نکات حائز اهمیت راجع به اقدامات اختیاری پس از ثبت شرکت

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

آیا با اقدامات اختیاری پس از ثبت شرکت آشنایی دارید ؟
این مقاله محتوای پاسخ به سوالات متقاضیان محترم در خصوص اقدامات اختیاری پس از ثبت شرکت است . در این راهنما سعی شده است اطلاعات کاملی راجع به این مهم در دسترس خوانندگان محترم قرار گیرد. دانستن این اطلاعات سبب می گردد که شخص متقاضی به راحتی نسبت به این موارد اقدام نماید.

اقدامات اختیاری پس از ثبت شرکت و نکات حائز اهمیت راجع به آن :

  • ثبت لوگوی شرکت و علامت تجاری شرکت ( ثبت برند )

معرفی لوگو : لوگو به نمادی تصویری گفته می شود که برای بیان کردن یک عبارت، موضوع یا القا نمودن یک موضوع می باشد که معرف یک سایت یا وبلاگ، شرکت، محصول و ... است. مانند انیمیشن میمون که برای معرفی محصولات چی توز به کار رفته می شود.
لوگوها معمولاَ به گونه ای طراحی می شوند که در عین سادگی حاوی بیشترین اطلاعات و نشانه های تصویری ( معمولاَ با هدف تبلیغاتی ) هستند و بدین ترتیب عامل شناسایی آن محصول در بازار و به نوعی عامل جذب مشتریان می شوند.
معرفی علامت تجاری و برند : در بند 1 ماده 15 موافقت نامه تریپس علامت تجاری این گونه تعریف شده است : " هرگونه علامت یا ترکیبی از علائم که بتواند کالاها یا خدمات یک فعالیت را از کالاها یا خدمات فعالیت های دیگر متمایز گرداند علامت تجاری به شمار خواهد آمد ". چنین علامتی بویژه کلمات، شامل اسامی مشخص، حروف، اعداد ، عناصر تصویری و ترکیبی از رنگ ها و همین طور هرگونه ترکیبی از این علائم برای ثبت به عنوان علائم تجاری خواهند بود.
نقش علامت تجاری در تعیین اصالت و کیفیت کالا اهمیت زیادی دارد و موجب می شود که مصرف کننده از سابقه کیفیت آگاه شده و در انتخاب خود کمتر دچار اشتباه شود. در نتیجه هزینه هایی که پرداخت می کند، کاهش می یابد. بنابراین برای کالای مرغوب، علامت تجاری معرف برتری آن خواهد بود.
نکات حائز اهمیت راجع به ثبت برند :
- واژه هایی که به طرز گمراه کننده ای شبیه به نام ثبت شده دیگری باشند پذیرفته نمی شوند.
- اضافه کردن اعداد به نام هایی که سابقه دارند پذیرفته نمی شود و در صورت استفاده اعداد در نام های جدید پیشنهادی، باید نگارش آن ها به صورت حروفی باشد.
- نام های تایید شده قابل انتقال به غیر نمی باشد.
- برای ثبت چند علامت تجاری باید به تعداد آن ها اظهارنامه جداگانه داده شود.
- علامت تجاری قابل نقل و انتقال است و باید مطابق مقررات قانون ثبت علائم و اختراعات ایران به ثبت برسد.
- نام های عام محصولات یا اسامی جغرافیایی، که خریدار را نسبت به مبدا و کیفیت محصولات گمراه کند، علامت مشخصه تجاری محسوب نمی شود.
- لوگو، علامت تجاری و نام تجاری در روش ثبت فرقی با هم ندارند و روند یکسانی دارند.
- ثبت برند یا نام تجاری می تواند به فارسی باشد و یا به لاتین و یا به هر دو شکل انجام شود، ولی متقاضیانی که می خواهند علامت یا نام تجاری را به صورت لاتین نیز ثبت کنند، الزاماَ باید کارت بازرگانی داشته باشند.
- جهت ثبت برند یا علامت تجاری باید شرح و نوع کالا یا محصولاتی که علامت برای تشخیص آن به کار می رود را با تعیین طبقات درخواست شده طبق جدول طبقه بندی علایم صنعتی و تجاری ضمیمه اظهارنامه ثبت برند کرد.
ثبت علامت تجاری ( برند / مارک ) در ایران در اداره علامت تجاری ( در تهران ) انجام می شود که برای ثبت علامت تجاری باید کلیه مدارک لازم فراهم گردد تا با رعایت کامل مقررات مراحل قانونی ثبت آن طی شود. مدارک مورد نیاز برای ثبت برند عبارت است از :
1- تکمیل دو نسخه اظهارنامه علامت
2- مدارک هویت متقاضی :
الف) اشخاص حقیقی: فتوکپی شناسنامه و کارت ملی
ب) اشخاص حقوقی: آخرین روزنامه رسمی، تصویر شناسنامه و کارت ملی صاحبان امضاء
3- مدارک نماینده قانونی: در صورتی که تقاضا توسط نماینده قانونی( وکیل، دارنده یا دارندگان حق امضاء برای اشخاص حقوقی و ...) به عمل آید مدارک آن ضمیمه گردد.
4- ده نمونه گرافیکی با تصویر از علامت درخواست حداکثر در ابعاد 10×10 سانتی متر
5- در صورت سه بعدی بودن علامت، ارائه علامت به صورت نمونه گرافیکی یا تصویر دو بعدی به نحوی که از شش زاویه متفاوت تهیه و درمجموع یک نمونه واحد را تشکیل دهند.
6- ارائه مدارک دال بر فعالیت در رشته مربوطه.
7- استفاده ازحق تقدم: در صورتی که متقاضی یا متقاضیان ثبت بخواهند به استناد تقاضای ثبت خارج از کشور ازمزایای حق تقدم "حداکثر تا6 ماه" استفاده نمایند می بایست مدارک مربوطه به حق تقدم را همزمان با تسلیم اظهارنامه یا حداکثر ظرف مدت 15روز از آن تاریخ تسلیم نمایند.
8- نسخه ای از ضوابط و شرایط استفاده ازعلامت جمعی و تأییدیه مقام صلاحیت دار
9- رسید مربوط به پرداخت هزینه های قانونی:
الف) هزینه اظهارنامه اشخاص حقیقی
ب) معادل ارزی کلیه هزینه ها و تعرفه های ثبتی علامت بر مبنای فرانک سوئیس می بایست به شماره حساب ارزی به نام خدمات ثبتی اداره کل مالکیت صنعتی واریز گردد.

  • اخذ کارت بازرگانی در صورت مبادرت به صادرات و واردات

مطابق قوانین گمرکی کشور، کارت بازرگانی مجوزی است که دارنده ی آن، اعم از شخص حقیقی و حقوقی می تواند با داشتن آن،اقدام به تجارت در عرصه واردات و صادرات کالا کند.در ایران تنها بازرگانانی می توانند در واردات و صادرات فعالیت نمایند که دارای کارت بازرگانی باشند.
این کارت توسط شعب اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در تهران یا شهرستان ها به نام متقاضیانی که واجد شرایط  باشند صادر می گردد.
نکات مهم راجع به اخذ کارت بازرگانی :
- هر شخص بیش از یک کارت بازرگانی اعم از حقیقی یا حقوقی نمی تواند داشته باشد.
- حداقل سن برای اخذ کارت بازرگانی 24 سال است.
- برای اخذ کارت بازرگانی نیاز به کارت پایان خدمت، مدرک گواهی سوء پیشینه و مدرک تحصیلی حداقل دیپلم است.
- کارمندان تمام وقت دستگاه های دولتی نمی توانند کارت بازرگانی دریافت نمایند.
- عضویت در اتاق بازرگانی، امکان ثبت علامت تجاری غیرفارسی، واردات از مناطق آزاد، ثبت سفارش و ترخیص کالا، صادرات کلیه کالاهای مجاز و مبادرت به حق العمل کاری گمرک از جمله مزایای داشتن کارت بازرگانی می باشد.
- در صورتی به بازرگانان خارجی کارت بازرگانی داده می شود که کشور آن ها نیز به بازرگانان ایرانی اجازه فعالیت بازرگانی بدهد.
- برای هر واحد ملکی فقط یک کارت بازرگانی صادر می گردد.
- مدت اعتبار کارت بازرگانی 5 سال از تاریخ صدور می باشد مشروط بر این که همه ساله عضویت دارنده کارت بازرگانی و صنایع و معادن نیز تایید و به وزارت بازرگانی اعلام شود.
مدارک مورد نیاز جهت تشکیل پرونده صدور کارت بازرگانی :
1- اصل اظهارنامه ثبت نام در دفاتر بازرگانی که به گواهی اداره ثبت شرکت ها رسیده باشد.
2- اصل گواهی پلمپ دفاتر از اداره ثبت شرکت ها ( جهت دریافت اظهارنامه و گواهی پلمپ به نزدیک ترین دفتر پست و اداره ثبت شرکت ها مراجعه فرمایید ).
3- داشتن حداقل 24 سال تمام
4- اصل کارت ملی ( در صورت داشتن هر گونه تغییرات در مشخصات سجلی اسکن و بارگذاری تصویر شناسنامه از تمامی صفحات الزامی می باشد.)
5- دو قطعه عکس ( جدید ، تمام رخ ، ساده ، رنگی و با پشت زمینه سفید )
6- اصل مدرک تحصیلی معتبر ( حداقل دیپلم متوسطه ) مدارک خارج از کشور پس از ارزشیابی توسط اداره دانش آموختگان وزارت علوم پورد پذیرش می باشد .
تبصره : دارندگان پروانه بهره برداری صنعتی، کشاورزی، معدنی، خدمات فنی مهندسی و خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات ICT از مراجع ذیربط مشروط به انقضای دو سال از تاریخ صدور پروانه ، از ارائه مدرک فوق معاف می باشند و ملزم به ارائه اصل مدرک تولید هستند.
7- اصل گواهی عدم سوء پیشینه
8- اصل گواهی موضوع ماده 181 ق. م. م کربوط به آخرین سال عملکرد مبنی بر بلامانع بودن صدور کارت بازرگانی در سال جاری به آدرس متقاضی
9- اصل کارت پایان خدمت یا معافیت دائم برای آقایان
تبصره : متقاضیانی که سن آنان 55 سال تمام باشد از ارائه پایان خدمت معاف می باشند.
10- اصل گواهی بانک مبنی بر تایید حساب جاری و حسن اعتبار بانکی به نام متقاضی ( فقط روی فرم الف قابل قبول می باشد ) با مهر امضای رئیس شعبه . ( لازم به توضیح است حساب های جاری شتاب مربوط به شهرستان ها در صورتیکه روی فرم الف تایید شده باشد قابل قبول است ). همچنین حداقل یک سال از زمان افتتاح حساب گذشته باشد.
11- فرم دال
12- ارائه یکی از مدارک ذیل :
الف- اصل سند مالکیت شش دانگ به نام متقاضی، به آدرس دفتر کار ( آدرس اظهارنامه )
ب- اصل اجاره نامه محضری معتبر به نام متقاضی ، برای محل کار و به آدرس دفتر کار ( آدرس اظهارنامه )
ج- اصل اجاره نامه به بنگاه املاک دارای کد رهگیری به نام متقاضی، برای محل کار و به آدرس دفتر کار ( آدرس اظهارنامه )
مدرک تولیدی برای واحدهای تولیدی ( صنوف تولیدی دارای پروانه کسب مشمول این بند نمی گردند ).
13- ارائه کد اقتصادی جدید و یا ارائه تاییدیه پیش ثبت نام در سامانه http://Tax.gov.ir  و تعهد مبنی بر ارائه کد اقتصادی جدید پس از صدور .

  • اخذ رتبه ( گرید )

هر شرکتی برای عقد قرارداد با شرکت ها و سازمان های دولتی به رتبه بندی نیاز دارد. به عبارت دیگر مراکز دولتی اجازه ندارند با شرکت هایی که رتبه ندارند قرارداد ببندند. رتبه بندی یا گرید یک نوع معیار صلاحیت گذاری بر اساس استانداردهای تعریف شده است که توسط معاونت برنامه ریزی و نطارت راهبردی ریاست جمهوری اتخاذ می شود.
به موجب قانون سازمان معاونت فنی و عمران استانداری ، شرکت ها به دو دسته مشاور و پیمانکار تقسیم می شوند . بر اساس این قانون، شرکت های پیمانکاری با توجه به قراردادها و امکانات و وافراد امتیاز آور از 1 تا 5 رتبه بندی می شوند  که در واقع 5 پایین ترین و 1 بالاترین رتبه محسوب می شود. این رتبه برای شرکت های مشاور در سه سطح 1،2،3 تعریف شده است که 1 بالاترین رتبه و 3 پایین ترین رتبه می باشد.
شرایط عمومی رتبه بندی :
1- شرکت باید در سازمان ثبت شرکت ها به ثبت رسیده باشد.
2- شرکت واجد شرایط و امتیازات لازم برای تعیین صلاحیت در گرید بند، باید مطابق با ضوابط و دستورالعمل های لازم عمل نماید.
3- مدیران شرکت نباید کارمند دولت باشند.
4- عدم سوء پیشینه حرفه ای شرکت
5- امتیاز مدرک تحصیلی هیات مدیره و پرسنل فنی امتیازآور و فقط در یک شرکت پیمانکاری، مشاور یا طرح ساخت محاسبه می گردد.
6- سابقه کار مرتبط و مفید مدیر عامل و اعضاء هیات مدیره بر اساس جداول 1-7 آیین نامه الزامی است.
مدارک عمومی لازم جهت اخذ رتبه 1_4 پیمانکاری به شرح ذیل می باشد :
- کپی برابر اصل شده مدارک ثبتی شرکت
- اظهارنامه مالیاتی شرکت مربوط به آخرین سال مالی قبل از تشکیل پرونده که به تایید و مهر سر ممیز مالیاتی مربوط رسیده باشد.
- تصویر موافقتنامه
- فتوکپی شناسنامه کلیه سهامداران و اعضای هیات مدیره و کپی کارت ملی آن ها
- مدارک ثبتی شرکت سهامی خاص شامل اساسنامه، اظهارنامه، روزنامه رسمی تاسیس و تغییرات
- تهیه سربرگ شرکت در سه نسخه
- تصویر برابر با اصل شده مدارک تحصیلی اعضای امتیازآور شرکت
- مدارک ثبتی شرکت با مسئولیت محدود شامل اساسنامه ، تقاضانامه، شرکتنامه، روزنامه رسمی تاسیس و تغییرات
مدارک لازم جهت اخذ رتبه 5 پیمانکاری :
- فتوکپی برابر اصل شده مدارک ثبتی شرکت
- تصویر برابر اصل شده مدارک تحصیلی اعضای امتیازآور شرکت
- ارائه اصل سند مالکیت یا اجاره نامه رسمی از دفتر مرکزی شرکت طبق روزنامه رسمی شرکت
- مدارک ثبتی شرکت سهامی خاص شامل اساسنامه، اظهارنامه، روزنامه رسمی تاسیس و تغییرات
- کپی شناسنامه کلیه سهامداران و اعضای هیات مدیره و فتوکپی کارت ملی آن ها
- مدارک ثبتی شرکت با مسئولیت محدود شامل اساسنامه، تقاضانامه، شرکتنامه، روزنامه رسمی تاسیس و تغییرات

  • استعلام ثبت شرکت

کلیه شرکتهای هفت گانه اعم از (سهامی خاص، مسئولیت محدود، مختلط سهامی، مختلط غیر سهامی، تضامنی، تعاونی، یا موسسه غیر تجاری) پس از گذراندن مراحل ثبت و دریافت شماره ثبت برای متقاضیان قابل استعلام می‌ باشند.
استعلام ثبت شرکت ها به ۳ طریق صورت می گیرد که در ذیل به آنها اشاره میکنیم :
۱- سامانه استعلام اشخاص حقوقی کشور به نشانی http://ilenc.ir که مهمترین منبع قابل استفاده برای همه سازمان های دولتی و خصوصی میباشد.
۲- مراجعه به سامانه روزنامه رسمی کشور 
لازم به ذکر است ، جهت جستجوی تمامی آگهی های قانونی سال 1382 تا 1391 می توان به پورتال http://www.rrk.ir ( قسمت آگهی های قانونی) مراجعه نمود.
۳- مراجعه به سامانه اینترنتی اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیر تجاری به ادرس http://irsherkat.ssaa.ir
متقاضیان عزیز می توانند با وارد کردن حداقل یکی از سه مورد زیر اطلاعات شرکت را جستجو نمایند.
- نام شرکت
- شماره ثبت شرکت
- شناسه ملی شرکت

  • تهیه سایت شرکت

داشتن یک سایت مانند داشتن یک کاتالوگ است اما با مزایای فراوان دیگر. یک کاتالوگ می تواند شامل تصاویر و متون باشد اما یک سایت می تواند از تصاویر، متون ، فیلم و صوت و یا انیمیشن نیز بهره بگیرد بنابراین امکان اطلاع رسانی جامع با محتوایی جذاب تر را میدهد. برای طراحی، چاپ و انتشار هر نسخه از کاتالوگ نیاز به هزینه است اما برای طراحی یک سایت فقط کافیست هزینه ای اولیه برای طراحی و نگهداری آن پرداخت شود و بعد از آن شما می توانید بی نهایت صفحه ایجاد کنید که هزاران و یا میلیونها کاربر از جاهای مختلف جهان می توانند بارها و بارها ااز آن بازدید کنند.
از سایر اقدامات اختیاری پس از ثبت شرکت، می توان به افتتاح حساب بانکی و اخذ دسته چک شرکت و تهیه برنامه حسابداری و مالی شرکت و استخدام حسابدار اشاره نمود.
از انتخابتان متشکریم.
همراهی متخصصان مجرب ما را در ثبت شرکت فکر برتر پذیرا باشید :

  • شماره تماس:42143-021
  • سامانه ی پیامکی: 100042143
  • تماس با مشاوران ارشد از طریق شماره های مندرج در سامانه

واحدهای ثبتی

تغییرات: 09129352517
تاسیس: 09128578441
عمان: 09128330765
برند: 09129350317
کارت بازرگانی: 09120907459
کد اقتصادی و ارزش افزوده: 09128348466
طرح صنعتی: 09128394102
اختراع و دانش بنیان: 09128579331

تماس با ما

جردن بالاتر از اسفندیار پ۱۴۱ طبقه سوم (جهت مراجعه حضوری)
تهران، خیابان فاطمی، روبروی سازمان آب، پلاک 223، ساختمان فکر برتر
تلفن: 42143-021
021-42017
021-42037000
09128330765

بهینه سازی و سئو توسط شرکت سئو ایران