طبقه بندی علائم تجاری از جهت موضوع و شکل

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
طبقه علائم از جهت موضوع
1- علائم صنعتی
علائمی که سازنده یک محصول روی کالای خود قرار می دهد، علامت صنعتی محسوب می شود. این محصول می تواند یک کالای تمام شده یا ناتمام باشد، با این حساب یک کالای تجاری ممکن است روی هرکالای خود یک علامت خاص قرار دهد، مانند علائمی که بر روی محصولات مختلف یک شرکت تولیدکننده کالاهای بهداشتی قرار می گیرد، اما همین شرکت تنها یک علامت تجاری دارد.
2- علائم تجاری
این نوع از علائم توسط یک توزیع کننده و تاجر روی کالاهایی قرار می گیرد که وی مسئولیت " تجاری نمودن " یا عرضه آن در بازار را بر عهده دارد، کالاهای یادشده ممکن است توسط وی یا دیگری تولید شده باشد. همان طور که اشاره شد ، علامت تجاری می تواند با علامت صنعتی همراه باشد.
با توجه به موارد فوق تاکید بر چند نکته حائز اهمیت است :
یک شرکت می تواند دارای علائم صنعتی متعدد باشد، اما معمولاَ علامت تجاری یکی است ؛
علامت تجاری ، برخلاف علامت صنعتی، ابرازی برای تشخیص و شناسایی منشا و مبدا محصول نیست. در شرایطی که علامت تجاری، مخصوص کالاهایی باشد که فقط از سوی یک شرکت ساخته می شود ، علامت مزبور هم علامت تجاری و هم صنعتی است.
3- علائم خدماتی
هنگامی که علامت در ارتباط با خدمات باشد " علامت خدماتی " نامیده می شود. امروزه در کنار تجارت کالا تجارت به صورت گسترده در سطح جهان مطرح می باشد. خدمات ، دامنه وسیعی از فعالیت ها از قبیل بانکداری ، بیمه ، هتل ها ، رستوران ها ، خطوط هوایی، ارتباطات راه دور ، آموزش ، تفریح و غیره را در برمی گیرد. علائمی که خدمات ارائه شده توسط یک موسسه تجاری را از سایرین مشخص سازد، علامت خدمات نامیده می شود، در حقیقت تقاوت اساسی بین علامت مربوطه به کالا و خدمت وجود ندارد و هر دو را باید علامت تجاری محسوب کرد. هر دو علامت وظایف مشابهی دارند، اختلاف عمده ای که بین این دو علامت وجود دارد این است که موضوع علائم خدماتی ، امور نامحسوس و نامرئی است که همان خدمات می باشند. علامت خدمات را عموماَ در تبلیغات و نیز سربرگ ها و فاکتورها می توان دید، نه بر روی وسایلی که در ارائه خدمات به کار می رود، برخلاف علائم مربوط به کالا که علاوه بر این موارد مذکور بر روی خود کالا نیز الصاق می باشد.
4- علائم جمعی
علامت جمعی علائمی می باشند که مربوط به انجمن هایی هستند که اعضا به دلیل برخی ویژگی ها و خصوصیات برجسته، خود را با این علائم معرفی می کنند و مانند انجمن های مهندسی، حسابداری و غیره . یک علامت جمعی می تواند تحت موسسه ای باشد که خود از آن علامت ، استفاده نمی کند بلکه اعضا از آن استفاده می کنند. در این صورت موسسه ، معیارهای کیفی خاصی را مشخص می نماید و اعضا زمانی می توانند از این علامت جمعی استفاده نمایند که شرایط و معیارهای تعیین شده را رعایت نمایند.
5- علائم در هم آمیخته
علائمی هستند که چندین عنصر تصویری یا اسمی را با یکدیگر ترکیب نمایند. این ترکیب ممکن است از یک کلمه ، حروف یا اعداد نیز باشد . مانند علامت Renauit 21 که از یک واژه و یک عدد تشکیل شده است.
6- علائم تصدیقی ( تایید کننده یا تضمینی )
علائم تجاری تصدیقی (تایید کننده یا تضمینی ) علائمی هستند که در جهت تایید کیفیت ، منبع ، منشاء و اصالت کالا یا خدمات به کار می رود. این علامت تصدیق و تایید می کند که کالا و خدمات مورد نظر موازین کیفی خاصی را حائزند.
علائم تایید کننده در فرهنگ حقوقی بلاک اینگونه تعریف شده است :
" علامت تجاری یا علامت خدماتی علامتی است که به منظور نشان دادن این که کالا یا خدمات دارای برخی استانداردهای کیفیت یا نشات گرفتن آن ها از مبدا خاصی است به کار برده می شود. "
معمولاَ وقتی علامت تایید کننده بر روی کالاها به کار می رود، مصرف کنندگان بااطمینان بیشتری به خرید کالاها یا خدمات می پردازند.
انواع ISO ها از علائم تاییدکننده می باشند. علامت های استاندارد یا عباراتی مانند ساخت ایران یا ساخت آلمان یا علامت Good House Keeping of approval همگی از علائم تایید کننده می توانند محسوب شوند.
7- علائم ویژه و غیرمادی
سایر علائم غیرمادی، علائم چشایی و لامسه می باشند. در مورد ثبت این گونه علائم شرایط خاصی وجود دارد . در ثبت علامت چشایی باید ترکیبات و فرمول های شیمیایی آن ثبت شود و در مورد علائم لامسه، احساس نرمی خاصی که یک علامت دارد ، توصیف می شود.
در قانون ایران، فعلاَ بحثی از این علائم مطرح نشده است.
طبقه بندی علائم از جهت شکل
1- علائم از حیث ساده و مرکب بودن
علامت تجاری ممکن است ساده باشد یعنی فقط یک حرف یا یک کلمه یا یک تصویر و یا یک نقشه باشد. همچنین کما اینکه ممکن است در یک علامت تجاری علاوه بر علائم نوشتاری از علائم تصویری هم استفاده شود یعنی ترکیبی از دو یا چند علامت باشد.
2- علائم از حیث فردی و اجتماعی بودن
علامت تجاری ممکن است مربوط به یک شخص حقیقی یا حقوقی باشد که محصولات خود را با محصول دیگران متمایز نماید. همچنین ممکن است صنفی از صنوف، یا عده ای از اربابان حرف علامتی را به عنوان علامت تجاری خود قرار دهند.
3- علائم از حیث مادی و غیرمادی بودن
علائم مادی ممکن است کتبی یا تصویری باشند . اما علائم تجاری غیرمادی عبارت از علائمی هستند که غیرملموس و غیرقابل روئت می یاشند مانند آرم اخبار رادیو و تلویزیون
کلیه امور ثبتی و اداری خود را به ما بسپارید.
"آنچه در تخصص ماست جلب رضایت کامل متقاضیان با ارائه مناسب ترین خدمات است"

واحدهای ثبتی

تغییرات: 09129352517
تاسیس: 09128578441
عمان: 09128330765
برند: 09129350317
کارت بازرگانی: 09120907459
کد اقتصادی و ارزش افزوده: 09128348466
طرح صنعتی: 09128394102
اختراع و دانش بنیان: 09128579331

تماس با ما

جردن بالاتر از اسفندیار پ۱۴۱ طبقه سوم (جهت مراجعه حضوری)
تهران، خیابان فاطمی، روبروی سازمان آب، پلاک 223، ساختمان فکر برتر
تلفن: 42143-021
021-42017
021-42037000
09128330765

بهینه سازی و سئو توسط شرکت سئو ایران