اقدامات لازم جهت ثبت برند روغن زیتون

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

برند، نشانه ای است ، مشخص کننده که می تواند روی محصول قرار گیرد یا همراه با ارائه خدمات یا بازاریابی محصول مطرح شود. کاربرد برند آگاه سازی مردم در رابطه با مبدا صنعتی یا تجاری کالا یا خدمات است.
برند در صورتی که برابر ماده 2 قانون ثبت علائم و اختراعات به ثبت رسیده باشد انحصاری است یعنی مخصوص کسی است که آن را به ثبت رسانیده و تجار دیگر حق استفاده از آن را نخواهند داشت.
ثبت علائم تجاری قبلاَ اجباری نبود و به اختیار صاحبان صنایع و تجار گذاشته شده بود لیکن تصویب نامه مصوب 3 اردیبهشت 1328 هیئت دولت، ثبت علائم تجاری را برای موارد ذیل اجباری نمود :
1- مواد غذایی که در لفاف و ظروف مخصوصی باشد مثل کنسرو، کره، شکلات و روغن های مختلف و ...
2- نوشابه های گازدار
3- لوازم آرایش که اثر مستقیم روی پوست بدن انسان دارند مثل صابون، عطر، ادکلن
4- داروهای اختصاصی با موارد استعمال طبی اعم از انسانی و حیوانی.

  • انتخاب نام برند زیتون

علامت تجاری یا در اصطلاح  برند باید از خلاقیت و نوآوری برخوردار باشد.به عبارت دیگر می توان گفت علامت تجاری نباید تکراری و یا مشابه علایم مستعمل قبلی باشد.
علامت تجاری باید بنحوی طراحی، ترسیم  و تعیین می شود که موجب خطا، اشتباه، فریب و گمراهی مخاطب و مشاهده کننده نگردد.علامت تجاری نباید طوری ترسیم گردد که در نظر مشتری ایجاد اشتباه کرده و وی را در تشخیص و تمییز علامت تجاری دیگر که قدری با هم مشابهت دارند، دچار سردرگمی و انتخاب نادرست کند.

  • مشخصات جغرافیایی، نشانه محل و نام های مبدا در برند روغن زیتون

علامت " مشخصات جغرافیایی " برای محصولاتی استفاده می شود که ریشه جغرافیایی مشخص و کیفیت و شهرتی دارند که وابسته به آن محل است. کیفیت محصولات کشاورزی، عمدتاَ متاثر از محل تولید آن هاست. نشانه جغرافیایی را می توان برای مجموعه ای از محصولات کشاورزی به کار گرفت ، برای نمونه واژه " توسکان " برای روغن زیتون که در فضای خاص از کشور ایتالیا تولید شده و همین طور واژه روک فور برای پنیر تولیدشده در فرانسه که هم در این کشور، هم در سطح اتحادیه اروپا و هم در ایالات متحده امریکا به ثبت رسیده، دارای نام جغرافیایی است.
نشانه جغرافیایی عمدتاَ برای محصولات کشاورزی به کار می رود، اما همیشه این طور نیست. این گونه نشانه ها ممکن است برای نشان دادن کیفیت یک محصول ساخته شده توسط عوامل انسانی مقیم محل ساخت کالا باشد، مانند برخی از فنون ساخت و سنن محلی. مکان جغرافیایی ممکن است یک دهستان باشد، چون لیقوان ، ممکن است یک شهر باشد، چون کاشان یا یک منطقه یا یک کشور، برای مثال نام سوئیس برای بسیاری از کشورها یک نشانه جغرافیایی برای محصولاتی است که در این کشور ساخته شده به ویژه برای ساعت .
نام مبدا :
نام مبدا یکی از اشکال نشانه های جغرافیایی برای محصولاتی است که کیفیت ویژه ای دارند که انحصاراَ این کیفیت به فضای جغرافیایی که در آن به دست آمده پیوند خورده است. بنابراین مفهوم نشانه جغرافیایی دربرگیرنده نام مبدامی باشد.
تذکر این مطلب لازم است که " نام های عام محصولات یا اسامی جغرافیایی، که خریدار را نسبت به مبدا و کیفیت محصولات گمراه کند، علامت مشخصه تجاری محسوب نمی شود ".

  • مدارک لازم جهت ثبت برند روغن زیتون

ثبت برند به دو صورت امکان پذیر است :
1- ثبت برند حقیقی
2- ثبت برند حقوقی
مدارک لازم برای ثبت برند شخص حقیقی :
- کپی شناسنامه و کارت ملی شخص مالک جدید
- اصل سند صلح
- اصل گواهی مصدق ثبت علامت
مدارک لازم برای ثبت برند شخص حقوقی :
- روزنامه رسمی تاسیس
- روزنامه رسمی آخرین تغییرات
- کپی شناسنامه و کارت ملی اعضای شرکت
- اصل سند صلح
- اصل گواهی مصدق ثبت علامت
- چنانچه وکیل جهت انتقال علامت تجاری اقدام کند، باید سند رسمی انتقال و وکالتنامه رسمی و پروانه مالکیت انحصاری ضمیمه لظهارنامه انتقال مالکیت گردد.
نکته : ثبت برند یا نام تجاری می تواند به فارسی باشد و یا به لاتین و یا به هر دو شکل انجام شود، ولی متقاضیانی که می خواهند علامت یا نام تجاری را به صورت لاتین نیز ثبت کنند، الزاماَ باید کارت بازرگانی داشته باشند.

  • مراحل ثبت برند روغن زیتون

اولین اقدام جهت ثبت برند روغن زیتون ، انتخاب نام برند و اخذ استعلام از آن است. استعلام برند به این خاطر انجام می شود که قبل از استفاده ما از این نام تجاری، شخص دیگری از آن استفاده نکرده باشد و عین یا مشابه همان ثبت برند را انجام نداده باشد ، چرا که داشتن نام برند به منزله شناسایی کالا و محصول ارائه شده می باشد .پس در واقع یک برند باید کاملاَ " جدید " بوده و استعلام آن نشان دهنده این موضوع نباشد که توسط شخص دیگری قبلاَ به ثبت رسیده است.
در استعلام برند، به نکات ذیل توجه فرمایید :
1- علامت تجاری شما کاملاَ جدید و مبتکرانه باشد.
2- قدرت اشتباه کردن را از مشتری و مخاطب خود بگیرد. ( یعنی برند باید چنان قوی طراحی و رسم شود که مشتری دچار سردرگمی نشود و قدرت تشخیص تفکیک علائم بر روی محصولات را داشته باشد ).
پس از انتخاب نام برند ، با مراجعه به سامانه اداره مالکیت معنوی به نشانی http://iripo.ssaa.ir   اظهارنامه ثبت برند شامل اطلاعات مالک ، مشخصات دریافت کننده ابلاغیه ، بارگذاری ضمائم اظهارنامه را تکمیل نمایید.
اظهارنامه از تاریخ وصول از جهات ذیل مورد بررسی قرار می گیرد :
- از لحاظ شکل که مطابق قوانین و مقررات باشد.
- از جهت اینکه طبقه نوع کالا با طبقات مربوط تطبیق نماید.
پاسخ اداره ممکن است یکی از سه وضعیت اخطار نقص /  رد پرونده / آگهی نوبت اول باشد. ( در حالت آگهی نوبت اول یعنی ایرادی در اطلاعات وارد شده وجود نداشته و می بایست نسبت به ارائه مدارک اقدام نمایید).
لذا در صورت تایید کارشناس، کارشناس مسئول و رئیس اداره ثبت برند روغن زیتون آگهی نوبت اول می شود و می توانید آن را در روزنامه رسمی قوه قضاییه درج نمایید. هزینه های پرداختی در اداره روزنامه به صورت برخط می باشد و نیازی به فیش واریزی در بانک ها نیست.
به مدت زمان یک ماه با توجه به چاپ در روزنامه رسمی به اشخاص ثالث که در آن طبقه شغلی فعالیت می نمایند اجازه داده می شود که در صورت اعتراض آن را به اداره مالکیت صنعتی و مراجع قضایی و دادگاه ها اعلام نمایند.
در صورت نیاز به هرگونه مشاوره می توانید با ما تماس حاصل فرمایید.
همواره آماده پاسخگویی به سوالات ثبتی شما عزیزان هستیم.

واحدهای ثبتی

تغییرات: 09129352517
تاسیس: 09128578441
عمان: 09128330765
برند: 09129350317
کارت بازرگانی: 09120907459
کد اقتصادی و ارزش افزوده: 09128348466
طرح صنعتی: 09128394102
اختراع و دانش بنیان: 09128579331

تماس با ما

جردن بالاتر از اسفندیار پ۱۴۱ طبقه سوم (جهت مراجعه حضوری)
تهران، خیابان فاطمی، روبروی سازمان آب، پلاک 223، ساختمان فکر برتر
تلفن: 42143-021
021-42017
021-42037000
09128330765

بهینه سازی و سئو توسط شرکت سئو ایران