نحوه ثبت شرکت صرافی

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

ممکن است شما هم تابحال تصور می کردید ثبت شرکت صرافی فقط برای شرکت­ ها امکان پذیر است، در صورتی که تعداد زیادی از اشخاص حقیقی هم اقدام به ثبت شرکت صرافی خصوصی نموده اند. اما انجام فعالیت های ثبت شرکت صرافی و تبدیل ارز، نیاز به دانستن اصول و قوانین دارد. به بیان دیگر بایستی به طور کامل با روند و مراحل ثبت شرکت ­های صرافی آشنا باشید تا بتوانید راحت ­تر آن ­ها را طی کنید. در این مقاله از موسسه ثبت شرکت فکر برتر همراه باشید تا به طور کامل در مورد نحوه ثبت شرکت صرافی مطالبی را بیان نماییم.

کار صرافی می تواند توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی انجام گیرد. در صورتی که به زمینه مبادله و خرید و فروش ارز علاقه مند هستید، بهتر است یک شرکت صرافی ثبت کنید. جهت ثبت شرکت صرافی نیاز به حضور شخص حقیقی یا حقوقی وجود خواهد داشت. موسسان شرکت ­های صرافی می توانند افراد حقیقی یا شرکت ­ها و موسسات باشند. شرکت ­های زیادی از جمله بانک ­های خصوصی یا صندوق ­های قرض الحسنه، به صورت اختصاصی اقدام به ثبت شرکت صرافی نموده اند. به همین دلیل هم به راحتی در زمینه ارائه ارزهای دولتی و غیر دولتی فعالیت دارند.

مراحل ثبت شرکت صرافی

در این بخش مراحل اصلی ثبت شرکت صرافی به صورت قانونی را بررسی خواهیم کرد. اگر به دنبال ثبت شرکت برای انجام فعالیت ­های ارزی هستید، باید تمام مراحل ذکر شده را به طور دقیق انجام دهید.

  • اخذ مجوز بانک مرکزی

اولین مرحله جهت ثبت شرکت ارزی دریافت نمودن مجوز بانک مرکزی است. تهیه مجوز از بانک مرکزی به نیت ثبت واحد ارزی تک شعبه­ای امکان پذیر نمی باشد. بانک مرکزی پس از بررسی شرایط ما و داشتن شرایط لازم مجوز را صادر می کند. همچنین اساسنامه تایید شده خود را با افراد حضور یافته در صف ثبت شرکت صرافی در میان می گذارد. پس تا به اینجا متوجه شدیم که تهیه مجوز از بانک مرکزی جزو ابتدایی­ ترین مراحل جهت ثبت نمودن یک شرکت صرافی است. یعنی اگر توانایی اخذ این مجوز را نداشته باشید، امکان گذراندن دیگر مراحل ثبت شرکت صرافی برای شما مقدور نخواهد بود. 

  • آماده سازی مدارک

مدارم مورد نیاز را باید به صورت دقیق و اصولی آماده کنید تا روند کار شما به صحیح ­ترین شکل ممکن انجام گیرد. در بخش های بعد تمام مدارک مورد نیاز برای طی کردن مراحل ثبت شرکت صرافی و ارز ذکر شده است. اگر به دنبال انجام قانونی و مرحله به مرحله ثبت شرکت ارزی خود هستید، بهتر است پیش از انجام هر کار نسبت به تهیه مدارک مورد نیاز اقدام نمایید.

شرایط ثبت شرکت صرافی

بر اساس دستورالعمل اجرایی تاسیس، بهره برداری و نظارت بر صرافی، تاسیس صرافی تابع مفاد این ضوابط و با تصویب شورای پول و اعتبار و دستورات بانک خواهد بود. طبق این قانون، در مرحله اول، هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت بورس باید دارای شرایط و ویژگی­ های زیر باشند:

  • اعتقاد به یکی از ادیان ذکر شده در قانون اساسی داشته باشد
  • تابعیت ایرانی داشته باشد و در ایران زندگی کند
  • سوابق مالی نامناسب نداشته باشد (مثلاً نباید سابقه چک های باطل یا وام های غیرجاری یا وام های غیرجاری در موسسات اعتباری داشته باشند)
  • دید واضح از وضعیت مالی و شرایط اقتصادی
  • عدم عضویت در هیئت مدیره، سمت مدیریت ارشد و یا مشارکت در سایر دفاتر صرافی و تبدیل ارز
  • هیچ گونه حضور در معاملات ارزی دیگر شرکت­ها نداشته باشد
  • حداقل سن اعضای هیئت مدیره 25 سال و برای مدیرعامل 30 سال است
  • مدرک تحصیلی باید حداقل لیسانس یا 5 سال سابقه کار بانکی یا فعالیت­ های مربوط به ارز
  • به طور شخصی صلاحیت کافی برای قرارگیری در این منصب را دارا باشد
  • گواهی معتبر مبنی بر مهارت کافی در زمینه مبادله ارز از موسسات مورد تایید بانک مرکزی داشته باشد. این امر باعث می شود مراکز قانونی به کافی بودن اطلاعات فرد در این زمینه اطمینان کافی داشته باشند.

مدارک ثبت شرکت صرافی

مدارک متعددی برای ثبت شرکت­ صرافی مورد نیاز است. در ادامه مهم ­ترین مدارک را ذکر نموده ­ایم:

  • تکمیل فرم درخواست ثبت شرکت صرافی: در وهله اول باید درخواست ثبت شرکت صرافی را به صورت یک نامه اداری ارائه دهید.
  • پروتکل های مجمع عمومی
  • استعلام بانک مرکزی برای انجام روند ثبت شرکت
  • بدون گواهی سابقه کیفری و عدم اثبات محکومیت کیفری
  • تعهد موقعیت مدیریت یا مشارکت در سایر بورس ها را مشخص نمی کند
  • استخدام جهت انجام وظایف نوبتی طبق قانون
  • سندی که نشان دهنده اسامی، مشخصات و تحصیلات موسسان، سابقه و میزان بودجه آنها باشد: این امر باعث می شود شرکت ­های قضایی راحت­تر بتوانند نسبت به تایید مدارک و تاییدیه ثبت شرکت آن ها اقدام نمایند.
  • صدور گواهینامه از مؤسسات مجاز بانک مرکزی مبنی بر تأیید توانایی آنها در انجام عملیات صرافی
  • ارائه تعهدنامه مبنی بر توافق با بانک مرکزی برای اخذ ضمانت نامه بانکی
    (در صورتی که صرافی دستورالعمل ها را رعایت نکند این ضمانت نامه اعمال می شود. مثلاً اگر ضمانت نامه بانکی توسط صرافی تمدید نشود)
  • سایر مدارک درخواستی بانک مرکزی

استعلام مجوز صرافی

آیا می دانید کدام یک از صرافی ­ها فعالیت قانونی دارند؟ چگونه می توانید مراکز صرافی و تبدیل ارز مطمئن پیدا کنید؟ چگونه صرافی را استعلام کنیم؟ چگونه می توانیم به صرافی اعتماد کنیم و بدانیم که آیا این صرافی قابل اعتماد است یا خیر؟

در بحث صادرات و واردات، زمانی که با کشورهای خارجی کار می کنیم، اغلب مجبوریم برای نقل و انتقالات مالی با صرافی ها همکاری کنیم. اما انتخاب یک مبادله اعتماد دشوار است. آیا می توانید به آنها اعتماد کنید و با خیال راحت با آنها کار کنید یا نه؟ در ادامه این مطلب، درباره نحوه یافتن یک صرافی امن توضیح داده شده است.

 

چطور می توان صرافی قابل اعتماد را از بین هزاران مرکز صرافی پیدا کرد؟

  • اولین چیزی که برای صرافی تایید شده معرفی می کنیم این است که صرافی باید حالت اشتراک داشته باشد. به این معنی که شرکت تضامنی سازمانی است که تحت یک نام خاص برای انجام تجارت بین دو یا چند فرد مسئول ایجاد می شود. اگر موجودی و دارایی شرکت برای بازپرداخت تمام بدهی های شرکت کافی نباشد، همه سهامداران موظف به پرداخت بدهی های شرکت هستند. اگر نام برخی از صاحبان یک شرکت روی نام آن شرکت گذاشته شود، آن شرکت تضامنی است. حال اگر معاوضه جزء مشارکت باشد پذیرفته می شود نه بیشتر.
  • سامانه معتبر CBI

دومین موضوعی که با استفاده از آن می توان صرافی مورد تایید را تشخیص داد و استعلام گرفت سامانه cbi است. این سامانه در واقع همان سامانه بانک مرکزی است. بانک مرکزی به منظور شفاف سازی و اطلاع رسانی صحیح به همه مردم لیستی معتبر تشکیل داده است. این لیست شامل بانک ها، موسسات و شرکت هایی است که مجوز تاسیس و فعالیت آن ها توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران صدور گردیده و تحت نظارت می باشد. وقتی وارد سامانه می شوید، در قسمت نظارت بانکی یک بخش به نام بانک ها و نهادهای مالی مجاز وجود دارد. بانک مرکزی در این بخش حدود 360 واحد مالی (یعنی صرافی) معرفی کرده است. شما می توانید نام و آدرس صرافی مورد نظر را در این قسمت جستجو کنید و بدانید که آیا این واحد مالی مورد تایید است یا خیر.

این سایت معتبر می تواند به شما کمک کند تا مراکز تبدیل ارز معتبر و قابل اطمینان را از مراکز تقلبی تشخیص دهید. همین کار به حفظ سرمایه شما کمک می نماید. چون شما پول خود را در یک مرکز معتبر به ارز خارجی تبدیل می کنید. یعنی نگرانی از بابت تقلبی بودن ارز نخواهید داشت. این سامانه در هر نقطه از کشور قابل استفاده است. اینترنتی بودن استعلام از طریق این سامانه، باعث شده تا همه ی مردم در سراسر کشور بتوانند صرافی های معتبر را بشناسند. پس باید همیشه به صحیح بودن آدرس اینترنتی این سامانه توجه کنید. چون بسیاری از سودجویان تلاش می کنند تا اطلاعات غلط را در قالب آدرس اینترنتی مشابه سامانه CBI در اختیار مردم قرار دهند.

نکات مهم در مورد ثبت شرکت های صرافی و ارز

  • ثبت شرکت صرافی فقط در موسسات اعتباری در قالب شرکت سهامی خاص امکان پذیر است. افراد واقعی نیز می توانند با همکاری این کار را انجام دهند. در صورت نیاز به مجوز خاصی برای راه اندازی بورس باید اقدامات لازم انجام شود (مثلاً ممکن است مجوز سازمان تجارت آزاد مورد نیاز باشد).
  • هیچ شعبه ای در مبادله متقابل وجود ندارد. شعبه صرافی بودن موضوع ارزش گذاری بانک مرکزی است.
  • موقعیت انتخاب شده برای خدمات صرافی باید به تایید مراجع مربوطه برسد. برای این مکان باید ملاحظات امنیتی و ایمنی کاملاً رعایت شود.
  • صرافی پس از ثبت نام باید کلیه عملیات را طبق قانون و استانداردهای حسابداری انجام دهد.
  • صرافی می تواند به همه ارزها مبادله کند به استثنای معاملات برخی ارزها که بنا به تشخیص بانک مرکزی ممنوع است.
  • ارسال فاکتور به مشتریان از وظایف صرافی ها است.
  • رعایت کلیه موارد مرتبط با پولشویی الزامی است.
    برای جلوگیری از پولشویی، صرافان مجاز به خرید و فروش یک یا چند ارز با بیش از پنجاه میلیون ریال به ازای هر مشتری در روز نیستند. بانک مرکزی بسته به شرایط ممکن است تجدید نظر کند. برای تراکنش های بالای 10 میلیون ریال باید احراز هویت کامل انجام شود و تمامی اطلاعات لازم از مشتری اخذ شود.
  • صرافی ها نمی توانند در حوزه تسهیلات یا عملیات اعتباری مانند پذیرش و نگهداری سپرده، عملیات بانکی انجام دهند.

انواع صرافی کدامند؟

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که صرافی ها در چند مدل هستند؟ یا شما هم تصور می کنید تمام صرافی ها همه در یک مدل فعالیت دارند؟

 

انواع صرافی ها

صرافی ها به دو گروه اصلی تقسیم می شوند.

 

  • صرافی هایی که فقط به صورت نقدی امکان خرید و فروش ارز را دارند و نمی توانند سایر معاملات صرافی را انجام دهند.
  • گروه دوم صرافی ها علاوه بر خرید و فروش نقدی ارز، می توانند عملیات مربوط به نقل و انتقالات ارزی را نیز انجام دهند. این امر از طریق موسسات مالی و ارائه خدمات ارزی انجام می شود. واضح است که همه اینها در حوزه حقوقی انجام می شود.
    گروه اول حداقل به پنجاه میلیارد ریال سرمایه برای صرافی ها و گروه دوم حداقل دویست میلیارد ریال سرمایه نیاز دارند.

هزینه اخذ مجوز صرافی چقدر است؟

برای دریافت مجوز صرافی چقدر باید هزینه کرد؟ هزینه ها و مخارج در ثبت و راه اندازی شرکت ­ها از مهم ترین موارد محسوب می شوند. نداشتن آگاهی و اطلاعات کامل راجع به میزان هزینه های موجود در انجام ثبت شرکت بورس و صرافی، باعث ایجاد مشکل و عدم هماهنگی خواهد شد. به بیان دیگر پیش از آن که اقدام جدی برای ثبت شرکت های بورسی و ارز داشته باشید، بایستی قیمت آن را بدست آورید. آگاهی یافتن از میزان هزینه ها باعث می شود در انجام کارها برنامه ریزی دقیقی داشته باشید. یعنی از ابتدای روند کار، بدانید در هر مرحله حدودا چقدر خرج خواهید داشت. در نهایت با کمبود سرمایه مالی مواجه نخواهید شد.

با چه میزان سرمایه می توان شرکت صرافی را راه اندازی کرد؟

اغلب با شنیدن نام صرافی اولین چیزی که به ذهن خطور می کند سرمایه اندک مورد نیاز شرکت بورسی است. این به این دلیل است که صرافی ها باید از پشتیبانی قوی در جزئیات عملکرد خود برخوردار باشند. بر اساس آخرین اخبار و گزارش ها، بورس پرس گزارش داد که بانک مرکزی بر اساس بند ۲ ماده ۱۱ آیین نامه اجرایی ایجاد بورس، کار و کنترل اطلاعیه ای صادر کرده است. کمترین سرمایه در پایتخت های ایران شامل تهران، مشهد، اصفهان، اهواز، تبریز، شیراز و کرج 12 میلیارد تومان و در سایر شهرهای غیرشهری 6 میلیارد تومان خواهد بود. همچنین مقرر شد صرافی ها نسبت به افزایش فاینانس و تطبیق با وضعیت وجوهی که اخیراً اعلام شده تا 10 بهمن ماه 93 اقدام کنند. با این وجود آیا هنوز هم فکر می کنید توانایی ثبت شرکت اختصاصی صرافی را دارید؟ یا اینکه قادر به تهیه سرمایه اولیه برای این شغل نیستید؟

شرایط اخذ مجوز صرافی آنلاین چیست؟

امروزه سکه نقش رنگی در زندگی ما دارد. بنابراین بسیاری از افراد به دنبال صرافی های معتبری هستند که دارای مجوز صرافی آنلاین باشند تا بتوانند با خیال راحت ارزهای مختلف را از طریق این صرافی ها خریداری کنند. به همین دلیل مجوز رسمی فعالیت صرافی ها یکی از الزامات فعالیت آنها است. در زیر به شرایط کلیدی اخذ مجوز صرافی آنلاین و همچنین صرافی های آنلاین دارای مجوز می پردازیم.

آیا مجوز صرافی آنلاین داریم؟

صرافی ها مکان هایی هستند که امکان تبادل ارز وجود دارد. مبادلات تقریباً متفاوتی برای ارزهای مختلف وجود دارد. بنابراین، با داغ شدن بحث ارزهای دیجیتال امروز، صرافی های تخصصی برای ارزهای دیجیتال در حال ایجاد هستند. اکثر صرافی ها در ایران فعالیت می کنند. یعنی برای خرید و فروش ارز باید به صورت حضوری به شعب آنها مراجعه کنید. با این حال، ملاقات حضوری ممکن است برای همه امکان پذیر نباشد. با توجه به شرایط ایجاد شده توسط ویروس کرونا، مراجعه به صرافی ها و خرید و فروش ارز به خصوص ارزهای دیجیتال بسیار سخت است. در نتیجه، برخی از این صرافی ها تجارت آنلاین را آغاز کرده اند.

همچنین صرافی های آنلاین و آفلاین نیز فعال شده اند. در مواجهه با این صرافی ها، سرمایه گذاران به دنبال مجوزهای رسمی برای فعالیت خود هستند تا از اعتبار این صرافی ها اطمینان حاصل کنند. اما باید بگوییم که هیچ صرافی آنلاینی در ایران با مجوز رسمی و ملی وجود ندارد. در واقع تاکنون مجوز هیچ صرافی آنلاینی صادر نشده است و بیشتر این صرافی ها به صورت خودجوش و غیررسمی به فعالیت خود ادامه می دهند.

از کجا می توانم مجوز تبادل آنلاین دریافت کنم؟

تعداد خریداران ارزهای دیجیتال امروزه بیشتر از آن چیزی است که فکر می کنید. در نتیجه صرافی های زیادی برای رفع این نیازها ایجاد شده است و بسیاری از آنها به صورت آنلاین فعالیت می کنند. اخذ مجوز از بانک مرکزی ایران کار بسیار سختی است. در نتیجه هیچ بورس رسمی با مجوز رسمی در ایران وجود ندارد. اما نداشتن مجوز به معنای تقلب بودن معامله نیست. از طرف دیگر، اکثر اپراتورهای صرافی آنلاین، افراد قابل اعتمادی هستند که به راحتی می توانند ارز دیجیتال شما را به صورت آنلاین معامله کنند. به همین دلیل اگر به دنبال دریافت مجوز مبادله آنلاین هستید باید بگوییم که در ایران هم مجوز نخواهید گرفت. اگر در آینده صرافی آنلاین بتواند این مجوز را دریافت کند، از طریق همین وب سایت به شما اطلاع داده خواهد شد.

صرافی مجاز آنلاین

 

تراکنش آنلاین صرافی در ایران بی معنی است، زیرا تاکنون هیچ تراکنش آفلاینی در ایران مجوز فعالیت از طریق بانک مرکزی را با موفقیت دریافت نکرده است. به همین دلیل، تمامی صرافی های آنلاینی که با آنها سروکار دارید به صورت غیر رسمی و بدون مجوز فعالیت می کنند. بنابراین یادآوری مجدد این نکته ضروری است که هیچ یک از ارتباطات آنلاین فعال در ایران دارای کد IRNIC بوده و بدون اشاره به اعتماد فعالیت می‌کنند و در واقع فعالیت‌ های آنها غیررسمی و غیرمجاز است.

بنابراین، اگر تصمیم به خرید و فروش سکه های خود از طریق صرافی های آنلاین دارید، باید احتمال تقلب در این صرافی ها را نیز در نظر بگیرید. اگر صرافی ها شما را فریب دهند، نمی توانید به ستاد رسمی ایران شکایت کنید زیرا اقدام شما غیرقانونی است. بنابراین بهتر است قبل از معامله هر صرافی از معتبر بودن آنها اطمینان حاصل کنید. برای کاهش خطر کلاه برداری، بهتر است شخصاً به صرافی ها مراجعه کنید یا از طریق سایت های صرافی، اقدام به انجام معامله رو در رو کنید؛ زیرا ایمن تر و قابل اطمینان تر است.

 

 

سوالات متداول 

1. ثبت شرکت صرافی به چقدر سرمایه نیاز دارد؟

در شهرهای بزرگ به حداقل 12 میلیارد تومان سرمایه نیاز خواهید داشت.

2. چه کسانی می توانند اقدام به ثبت شرکت های صرافی نمایند؟

شرکت های اعتباری و بانک های مختلف می توانند اقدام به ثبت مراکز صرافی و تبادل ارز کنند.

3. مجوز صرافی ها چقدر اعتبار دارد؟

دو سال

4. ثبت شرکت صرافی را از طریق کدام مرکز انجام دهیم؟

شرکت فکر برتر می تواند در زمینه ثبت انواع شرکت ها به شما مشاوره های لازم را ارائه می کند.

5. آیا افراد حقیقی هم می توانند شرکت صرافی مخصوص به خود را داشته باشند؟

بله

واحدهای ثبتی

تغییرات: 09129352517
تاسیس: 09128578441
عمان: 09128330765
برند: 09129350317
کارت بازرگانی: 09120907459
کد اقتصادی و ارزش افزوده: 09128348466
طرح صنعتی: 09128394102
اختراع و دانش بنیان: 09128579331

تماس با ما

جردن بالاتر از اسفندیار پ۱۴۱ طبقه سوم (جهت مراجعه حضوری)
تهران، خیابان فاطمی، روبروی سازمان آب، پلاک 223، ساختمان فکر برتر
تلفن: 42143-021
021-42017
021-42037000
09128330765

بهینه سازی و سئو توسط شرکت سئو ایران