• تعریف ماده غذایی:
غذا به هر ماده ای اطلاق می شود که موجود زنده آن را می خورد یا می آشامد. واژه غذا شامل مایعات نوشیدنی هم می شود. غذا منبع اصلی تولید انرژی و تغذیه در جانوران است و معمولاً گیاهان و جانوران منشأ تولید آن هستند.
هر ماده ای که برای تغذیه و حمایت بدن انسان مصرف شود ماده غذایی نام دارد. مواد غذایی اکثراً منشأ حیوانی و گیاهی دارد و حاوی مواد مغذی ضروری برای بدن انسان است مانند : کربوهیدرات ها، چربی ها، پروتئین ها، ویتامین ها یا مواد معدنی. موادغذایی توسط یک موجود زنده مصرف و جذب می شود و توسط سلول های ارگانیسم تبدیل به انرژی، حفظ بقاء یا رشد و نمو می شود.
• چهار گروه اصلی مواد غذایی وجود دارد که به شرح ذیل می باشد :
_ گروه شیر و لبنیات : شیر، ماست، پنیر، کشک و بستنی.
_ گروه گوشت، حبوبات و مغزها: انواع گوشت قرمز و سفید و سایر حبوبات .
_ گروه نان و غلات: انواع نان، برنج، ماکارونی، گندم، جو و ذرت.
_ گروه میوه ها و سبزیجات: انواع میوه ها و سبزیجات.
با توجه به آنچه گفته شد، در این مقاله ضمن توضیحاتی راجع به مزایای ثبت برند مواد غذایی ، به مدارک و مراحل ثبت آن پرداخته ایم. شایان ذکر است، خوانندگان عزیز در صورت نیاز به هرگونه مشاوره در این رابطه می توانند با ما تماس حاصل فرمایند. ثبت شرکت فکر برتر؛ برای ارائه هرگونه خدمات ثبتی در جهت یاری رساندن به متقاضیان گرامی آمادگی کامل دارد.
• مزایای ثبت برند مواد غذایی :
ثبت یک برند می تواند مزایای زیر را برای متقاضی خود داشته باشد :
- شرکت ها را تشویق می کند تا در حفظ و بهبود کیفیت محصولات سرمایه گذاری کنند.
- نقش مهمی در موافقت نامه های اعطای نمایندگی دارد.
- ضمانت می کند تا مشتریان بتوانند محصولات را از یکدیگر تمیز دهند.
- ایحاد شهرت و وجهه برای شرکت و محصول شما.
- به شرکت ها این امکان را می دهد که محصولات خود را از یکدیگر متمایز کنند.
- منبع مستقیم درآمد از محل حق امتیاز برای شما می باشد.
• مدارک مورد نیاز برای ثبت برند مواد غذایی :
1. تکمیل دو نسخه اظهارنامه علامت
2. مدارک مثبت هویت متقاضی :
اشخاص حقیقی : ( فتوکپی شناسنامه وتصویر کارت ملی )
اشخاص حقوقی : (آخرین روزنامه رسمی دلیل مدیریت، تصویر شناسنامه وکارت ملی صاحبان امضاء)
3. مدارک نماینده قانونی :
در صورتی که تقاضاء توسط نماینده قانونی (وکیل، دارنده یا دارندگان حق امضاء برای اشخاص حقوقی و...) به عمل آید مدارک ضمیمه گردد.
4. نمومه گرافیکی : ( کپی یا تصویر از علامت درخواستی حداکثر 10×10 سانتی متر).
5. در صورت سه بعدی بودن :
ارائه علامت به صورت نمونه گرافیکی یا تصویر دو بعدی به نحوی که از شش زاویه متفاوت تهیه ودر مجموع یک نمونه واحد را تشکیل دهند.
6. ارائه مدارک دال بر فعالیت در رشته مربوط :
به عنوان مثال جواز اعلامیه تأسیس از صنایع یا پروانه بهره برداری صنایع یا پروانه ساخت وزارت بهداشت درمان وآموزش پزشکی یا پروانه کسب و...
7. استفاده از حق تقدم :
درصورتی که متقاضی یا متقاضیان ثبت بخواهند به استناد تقاضای ثبت یا ثبت خارج از کشور از مزایای حق تقدم (حداکثر 6 ماه) استفاده نمایند می بایست مدارک مربوط به حق تقدم را همزمان با تسلیم اظهارنامه یا حداکثر ظرف 15 روز از آن تاریخ تسلیم کنند.
8. نسخه ای از ظوابط وشرایط استفاده از علامت جمعی و تأییدیه مقام صلاحیت دار
9. رسید مربوط به پرداخت هزینه های قانونی
الف) هزینه اظهارنامه اشخاص حقیقی مبلغ 200,000 ریال برای اشخاص حقوقی 400,000 ریال به حساب سیبا شماره 2171329015001 بانک ملی بنام تمرکز وجوه درآمد خدمات ثبتی اداره کل مالکیت صنعتی (قابل پرداخت در کلیه شعب بانک ملی سراسر کشور) را ضمیمه نماید.
ب) معادل ارزی کلیه هزینه ها و تعرفه ای ثبتی علامت بر مبنای فرانک سوئیس می بایست به شماره حساب ارزی 740001 نزد بانک ملی- شعبه عباس آبادغربی (803) به نام خدمات ثبتی اداره کل مالکیت صنعتی واریزگردد.
• مراحل ثبت برند مواد غذایی :
1- عموما اولین گام در ثبت برند، استعلام آن می باشد، تا توسط شخص دیگری به ثبت نرسیده باشد.
2- پس از انتخاب برند و تأیید استعلام می توانید به سامانه اداره مالکیت معنوی به نشانی http://iripo.ssaa.ir مراجعه نمایید و اطلاعات و مدارک لازم را ارسال نمایید و کد پیگیری دریافت کنید.
3- پس از تکمیل اطلاعات در سامانه، ممکن است پاسخ اداره یکی از این سه حالت اخطار نقص، رد پرونده، آگهی نوبت اول باشد. که در حالت آگهی نوبت اول یعنی مشکلی در اطلاعات وارد شده وجود نداشته و می بایست نسبت به ارائه مدارک اقدام نمایید.
4- بعد از انتشار آگهی نوبت اول بایستی مدارک به صورت فیزیکی به اداره مالکیت معنوی تحویل داده شود، و نسبت به پرداخت هزینه روزنامه رسمی اول و هزینه حق الثبت اقدام نمایید.
5- پس از گذشت زمان مقرر در صورتی که شخص یا اشخاصی نسبت به برند شما اعتراضی نداشته باشد باید برای آگهی نهایی و دریافت سند قطعی برند اقدام کنید.
توضیح1) : مطابق ماده ۱۴ قانون ثبت علائم تجاری مدت اعتبار علامت ثبت شده به مدت ده سال تعیین شده و تمدید اعتبار آن برای دوره های بعد بلامانع می باشد.
توضیح2) : چنانچه علامت ثبت شده برای مدت سه سال از تاریخ ثبت بلا استفاده بماند هر شخص ذینفع می تواند ابطال آن را از قانونگذار درخواست نماید و نسبت به ثبت آن برند اقدام کنند.