نکات حائز اهمیت راجع به اقدامات اجباری پس از ثبت شرکت

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

در صورتی که مایل به راه اندازی کسب و کاری جدید می باشید، مطمئناَ ثبت شرکت بهترین و مطمئن ترین روش جهت شروع انواع فعالیت اقتصادی می باشد. لازم است داوطلبان ثبت شرکت به دلیل ناآگاهی دچار اشتباه و عواقب ناشی از آن نشوند . برخی از این ناآگاهی ها در ثبت شرکت متداول می باشد.
این مطلب که با هدف بررسی اقدامات اجباری پس از ثبت شرکت تهیه گردیده است ، به نکات حائز اهمیت راجع به این مهم می پردازد. با ما در ثبت شرکت فکر برتر همراه باشید.
اقدامات اجباری پس از ثبت شرکت و نکات حائز اهمیت راجع به آن ها :

  • پلمپ دفاتر مالی شرکت :

پلمپ دفاتر به معنای منگوله دار کردن و برگ شماری دفاتر تجاری است و به این جهت صورت می گیرد که نتوان از آن ورقی کم یا زیاد کرد. دفاتر پلمپ به صورت دفتر روزنامه، کل و دارایی می باشند که بر حسب کار کرد 50-100-150 برگی می باشند.
تمامی سازمان ها اعم از موسسات و یا شرکت ها در زمان ثبت چنانچه شامل قوانین مالیاتی باشند می بایست جهت اخذ پلمب دفاتر تجاری خود اقدام نمایند تا بتوانند کلیه حساب های مالی خود را تحویل سازمان امور مالیاتی دهند؛ این دفاتر را دفاتر قانونی می نامند که جزئی از دفاتر رسمی می باشند و می بایست تمام فعالیت های مالی شرکت در زمینه کاری خود،کاملا خوانا ، بدون خط خوردگی و یا لاک گیری وارد آن ها شود.
چند نکته :
1- جهت تسلیم اظهارنامه مالیاتی در تیرماه هر سال باید اواخر سال قبل اقدام به اخذ پلمپ دفاتر قانونی کرده باشید.
2- اداره ثبت شرکت ها، وظیفه پلمپ دفاتر را دارند.
3-  در گذشته کلیه عملیات درخواست پلمپ دفاتر تجاری ثبت صرفاَ به طور سنتی از طریق حضوری رایج و متعارف بود اما  امروزه بمنظور پیشگیری از اتلاف هزینه و زمان متقاضیان؛ با راه اندازی سامانه ثبت شرکت ها، پذیرش پلمپ دفاتر تجاری اینترنتی شده است.
4- زمانی که پلمپ انجام می گیرد، نام شرکت و شماره ثبت پلمپ دفاتر قید و سپس مهر ثبت شرکت در آن منظور می گردد.
5- در صورتی که شرکت فعالیتی هم نداشته باشد جهت اعلام عدم فعالیت خود به دارایی، باید دفاتر پلمپ شده خود را به صورت سفید یا خالی به حوزه دارایی شرکت تسلیم نمایند.
6- پرداخت هزینه های پلمپ دفاتر تجاری در سامانه به صورت اینترنتی بعد از تایید کارشناس در اداره ثبت شرکت ها و دریافت پیامک توسط متقاضی و با ورود به بخش " پیگیری درخواست در سامانه " امکان پذیر است.
7- پلمپ دفاتر می تواند یک روزه انجام شود و به یک ماه نیاز دارد تا توسط اداره پست به دست هیئت مدیره برسد.

  • تعیین حوزه مالیاتی  و تشکیل پرونده دارایی :

شرکت ها طی 2 ماه از تاریخ ثبت مکلف هستند نسبت به تشکیل پرونده دارایی و پرداخت دو در هزار سرمایه شرکت و اخذ کد اقتصادی اقدام نمایند. در غیر این صورت مشمول جریمه مالیاتی شده و به میزان دو برابر مالیات ابتدایی یعنی چهار در هزار جریمه می شوند.
مراحل تشکیل پرونده دارایی و تعیین مالیات پرداختی در اداره مالیات و دارایی انجام می شود. جهت تعیین حوزه مالیاتی و تشکیل پرونده دارایی باید به نزدیک ترین اداره امور مالیاتی مربوط به شرکت ها _ در محدوده منطقه پستی آدرس شرکت_ مراجعه نمایید و تشکیل پرونده دارایی دهید.
آدرس اعلامی می بایست واقعی باشد. به طوریکه، در بعضی حوزه های مالیاتی جهت بررسی واقعی بودن آدرس اعلامی که در روزنامه رسمی شرکت موجود است به بازید از آن اقدام می شود. لذا برای تشکیل پرونده حتماَ احتیاج به اجاره نامه و سند مالکیت آن هم به نام شرکت مربوطه می باشد. ( به منظور جلوگیری از مشکلات احتمالی، کد پستی دقیق خود را نیز از اداره پست استعلام کنید).
چند نکته :
1- تشکیل پرونده مالیاتی در تمام حوزه ها به جز حوزه ی مالیاتی غرب تهران حدود یک هفته زمان می برد، در حوزه مالیاتی غرب تهران به خاطر بازدید اداره ی دارایی مستغلات از محل شرکت، تشکیل پرونده مالیاتی به زمان بیشتری نیاز دارد.
2- حتی در صورتی که شرکت فعالیتی هم ندارد باز هم موظف است تشکیل پرونده دهد.
3- قاعدتاَ به شرکتی که فعالیت نداشته باشد مالیات تعلق نمی گیرد.
4- بدون تشکیل پرونده دارایی شرکت قادر نخواهد بود در پایان سال مالی ، اظهارنامه مالیاتی فعالیت یا عدم فعالیت خود را به اداره دارایی تسلیم نماید.
5- بدون تشکیل پرونده مالیاتی شرکت قادر نخواهد بود کد اقتصادی اخذ کند و در نتیجه شرکت نمی تواند شروع به فعالیت نموده و با جایی قرار داد ببندد.
6- تشکیل پرونده مالیاتی برای تعیین میزان مالیات پرداختی ضروری می باشد.
7- چنانچه شرکت در موعد مقرر نسبت به تشکیل پرونده مالیاتی اقدام نماید، مشمول جرائم مربوطه خواهد بود که مقدار و شرایط آن در قانون مالیات های مستقیم ذکر گردیده است.
8- مدت زمان لازم جهت تعیین حوزه مالیاتی 2 هفته می باشد.

  • اخذ کد اقتصادی :

پس از تشکیل پرونده مالیاتی، می توان اقدام به دریافت شماره اقتصادی نمود که دریافت آن در حدود 2 الی 3 هفته زمان می برد. کد اقتصادی شماره ی منحصر به فرد 12 رقمی است که توسط سازمان امور مالیاتی به واجدان شرایط فعالان اقتصادی تخصیص داده می شود.
هر شرکت و یا موسسه پس از ثبت  شرکت و از تاریخ ثبت آن به مدت 2 ماه زمان دارد تا با مراجعه به اداره ی دارایی مستقر در محدوده ی فعالیت خود، نسبت به تشکیل پرونده ی مالیاتی و اخذ کد اقتصادی اقدام نماید. چنانچه شرکت ها جهت اخذ کد اقتصادی اقدام ننمایند از معافیت های مالیاتی ماده ی 105 قوانین سازمان مالیاتی کشور محروم خواهند شد.
داشتن  کد اقتصادی  برای اشخاص حقیقی و حقوقی جهت صادرات و واردات و اخذ کارت بازرگانی نیز ضروری است. وقتی یک شرکت تشکیل می شود ، بدون داشتن پرونده مالیاتی نمی تواند کد اقتصادی بگیرد، لذا شرکت نمی تواند با جایی قرارداد ببندد و شروع به فعالیت نماید.
چند نکته :
1- سازمان امور مالیاتی کشور، از طریق کد اقتصادی قادر خواهد بود صورتحساب ها، دفاتر قانونی و فاکتورها را به راحتی بررسی کند و مالیات را بر اساس اسناد و مدارک به طور مستند محاسبه نماید.
2- چنانچه پس از اخذ شماره اقتصادی در اطلاعات هویتی اشخاص تغییراتی به وجود آید می بایست نسبت به ثبت تغییرات و اصلاح کارت اقدامات لازم به عمل آید.
3- کارت اقتصادی به آدرس شرکت یا مکانی که طبق آن تشکیل پرونده گردیده پست می گردد.

  • ثبت نام مالیات ارزش افزوده و اخذ کد ارزش افزوده :

شرکت ها یا اشخاص حقوقی 2 نوع مالیات به دولت پرداخت می نمایند 1- مالیات عملکرد کد پس از پایان سال مالی شرکت و ارائه اظهارنامه آن مبلغ مالیات خود را پرداخت می نمایند. 2- مالیات ارزش افزوده که به صورت سه ماه یک بار پرداخت می نمایید . برای این منظور نیز باید در سامانه مربوطه و اداره ارزش افزوده ثبت نام نموده و کد ارزش افزوده دریافت نمایید . در غیر این صورت مشمول جریمه مالیات ارزش افزوده خواهند شد.

  • اخذ کد کارگاهی بیمه تامین اجتماعی :

در صورتی که شرکت دارای کارمند باشد باید حتماَ کد کارگاهی بیمه را اخذ نموده و سپس لیست بیمه افراد را تهیه کرده و به بیمه تامین اجتماعی ارائه نماید هرکارفرمایی طبق قانون کار مکلف است کلیه کارمندان و کارگران خود اعم از موقت یا دائم را بیمه نموده و حق بیمه آن ها را پرداخت نماید. این مقدار کلاَ 30 درصد مبلغ حقوق کارمند می باشد که 23 درصد آن را کارفرما و 7 درصد آن را کارمند پرداخت می نماید. در غیر این صورت هر ذینفعی می تواند به وزارت کار شکایت نموده و درخواست بیمه نماید. همچنین در نظر داشته باشید که شرکت باید با کارمندان خود قرارداد انعقاد نموده و یک نسخه از آن را به وزارت کار تحویل نماید.
از انتخابتان متشکریم.
خوانندگان عزیز ، می توانند سوالات خود را از طرق ذیل با ما در میان بگذارند :

  • شماره تماس:42143-021
  • سامانه ی پیامکی: 100042143
  • تماس با مشاوران ارشد از طریق شماره های مندرج در سامانه

واحدهای ثبتی

تغییرات: 09129352517
تاسیس: 09128578441
عمان: 09128330765
برند: 09129350317
کارت بازرگانی: 09120907459
کد اقتصادی و ارزش افزوده: 09128348466
طرح صنعتی: 09128394102
اختراع و دانش بنیان: 09128579331

تماس با ما

جردن بالاتر از اسفندیار پ۱۴۱ طبقه سوم (جهت مراجعه حضوری)
تهران، خیابان فاطمی، روبروی سازمان آب، پلاک 223، ساختمان فکر برتر
تلفن: 42143-021
021-42017
021-42037000
09128330765

بهینه سازی و سئو توسط شرکت سئو ایران