ثبت کدام نوع شرکت بهتر است؟

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

امروزه اکثر مردم سعی بر آن دارند که فعالیت های خود را در زمینه های اقتصادی،صنعتی،کشاورزی،تولیدی و غیره تحت یک قالب سازماندهی شده انجام دهند،لذا تمایل بیشتری به تاسیس انواع شرکت های تجارتی و غیر تجارتی نشان می دهند تا از مزایای تشکیل و ثبت شرکت ها استفاده کنند.

- ثبت کدام نوع شرکت بهتر است؟

- مزایای تاسیس و ثبت شرکت چیست؟

از اقدامات اولیه برای تشکیل و ثبت شرکت،تصمیم گیری برای تعیین نوع شرکت است. انتخاب نوع شرکت  به اهداف اعضا در آینده، نوع فعالیت افراد،میزان مسئولیت هر یک از شرکا و تعداد افراد عضو و.. بستگی دارد. مطالعات تاریخی و بازرگانی نشان می دهد از میان شرکت های هفت گانه، شرکت های با مسئولیت محدود و سهامی خاص در زمره شرکت های فعال و متداول در امر تجارت و امور بازرگانی محسوب گردیده و با استقبال بیشتری مواجه اند و شرکت های مختلط غیر سهامی،مختلط سهامی چندان در عرصه تجارت و بازرگانی و امور انتفاعی،نمود نداشته است؛چرا که مجموع شرکت های مختلط سهامی و غیر سهامی که از زمان تصویب قانون تجارت تا پایان دهه 80 تاسیس گردیده اند به عدد 30 بالغ نمی شود و بسیاری از همین تعداد اندک نیز به فاصله کمی از زمان ایجاد،منحل و یا بلااستفاده رها شده اند.شرکت های تعاونی نیز عمدتاَ در جهت رفاه حال شرکاء تشکیل گردیده و عملاَ در عدد شرکت های تجارتی و انتفاعی محسوب نمی شوند.
لذا به دلیل اهمیت موضوع،وقتی عده ای می خواهند فعالیت های خود را در قالب شرکت های تجاری تعیین کنند،بایستی:
اولاَ:با انواع شرکت ها و مزایا و معایب آن ها آشنایی داشته باشند.
ثانیاَ:با اطلاع از وظایف و اختیارات و نحوه انتخاب مدیران شرکت و تشریفات خاص قانونی،جهت به ثبت رساندن شرکت های مزبور اقدام کنند؛در غیر این صورت با مشکلات متعددی روبرو خواهند شد.
در ادامه ی مطلب،جهت تسهیل در انتخاب نوع شرکت،ضمن بیان خصوصیات شرکت سهامی خاص و شرکت با مسئولیت محدود به عنوان مهم ترین انواع شرکت های تجاری،به معایب و محاسن هر یک از آن ها می پردازیم.(ما در سایر مقالاتمان،به طور مفصل به توضیح ویژگی های کلیه ی شرکت ها ی تجاری پرداخته ایم.علاقه مندان جهت مطالعه ی بیشتر در این رابطه می توانند به دیگر مقالات ما در سایت مراجعه فرمایند).
بدیهی است برای انتخاب درست جهت تعیین نوع شرکت در قدم اول می بایست نسبت به ویژگی ها و سایرقوانین و مقررات مرتبط با انواع شرکت های تجاری  آشنایی کامل داشته باشید.
در تدوین این مقاله،موارد ذیل مورد توجه قرار گرفته است:
اولا:مواد قانونی موضوع مورد بحث مورد توجه قرار گرفته است.
ثانیاَ:کلیه تشریفات ثبتی و قانونی جهت ثبت شرکت که رعایت آن ها الزامی است ذکر شده است.
شایان ذکر است شما عزیزان می توانید در هر یک از مراحل ثبت ، از متخصصان کارآزموده ی ما در موسسه ی حقوقی فکر برتر،کمک بگیرید.همکاران ما در این مرکز می توانند از طریق مشاوره تخصصی رایگان شما را راهنمایی کنند.
تعریف و خصوصیات شرکت سهامی خاص:
الف-تعریف شرکت
شرکت سهامی خاص،شرکتی است که تمام سرمایه ی آن در موقع تاسیس منحصراَ به وسیله موسسین تامین می گردد.
الف-تشریفات تشکیل شرکت سهامی خاص
شرکت سهامی خاص بلافاصله پس از انجام دادن اقدامات اولیه(1-امضای اساسنامه 2- تعهد سرمایه 3- انتخاب مدیران و بازرسان) به وسیله موسسان تشکیل می شود؛یعنی امضای اساسنامه،تعهد کلیه سهام و پرداخت مبالغ نقدی لازم،انتخاب مدیران و بازرسان و قبول سمت کتبی آنان.
لذا،برای تشکیل شرکت سهامی خاص رعایت نکات ذیل الزامی است:
1-اساسنامه ی شرکت که باید به امضای کلیه ی سهامداران رسیده باشد.
2-اظهارنامه ی مشعر بر تعهد کلیه سهام و گواهینامه بانکی حاکی از تادیه قسمت نقدی آن که نباید کمتر از 35% کل سهام باشد.
همچنین تادیه و تقویم سرمایه غیر نقدی و تفکیک آن در اظهارنامه و ذکر سهام ممتازه در صورت وجود چنین سهامی.
3-انتخاب اولین مدیران و بازرس یا بازرسان شرکت که باید در صورت جلسه ای قید و به امضای کلیه سهامداران رسیده باشد.
4-قبول سمت مدیریت و بازرسی با رعایت قسمت اخیر ماده 17
5-ذکر نام روزنامه کثیرالانتشار جهت درج آگهی های شرکت.
ب-خصوصیات شرکت سهامی خاص
سرمایه ی شرکت به هنگام تاسیس نباید کمتر از 000/000/1 ریال باشد و نیز شرکای شرکت نباید کمتر از 3 نفر باشند.
سهام شرکت،قابل معامله در بازار بورس نمی باشد و نقل و انتقال سهام شرکت،مشروط به موافقت مدیران یا مجامع عمومی صاحبان سهام است.ضمناَ این شرکت نمی تواند مبادرت به صدور اوراق قرضه نماید.
تعریف و خصوصیات شرکت با مسئولیت محدود:
الف-تعریف شرکت
"شرکت با مسئولیت محدود،شرکتی است که بین دو یا چند نفر برای امور تجارتی تشکیل شده و هر یک از شرکاء بدون اینکه سرمایه به سهام یا قطعات سهام تقسیم شده باشد،فقط تا میزان سرمایه خود در شرکت مسئول قروض و تعهدات شرکت است"(ماده 94 قانون تجارت)
در این تعریف:
اولاَ-سرمایه به سهم الشرکه تقسیم شده نه به سهام و در شرکت با مسئولیت محدود ورقه ای به نام سهم الشرکه صادر نمی شود؛
ثانیاَ-مسئولیت شرکاء در مقابل دیون و قروض شرکت در حدود سهم الشرکه ای است که هر شریک سرمایه گذاری نموده؛
ثالثاَ-سهم الشرکه آزادانه قابل نقل و انتقال نمی باشد؛
رابعاَ-شرکت با مسئولیت محدود حداقل بین دو نفر و حداکثر بین هر چند نفری که باشد،تشکیل می گردد.
مدارک مورد نیاز برای ثبت:
1-تقاضانامه که در دو نسخه تنظیم خواهد شد.
2-یک نسخه مصدق از شرکتنامه
3-یک نسخه مصدق از اساسنامه
4-اسامی و مشخصات مدیر یا مدیران شرکت و اشخاصی که حق امضا دارند.
5-نوشته ای به امضای مدیر شرکت،حاکی از پرداخت تمام سرمایه نقدی و تسلیم تمام سرمایه غیرنقدی با تعیین قیمت سهم الشرکه های غیرنقدی.
برای تشکیل شرکت با مسئولیت محدود طی مراحل ذیل ضروری است:
1.تنظیم شرکتنامه و امضای آن
2.تادیه و پرداخت کل سرمایه شرکت
3.ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت ها
در رابطه با موارد فوق لازم است به توضیحات ذیل توجه شود:
-شرکت نامه در شرکت های با مسئولیت محدود رکن اساسی آن است؛به طوری که عدم تنظیم آن سبب بطلان شرکت است.در شرکتنامه نسبت مشارکت هر شریک و سهم الشرکه هر کدام اعم از نقدی یا غیر نقدی که باید تقویم شده باشد،قید می گردد.
ب-خصوصیات شرکت
اول-محاسن و معایب شرکت با مسئولیت محدود در مقایسه با شرکت های سهامی خاص
شرکت سهامی خاص با حداقل سه سهامدار تشکیل می گردد،در صورتی که شرکت با مسئولیت محدود را می توان حداقل دو شریک تشکیل داد.
در شرکت با مسئولیت محدود هیچ گونه حداقل سرمایه ای پیش بینی نشده و الزام قانونی ارائه مدارک در این زمینه به اداره ثبت شرکت ها برای موسسین وجود ندارد؛فقط اقرار موسسین به میزان سرمایه و پرداخت آن به صندوق شرکت یا هیات مدیره در شرکت نامه کافی خواهد بود،در صورتی که حداقل سرمایه در شرکت سهامی خاص یک میلیون ریال می باشد و موسسین مکلفند حداقل 35% کل سرمایه را به حساب شرکت در شرف تاسیس واریز و فیش بانکی را به اداره ثبت شرکت ها ارائه نمایند.
شرکت با مسئولیت محدود به وسیله یک یا چند نفر مدیر موظف یا غیر موظف که ممکن است خارج از شرکا هم باشند برای مدت محدود یا نامحدود اداره می شود،ولی در شرکت های سهامی عام و خاص به ترتیب حداقل مدیران نباید از پنج و سه نفر کمتر باشد و نیز این مدیران برای مدت حداکثر 2 سال انتخاب می شوند.
و بالاخره آخرین حسن شرکت با مسئولیت محدود در مقایسه با شرکت های سهامی این است که قلمرو آگهی ها در شرکت های سهامی وسیعتر از شرکت با مسئولیت محدود می باشد.
از معایب شرکت با مسئولیت محدود این است که پذیره نویسی و پرداخت تمام سهم الشرکه شرکت صوری می باشد و نیز در شرکت با مسئولیت محدود ورقه ای به نام سهم الشرکه به صورت اوراق تجارتی قابل انتقال اعم از بانام و بی نام صادر نمی گردد،ولی در شرکت های سهامی عام نقل و انتقال ممکن است مشروط به موافقت مدیران شرکت یا مجامع عمومی سهامداران بشود.
دوم-مقررات مالیاتی
مقررات مالیاتی
برابر ماده 105 قانون اصلاح موادی از قانون مالیات های مستقیم مصوب 27/11/1380 که از اول سال 1381 به مورد اجرا درآمده است جمع درآمد شرکت ها و درآمد ناشی از فعالیت های انتفاعی سایر اشخاص حقوقی که از منابع مختلف در ایران یا خارج از ایران تحصیل می شود پس از وضع زیان های حاصل از منابع غیرمعاف و کسر معافیت های مقرر به استثنای مواردی که طبق مقررات این قانون دارای نرخ جداگانه ای باشد مشمول مالیات به نرخ (25%) خواهند بود.
ضمناَ قانون اصلاحی مزبور در مورد کلیه اشخاص حقوقی که شروع سال مالی آن ها از اول فروردین 1380 به بعد باشد نیز از لحاظ ترتیب رسیدگی و نرخ مالیاتی قابل اجرا می باشد.(ماده 273 ق.ا.م.م)
امتیازی که شرکت های سهامی عام در مقایسه با شرکت های با مسئولیت محدود دارند این است که برابر ماده 143 قانون اصلاحی مالیات های مستقیم شرکت هایی که سهام آن ها از طرف هیات پذیرش بورس برابر قانون برای معامله در بازار بورس پذیرفته شده اند از سال پذیرش تا سالی که از فهرست نرخ ها در بورس حذف نشده اند معادل ده درصد(10%) مالیات آن ها بخشوده می شود( 5/22 درصد دریافت می شود) به موجب تبصره 2 ماده مذکور از هر نقل و انتقال سهام و سهم الشرکه و حق تقدم سهام و سهم الشرکه شرکاء در سایر شرکت ها مالیات مقطوعی به میزان 4% ارزش اسمی آن ها به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز می گردد.
به موجب تبصره 3 ماده فوق در شرکت های سهامی پذیرفته شده در بورس اندوخته سود(صرف) سهام مشمول مالیات مقطوع به نرخ نیم دصد خواهد بود،به این درآمد مالیات دیگری تعلق نمی گیرد.البته پس از افزایش سرمایه شرکت پس از سی روز باید آن را به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز نمایند.
سوم-حقوق و تعهدات شرکاء شرکت
هر شریک به هر میزانی که سهم الشرکه دارد،می تواند سهم الشرکه خود را با رعایت شرایط مندرج در مواد(102 و 103 ق.ت) به شخص دیگری انتقال دهد و در صورتی که شرکت نصف سرمایه خود را از دست بدهد،هر شریکی می تواند از دادگاه تقاضای انحلال شرکت را بنماید،به شرط اینکه محکمه دلایل او را موجه تشخیص داده و سایر شرکاء نیز جهت خروج او از شرکت حاضر به پرداخت سهم الشرکه ای که در صورت انحلال به او تعلق می گیرد نباشند.
شریک شرکت حق دارد تا 15 روز قبل از انعقاد مجمع عمومی در مرکز اصلی شرکت حاضر شده و از ترازنامه و صورت دارایی و گزارش هیات نظارت(اگر باشد)اطلاع حاصل نماید.
از حقوق دیگر،حق استفاده از سود شرکت و استرداد سهم الشرکه می باشد که نحوه استفاده شرکاء از سود شرکت موکول به اساسنامه یعنی توافق فیمابین شرکاء گردیده است،ولی اگر اساسنامه راجع به سود و زیان مقررات خاصی را پیش بینی نکرده باشد،تقسیم سود و زیان به نسبت سرمایه شرکاء خواهد بود.
استرداد سهم الشرکه موکول به موافقت شرکاء می باشد که به موجب آن تصمیمات راجع به شرکت باید با اکثریت حداقل نصف سرمایه در دعوت اول اتخاذ گردد.چنانچه اکثریت حاصل نشد کلیه ی شرکاء برای بار دوم دعوت شده و در این صورت تصمیمات با اکثریت عددی شرکاء اتخاذ خواهد شد،هر چند که اکثریت مزبور دارای نصف سرمایه نباشند.
حق رای هم یکی دیگر از حقوق شرکاء می باشد که هر شریکی به نسبت سهم الشرکه خود در شرکت دارای رای می باشند،مگر اینکه اساسنامه ترتیب دیگری را مقرر داشته باشد.
-در مورد تعهدات شرکاء باید متذکر شد که برابر ماده (94 ق.ت) مسئولیت هر شریک در مقابل قروض و تعهدات شرکت محدود به مبلغ اسمی سهم الشرکه ای است که در شرکت سرمایه گذاری نموده است.بنابراین اگر شرکت منحل شده و اموال آن تصفیه گردد،طلبکاران شرکت برای وصول مطالبات خود فقط حق دارند به دارایی باقیمانده شرکت مراجعه و از حاصل فروش آن مطالبات خود را برداشت نمایند.اداره تصفیه برای طلبکارانی که طلب خود را به طور کامل حصول ننموده اند،سند عدم کفایت دارایی صادر می کند.
طلبکاران شرکت قادر نخواهند بود در صورت توقف شرکت از ادای دیون،مطالبات خود را از اموال شخصی شرکاء مطالبه نمایند و این امر موجبات سوء استفاده شرکا شرکت را فراهم می سازد،به این معنی که ممکن است شخص ثالثی کالایی را به طور نسیه به شرکت بفروشد،ولی شرکت از پرداخت ثمن معامله خودداری نماید،در اینجا طلبکار فقط می تواند به مقررات راجع به ورشکستگی علیه شرکت متوسل شود و مالاَ قسمتی از طلب چنین شخصی بلاوصول خواهد ماند.
-برابر ماده (112 ق.ت) در هیچ مورد شرکاء نمی توانند شریکی را مجبور به ازدیاد سهم الشرکه خود بنمایند و این امر کاملاَ منطقی است،زیرا تاسیس شرکت تجاری امری اختیاری می باشد و برخلاف حقوق مدنی شرکت قهری وجود خارجی ندارد و قانونگذار سعی کرده اراده سرمایه گذار را در پذیرش افزایش سرمایه مورد توجه قرار دهد.
سایر تعهدات شرکاء عبارتند از:رقابت غیر قانونی،توزیع سود موهوم و تغییر تابعیت شرکت.در توضیح هر کدام باید گفت که در اساسنامه،شرکاء می توانند تعهد نمایند معاملاتی نظیر معاملات شرکت را که موجب رقابت با عملیات شرکت باشد انجام ندهند و در صورت تخلف و ایجاد ضرر مسئول جبران آن خواهند بود.
-مدیرانی که بدون تنظیم ترازنامه یا با استناد به صورت دارایی مزور،سود موهومی را بین شرکاء تقسیم نمایند،کلاهبردار محسوب و به مجازات مقرر محکوم خواهند شد.
در خاتمه باید متذکر شد که به موجب ماده (110 ق.ت) شرکاء حق ندارند تابعیت شرکت را تغییر دهند،مگر به اتفاق آراء
امید است که نوشتار حاضر توانسته باشد راهگشای خوانندگان محترم بوده و در رفع مشکلات آن ها موثر واقع شود.
خاطر نشان می شویم،شما می توانید در صورت نیاز به هر گونه مشاوره جهت ثبت شرکت ،با ما تماس حاصل نمایید.همکاران ما در ثبت شرکت فکر برتر،با سال ها تجربه و با استفاده از کارشناسان و بازنشستگان خبره برآنند تا خدمات ارزنده ای به شما متقاضیان عزیز ارائه نمایند.

واحدهای ثبتی

تغییرات: 09129352517
تاسیس: 09128578441
عمان: 09128330765
برند: 09129350317
کارت بازرگانی: 09120907459
کد اقتصادی و ارزش افزوده: 09128348466
طرح صنعتی: 09128394102
اختراع و دانش بنیان: 09128579331

تماس با ما

جردن بالاتر از اسفندیار پ۱۴۱ طبقه سوم (جهت مراجعه حضوری)
تهران، خیابان فاطمی، روبروی سازمان آب، پلاک 223، ساختمان فکر برتر
تلفن: 42143-021
021-42017
021-42037000
09128330765

بهینه سازی و سئو توسط شرکت سئو ایران