چگونگی انحلال اختیاری شرکت

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

هر شخصیت حقوقی که روزی به عنوان یک شرکت به ثبت می رسد، ممکن است بعد از گذشت مدتی به دلایل متفاوتی به فعالیت خود خاتمه دهد یا به عبارتی منحل شود که این انحلال می تواند به صورت اختیاری یا اجباری باشد. در چنین زمانی چگونگی انحلال شرکت و خاتمه دادن به فعالیت آن یکی از دغدغه های شرکاء می باشد. انحلال در واقع به فرآیندی گفته می‌شود که در آن شرکت فعالیت خود را صرفا در اجرای تعهدات باقی مانده و نیز پرداخت بدهی ها و تقسیم اموال خلاصه می‌کند. پس از صدور حکم انحلال شرکت وضعیت حقوقی شرکت متفاوت شده و روابط آن با اشخاص ثالث تغییر پیدا می‌کند. در این مطلب چگونگی انحلال اختیاری شرکت را بررسی خواهیم نمود:

در ابتدای این مطلب لازم است اشاره نماییم که شرکت ها به طور کلی به سه شکل منحل می شوند:

  1. انحلال اختیاری شرکت که در این مطلب به شرح مفصلی از آن خواهیم پرداخت
  2. انحلال اجباری یا انحلال با حکم دادگاه. این نوع انحلال در شرایطی قابل انجام است که اکثریت ذکر شده در قانون تجارت جهت اجرای درخواست انحلال شکل نگرفته باشد که در این صورت طرح دعوی انحلال حتی با یک نفر از ذینفعان در دادگاه قابل طرح است. چنانچه منحل شدن به دلیل انقضای مدت اعتبار باشد و مجمع عمومی اقدام به افزایش مدت اعتبار نکند، ذینفع می‌تواند منحل شدن شرکت را از دادگاه درخواست نماید.
  3. انحلال قهری: انحلال قهری چنانچه از نامش آشکار است در شرایط ورشکستگی شرکت ها اتفاق می افتد. به عبارتی در زمانی که یک شرکت ورشکسته شود و حکم ورشکستگی آن صادر شود منحل شده و تصفیه آن طبق مقررات ورشکستگی است. در این شرایط نیازی به صدور حکم انحلال نیست و صرف صدور حکم ورشکستگی به معنای انحلال است.

درباره انحلال اختیاری شرکت:

در این حالت شرکاء به دلایل متفاوتی اعم از مشکلات مالی، اختلاف شرکاء، انقضای مدت فعالیت شرکت، عدم تحقق اهداف شرکت، موافقت جمعی شرکا مبنی بر انحلال شرکت، فوت یکی از شرکا (اگر در اساسنامه قید شده باشد ) و… ممکن است تصمیم به انحلال شرکت بگیرند. البته لازم به ذکر است که تصمیم به انحلال اختیاری شرکت در اختیار مجمع عمومی است و اکثریت سهامداران و شرکا می توانند بر طبق قانون تجارت و اساسنامه، این تصمیم را اتخاذ نمایند.

مهمترین اقدام شرکت ها برای انحلال اختیاری شرکت این است که برای انجام امور مربوط به انحلال فرد یا افرادی را به عنوان مدیر تصفیه یا مدیران تصفیه انتخاب نمایند که وظیفه این مدیر یا مدیران عبارت است از:
- پیگیری کارهای ناتمام شرکت
- پیگیری مطالبات و بدهی های شرکت
- در صورتی که در انبار شرکت اجناس وجود داشته باشد باید برای فروش آنها اقدام کند.
- پیگیری هر گونه امور دعاوی شرکت به عهده مدیر تصفیه است.
- در صورتی که شرکت ورشکسته نباشد وظیفه تقسیم دارایی های شرکت بین شرکاء یا سهامداران شرکت را به عهده دارد.
- شرکت پس از انحلال در حال تصفیه به شمار می رود و بایستی پس از نام شرکت عبارت "درحال تصفیه" ذکر شده و نام مدیر یا مدیران تصفیه در تمام اوراق و آگهی های مربوط به شرکت باید قید شود.
- مدت ماموریت مدیر یا مدیران تصفیه نباید بیشتر از دو سال باشد و اگر تا پایان دو سال کارهای مربوط به تصفیه تمام نشود. مدت ماموریت مدیران تصفیه یا باید توسط مجمع عمومی یا دادگاه تمدید شود یا اینکه فرد دیگری را برای ادامه کار تصفیه انتخاب گردد.

بطور کلی شخص یا اشخاصی که مسئولیت تصفیه شرکت را به عهده می گیرند از زمان انحلال اختیاری شرکت یکسال زمان دارند که بدهی های شرکت را بررسی و جبران نمایند و در صورتی که به زمان بیشتری برای انجام این امور نیاز داشته باشند می بایست درخواست خود را کتباً اعلام نمایند تا سایر سهامداران در صورت صلاحدید با این درخواست موافقت نمایند. در ضمن توجه داشته باشید که پس از انجام تمامی امور انحلال شرکت به مدت ۱۰ سال مدارک ثبتی شرکت در اداره ثبت شرکتها بایگانی و نگهداری می شود تا در صورت نیاز به آن ارجاع گردد.

در پایان ضمن سپاسگزاری از همراهی شما عزیزان اعلام می داریم برای انجام تمامی امور ثبت و اداره شرکت ها می توانید از خدمات و مشاوره کارشناسان خبره فکر برتر بهره مند گردید. 42143-021

واحدهای ثبتی

تغییرات: 09129352517
تاسیس: 09128578441
عمان: 09128330765
برند: 09129350317
کارت بازرگانی: 09120907459
کد اقتصادی و ارزش افزوده: 09128348466
طرح صنعتی: 09128394102
اختراع و دانش بنیان: 09128579331

تماس با ما

جردن بالاتر از اسفندیار پ۱۴۱ طبقه سوم (جهت مراجعه حضوری)
تهران، خیابان فاطمی، روبروی سازمان آب، پلاک 223، ساختمان فکر برتر
تلفن: 42143-021
021-42017
021-42037000
09128330765

بهینه سازی و سئو توسط شرکت سئو ایران