نحوه دریافت کد اقتصادی شرکت از طریق اینترنت

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

دریافت کد اقتصادی جهت شناسایی شخص، شرکت یا موسسه در واحد مالیاتی استفاده می‌شود و تمامی شرکت های ثبت شده ملزم به اخذ کد اقتصادی هستند. هر شرکت یا مؤسسه بعد از اینکه به ثبت رسید و آگهی تأسیس آن در روزنامه رسمی منتشر گردید باید حداکثر ظرف 2 ماه در اداره مالیات حوزه ‌ای که به آدرس شرکت یا مؤسسه مرتبط است تشکیل پرونده داده و نسبت به اخذ کد اقتصادی اقدام نماید. در این مقاله از موسسه ثبت شرکت فکر برتر در مورد کد اقتصادی شرکت ها و نحوه اخذ کد اقتصادی از طریق اینترنت مطالبی را بیان خواهیم کرد.

کد اقتصادی چیست؟

کد اقتصادی یک شناسه ۱۲ رقمی است. این کد توسط سازمان امور مالیاتی برای هر شخص به صورت منحصر به فرد صادر می شود. کد اقتصادی برای شناسایی شخص، شرکت و یا موسسه در واحد مالیاتی استفاده می شود. تمامی شرکت های ثبت شده باید کد اقتصادی اخذ کنند.

شرکت ها یا موسساتی که به ثبت می رسند، باید آگهی تاسیس آنها در روزنامه رسمی منتشر شود. سپس باید حداکثر بعد از ۲ ماه در اداره مالیات نزدیک خود تشکیل پرونده دهند و نسبت به دریافت کد اقتصادی اقدام کنند.

مزایای دریافت کد اقتصادی

  • شرکت در مناقصه ها و مزایدات
  • افتتاح حساب جاری در تمامی بانک ها
  • درخواست گواهی ارزش افزوده
  • اخذ کد بورس
  • شرکت در نمایشگاه ها
  • اخذ کارت بازرگانی
  • صدور فاکتور رسمی

مدارک مورد نیاز برای دریافت کد اقتصادی

  • عکس از شناسنامه و کارت ملی تمامی اعضا شرکت ( سهامداران یا شرکا).
  • ارائه گواهی امضا برای تمامی افرادی که در شرکت حق امضا دارند.
  • تکمیل دفترچه اخذ کد اقتصادی
  • ارائه کپی از اجاره نامه. حتما باید اجاره نامه به اسم شرکت باشد.
  • دریافت کپی برابر اصل از شرکتنامه، تقاضانامه، صورتجلسه مجمع عمومی موسسین شرکت، صورتجلسه هیات مدیره شرکت، اساسنامه، روزنامه رسمی تاسیس شرکت و روزنامه رسمی ثبت تغییرات شرکت
  •  معرفی یک شماره حساب جهت ثبت نام در وب سایت اداره مالیات که این حساب باید متعلق به شرکت یا یکی از صاحبان امضا و یا مشترک بین اعضا باشد.

مراحل دریافت کد اقتصادی از طریق اینترنت

  • مرحله ورود به سامانه

اول وارد سامانه عملیات الکترونیکی مودیان مالیاتی شوید. آدرس این سامانه www.tax.gov.ir می باشد. بعد از ورود، فرآیند اخذ کد اقتصادی اینترنتی به شما نمایش داده خواهد شد. بعد از ورود به سامانه اینترنتی ثبت نام مودیان در نظام مالیاتی، باید عملیات پیش ثبت نام کد اقتصادی را با موفقیت انجام داده باشید. در این صورت نام کاربری و کلمه عبور، توسط اداره پست به دست شما خواهد رسید.

  • ثبت نام

بعد از اینکه مراحل فوق را انجام دادید، می توانید با کلیک بر روی عملیات ثبت نام، فرآیند ثبت نام را آغاز کنید. با شروع مرحله ثبت نام، صفحه آغازین ثبت نام اشخاص حقوقی نمایش داده می شود.

یا کلیک بر روی دکمه شروع، صفحه مربوط به اطلاعات شناسایی متقاضی نمایش داده می شود. سپس با وارد کردن نام کاربری، کلمه عبور و عبارت امنیتی خود می توانید وارد سیستم شوید. اگر چند بار اطلاعات خود را نادرست وارد کنید، سامانه شما قفل می شود. تمامی اقدامات و عملیات های شما بر روی این سامانه به صورت رویدادنگاری درج می شود.

  • مرحله وارد کردن اطلاعات

بعد از اینکه اطلاعات را درج کردید، کد امنیتی را نیز وارد کنید. سپس بر روی “ورود” کلیک کنید. باید تمامی فیلد های ستاره دار را پرکنید.

اگر قصد دارید اطلاعات نمایش داده شده را ویرایش کنید بر روی بخش “ انتخاب اطلاعات این سطر” که در لیست پایین صفحه قرار دارد کلیک کنید.

بعد از نمايش اطلاعات در صفحه و انجام تغييرات لازم، بر روی قسمت ذخيره کلیک کنید تا اطلاعات شما ثبت گردد. بعد از تكمیل کردن فرم اطلاعات شعب،  بر روی کلید بعدی کلیک کنید. در قسمت های بعدی صفحاتی برای تكميل اطلاعات مديران اصلي مطابق و ورود اطلاعات مالیاتی نمايش داده خواهند شد.

اطلاعات مدير عامل در مرحله پيش ثبت نام وارد شده است و از همان مرحله نمايش داده مي شود.  در صورت نياز به تغییرات می توانید آن را ویرایش کنید.

می توانید در صفحه اطلاعات مالیاتی، اطلاعات پرونده های مالیاتی خود را با تفکیک منابع مالیاتی وارد کنید. اگر شماره پرونده مالیاتی خود را ذکر نکنید، به عنوان متقاضی جدید تلقی خواهید شد. در این صورت باید به نزدیکترین حوزه مالیاتی مربوط به خود مراجعه کنید. و بعد از تشكيل پرونده، شماره کلاسه پرونده خود را در این صفحه وارد کنید.

در مرحله بعد، نشاني محل فعاليت، نمايش داده می شود. در صورتي كه اطلاعات محل فعاليت شما با اطلاعات محل اقامت قانوني متفاوت باشد، آن را به نشاني محل فعاليت تغيير دهيد. صفحه بعد از اطلاعات محل اقامت، درباره اطلاعات مالی و بانکی شما است.

در مرحله آخر و بعد از تکمیل اطلاعات فعالیت، یا فشردن کلید بعدی، وارد صفحه ای برای ورود اطلاعات مجوزها خواهید شد.

  • مرحله تایید ثبت نام

بعد از اینکه صفحه مجوز ها را کلیک کردید و وارد آن صفحه شدید و ثبت نهایی را انجام دادید، صفحه تایید اطلاعات نمایش داده می شود. در صورتی که اطلاعات نمایش داده شما اشتباه باشند، با فشردن کلید خیر می توانید به صفحات قبلی بروید و اطلاعات خود را ادیت کنید.

اگر اطلاعات کامل و صحیح بود، بر روی بله کلیک کنید تا اطلاعات شما ثبت نهایی شود. اطلاعات شما برای بررسی و صدور کارت اقتصادی به سازمان امور مالیاتی منتقل می شود. بعد از این مرحله دیگر اطلاعات شما قابل تغییر نیست و غیر قابل ویرایش است.

  • مرحله اتمام ثبت نام و دریافت کد رهگیری

 پس از تایید اطلاعات نهایی خود می توانید از صفحه اطلاعات چاپ کنید و آن را نزد خود نگه دارید. در طی دو هفته، اطلاعات شما اعتبار سنجی می شود. در صورت تایید شدن اطلاعات، کارت اقتصادی قانونی برای شما صادر خواهد شد و به آدرس شما ارائه داده می شود. اگر در مدت زمان مذکور، کارت و کد اقتصادی دریافت نکردید، می توانید از بخش رهگیری ثبت نام این سامانه، پیگیری های لازم را انجام دهید.

 

سوالات متداول 

1. کد اقتصادی چیست؟

کد اقتصادی یک شناسه ۱۲ رقمی است. این کد توسط سازمان امور مالیاتی برای هر شخص به صورت منحصر به فرد صادر می شود. این کد برای شناسایی شخص، شرکت و یا موسسه در واحد مالیاتی استفاده می شود.

2. کد اقتصادی چه کاربردی دارد؟

کد اقتصادی نوعی احراز هویت برای اشخاص حقیقی و حقوقی در سازمان امور مالیاتی است. اگر شخص حقوقی یا حقیقی این شماره اقتصادی را دریافت نکرده باشد فعالیت های آن، غیر قانونی و نامعتبر خوانده می شود که در متن مقاله توضیح داده شده است.

3. آیا دریافت کد اقتصادی نیاز به مراجعه حضوری دارد؟

خیر، تمامی مراحل دریافت این کد در سامانه سازمان امور مالیاتی انجام می گردد.

4. تا چند ماه بعد از ثبت شرکت باید کد اقتصادی دریافت کنیم؟

بعد از ثبت شرکت، شما حداکثر 2 ماه فرصت برای اخذ کد اقتصادی خود مهلت دارید.

5. مدت زمان دریافت کد اقتصادی چقدر می باشد؟

دریافت این کد اقتصادی بین 3 تا 5 روز کاری زمان می برد.

 

واحدهای ثبتی

تغییرات: 09129352517
تاسیس: 09128578441
عمان: 09128330765
برند: 09129350317
کارت بازرگانی: 09120907459
کد اقتصادی و ارزش افزوده: 09128348466
طرح صنعتی: 09128394102
اختراع و دانش بنیان: 09128579331

تماس با ما

جردن بالاتر از اسفندیار پ۱۴۱ طبقه سوم (جهت مراجعه حضوری)
تهران، خیابان فاطمی، روبروی سازمان آب، پلاک 223، ساختمان فکر برتر
تلفن: 42143-021
021-42017
021-42037000
09128330765

بهینه سازی و سئو توسط شرکت سئو ایران