5 مرحله ثبت علامت تجاری در ایران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

در دنیای اقتصاد امروز، لازمه صنعت پویا و موفق برای هر کسب و کار ، داشتن یک علامت تجاری و برند می باشد. علامت تجاری علامتی است که برای معرفی و مشخص کردن کالا و محصولات به کار می رود. علامت به معنای نشان است و نشان چیزی است که سبب شناختن کسی یا چیزی می شود. با علامت تجاری محصولات نشان گذاری می شوند تا موجبات شناسایی آن ها فراهم گردد.
شما با ثبت علامت تجاری می توانید مالک آن علامت شوید. یعنی هیچ شخص یا شرکت دیگری حق ندارد که بدون اجازه از علامت شما استفاده کند. با ما همراه باشید تا با نحوه ثبت علامت تجاری آشنا شوید.

پیش از آن ، پیشنهاد می شود مقالات ذیل را از دست ندهید :
- لیست طبقه بندی علائم تجاری
- مدارک مورد نیاز برای ثبت علامت تجاری
- هزینه ثبت برند
- ثبت برند در موسسه حقوقی فکربرتر

• چگونه برند ثبت کنیم ؟

قدم اول : انتخاب نام برند
اگر برایتان این سوال پیش آمده است که اکنون چگونه می توان در ایران کار ثبت برند انجام داد باید بدانید در قدم اول، باید نام مناسب انتخاب کنید. انتخاب نام زیبا و بامعنایی که اولاَ با نوع کالا یا خدماتی که برند مورد نظر برای آن به ثبت می رسد دارای همخوانی باشد و دوماَ به صورت بالقوه توانایی بزرگ شدن و مشهور شدن را داشته باشد.
برای این کار برای شما توصیه هایی داریم .
1- نام برند باید مزایای کالا یا خدمات را توصیف کند و مناسب با فعالیت شرکت باشد.
2- نام برند باید بتواند توجه مصرف کننده را به خود جلب کند و بر روی مخاطب نگرش مثبت ایجاد کند. در واقع یک برند موفق، برندی گیرا است که بتوان به آسانی آن را تلفظ کرد . اگر برند شما اینگونه باشد به راحتی می توان آن را تبلیغ نمود.
3- دقت داشته باشید نامی که برای فعالیت خود انتخاب می کنید نباید تکراری بوده و قبلاَ به ثبت رسیده باشد و یا از برندهای ثبت شده الگو برداری شده باشد و با آن ها تشابه اسمی داشته باشد. علائمی که عین یا مشابه علامتی باشد که قبلاَ به نام مالک دیگری ثبت شده است، قابل ثبت نیست.
4- علائم گمراه کننده و فریب دهنده نیز قابلیت ثبت ندارند. منظور از این علائم، علائمی هستند که مصرف کننده را نسبت به ماهیت ، کیفیت یا مبدا جغرافیایی محصول گمراه می کند یا فریب می دهند .
5- واژه های عام را نمی توان به ثبت رساند. برای مثال ، اگر شرکت شما قصد دارد علامت تجاری " کفش " را برای فروش کفش ثبت کند، تقاضانامه ثبت این علامت مردود خواهد شد، چون " کفش " واژه ای عام برای این محصول است .
6- واژه های توصیف کننده را نیز نمی توان به ثبت رساند. این ها کلماتی هستند که معمولاَ در تجارت به منظور توصیف محصول مورد نظر به کار می روند. برای مثال، ثبت کلمه شیرین برای شکلات قابل قبول نخواهد بود چون محصول را توصیف می کند.
قدم دوم : استعلام برند
همان طور که گفته شد، نام انتخابی باید جدید بوده و قبلاَ به ثبت نرسیده باشد. برای جلوگیری از تکراری بودن برند ابتدا باید از آن استعلام بگیرید تا ازصحت نام انتخابی خود اطمینان حاصل کنید . برای این منظور می توانید از طریق روزنامه رسمی به آدرس http://rrk.ir اقدام نمایید و یا با کارشناسان ما در فکربرتر تماس حاصل فرمایید. بدین ترتیب ، از اتلاف زمان و هرینه تان جلوگیری خواهد شد. چرا که زمانی که برند شما به دلیل تکراری بودن قابلیت ثبت نداشته باشد ، درخواست از بین می رود و شخص باید مجدداَ ، درخواست جدید با نام جدید ارائه نماید.
لازم به توضیح است، طبقات مربوط به برند مواد غذایی و همچنین بسته بندی ، انبار و حمل و نقل که شامل طبقات 29، 30 ، 31 ، 32 ، 39 و 43 می شود از جمله شلوغ ترین طبقات ثبت برند است و همین موضوع باعث دشواری ثبت برند در این طبقات می شود.
قدم سوم : تنظیم و ارسال اظهارنامه ثبت برند
پس از گذراندن مراحل فوق، برای ثبت کردن علامت تجاری ، باید ابتدا به پایانه اینترنتی اداره کل مالکیت صنعتی به آدرس http://iripo.ssaa.ir مراجعه نموده و با تکمیل فرم اظهارنامه الکترونیکی و ارسال ضمائم از طریق سامانه ، مراحل ثبت علامت را آغاز نمایید.
اظهارنامه باید شامل نام و نام خانوادگی، محل سکونت صاحب برند و ده نسخه از لوگو یا طرح علامت مورد تقاضا باشد . همچنین باید مشخص گردد علامت مورد تقاضا برای چه کالا یا کالایی مثلاَ قهوه ،چای، كاكائو، شكر، برنج ، آرد و فراورده های تهيه شده از غلات ، نان ، نان شيرينی استفاده خواهد شد.
همچنین در صورتی که از وکیل یا نماینده قانونی استفاده می کنید ، باید مشخصات او را نیز وارد کنید. سپس مدارک ذکر شده برای ثبت اینترنتی را اسکن و بارگزاری نمایید.
متقاضی ساکن هر کجا که باشد چه تهران چه شهرستان و چه خارج از کشور ، باید دراظهارنامه محلی را در تهران مشخص نماید تا تمام ابلاغیه ها و نامه ها به آن جا ارسال گردد. ( در حال حاضر ، تمامی این مراحل به صورت اینترنتی انجام می شود ) .
قدم چهارم : بررسی پرونده در اداره علائم تجاری
پس از تکمیل و ارسال اینترنتی اظهارنامه ثبت برند ، پرونده شما در نوبت بررسی کارشناسان ( 3 کارشناس ) و در نهایت رئیس اداره علائم تجاری قرار می گیرد .
اداره ثبت علائم و طرح های صنعتی وظیفه دارد ظرف مدت 15 روز کاری از تاریخ تسلیم اظهارنامه نسبت به رد یا قبول آن اقدام نماید.
این اداره در روند رسیدگی به این سه شرط عمل می کند :
1- نام تجاری مورد تقاضا از علائم ممنوعه نباشد و بیانگر کالا باشد نه اسم عام .
2- قبل از این به نام شخص یا شرکت دیگری ثبت نشده باشد.
3- شبیه برندی که قبلاَ توسط شخص یا شرکتی دیگر ثبت شده است نباشد.
چنانچه ثبت برند مورد نظر شما از نظر همگی این موارد بلامانع تشخیص داده شود ، این موضوع در سامانه به اطلاع شما خواهد رسید که پس از این باید با مراجعه حضوری به اداره مالکیت معنوی و تشکیل پرونده فیریکی برند مورد نظرتان ، اقدام به پرداخت هزینه 2 نوبت روزنامه رسمی ثبت علامت ( مرحله دوم پرداخت هزینه روزنامه رسمی 30 روز پس از انتشار روزنامه رسمی مرحله اول است ) و همچنین پرداخت هزینه حق الثبت علامت تجاری نمایید .
لازم به ذکر است که هزینه های مربوط به ثبت برند ، با توجه به تعداد طبقه ای که برای ثبت برند خود انتخاب می نمایید و همچنین با لحاظ این موضوع که تصمیم به ثبت برند شخص حقیقی و یا حقوقی را دارید ، متغیر و متفاوت خواهد بود.
قدم پنجم : دریافت سند برند
مرحله آخر ثبت برند مراجعه حضوری مجدد به اداره مالکیت معنوی و دریافت سند علامت مورد نظر است. برای این منظور باید با به همراه داشتن هر دو روزنامه رسمی و همچنین الباقی مدارک ، به صورت حضوری به اداره مالکیت معنوی مراجعه نمایید و با ارائه رسید ، سند برند ثبت شده خود را تحویل بگیرید.
به خاطر داشته باشید که هر ده سال یک بار تاریخ انقضای نام تجاری شما تمام می شود و باید آن را تمدید نمایید.
از انتخابتان متشکریم.


" ثبت شرکت فکر برتر"
{ پاسخی شایسته به نیازهای ثبتی و حقوقی شما }

واحدهای ثبتی

تغییرات: 09129352517
تاسیس: 09128578441
عمان: 09128330765
برند: 09129350317
کارت بازرگانی: 09120907459
کد اقتصادی و ارزش افزوده: 09128348466
طرح صنعتی: 09128394102
اختراع و دانش بنیان: 09128579331

تماس با ما

جردن بالاتر از اسفندیار پ۱۴۱ طبقه سوم (جهت مراجعه حضوری)
تهران، خیابان فاطمی، روبروی سازمان آب، پلاک 223، ساختمان فکر برتر
تلفن: 42143-021
021-42017
021-42037000
09128330765

بهینه سازی و سئو توسط شرکت سئو ایران