چکیده ای درباره ثبت، تغییرات و انحلال انواع شرکت ها

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

صاحبان مشاغل مختلف به طور معمول هنگام شروع فعالیت تجاری اعم از تولیدی و خدماتی نیاز به ثبت علامت تجاری و ثبت شرکت دارند. چرا که تنها از این طریق می توانند محصولات متفاوتی نسبت به رقبا تولید و عرضه کنند. از این مهمتر اینکه مشتریان دائم و موقت و حتی بازارهای ملی و جهانی هر محصولی را با برند تجاری آن می شناسند.

علاوه برآن، پس به ثبت رساندن برند و شرکت باید تبلیغات موثری توسط صاحبان کسب و کار انجام شود تا برند آن‌ها در میان رقبا شناخته شود. در ادامه یک توضیح کلی درباره‌ی ثبت انواع شرکت و برند و مسائل مربوط به آن خواهیم داد. 

تاسیس شرکت بر اساس قانون تجارت

زمانی که سرمایه داری اقدام به تاسیس شرکت می کند، باید از تمامی قوانین پیرامون آن اطلاع داشته باشد و به آن ها عمل کند. قانون تجارت اعلام می کند که تاسیس هر شرکتی با انعقاد قرارداد مابین شرکا و تعیین سرمایه معین برای کسب سود آغاز می شود. سپس، برای بخشیدن هویت قانونی به شرکت تجاری تشکیل شده، نماینده قانونی یا حقوقی شرکت نسبت به ثبت شرکت در سامانه جامع ثبت شرکت ها اقدامات لازم را انجام می دهد. توجه داشته باشید که شرکت های تجاری خلاف شرکت های مدنی نوعی شخصیت حقوقی مستقل از شرکا دارد.

به طور کلی، قانون تجارت شرکت های مختلف را در دو گروه کلی شرکت های سهامی و غیر سهامی قرار می دهد. باید توجه داشت که هرکدام از شرکت های مزبور زیر مجموعه های خاص خود را دارند که از جمله آن ها می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • شرکت های سهامی عام و خاص، شرکت مختلط سهامی، شرکت مختلط غیر سهامی، شرکت نسبی، شرکت با مسئولیت محدود و شرکت تعاونی تولید و مصرف.

مختصری درباره‌ ثبت تغییرات و تصمیمات شرکت

گاهی اوقات پس از ثبت انواع شرکت نیاز پیدا می کنید که تغییراتی در اساسنامه یا امور مربوط به شرکت ایجاد کنید. به طور کلی، ثبت تغییرات و تصمیمات شرکت به تمامی تغییرات و تصمیماتی گفته می شود که بنا به ضرورت در طی مجمع عمومی عادی یا در جلسات هیأت مدیره می‌توان آن‌ها را انجام داد.

گفتنی است که ثبت تغییرات بر اساس ماده‌ی ۲۰۰ قانون تجارت موارد ذیل را شامل می شود:

  • تغییر در اساسنامه
  • تمدید زمان فعالیت شرکت
  • انجام امور انحلال شرکت حتی انحلال در صورت تمام شدن انقضای شرکت
  • مشخص کردن کیفیت تسویه‌ی حساب، تبدیل شرکا و خروج تعدادی از آن ها از شرکت
  • تغییرات در نام شرکت
  • تغییر مدیر یا مدیران شرکت بر اساس ماده ۵۸ قانون تجارت

شایان ذکر است که برای ثبت تغییرات در شرکت نیاز است که صورتجلسه ای مطابق با موضوع تغییرات تنظیم و به مرجع ثبتی ارائه شود. سپس، اداره ثبت شرکت ها در صورت صحت موارد مندرج در صورتجلسه و رعایت تمامی اصول و قواعد قانونی آن و همچنین تطابق موارد آن با پرونده اصلی اقدام به صدور آگهی تغییرات ثبتی می کند. این آگهی بایستی در روزنامه رسمی و محلی منتشر و به عموم مردم اطلاع رسانی شود.

توجه داشته باشید که هرگونه تغییر در شرکت باید حتما با فکر، برنامه ریزی و مدیریت درست اعمال شود تا منجر به ارتقا و پیشرفت شرکت شود. البته، فراموش نکنید که تمامی تغییرات باید تحت قوانین و مقررات مربوطه اعمال شده باشند.

معرفی مجامع مختلف برای انجام تغییرات شرکت

همانطور که می دانید برای ثبت تغییرات شرکت مراجعه به مجامع مختلف از قبیل مجمع عمومی عادی، مجمع عمومی فوق العاده و هیأت مدیره الزامی است. به همین دلیل در ادامه وظیفه هرکدام از این مجامع را به اختصار شرح می دهیم:

مجمع عمومی عادی

این مجمع وظایف مختلفی بر عهده دارد که از جمله آن ها می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • مشخص کردن خط مشی شرکت و گرفتن تصمیم برای تمامی امور شرکت؛
  • رسیدگی به ترازنامه و حساب سود و زیان مالی سال های گذشته و رسیدگی به دارایی و مطالبات و دیون شرکت و صورتحساب دوره عملکرد و سالانه شرکت؛
  • انتخاب مدیران و بازرسان؛
  • تصویب ترازنامه و دستور به تقسیم کردن سود میان صاحبان سهام؛
  • تعیین روزنامه کثیرالانتشار برای انتشار آگهی ها و اطلاعیه های شرکت تا مجمع عمومی عادی سال آینده.

مجمع عمومی فوق العاده

مجمعی است که انجام امور ذیل را بر عهده دارد:

  • تغییر در مواد اساسنامه از قبیل تغییر در نام شرکت، موضوع شرکت و محل شرکت
  • افزایش یا کاهش سرمایه
  • تغییر در تعداد مدیران و مدت خدمت آن ها و همچنین تعیین بازرسان
  • اجازه صدور اوراق قرضه
  • ایجاد سهام ممتاز
  • انحلال شرکت

مدارک لازم برای ثبت تغییرات شرکت

برای ایجاد تغییرهای اساسی و جزئی در شرکت نیاز به ارائه‌ مدارکی است که در زیر به شرح آن ها می پردازیم:

  • کپی برابر اصل مدارک شناسایی تمامی شرکای جدید
  • اصل مدارک شناسایی افراد اخراج شده از شرکت و حضور این افراد در دفاتر اداره ثبت شرکت ها به منظور گرفتن امضا از آن ها
  • لیست شرکا با میزان سهام آن ها
  • کپی روزنامه آخرین تغییرات شرکت و هیات مدیره
  • کپی اساسنامه شرکت
  • حضور تمامی شرکا و مدیر در صورت انحلال شرکت.

نقل و انتقال سهام شرکت های سهامی خاص

یک شرکت ممکن است در طول حیات خود بارها نیاز به نقل و انتقال سهام شرکت های سهامی خاص داشته باشد که این عمل حساسیت ویژه ای نیز می طلبد. به همین دلیل نمی توان از اهمیت این موضوع مهم چشم پوشی کرد. توجه داشته باشید که موضوع نقل و انتقال سهام از جمله موارد داخلی شرکت به شمار می رود که ثبت آگهی برای آن در اداره ثبت شرکت ها انجام نمی شود. بنابراین، نیازی به ارائه آگهی در روزنامه رسمی و روزنامه کثیرالانتشار نیست. چرا که انتقال سهام در دفاتر ثبت سهام و دفتر نقل و انتقال شرکت صورت می گیرد.

مهمتر اینکه برای استعلام نقل و انتقال صورت گرفته تنها راه حل پیش روی شما تنظیم صورتجلسه با سهام جدید است تا نقل و انتقال شرکت در صورت تایید این صورتجلسه به وقوع بپیوندد.

توجه داشته باشید که نقل و انتقال سهام در شرکت های سهامی خاص بر اساس حالت های مختلف پیش آمده در شرکت انجام می شود که در ادامه برخی از این حالت ها را شرح می دهیم:

  • خروج یک سهامدار از شرکت و واگذاری سهام خود به سایر سهامداران شرکت؛
  • خروج یگ سهامدار از شرکت و واگذاری سهام خود به یک شخص جدید در شرکت؛
  • خروج یک یا چند سهامدار و واگذاری سهام خود به اشخاص جدید و سهامداران قبلی شرکت؛
  • خروج تمامی سهامداران شرکت و واگذاری سهام خود به اشخاص کاملا جدید یا همان واگذاری شرکت و امتیازات آن.

نقل و انتقال سهم الشرکه در شرکت های با مسئولیت محدود

امروزه شرکت های مختلفی برای ثبت وجود دارند که متقاضیان حسب نیاز خود به ثبت این نوع شرکت ها و ثبت نام تجاری آن ها می پردازند. از این میان شرکت های با مسئولیت محدود به دلیل بسیاری از ویژگی های خود از جمله متداول ترین شرکت های ثبتی به شمار می رود. ثبت این شرکت‌ با حضور حداقل دو شریک بالای هجده سال برای انجام امور تجاری صورت می گیرد.

توجه داشته باشید که در شرکت های موردنظر تقسیم سهام به قطعات آن انجام نمی شود. بلکه هر سهامدار بر اساس آورده خود به شرکت در سود و بدهی شرکت سهیم می شود.

گذشته از آن، گاهی اوقات سهام دارن نیاز به انتقال سهم الشرکه در شرکت های با مسئولیت محدود دارند که در ادامه شرایط این نقل و انتقال بر اساس ماده ۱۰۲ قانون تجارت عنوان شده است:

ماده ۱۰۲ قانون تجارت اعلام می کند که امکان تبدیل سهم الشرکه شرکا در شرکت های با مسئولیت محدود به صورت اوراق تجارتی قابل انتقال و اوراق با نام و بی نام وجود ندارد. این سهم الشرکه قابل انتقال به غیر نیست، مگر اینکه اکثریت شرکا راضی به این کار باشند. توجه داشته باشید که منظور از اکثریت شرکا، آن دسته از شرکا هستند که حداقل سه ربع از سرمایه شرکت را در اختیار داشته و تعداد آن ها نیز نسبت به سایر شرکا بیشتر باشد. بنابراین، افزایش و کاهش سرمایه در شرکت های سهامی به هنگام تبدیل سهم الشرکه شرکا باید در نظر گرفته شود.

در صورتی که انتقال سهم الشرکه توسط شخصی انجام شود که عضو هیئت مدیره باشد، باید پس از تشکیل مجمع عمومی فوق العاده نسبت به انتخاب عضو جدید هیات مدیره تعیین تکلیف شود.

مدار‌ک مورد نیاز برای انتقال سهم الشرکه در شرکت های با مسئولیت محدود

برای انتقال سهم الشرکه در شرکت های با مسئولیت محدود مدارک مختلفی مورد نیاز است که در ادامه به شرح آن ها می پردازیم:

  • صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده
  • مدارک مثبته دعوت وفق اساسنامه شرکت و قانون تجارت در صورت تشکیل مجمع با اکثریت شرکا
  • کپی شناسنامه افراد ورودی به شرکت سهامی به عنوان شریک جدید

انحلال شرکت چیست؟

همانطور که می دانید لزوما تمامی شرکت ها در زمینه کاری خود به موفقیت نمی رسند. گاهی اوقات، دلایلی نظیر ورشکستگی یا پایان یافتن فعالیت یک شرکت باعث انحلال شرکت می شود. توجه داشته باشید که اعلام انحلال شرکت به اداره ثبت شرکت ها امری بسیار ضروری است. چرا که ممکن است بی اطلاعی آن ها باعث اعمال هزینه های اضافی نظیر مالیات به شرکت شود که مطلوب نیست. البته انجام این کار چندان دشوار نیست.

برای انجام مراحل انحلال شرکت شما پس از مراجعه به سامانه جامع ثبت شرکت ها، صورتجلسه مربوط به تغییرات شرکت را انتخاب و بقیه مراحل را مطابق درخواست سایت انجام می دهید. البته، برای تکمیل مراحل انحلال شرکت باید هزینه هایی را نیز در قبال مالیات معوقه و بدهی های شرکت بپردازید.

به طور کلی، انحلال هر شرکتی بنا بر قانون تجارت به دو صورت اختیاری و قهری صورت می گیرد. این انحلال ممکن است به دلایل مختلفی از قبیل دلایل زیر انجام شود:

انحلال شرکت به تصمیم موسسین آن یعنی رای مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام:

در این مورد دلایل مختلفی نظیر سودآوری پایین و نظایر آن می توانند دخیل باشند که البته بر اساس رای اکثریت صورت می گیرد. ابن مورد یکی از موارد انحلال اختیاری است.

انحلال شرکت به دستور مراجع قضایی: گاهی اوقات یکی از ذینفعان شرکت اعم از شرکا و طلبکاران دلایلی از قبیل اتمام مدت اعتبار شرکت، عدم تمدید و عدم پرداخت بدهی تقاضایی را مبنی بر انحلال شرکت به دادگاه ارائه می کند. در این صورت اگر او موفق به دریافت حکم دادگاه شود، شرکت منحل می شود.

انحلال شرکت به علت عدم فعالیت در موضوعی که هدف از تاسیس و ثبت شرکت بود: تعدادی از شرکت ها تنها برای انجام موضوعی خاص ثبت می شوند که در صورت انجام موضوع شرکت دیگر دلیلی برای فعالین آن باقی نمی ماند. بنابراین، انحلال شرکت قطعی می شود.

انحلال شرکت به علت ورشکستگی یا صدور حکم آن: ورشکستگی یا عدم توان شرکت برای پرداخت بدهی های خود نیز از جمله موارد انحلال شرکت به شمار می رود. در این صورت ممکن است به علت مراجعه طلبکاران به دادگاه در طی بررسی و تایید ورشکستگی شرکت دستور انحلال آن توسط دادگاه صادر شود.

انحلال شرکت به علت انقضای مهلت آن: دلیل انحلال شرکت در این مورد کاملا مشخص است.

مختصری درباره ثبت نام و برند تجاری

برای ثبت نام و برند تجاری مراحل مختلفی باید طی شود که در ادامه به اختصار به شرح این مراحل می پردازیم:

انتخاب نام برند

یکی از مراحل مهم ثبت نام برند تجاری انتخاب نام برای آن است. توجه داشته باشید که اگر قبلا نام تجاری خود را ثبت کرده اید و قصد دارید با همان نام به ادامه فعالیت بپردازید نیاز به انجام اقدامی در این مرحله از طرف شما نیست. با این وجود، اگر در ابتدای راه قرار دارید باید دو نکته مهم را برای انتخاب نام تجاری در نظر داشته باشید:

  • نام تجاری شما قبلا توسط هیچ شرکت دیگری در حوزه فعالیت شما انتخاب و استعمال نشده باشد؛
  • این نام دارای قابلیت ثبت باشد.

استعلام نام تجاری قبل از تاسیس شرکت

چنانچه نیاز به دانستن این موضوع دارید که آیا نام انتخابی شما در لیست نام‌های تجاری ثبت شده قرار دارد یا نه، بهترین روش استعلام نام تجاری است. این کار به صورت آنلاین توسط مشاوران ما انجام می شود و هزینه چندانی ندارد. با این وجود، اگر آن را نادیده بگیرید ممکن است به علت مواجه شدن با اخطار رد برند، مشمول هزینه های اضافی شوید و وقت و انرژی خود را بیهوده صرف کنید.

ارائه مدارک مورد نیاز

ثبت برند مانند بسیاری از مراحل تاسیس شرکت نیاز به ارائه‌ مدارکی خاص دارد که باید آن ها را در وبسایت مخصوص اداره مالکیت بارگذاری کنید. البته، شما باید ابتدا منتظر تایید ابتدایی برند در سایت بمانید و در صورت اطمینان از تایید نسبت به ارائه نسخه فیزیکی مدارک اقدام کنید. وگرنه قبل از این تایید ارائه مدارک کار بیهوده ای است.

ثبت اظهارنامه در سایت اداره مالکیت

پروسه ثبت برند تجاری پس از ارائه مدارک تازه آغاز می شود. در این مرحله است که باید ضمن مراجعه به سایت اداه مالکیت معنوی به بخش ثبت نام وارد شوید و مشخصات اولیه خود را در آنجا ثبت کنید تا عملیات ثبت نام شرکت شروع شود.

پس از انجام امور مربوطه و نام نویسی اولیه برای اینکه حساب کاربری خود را در سایت اداره مالکیت معنوی به تایید برسانید، بایستی ضمن دریافت یک برگه از سایت اداره به یکی از دفترخانه های اسناد رسمی مراجعه کنید. سپس برای تایید حساب خود اقدام به دریافت گواهی امضا کنید. د  نهایت با بارگذاری این گواهی در سایت اداره نام کاربری و کلمه عبور دریافت می کنید.

پس از به تایید رساندن حساب کاربری خود با مراجعه به بخش ثبت اظهارنامه برند نسبت به آپلود مدارک زیر در سیستم اقدام کنید:

  • کپی شناسنامه، کپی کارت ملی، جواز فعالیت، نمونه برند پیشنهادی در اندازه ۶ × ۶ سانتی مت و کارت بازرگانی در صورت ثبت برند لاتین.

پس از آپلود مدارک سه کارشناس از اداره به بررسی اظهارنامه شما  می‌پردازند و در صورت تایید برایتان پیامک تایید ارسال می شود. اگر این پیامک را در طی دو هفته دریافت نکنید باید نسبت به درست بودن مراحل ثبت نام خود شک کنید. البته ممکن است به دلیل حجم پرونده های موجود در اداره بررسی پرونده شما به تعویق افتاده باشد. بنابراین شما ۱۰ الی ۳۰ روز کاری باید منتظر ارسال پیامک بمانید.

پرداخت هزینه اظهارنامه در سایت

توجه داشته باشید که تکمیل اظهارنامه پایان کار نیست و حتما باید هزینه های لازم برای آن را نیز بپردازید. چرا که سامانه تنها در این صورت پس از ثبت اظهارنامه شما بررسی پرونده شما را آغاز می کند. سپس فرمی حاوی اطلاعات کاربری را در اختیارتان قرار می دهد.

پس از انجام مراحل فوق شما می توانید دوباره به سایت مالکیت معنوی مراجعه و با وارد کردن اطلاعات فرم و نام کاربری نسبت به دریافت پسورد خود اقدام کنید. سعی کنید این اطلاعات را در جایی یادداشت کنید تا در مراجعات بعدی به مشکل نخورید.

چاپ آگهی تقاضای ثبت برند در روزنامه رسمی

پس از تایید نام تجاری شما توسط سامانه درخواست ثبت برند شما به روزنامه رسمی ارسال می گردد که به عنوان آگهی نوبت اول به شمار می رود و مشمول هزینه است. چاپ این آگهی توسط سامانه در روزنامه رسمی و ارسال آن به آدرس شما نیاز به حداکثر هفت روز کاری دارد. پس از آن، این آگهی به مدت یک ماه به همین صورت باقی می ماند تا در صورت نبود اعتراض برند شما به ثبت برسد.

مراجعه حضوری به اداره مالکیت

پس از ثبت آگهی در روزنامه و عدم اعتراض در مورد برند ثبتی شما و به اصطلاح تایید برند از طرف کارشناسان مراجعه حضوری به اداره مالکیت معنوی الزامی است. چرا که شما باید تمامی مدارکی را که در سایت بارگذاری کرده بودید  به همراه خود به اداره برده و اقدام به تشکیل پرونده کنید.

پرداخت حق الثبت برند

پس از طی تمام مراحل بالا پرداخت حق الثبت برند تجاری برای شما بلامانع می شود.

پرداخت هزینه روزنامه رسمی دوم

پس از اینکه برند شما به تایید اداره رسید باید با پرداخت هزینه روزنامه رسمی دوم و چاپ آگهی این موضوع را به اطلاع عموم مردم و صاحبان شرکت برسانید.

تصدیق ۱۰ ساله ثبت برند

پس از اینکه دو روزنامه رسمی را به ثبت رساندید، نسخه ای از هر دو روزنامه را به همراه اظهارنامه ثبت برند و نمونه برند ۶ × ۶ به اداره مالکیت معنوی ببرید. در این مرحله با ارائه رسید سند برند ثبتی برای شما صادر می شود. 

سخن آخر

تاسیس شرکت و ثبت برند تجاری از جمله اموری هستند که کارشناسان با تجربه ما در ثبت شرکت فکر برتر قادر به انجام آن در کوتاهترین زمان ممکن هستند. علاوه بر آن، این کارشناسان با تمامی امور مربوط به اینکار آشنایی دارند. بنابراین، چنانچه فکر می کنید در این رابطه نیاز به مشاوره تخصصی دارید، با شماره های درج شده در شرکت تماس حاصل فرمایید.

واحدهای ثبتی

تغییرات: 09129352517
تاسیس: 09128578441
عمان: 09128330765
برند: 09129350317
کارت بازرگانی: 09120907459
کد اقتصادی و ارزش افزوده: 09128348466
طرح صنعتی: 09128394102
اختراع و دانش بنیان: 09128579331

تماس با ما

جردن بالاتر از اسفندیار پ۱۴۱ طبقه سوم (جهت مراجعه حضوری)
تهران، خیابان فاطمی، روبروی سازمان آب، پلاک 223، ساختمان فکر برتر
تلفن: 42143-021
021-42017
021-42037000
09128330765

بهینه سازی و سئو توسط شرکت سئو ایران