اگر شرکتم را ثبت نکنم چه اتفاقی می افتد؟

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

مراحل پیچیده ثبت شرکت باعث شده تا بسیاری از افرادی که به دنبال راه اندازی کسب و کار خود هستند ثبت نکردن شرکت را ترجیح دهند. اما واقعا این کار درست است؟ پاسخ شما قطعا خیر خواهد بود، اما این جواب بسیاری از ما را قانع نخواهد کرد، چون طبیعتا به دنبال راه فرار یا روشی برای دور زدن قانون هستیم.

 

مراحل ثبت شرکت اصولی و کاملا ساده

 

در صورت عدم ثبت شرکت، ادامه فعالیت غیر قانونی تلقی خواهد شد و مشکلات حقوقی و محدودیت های زیادی را پیش روی شما می گذارد. از همین رو باید نسبت به عواقب عدم ثبت شرکت آگاه باشید. در ادامه این مطلب از سایت فکر برتر قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که "اگر شرکتم را ثبت نکنم چه اتفاقی می افتد؟"

 

 

چرا باید فردی به دنبال عدم ثبت شرکت باشد؟

پیچیدگی های زیادی در مسیر ثبت شرکت وجود دارد و طبق بررسی های انجام شده روند کار ثبت شرکت به حدی می تواند دشوار باشد که بیش از 86 درصد از افراد ثبت نکردن شرکت را انتخاب می کنند. البته نباید فراموش کرد که این دسته از افراد معمولاً با انواع شرکت ثبتی آشنا نیستند و درک درستی از روند کار ندارند.

چرا که همواره ثبت شرکت (ارزان) می تواند راهکار مناسب تری نسبت به عدم ثبت شرکت باشد. طبق ماده ۲۲۰ در قانون تجارت، ثبت نکردن شرکت با مجازات و جریمه همراه خواهد بود. پس در نتیجه افرادی که قصد ثبت شرکت را ندارند و همچنان علاقه مند به ادامه فعالیت خود هستند باید تبعات انجام این کار و عواقب منفی آن را در نظر بگیرند.

 

 

از عواقب عدم ثبت شرکت مطلع شوید

طبق ماده ۱۹۵ قانون تجارت همه شرکت ها رسمی باید تحت نظارت وزارت دادگستری روند ثبت خود را انجام دهند. انجام روند ثبت شرکت به این دلیل های اهمیت است که سازمان های دولتی می توانند به خوبی موضوع را مورد بررسی قرار دهند که آیا شخصیت حقیقی یا حقوقی مورد نظر مقررات مربوطه را رعایت کرده است یا خیر.

در صورتی که شرکتی بدون اینکه مراحل ثبت را طی کند، فعالیت خود را شروع نماید قطعاً از نظر قانونی به مشکل بر خواهد خورد. این موضوع علاوه بر این که جریمه هایی را به فرد مورد نظر تحمیل می کند، محدودیت های فراوانی را برای انجام فعالیت های رسمی گوناگون به وجود خواهد آورد که باعث اختلال در روند پیشرفته کسب و کار شما خواهد شد.

 

 

ثبت نکردن شرکت چه جریمه هایی را به همراه خواهد داشت؟

طبق ماده ۱۹۸ قانون تجارت شرکت هایی که بدون ثبت کردن قصد فعالیت دارند، ممنوع الکار خواهند شد. همچنین تمامی شرکا یا مدیران رسمی شرکت نیز باید طبق قوانین مجازات شوند. در چنین شرایطی هیچ کدام از سرمایه گذاران یا شرکا نمی توانند تقصیر را به گردن دیگری (مانند اشخاص ثالث) بیاندازند و هر شخص بنا به رتبه یا مرتبه خود در شرکت باید جریمه شود.

در این قوانین غرامت این نیز برای افراد متقلب در نظر گرفته شده است که در صورت عدم ثبت شرکت ملزم به پرداخت آن خواهید بود. همچنین کلیه فعالیت های انجام شده در شرکتی که آن را ثبت نکرده اید جنبه رسمی ندارد و هرگونه رخداد یا تخلف خلاف قانون، بر عهده مدیران شرکت خواهد بود.

 

 

آشنایی با مواد قانونی مربوط به عدم ثبت شرکت

طبق قوانین تجارت جریمه ها و محدودیت های زیادی برای شرکت های که ثبت نشده اند در نظر گرفته می شود. شناخت این قوانین به مدیران اجازه می دهد تا بتوانند از عواقب عدم ثبت شرکت بهتر با خبر شوند و از طرفی جلوی تخلفات غیر عمدی قانونی را بگیرند تا مشکلات کمتری برای آنها به وجود بیاید.

سرپیچی از هر کدام مواد قانونی زیر قطعاً مشکلات، مجازات و عواقب خاصی را به دنبال خواهد داشت. در بخش های بعدی متخصصین ما در سایت فکر برتر مهمترین این مواد قانونی را مورد بررسی دقیق قرار خواهند داد.

 

  • ماده ۱۱ قانون ثبت شرکت

هر شرکت یا مدیر شعبه زیر نظر کمپانی های خارجی که قصد فعالیت در ایران را دارد باید حتماً نسبت به ثبت شرکت اقدامات لازم را انجام دهد. چرا که در غیر این صورت انجام فعالیت های صنعتی، تجاری یا مالی برای افراد امکان پذیر نخواهد بود.

همچنین شرکت های داخل کشور در صورت ثبت نکردن شرکت طبق ماده ۲ و شده در این قانون ملزم به پرداخت جزای نقدی هستند. مجازات شرکت بدون ثبت بسته به نوع شرکت و میزان سرمایه ای که به آن اختصاص داده اید متفاوت است و طبق نظر بازرسان و کارشناسان تعیین خواهد شد.

در ضمن طبق این ماده قانونی هیچ شرکتی بدون انجام مراحل ثبت شرکت امکان فعالیت رسمی و ارتباط با ارگان های دولتی برای تسهیل کارها را نخواهد داشت. از همین رو می بینیم که ثبت نکردن شرکت باعث می شود تا روند دستیابی به اهداف کوتاه مدت و بلند مدت شرکت برای مدیران با موانع زیادی همراه باشد.

 

  •  ماده 7 قانون مربوط به عدم ثبت شرکت

در صورتی که هرگونه سهل انگاری در زمان ارائه اطلاعات برای ثبت شرکت صورت پذیرد، عواقب این کار بر عهده مدیران خواهد بود و برخورد های لازم در این زمینه به طور قطع با این افراد انجام می شود. تمامی اطلاعات و فرایندهای مربوط به تغییرات در روند ثبت شرکت حتماً باید به صورت کتبی به سازمان اداره ثبت اسناد اطلاع داده شود.

پس به این صورت می توان نتیجه گرفت که سهل انگاری در ارائه اطلاعات مربوط به تغییر وضعیت، آدرس و سایر اطلاعات شرکت نیز مانند ثبت نکردن شرکت مشمول محدودیتها و مجازات های خاصی خواهد شد.

 

  •  ماده 6 قانون مربوط به ثبت شرکت

شرکت های خارجی که وقتی فعالیت در ایران را دارند باید حتما روال قانونی مربوط به ثبت شرکت ها را طی کنند. اما هر که به دنبال عدم ثبت شرکت هستند ممکن است برای مدتی توانایی فعالیت داشته باشند. اما نباید فراموش کرد که به محض آنکه بازرسین فعال در اداره ثبت شرکت ها و سازمان وزارت خارجه از این موضوع مطلع شدند، باید نسبت به پرداخت جریمه اقدام نمایند.

جریمه نقدی برای این تخلف در حال حاضر بسته به نوع شرکت می تواند از روزی ده تا صد هزار تومان باشد.

 

  • ماده 5 قانون عدم ثبت شرکت

در صورتی که فرد ماریا نماینده مربوط به یکی از شعبه های شرکت خارجی در کشور ما وارد فعالیت مالی، صنعتی و تجاری شود، باید حتماً دارای مجوز دارای تاریخ انقضا مناسب باشد. در صورتی که این شرکت ها بدون در نظر داشتن تاریخ انقضای حکم فعالیت خود به کار ادامه دهند، از طریق یک حکم ابتدایی ملزم به پرداخت جریمه نقدی خواهند شد و علاوه بر این هر روز تاخیر باعث می شود تا هزینه های بین ۵ تا ۵۰ هزار تومان به مبلغ جریمه اضافه شود.

همچنین اگر شرکت تا سه ماه بعد از ابلاغ اخطاریه مربوط به تمدید ثبت به فعالیت خود ادامه دهد، اقدامات لازم برای جلوگیری از ادامه کار شرکت مورد نظر انجام خواهد شد.

 

  • ماده 4 قانون مربوط به ثبت شرکت

تمامی شرکت های خارجی فعال در ایران به منزله ماده ۴ قانون ثبت شرکتها باید حداکثر تا ۴ ماه بعد از شروع فعالیت خود، روند ثبت شرکت به صورت قانونی را طی کنند. در بسیاری از موارد ممکن است آماده سازی مدارک و انجام سایر مراحل مربوطه نیاز به زمان بیشتری داشته باشد.

در این شرایط مدیریت شرکت یا نماینده حقوقی او می تواند با مراجعه به رئیس محکمه ابتدایی تهران، تقاضای مهلت اضافه کند. در صورت منطقی بودن روند کار شما تا ۶ ماه مهلت دیگر نیز برای ثبت شرکت ارائه خواهد شد.

 

  •  ماده 3 قانون مربوط به ثبت شرکت

هر شرکت خارجی که قصد راه اندازی فعالیت مالی، صنعتی و تجاری در ایران را دارد باید حتماً در کشور اصلی مورد نظر شناخته شده باشد. همچنین شرکت مذکور باید حتماً در اداره ثبت اسناد تهران نیز به ثبت برسد تا از نظر انجام فعالیت های قانونی با مشکل خاصی روبرو نباشد.

 

 

عدم ثبت شرکت چه محدودیت هایی را به همراه دارد؟

حال که با مجازات شرکت بدون ثبت آشنا شدید و عواقب عدم ثبت شرکت را بهتر شناختی نوبت به آن می رسد که محدودیت هایی که این کار برای یک شرکت می تواند به همراه داشته باشد را با هم به شکل مختصری بررسی کنیم. این موارد عبارتند از:

  • عدم امکان شرکت در مزایدات و مناقصات که می توانند سود مناسبی را برای شرکت به همراه داشته باشند.
  • عدم امکانات استفاده از تسهیلات، کمک های مالی و…
  • ثبت نکردن شرکت باعث می شود که امکان همکاری با موسسات و ادارات مختلف را در طی قراردادهای معتبر نداشته باشید.
  • شرکت های ثبت نشده معمولاً از رسمیت پایین تری برخوردارند و در نتیجه امکان انجام فعالیت حرفه ای در زمینه کاری مورد نظر برای آنها وجود نخواهد داشت.
  • ثبت نکردن شرکت باعث می شود تا در طولانی مدت مشکلات قضایی و حقوقی زیادی پیش روی مدیران قرار بگیرد که روند پیشرفت را برای آنها بسیار کند و حتی غیر ممکن خواهد کرد.

 

 

سخن نهایی

در این مطلب سعی شد که عواقب عدم ثبت شرکت را برای شما بررسی کنیم و این موضوع را روشن سازی مکه بدون ثبت شرکت نمی توانید فعالیت مناسبی در زمینه های مالی، تجاری و صنعتی داشته باشید. از آنجایی که روند ثبت شرکت برای اشخاص حقیقی می تواند با مشکلات زیادی همراه باشد امروزه شرکت های به عنوان واسطه فعالیت می کنند که روند کار را برای شما بسیار ساده خواهند کرد.

پس حتماً قبل از انجام هر اقدامی با افراد و شرکت هایی که در این زمینه تجربه و تخصص کافی دارند مشورت کنید. متخصصین ما در سایت فکر برتر آمده اند تا راهنمایی های لازم را در اختیار شما قرار دهند.

 

 

سوالات متداول

  • عدم ثبت شرکت چه عواقبی دارد؟

شرکت های ثبت نشده تحت پیگرد قانونی قرار می گیرند و طبق مجازات های ذکر شده در قوانین مربوط به ثبت شرکت مجازات خواهند شد. در ضمن روند کاری آنها نیز به عنوان شرکت متوقف خواهد شد و همین موضوع محدودیت های زیادی را برای مدیران به همراه خواهد داشت.

 

  • چرا ثبت شرکت ضروری است؟

بدون ثبت شرکت نمی توانید فعالیت رسمی داشته باشید و به این صورت از مزایایی مانند استفاده از تسهیلات، مساعدت های مالی از سوی دولت، عقد قراردادهای رسمی و… محروم خواهید بود.

 

  • آیا بدون ثبت شرکت می توان فعالیت داشت؟

امکان فعالیت رسمی و اصولی در طولانی مدت برای شرکت های که به صورت قانونی ثبت نشده اند وجود نخواهد داشت و در صورتی که مشاهده گردد شرکتی بدون ثبت فعالیت می کند مطابق قانون با آن ها برخورد خواهند کرد.

 

  • مجازات ثبت نکردن شرکت چیست؟

مواد قانونی زیادی در خصوص مجازات عدم ثبت شرکت وجود دارد و بسته به نوع شرکت، میزان سرمایه، نوع تخلفات و… مجازات های مختلفی پیش روی شما خواهد بود.

 

  • چطور از قوانین مجازات و عواقب بعدی عدم ثبت شرکت آگاه شویم؟

در این مطلب از فکر برتر ما توضیحات کافی در این زمینه ارائه داده ایم که می توانید آن را مطالعه کنید.

واحدهای ثبتی

تغییرات: 09129352517
تاسیس: 09128578441
عمان: 09128330765
برند: 09129350317
کارت بازرگانی: 09120907459
کد اقتصادی و ارزش افزوده: 09128348466
طرح صنعتی: 09128394102
اختراع و دانش بنیان: 09128579331

تماس با ما

جردن بالاتر از اسفندیار پ۱۴۱ طبقه سوم (جهت مراجعه حضوری)
تهران، خیابان فاطمی، روبروی سازمان آب، پلاک 223، ساختمان فکر برتر
تلفن: 42143-021
021-42017
021-42037000
09128330765

بهینه سازی و سئو توسط شرکت سئو ایران