استعلام برند قبل از ثبت: اهمیت و نقش در حفاظت از حقوق مالکیت معنوی

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

استعلام برند قبل از ثبت به فرایندی گفته می شود که در طی آن متقاضیان می توانند نسبت به برندهای ثبت شده آگاهی یابند و در انتخاب نام برند خود این نکته مهم را مد نظر قرار دهند. بدین ترتیب، به هنگام ارائه و معرفی محصولات و خدمات خود به اداره مالکیت صنعتی مشکلی نخواهند داشت. بنابراین، با انجام این کار ساده وقت و هزینه کمتری برای انجام امور ثبتی شرکت صرف می کنند.

 روش های مختلف استعلام برند قبل از ثبت

استعلام برند روش های مختلفی دارد که در ادامه به بررسی آن ها همراه با جزئیات خواهیم پرداخت:

استعلام از طریق روزنامه رسمی یا سایت اداره مالکیت صنعتی

بدین منظور پس از وارد شدن به سایت روزنامه رسمی کشور وارد قسمت آگهی های قانونی می شوید. سپس به جستجوی نام موردنظر خود می پردازید. در مرحله بعد با تعیین نام و طبقه درخواستی دوباره روی گزینه جستجو کلیک می کنیم. بدین ترتیب در سامانه مزبور سابقه تمامی ثبت های مشابه به شما نمایش داده می شوند.

استعلام برند در سایت مالکیت معنوی

جالب توجه است که بررسی مالکیت اشخاص حقیقی و حقوقی بر عهده اداره مالکیت معنوی قرار دارد. این اداره از ارگان های مختلفی تشکیل شده است که عبارتند از:

  • دایره برند و علائم تجاری و لوگو
  • دایره ثبت اختراع داخلی
  • دایره طرح های صنعتی
  • دایره نشانه های جغرافیایی
  • ثبت مادرید.

دقت کنید که این سامانه با عنوان سامانه استعلام قوه قضاییه نیز شناخته می شود و استعلام برند موردنظر از آن از قسمت جستجو امکان پذیر است.

استعلام از طریق روزنامه رسمی قوه قضاییه

برای استعلام برند از این طریق ابتدا باید وارد سایت روزنامه رسمی کشور شویم. سپس علامت تجاری خود را در قسمت آگهی های قانونی انتخاب و اسامی موردنظرمان را وارد می کنیم. در نهایت به بررسی روزنامه های جستجو شده در سایت می پردازیم و استعلام برند قبل از ثبت را مورد بررسی قرار می دهیم. 

چگونگی استعلام برند

برای اینکه بخواهید به استعلام برندهای مختلف بپردازید، سه روش کلی در اختیارتان قرار می گیرد که در زیر بدان اشاره شده است:

مراجعه به سایت اداره مالکیت صنعتی و استعلام برند از این طریق: در هنگام استفاده از این روش بهتراست بدانید که برندهای در حال ثبت که روند ثبت آن ها در حال انجام است، در این سامانه نمایش داده نمی شوند. بنابراین، برای آگاهی از آن ها بهتر است به مجموعه ثبت شرکت فکر برتر مراجعه کنید. برای اینکار کافی است با شماره های درج شده در وبسایت مجموعه تماس حاصل فرمایید.

استعلام علامت تجاری از طریق سامانه مالکیت معنوی: بدین منظور پس از مراجعه به سامانه مالکیت معنوی ضمن کلیک بر روی میز خدمات الکترونیک در منو افقی اصلی سایت منتظر نمایش ستون ها بمانید. بدین ترتیب صفحه ای تحت عنوان اطلاعات پایه جستجو به شما نمایش داده می شود. در این صفحه فیلدهای مختلفی به چشم می خورند که شما با مقایسه آنها با برند انتخابی خود از دیدگاه خودتان به استعلام برند قبل از ثبت بپردازید.

مراجعه حضوری به اداره ثبت: با توجه به ازدیاد پرونده ها در اداره و استقرار اداره در پایتخت و عدم وجود شعبه دیگر برای آن این روش توصیه نمی شود. با این وجود، چنانچه فکر می کنید با این روش مشکلاتان سریع تر و دقیق تر حل می شود، می توانید به صورت حضوری مراجعه داشته باشید. 

مختصری درباره سایت استعلام ثبت برند

برای استعلام برند  بهترین روش مراجعه به مرجع رسمی استعلام آنلاین برند تجاری است که به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تعلق دارد. بدین منظور ابتدا باید به بخش «جستجو در پرونده‌های علائم تجاری»مراجعه کرده و فیلدهای زیر را در آن تکمیل کنید:

عنوان علامت، تطابق بر مبنای...، طبقه بندی کالا و طبقه بندی تصویر، شماره ثبت، شماره اظهارنامه، وضعیت اظهارنامه، نوع شخص، تاریخ اظهارنامه از، تاریخ اظهارنامه تا، نام، نام خانوادگی، شماره ملی.

توجه داشته باشید که پر کردن موارد ذکر شده در بالا پیچیدگی زیادی ندارد، اما داشتن تجربه کافی برای بسیاری از کالاها و خدمات و حتی برای طبقه بندی کالا یا خدمت الزامی است. بنابراین، هیچگاه ریسک پر کردن فیلدهای موجود در سایت ثبت برند را به مشاوره گرفتن از کارشناسان ثبت شرکت فکر برتر ترجیح ندهید. چرا که با وجود رایگان و آنلاین بودن استعلام این امکان وجود دارد که امور ثبت شرکت شما با یک خطای کاملا ساده چندین ماه به تعویق بیفتد.

توجه داشته باشید که شرکت های مختلف اعم از شرکت های با مسئولیت محدود، شرکت های سهامی و ... همگی به یک شکل استعلام دریافت می کنند. البته استثنایی هم وجود دارد که درباره شرکت های دانش بنیان است. توجه داشته باشید که ثبت برند محصولات دانش بنیان به دلیل تفاوت این شرکت ها با سایر شرکت های ثبتی اندکی دشوار است. بنابراین، حداقل برای استعلام گرفتن از برندهای تجاری ثبت شده در زمینه دانش بنیان مشاوره با کارشناسان را فراموش نکنید. چرا که سخت گیری های بسیاری در این زمینه وجود دارد که یک اشتباه کاملا ساده می تواند کار شما را دچار اختلال جبران ناپذیر کند.

معایب استعلام آنلاین

هنگامی که متقاضیان یا موسسات مختلف نسبت به استعلام آنلاین برند اقدام می کنند، هیچ برگه یا مستندی از طرف سامانه های مختلف از قبیل روزنامه رسمی و سامانه مالکیت معنوی به متقاضی تحویل داده نمی شود. بنابراین، در صورتی که متقاضی نیاز به سندی مبنی بر عدم ثبت شرکت او داشته باشد، بایستی اظهارنامه ای را به اداره مالکیت معنوی ارسال کند. چرا که خواسته او درباره رفع نقض اظهارنامه ثبت برند تنها از این طریق تامین خواهد شد.

توجه داشته باشید که اگر در هنگام استعلام برند قبل از ثبت به موارد مشابهی با نام انتخابی خود برخورد کردید، اداره ثبت برند درخواست شما را برای ثبت آن برند رد می کند. برای مثال، نام هاي تجاری ماهتیس، ماتیسا و ماتیس یکسان در نظر گرفته می شوند و در صورت ثبت یکی از آن ها استفاده از مشابه آن وجود ندارد. چرا که در صورت قانونی بودن استفاده از هرکدام از برندهای مزبور به عنوان یک برند جداگانه سوء تفاهم ها درباره آن بیشتر می شود.

بررسی جواب استعلام نام تجاری

زمانی که شما استعلام برند خود را از سامانه های مختلف دریافت کردید، تحلیل جواب آن ها به صورت زیر انجام می شود:

  • برند و علامت تجاری شما با استناد به استعلام قابلیت ۵۰ درصدی ثبت را دارد.
  • برند و علامت تجاری شما با استناد به استعلام در عنوان با برندهای دیگر متشابه است.
  • برند و علامت تجاری شما با استناد به استعلام در لوگو با برندهای دیگر مشابه است.
  • برند و علامت تجاری شما با استناد به استعلام در عنوان و لوگو با برندهای دیگر مشابه است.

ممکن است در نگاه اول تحلیل هرکدام از جواب های بالا برای شما مشکل باشد و نیاز داشته باشید که یک کارشناس در این زمینه شما را راهنمایی کند. بنابراین، بهتر است با مراجعه به ثبت شرکت فکر برتر نسبت به دریافت مشاوره از کارشناسان ما اقدام کنید. این کارشناسان دارای سابقه طولانی هستند و تجربه و مهارت زیادی در زمینه امور مربوط به ثبت شرکت دارند. بنابراین، بهترین کار برای تحلیل جواب استعلام خود و حتی گرفتن استعلام و سایر امور ثبت شرکت مراجعه به کارشناسان با مهارت بالاست.

توجه داشته باشید که پس از استعلام و آگاهی از اینکه برند انتخابی شما پیشتر توسط شخص دیگری استفاده نشده است، شما می توانید برند خود را به ثبت برسانید. در این صورت مالکیت معنوی ثبت برند نیز به شما تعلق می گیرد. مالکیت معنوی یا مالکیت فکری از برند نوعی حمایت قانونی از برند، کسب و کار، مشاغل و محصولات مختلف است که حق سوء استفاده را از دیگران سلب می کند. 

استعلام برند جهانی

چنانچه یک فرد قوانین و مراحل ثبت برند خارجی را برای داشتن یک علائم تجاری اختصاصی و منحصر به فرد، طی کند در واقع به ثبت برند بین المللی پرداخته است. شایان ذکر است که برای شناخته شدن برندتان در سایر کشورها و عدم سوء استفاده از آن بهتر است با ثبت علائم تجاری مادرید آشنایی داشته باشید. چرا که فقط در این صورت امکان استفاده از حق و حقوق بین المللی برای افراد فراهم می شود.

امروزه، برخی از شرکت های عضو کنوانسیون پاریس شرایط ثبت علائم تجاری مادرید را برای افراد فراهم کرده اند. این کشورها که تعداد آن ها به ۱۲۲ کشور می رسد، با نام کلی WIPO شهرت یافته اند. کشور ایران نیز از سال ۲۰۰۳ میلادی عضویت خود را در پروتکل و توافق نامه ثبت برند مادرید اعلام کرده است. بهتر است بدانید که استعلام برند جهانی بسیار ساده است و بدین منظور باید به سایت WIPO یا سامانه‌ استعلام مالکیت معنوی وارد شوید. 

معرفی پرمتقاضاترین موارد ثبت برند

در هنگام استعلام ثبت برند تجاری می توان پرمتقاضاترین موارد آن را که شامل ثبت برند مواد غذایی است، مشاهده کرد. بنابراین، ثبت برند در این زمینه به جهت زیاد بودن برندهای ثبت شده کار بسیار دشواری است. گاهی اوقات، به دلیل شباهت بسیار جزئی برندهای ثبت شده مواد غذایی برای برند اخطار صادر می شود. بنابراین باید نکات کلیدی ثبت برند را برای مواد غذایی  رعایت کرد که استعلام قبل از ثبت یکی از آنهاست.

شایان ذکر است که اداره مالکیت معنوی به دلیل بی شمار بودن برندهای مربوط به مواد غذایی از سال ۹۹ به بعد حساسیت زیادی برای انتخاب اسامی عام و خاص نشان می دهد. به عنوان مثال ممکن است شما در هنگام استعلام یک نام عام نظیر 《گز》 به موارد مشابهی برنخورید، اما به احتمال بال برای نام انتخابی شما اخطار صادر می شود. این موضوع برای ثبت برند مشاغل خانگی نیز صادق است. 

مزایای استعلام برند قبل از ثبت

شاید استعلام برند برای شما کار بسیار بیهوده ای به نظر برسد، اما این کار بسیار ساده مزایای بسیاری به همراه دارد. در ادامه به برخی از مزایای استعلام اشاره کرده ایم:

  • اطلاع از نام مالک برند
  • عدم ثبت برند انتخابی شما در ایران و سایر کشورها
  • آگاهی از کذب یا راست بودن ادعای افراد درباره ثبت نام انتخابی از طرف شما
  • جلوگیری از صرف وقت و انرژی زیاد برای درست کردن درخواست اشتباه
  • آگاهی از علائم، برندها، طرح ها و حتی طبقه و صنف برندهای به ثبت رسیده در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور
  • عدم ارسال یا کاهش ارسال نام هاي تکراری به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور
  • جلوگیری از اتلاف زمان و هزینه به دلیل عدم ابطال ثبت برند
  • جلوگیری از ثبت برند تکراری و متمایز شدن محصولات و خدمات شما نسبت به رقبا
  • جلوگیری از سوء تفاهم های ایجاد شده از طرف مشتریان یا سایر شرکت ها بر اثر مشابهت یا یکسان بودن برند شما
  • منحصر به فرد شدن نام تجاری شما و بالا رفتن ارزش و اعتبارتان در برابر مشتری
  • اطلاع از برندهای ثبت شده کاملا مشابه با برند انتخابی شما
  • اطلاع از وجود شرکت های مشابه در زمینه کاری خود و سایر حوزه ها و امکان آشنایی و همکاری با آن ها 

شرایط انتخاب علائم تجاری قابل ثبت

در سال ۱۳۸۶ خورشیدی ماده ۳۰ قانون اساسی درباره ثبت علائم به تصویب رسید که بر اساس بندهای الف و ب آن تنها علائم قابل رویت قابلیت ثبت داشتند. بنابراین، ثبت علائم غیر قابل رویت نظیر علائم تجاری صوتی و نظایر آن نمی توانند به عنوان نام تجاری یک شرکت پذیرفته شوند.

ما در این مقاله قصد داریم تعدادی از علامت ها و نشانه های مورد حمایت قانون را که به عنوان علائم تجاری و صنعتی قابل استفاده هستند، به شما معرفی کنیم:

علائم بیانی قابل نوشتن

جالب است بدانید که حدود ۸۰ درصد از علائم تجاری جزو علائم بیانی قابل نوشتن هستند. ویژگی های علائم مزبور نیز قابل رویت بودن و قابلیت شنیدن است. علاوه بر آن، تمامی این علائم دارای یک وجه مشترک یعنی تشکیل شدن از حروف الفبا هستند.

استفاده از واژه های رایج در زبان برند

توجه داشته باشید که استفاده از کلمات تازه و بدیع از لزوم ثبت برند نیست. به عبارت دیگر در صورتی که واژه انتخابی شما برای برند قادر به مشخص کردن موضوع کالا یا خدمت باشد، قابلیت استفاده به عنوان یک برند مناسب را دارد. بنابراین، برای ساخت یک برند مناسب تنها نیاز دارید که از لغت ها و واژه های رایج زبان استفاده کنید.

استفاده از اعداد در برند

با توجه به کوتاه و کاربردی بودن اعداد نسبت به حروف و از دیدگاه بازرگانی نداشتن برداشت مشابه از آن ها استفاده آن ها در برند می تواند چاره ساز باشد. البته استفاده از این اعداد کاملا خالی از ایراد نیست. چرا که به طور معمول ارقام پایین تر از ده هزار توسط شرکت های مختلف انتخاب شده اند. بنابراین، نمی توان از این ارقام  در ثبت برند جدید استفاده نمود. در واقع، دسترسی به علائم تجاری معرفی شده در قالب اعداد به علت به ثبت رسیدن آن ها توسط افراد بخصوص در مورد برخی کالاها بسیار دشوار است.

با وجود تمامی اطلاعاتی که در بالا در اختیارتان قرار گرفت، شما می توانید با یک استعلام گیری ساده درباره تمامی اعداد به ثبت رسیده اطلاعات کسب کنید.

استفاده از حروف اختصاری در برند

به احتمال زیاد درباره استفاده از حروف اختصاری یا حروف اول تعدادی از کلمات یک گروه اسمی اطلاعاتی داشته باشید. بهتر است بدانید که استفاده از این حروف در میان سازمان ها، تجارت خانه ها، موسسات تولیدی و خدماتی و شرکت ها بسیار متداول است. در واقع، در عصر امروزی در ثبت برند شخص حقیقی و ثبت برند شخص حقوقی استفاده از مجموعه حروف بسیار متداول است. از معروف ترین موارد استفاده از حروف اختصاری نیز می توان به برند آی بی ام اشاره کرد.

قوانین استعلام برند قبل از ثبت

گاهی اوقات در ثبت برند و صادرات کالا به مواردی بر می‌ خوریم که ثبت آنها منع قانونی دارد. در ادامه برخی از این موانع را بررسی خواهیم کرد:

  • درخواست عین یا مشابه علامت
  • درخواست علامت های مخالف نظم عمومی یا اخلاق حسنه
  • درخواست علامت هایی حاوی نشانه ها و علائم جغرافیایی که مصرف کننده را نسبت به مبدا و کیفیت محصولات گمراه می کند
  • درخواست علامت های حاوی علائم مشهور
  • درخواست علامت های حاوی اسامی متبرکه
  • درخواست علامت های حاوی نمادها یا نشان های رسمی نظیر نشان نظامی، پرچم، علائم دولتی و بین المللی، باستانی، نام یا نام اختصاری یا حروف اول یک نام یا نشان رسمی متعلق به یک کشور
  • درخواست علامت های بیانگر توصیف و مرغوبیت کالا
  • درخواست علامت های حاوی اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه
  • درخواست علامت های بیانگر مشاهیر
  • درخواست علامت های مخل امنیت ملی
  • درخواست علامت های در تعارض با ماده ۲۱ قانون حمایت از حقوق مولفان، مصنفان و هنرمندان
  • درخواست علامت های غیر مشمول در شرایط علامت و فاقد صفت مشخصه برای انواع کالاهای عام
  • ممنوعیت استفاده از نام و نام خانوادگی اشخاص ثالث به عنوان علامت تجارتی بر آسای بند الف ماده ۶ ثالث قرارداد اتحادیه پاریس 

سخن آخر

استعلام برند قبل از ثبت یکی از مواردی است که می توان از طریق آن از اتلاف وقت و انرژی درانجام امور ثبتی شرکت جلوگیری به عمل آورد. چنانچه در این زمینه تجربه کافی را ندارید، مشاوران ما در مجموعه ثبت شرکت فکر برتر می توانند شما را در این زمینه راهنمایی کنند. البته این امکان نیز از طرف مجموعه برای شما فراهم شده است که از صفر تا صد امور مربوط به ثبت شرکت خود را به کارشناسان با تجربه و با سابقه ما بسپارید. این کارشناسان آمادگی لازم را برای ثبت شرکت شما در سریعترین زمان ممکن دارند.

واحدهای ثبتی

تغییرات: 09129352517
تاسیس: 09128578441
عمان: 09128330765
برند: 09129350317
کارت بازرگانی: 09120907459
کد اقتصادی و ارزش افزوده: 09128348466
طرح صنعتی: 09128394102
اختراع و دانش بنیان: 09128579331

تماس با ما

جردن بالاتر از اسفندیار پ۱۴۱ طبقه سوم (جهت مراجعه حضوری)
تهران، خیابان فاطمی، روبروی سازمان آب، پلاک 223، ساختمان فکر برتر
تلفن: 42143-021
021-42017
021-42037000
09128330765

بهینه سازی و سئو توسط شرکت سئو ایران