد. لازم به ذکر است این علم به تحلیل تولید، توزیع، مصرف کالا و خدمات محصول می ‌پردازد.

در مواردی که میزان مناسبی از سرمایه در دسترس اشخاص است، ایده مناسبی را جهت مطرح سازی و بالطبع فروش بیشتر می بایست پیاده سازی کرد. یکی از این ایده ها را می توان ثبت برند تجاری دانست.

ذکر مراحل و نکات مهم حقوقی ثبت برند تجاری در دوران کرونا

از آن جا که ثبت یک برند تجاری در کرونا، به دلیل قوانین حاکم بر کشور و تا بازگشت کامل سلامتی به جامعه، حتی الامکان از طریق فضای مجازی و سامانه های آنلاین صورت می ‌گیرد، لذا اشاراتی به اهم موارد به منظور آگاهی متقاضیان ثبت برند تجاری را داریم:

  •  ثبت نام تجاری در صورت امکان پیش از سایر رقبا می تواند در پیشی گرفتن در تجارت و ربودن این برگ برنده، قدمی موثر باشد. نخستین گام ثبت برند، تعیین نام آن برند یا علامت تجاری است. نام منتخب نمی بایست پیش از این به ثبت رسیده باشد. جهت اطلاع از قوانین حاکم بر برندهای تجاری و گزینش نام یک برند به طور قانونمند و استعلام آن، سازمان ثبت این امکان دسترسی را فراهم آورده است.
  • استعلام گیری از برند تجاری قبل از به ثبت رسانیدن آن به طریقی صحیح، کامل و قانونمندانه از منابع معتبر، اقدامی است اولیه و اساسی که توسط آن می توان از ثبت کردن و یا عدم به ثبت رسانیدن آن مطلع شد. چرا که دانستن ثبت برندی که دقیقا و یا مشابه برند تجاری مورد نظر شخص است، در تصمیم گیری به منظور مواردی مثل تغییر نام برند مذکور موثر است. به عنوان نمونه بررسی این که برند ثبت شده مد نظر افراد به زبان لاتین است و یا خیر. چون اگر قصد به ثبت رسانیدن برند تجاری هست و برندی دیگر در سیستم از هر نظر (ولو آوایی، تلفظ و ...) شبیه به برند تجاری به ثبت رسیده و در یک طبقه باشند، بهتر است از ثبت برند مذکور صرف نظر کرد. چون محتمل است ثبت برند مورد نظر شخص صورت نگیرد.
  •  همچنین اگر برند تجاری مد نظر به زبان لاتین باشد، بهتر است نسبت به تهیه و دریافت کارت بازرگانی و یا کارت عضویت اتاق بازرگانی اقدام به عمل آمده باشد. البته برای ثبت برند لاتین بدون دارا بودن کارت بازرگانی هم می توان از کارت بازرگانی فردی مورد اعتماد نیز استفاده و برند تجاری لاتین مورد نظر را ثبت نمایید.
  •  آگاهی از طبقه و یا طبقات درخواست شده برای برند و دستیابی به طبقه بندی مد نظر آن برند تجاری که بر مبنای حیطه فعالیتش، مجوزهایی را اخذ کرده، توسط سازمان ثبت برند در اختیار کاربران قرار می گیرد.
  •  مرحله بعدی پس از استعلام گیری برند و داشتن اطمینان بالا از احتمال ثبت شدن برند مورد نظر، تنظیم صحیح و اصولی اظهارنامه برند و یا نام تجاری با صرف وقت کافی، صبر و حوصله و در کمال دقت، و ارسال آن به منظور ثبت در اسرع وقت با همان عنوان یا طراحی خواسته شده است.
  •  مرحله بعدی پس از اتمام تکمیل، اظهارنامه در صف طویلی از نوبت به منظور بررسی کارشناسانانه اداره ثبت علائم تجاری قرار می گیرد. در صورت ثبت برند، تاریخ اعتبار فرم از روز ارسال اظهارنامه محاسبه می گردد که این موضوع در نهایت منفعت متقاضی ثبت برند و البته آثار حقوقی را نیز داراست.
  •  عدم افشای نام برند و علامت تجاری قبل از ثبت نهایی و کامل آن، مورد دیگری از نکات مهم حقوقی ثبت برند تجاری در دوران کرونا است. زیرا ممکن است موجب سوء استفاده‌های احتمالی گردد که غیرقابل جبران و یا دارای بار مالی سنگین و گزافی باشد.

ثبت برند برای چندین مالک

اگر ثبت برند مورد نظر به نام بیش از دو شخص (اشخاص اعم از حقیقی و یا حقوقی) صورت گیرد، به این معناست که مالکان برند و یا مارک مذکور دو یا چندین شخص هستند. لذا برای تک تک مالکین متقاضی سهام شرکت می بایست اقدام ثبت نام در سامانه ثبت با مالکیت معنوی انجام پذیرد و در ضمن میزان درصد مشارکت صاحبان سهام نیز معین شود.

در دنیای معاصر خیل کسب و کارها و مشاغل متاثر از شرایط موجود و شیوع ویروس همه گیر کروناست و بدون شک بعد اقتصادی هم فراز و نشیب هایی را به طور ناخواسته متحمل شده است.

هر چند در بالا به صورت خلاصه، به مجموعه ای از نکات مهم حقوقی ثبت برند تجاری در دوران کرونا و شیوع آن تا حدودی اشاره شد، اما اجرای این موارد پس از پایان بیماری کرونا که دامان بشریت را فرا گرفته است نیز، جهت ثبت برند و یا نمانام لازم الاجراست.

 مفتخریم که راهنمای شما در امور حقوقیتان باشیم.
پل ارتباطی ما:

  • شماره تماس:42143-021
  • سامانه ی پیامکی: 100042143
  • تماس با مشاوران ارشد از طریق شماره های مندرج در سامانه
  • سامانه ی تخصصی ثبت شرکت فکر برتر http://companyregister.ir
  • پست الکترونیکی به نشانی info@ companyregister.ir

آدرس:تهران،خیابان ولیعصر،تقاطع نیایش،بلوار اسفندیار،پلاک 90

 

واحدهای ثبتی

تغییرات: 09129352517
تاسیس: 09128578441
عمان: 09128330765
برند: 09129350317
کارت بازرگانی: 09120907459
کد اقتصادی و ارزش افزوده: 09128348466
طرح صنعتی: 09128394102
اختراع و دانش بنیان: 09128579331

تماس با ما

جردن بالاتر از اسفندیار پ۱۴۱ طبقه سوم (جهت مراجعه حضوری)
تهران، خیابان فاطمی، روبروی سازمان آب، پلاک 223، ساختمان فکر برتر
تلفن: 42143-021
021-42017
021-42037000
09128330765

بهینه سازی و سئو توسط شرکت سئو ایران