نحوه استعلام ثبت شرکت سهامی خاص

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

ثبت شرکت­ ها برای شروع فعالیت­ها و خدمات قانونی مجموعه­ های مختلف انجام می­گیرد. استعلام ثبت شرکت سهامی خاص هم برای بررسی قرار گرفتن نام شرکت ­ها در لیست مراکز ثبت شده انجام می­گیرد. شرکت ­های صنعتی و اداری بسیار زیادی در سطح کشور مشغول به کار هستند. اما همه ­ی این مراکز برای آن که بتوانند به صورت اصولی فعالیت کنند، باید حتما برند خود را ثبت کنند. در این مقاله از موسسه ثبت شرکت فکر برتر همراه ما باشید تا نحوه استعلام ثبت شرکت سهامی خاص را با هم بررسی کنیم.

استعلام ثبت شرکت سهامی خاص از مراجع قانونی باید به طور دقیق انجام گیرد. سهامداران شرکت ­ها و ادارات حساسیت­ های بسیاری در مورد ثبت شدن شرکت­ ها از خود نشان می ­دهند. هنگامی که یک نام یک شرکت بین مراکز ثبت شده قرار می­ گیرد، اطلاعات آن در سامانه ثبت اسناد و املاک کشور قرار می­ گیرد. یعنی تمام اطلاعات آن مجموعه به صورت کاملاً شفاف در مراجع قانونی ثبت می ­شود.

تفاوتی ندارد که شما شرکت تولیدی دارید یا در زمینه بازرگانی و صادرات مشغول بکار هستید. در هر صورت باید مراحل قانونی ثبت شرکت و استعلام آن را جدی بگیرید. البته اگر می ­خواهید در کسب و کار خود رشد کنید، قانونی کردن فعالیت ­های اقتصادی شرکت را باید جزو اولویت ­های خود قرار دهید. تمام شرکت ­هایی که در ایران مشغول به فعالیت هستند، باید فعالیت ­های اقتصادی خود را به شکل کاملاً قاعده ­مند درآورند. قانونی­کردن فعالیت ­های شرکت ­ها قطعاً در پیشرفت آنها نقش بسزایی خواهد داشت. 

ثبت شرکت سهامی خاص و استعلام آن

وجهه ی حقوقی شرکت­ ها و مراکز تجاری  با ثبت شرکت شفاف می­ شود. انجام مرحله به مرحله ­ی ثبت شرکت­ ها باعث تقسیم دقیق سهام بین سهامداران می ­شوند. زمانی که ثبت شرکت انجام شده باشد، تقسیم نمودن سهام راحت ­تر انجام می گیرد. یعنی دیگر اختلاف نظر برای تقسیم کردن اموال شرکت و سود حاصله از آن بین سهامداران بوجود نخواهد آمد. اهمیت استعلام ثبت شرکت سهامی خاص زمانی نمود پیدا می ­کند که قراردادها با سرعت بالاتری انجام شود. به بیان دیگر، شرکت­ های ثبت شده راحت­ تر می ­توانند نسبت به عقد قرارداد با همکاران خود اقدام کنند؛ اما در غیر این صورت، امکان امضای قرارداد بین شرکت ­های معتبر و اشخاص حقیقی وجود ندارد.

قانونی شدن تمام فعالیت شرکت ­ها از زمان ثبت شدن در سامانه، باعث شده تا تمام قراردادها به صوت حقوقی انجام گیرد. ثبت قراردادهای کاری بین اشخاص حقیقی در بلند مدت باعث بوجود آمدن مشکلات بسیار زیادی می شد. از ثبت نشدن دقیق سود و ضرر گرفته تا امکان سوء استفاده فرد همگی جزو این مشکلات بودند. شرکت ­های بزرگ و معتبر برای گسترش فعالیت ­های خود، به هیچ وجه با افراد حقیقی همکاری نمی­ کنند. در کلاس کاری کارخانجات عظیم، همکاری با افراد حقیقی معنا ندارد. زیرا تمام فعالیت ­های خود را از طریق شخصیت حقوقی شرکت انجام می ­دهند. 

از کجا بفهمیم یک شرکت به صورت قانونی ثبت شده یا خیر؟

برای آن که از ثبت قانونی شرکت­ مطلع شوید، می­توانید از سامانه ­های آنلاین استفاده کنید. یعنی حتی نیاز به مراجعه ­ی حضوری نیست. تنها با چند کلیک در دو سایت خیلی معتبر می­ توانید قانونی ثبت شدن یک شرکت را مورد بررسی قرار دهید. وجود اینترنت و رشد فضای مجازی باعث شده تا روند کاری سازمان ­ها هم با پیشرفت مواجه شود. در عصر تکنولوژی ثبت شرکت و مراحل استعلام آن نیز به صورت کاملا اینترنتی انجام می­ گیرد.

یکی از بهترین روش ­ها برای فهمیدن ثبت شرکت قانونی، بررسی آن در سایت روزنامه رسمی است. در واقع بجز سایت استعلام شخصیت­ های حقیقی کشور، به کمک سایت روزنامه رسمی هم می ­توان قانونی ­بودن روند کار یک شرکت را رصد کرد. البته این رو سایت تفاوت ­هایی با هم دارند که باید حتما به آنها توجه کرد. یکی از مهمترین تفاوت ­های آنها، سرعت بررسی است. برخی اوقات ممکن است یک شرکت به ثبت قانونی رسیده باشد؛ اما اطلاعات و ویژگی ‌های مربوط به آن در سایت روزنامه رسمی وارد نشده باشد. پس اگر می­ خواهید روزنامه رسمی را به عنوان مرجع بررسی وضعیت ثبت شرکت­ها انتخاب ­کنید، باید این نکته را مد نظر قرار دهید. در واقع با کمک این دو سایت می ­توانید استعلام ثبت شرکت سهامی خاص را به صورت کاملاً دقیق انجام دهید. هر زمانی به موجودیت شرکت­ ها و وجهه­ ی قانونی آنها مشکوک شدید، کافی است از طریق این دو سایت کاملاً معتبر اقدام نمایید.

نکته­ ی بعدی این است که برای استعلام ثبت قانونی شرکت خود، به هیچ وجه هزینه ­ای به افراد پرداخت نکنید. استعلام ثبت شرکت سهامی خاص، هیچگونه هزینه ­ای برای شما نخواهد ­داشت. فقط هزینه ­ی اندکی برای استفاده از اینترنت و جستجو در سایت باید پرداخت نمایید.

پس در این بخش از مقاله یاد گرفتیم که چگونه می ­توان فهمید یک شرکت به صورت قانونی ثبت شده یا خیر. این مطلب را برای دوستان خود ارسال کنید.

مراحل گام به گام استعلام ثبت شرکت سهامی خاص

آیا می ­دانید برای استعلام ثبت شرکت سهامی خاص چه مراحلی را باید پشت سر بگذارید؟ چقدر با روند استعلام ثبت شرکت ­ها آشنایی دارید؟ از سامانه ­های مخصوص ثبت شرکت چه چیزهایی را می ­دانید؟ با چندین مرحله ­ی ساده می­ توانید اطلاعات مربوط به انجام­ شدن ثبت شرکت را متوجه شوید. برخی شاید تصور کنند استعلام ثبت شرکت سهامی خاص خیلی دردسر خواهد داشت. در صورتی که چند گام باید به صورت پیاپی طی شود تا اطلاعات ثبت شرکت مورد نظر دست پیدا کنید. البته شایان ذکر است وجود برخی اطلاعات اولیه برای وارد شدن به سامانه ­های مخصوص ثبت شرکت ­ها واجب است. مراحل استعلام ثبت شرکت ها در ادامه توضیح داده شده است. اگر می ­خواهید استعلام ثبت شرکت را به راحتی انجام دهید، در ادامه با ما همراه باشید.

مراحل استعلام ثبت شرکت ها

  • گام اول: در اختیار داشتن اطلاعات اولیه

برای آن که بتوانید وضعیت ثبت شرکت­ ها را بررسی کنید، لازم است چند اطلاعات مهم را در اختیار داشته باشید. سه مورد از این اطلاعات عبارتند از: نام دقیق شرکت (البته بخشی از نام آن هم می ­تواند کمک کننده باشد)، شماره شناسه ملی شرکت و شماره ثبت شرکت. برای استعلام بی ­دردسر وضعیت ثبت شرکت خود، باید به این اطلاعات دسترسی داشته باشید. البته وجود یکی از این موارد هم می ­تواند کافی باشد. شرکت­ هایی که قانونی باشند، تمام این اطلاعات را به صورت دقیق در اختیار دارند.

در صورت نداشتن شماره ثبت شرکت، باید حتماً آن را از طریق مراجع قانونی یا دیگر مدیران شرکت خود تهیه کنید. شماره ثبت شرکت را به هیچ وجه با شناسه آن یا کد اقتصادی شرکت اشتباه نگیرید. شماره ثبت هر شرکت، نوع فعالیت آن، قانونی ­بودن و همچنین محل شرکت را مشخص می ­کند. 

  • گام دوم: وارد شدن به آدرس اینترنتی  ­ http://ilenc.ssaa.ir/

این آدرس جزو مهمترین مراجع برای بررسی و استعلام وضعیت ثبتی شرکت ­ها است. ورود به این آدرس و درج اطلاعات لازم از جمله شناسه شرکت، به سادگی اطلاعات و موارد مربوط به شرکت ­ها را در اختیار شما قرار خواهد داد. کار کردن با این سایت مراحل دشواری ندارد. فقط کافی است یکی از اطلاعات خواسته شده را در جای مربوطه وارد نمایید. سپس کد امنیتی مخصوص را هم در محل مخصوص بنویسید.

در صورتی که می ­خواهید همیشه مراحل ثبت شرکت خود را بررسی نمایید، حتما آدرس اینترنتی ­­ http://ilenc.ssaa.ir/ را به یاد داشته باشید. این سایت از مهمترین مراجع قانونی کشور برای بررسی استعلام ثبت شرکت سهامی خاص است. یعنی با کمک آن می ­توان تمام اطلاعات راجع به یک شرکت را بررسی کرد. تفاوتی ندارد که نوع شرکت ثبت شده، شرکت سهامی خاص است یا خیر. در هر صورت باید برای استعلام وضعیت ثبت آن، وارد سایت مذکور شد. البته شاید شما هم متوجه وجود سایت ­های واسطه برای استعلام ثبت شرکت ­ها شده باشید. اما این نکته را فراموش نکنید که معتبرترین سایت‌، فقط همین سامانه ثبت شرکت است.

  • گام سوم: مشاهده­ ی اطلاعات ثبت شده ­ی شرکت

اگر شرکت مورد نظر در سامانه ی ثبت شرکت و زیر نظر قوه قضائیه ثبت شده باشد، در این مرحله تمام اطلاعات مربوط به آن را مشاهده خواهید کرد. به بیان دیگر استعلام ثبت شرکت سهامی خاص در این مرحله به پایان می ­رسد. اطلاعات شرکت ­های ثبت شده به طور کامل در این بخش وجود خواهد داشت. یعنی اگر با شماره ثبت شرکت خود وارد این سامانه شدید ولی هیچ اطلاعاتی وجود نداشت، یعنی مراحل ثبت شرکت شما کامل نشده است. به همین سادگی و فقط در 3 مرحله، روند استعلام ثبت شرکت سهامی خاص انجام می­ گیرد. گاهی اوقات بررسی وضعیت ثبت شرکت می ­تواند سود بسیار زیادی را برای یک مجموعه به همراه داشته باشد.

­ استعلام ثبت شرکت سهامی خاص از چه روش­ هایی انجام می ­گیرد؟

برای آن که بتوانید­ استعلام ثبت شرکت سهامی خاص را به آسانی و در هر نقطه از کشور انجام دهید، فقط به چند اطلاعات ساده و اینترنت نیاز خواهید داشت!!! بله درست حدس زدید. روش ­های مختلف استعلام وضعیت ثبت شرکت ­ها فقط به کمک اینترنت انجام خواهد گرفت. همانطور که بسیاری از مراحل انجام ثبت شرکت ­ها به صورت آنلاین انجام می ­گیرد، استعلام وضعیت ثبت شرکت نیز به شکل کاملاً اینترنتی قابل پیگیری است.

البته شایان ذکر است که اینترنتی ­بودن روند استعلام ثبت شرکت، باعث سوء استفاده برخی سودجویان شده است. خیلی ­از افراد سایت­ های متفرقه را به عنوان مرجع  به مردم معرفی می­نمایند. در صورتی که با یک سرچ ساده در گوگل متوجه تقلبی بودن سایت­ های مشابه خواهید شد. به طور کلی در بحث ثبت شرکت، به دلیل اهمیت بالای آن باید خیلی محتاطانه عمل کنید.

در وهله ­ی اول تمام اطلاعات محرمانه از جمله شماره ثبت و شماره شناسه ملی را نباید در اختیار افراد غریبه قرار دهید. تنها مدیران و مسئولان هیئت مدیره باید از اطلاعات محرمانه ­ی شرکت با خبر باشند. شماره ثبت شرکت، شماره شناسه ملی شرکت و همچنین کد اقتصادی شرکت ­ها جزو اطلاعات محرمانه و خصوصی آنها هستند.

دو سایت معتبر جهت استعلام وضعیت ثبت شرکت ­ها

سایت روزنامه رسمی: اطلاعات شرکت­ های ثبت شده در سایت روزنامه رسمی نیز موجود است. اما ممکن است دیرتر از سایت بعدی، وضعیت ثبتی شرکت ­ها در این سایت قابل مشاهده باشد. پس اگر خیلی عجله دارید، سایت بعدی مناسب ­تر خواهد بود.

سایت استعلام اشخاص حقوقی(سامانه ثبت شرکت): این سایت که با نام استعلام شخصیت‌ های حقوقی کشور شناخته می ­شود، انتخاب اول و آخر برای بررسی وضعیت قانونی ­بودن شرکت­ ها است.

البته اگر دسترسی به اینترنت ندارید یا توانایی وارد شدن به سامانه­ های ذکر شده برای شما مشکل است، می ­توانید از خدمات شرکت فکر برتر استفاده نمایید. کارشناسان این شرکت می ­توانند به تمام سوالات شما راجع به مراحل مختلف ثبت شرکت و استعلام وضعیت ثبت شرکت پاسخ دهند.

استعلام ثبت شرکت سهامی خاص چه فوایدی دارد؟

شاید پیش خود بپرسید اصلاً استعلام ثبت شرکت سهامی خاص چه فوایدی می ­تواند داشته باشد؟ چرا افراد زیادی به دنبال استعلام ثبت شرکت هستند؟ استعلام وضعیت ثبت شرکت می ­تواند مزیت­ های بسیار زیادی به همراه داشته باشد. در ادامه به نمونه ­هایی از آن خواهیم پرداخت.  

فواید استعلام ثبت شرکت سهامی خاص

  • قانونی بودن شرکت

کلاهبرداری، پولشویی، سوء استفاده از مردم توسط شرکت ­های بسیار زیادی انجام می ­شود. با یک راهکار ساده می ­توانید از سهام شرکت و موقعیت آن محافظت کنید. پیش از عقد قرارداد با شرکت ­های دیگر، استعلام ثبت شرکت سهامی خاص را حتماً انجام دهید. این کار باعث می ­شود مشکلات جدیدی در حین کار برای شما ایجاد نشود. در نتیجه به راحتی فعالیت ­های خود را انجام دهید. زمانی که یک شرکت به صورت قانونی ثبت نشده باشد، نمی ­توان اطلاعات آن را در سامانه ثبت شرکت ملاحظه کرد.

  • بررسی روابط شرکت

می­ خواهید روابط و عمده فعالیت ­های شرکت ­ها را بررسی کنید؟ نمی­ دانید با چه روشی می­ توان این کار را انجام داد؟

نگران نباشید!! با استعلام ثبت شرکت از طریق سامانه، تمام اطلاعات مربوط به فعالیت ­های آن نمایش داده خواهد شد. یعنی به طور کامل می ­توان روابط، شرکا و همکاری ­های داخلی و بین­ المللی شرکت ­ها و کارخانجات مهم را فهمید.

هیچ شرکتی به طور کامل اطلاعات خود را فاش نمی­کند. اما وجود سامانه یکپارچه ثبت شرکت­ ها می ­تواند بهترین راه حل باشد. چون اطلاعات جامع و کاملی را در اختیار شما قرار می ­دهد. البته شایان ذکر است در دست داشتن اطلاعاتی مثل نام شرکت، شماره ثبت یا حتی شناسه آن ضروری است.

  • هویت شرکت

هر شرکت یک شخصیت حقوقی را در قراردادها ایفا می ­کند. تشکیل هویت شرکت ­ها در صورت ثبت شدن در سامانه کشوری انجام خواهد شد. به بیان دیگر هر شرکتی که اطلاعات ثبت شده نداشته باشد، هویت مجهول و مشکوک دارد.

ویژگی ­های شماره ثبت شرکت­

شماره ثبت شرکت مانند شناسنامه برای افراد حقیقی است. با کمک این شماره می ­توانید وضعیت فعالیت شرکت را در زمان ­های مختلف بررسی کنید. طبق قوانین موجود در مراجع قضایی، هر شرکت فاقد شماره ثبت غیر قانونی محسوب می شود. در نتیجه نباید از خدمات آن استفاده کرد یا با آن همکاری نمود.

استعلام آخرین تغییرات شرکت در روزنامه رسمی

برای آن که آخرین تغییرات شرکت در روزنامه رسمی را مورد بررسی قرار دهید، باید وارد سایت ­ https://www.rrk.ir شوید. در این سایت به طور کامل تغییرات قانونی یک شرکت قابل پیگیری است. جهت ورود به این سایت و دسترسی به مستندات آن به چندین اطلاعات مهم نیاز خواهید داشت. البته همانطور که در بالای صفحه سایت موجود است، دانستن تنها دست کم یکی از این موارد هم می­ تواند کافی باشد.

اطلاعات مورد نیاز برای استعلام تغییرات شرکت در روزنامه رسمی عبارتند از:

  • شماره نامه ثبت شرکت
  • نام شرکت
  • شناسه ملی شرکت
  • شماره اظهار نامه (برای اتباع خارجی)

 با این اطلاعات می ­توانید آخرین تغییرات اعمال شده وضعیت شرکت در روزنامه رسمی را بازبینی کنید. این تغییرات می ­توانند در میزان سهام شرکت و موارد حقوقی موثر باشند.

چگونه می ­توان درصد سهام شرکت سهامی خاص را بررسی کرد؟

اگر شک دارید که اسم شما بین مدیران شرکت ثبت شده یا خیر، می ­توانید از سامانه https://www.rrk.ir استفاده کنید. در این سایت به تمام آگهی ­های ثبت شده توسط شرکت ­های مختلف دسترسی خواهید داشت. یعنی می ­توانید از سهام خود در شرکت مطلع شوید. همچنین سامانه ثبت شرکت ­ها هم می ­تواند مرجع مناسبی برای مطلع­ شدن از میزان درصد سهام باشد.

استعلام اساسنامه شرکت با مسئولیت محدود

اساسنامه شرکت ­ها اطلاعات بسیار زیادی راجع به شرکت ­ها دربردارد. از میزان سهام مدیران گرفته تا فعالیت­های حقوقی مربوط به یک شرکت همگی در اساسنامه آن موجود است. برای استعلام این اساسنامه­ های مهم می ­توانید از سامانه روزنامه رسمی کمک بگیرید. 

 

 

سوالات متداول: 

1. مهم ترین روش های استعلام ثبت شرکت سهامی خاص کدام است؟

با استفاده از سامانه ثبت شرکت ها می توانید به راحتی مراحل استعلام ثبت شرکت سهامی خاص را به راحتی انجام دهید. این سایت یکی از مطمئن ترین روش ها برای پیگیری وضعیت ثبت شرکت می باشد.

2. با استعلام ثبت شرکت چه مواردی را متوجه می شویم؟

سهام شرکت، نام شرکت، ارتباطات شرکت، شماره شناسه شرکت، نام سهامداران و مدیران از مهمترین موارد موجود در استعلام ثبت شرکت هستند. به طور کلی شناسنامه ی کاری یک شرکت را از طریق استعلام ثبت قانونی آن می توان فهمید.

3. چرا باید از طریق شماره ثبتی شرکت استعلام بگیریم؟

برای بررسی هویت و قانونی بودن فعالیت های انجام شده در هر شرکت، بایستی به کمک شماره ثبت یا اساسنامه شرکت، آخرین وضعیت ثبت شرکت سهامی خاص را استعلام بگیرید. با این کار قانونی بودن یک مجموعه را تشخیص می دهید. از هویت دقیق آن اطلاع پیدا می کنید. همچنین از آدرس دقیق ثبت شده ی آن مطلع خواهید شد.

4. از چه طریق می توان هیئت مدیره شرکت ها را شناخت؟

تمام اطلاعات مربوط به سهامداران، هیئت مدیره ی یک مجموعه و فعالیت های کاری آن را می توانید در اساسنامه آن پیدا کنید. زمانی که ثبت قانونی شرکت با موفقیت انجام شده باشد، امکان مشاهده ی تمام اطلاعات ذکر شده در سامانه ثبت شرکت ها نیز وجود دارد. یعنی وارد سایت http://ilenc.ssaa.ir/ می شوید و تمام موارد ذکر شده را به صورت دقیق مشاهده می کنید.

5. اصلی ترین مدارک لازم برای استعلام ثبت شرکت را نام ببرید؟

برای استعلام ثبت شرکت سهامی خاص، حداقل باید دو مورد از اطلاعات زیر را در اختیار داشته باشید:

• نام دقیق شرکت

• شماره ثبت شرکت

• شماره اساسنامه شرکت

قابل ذکر است که وجود این اطلاعات و درج آنها در سامانه ثبت شرکت ها، مراحل استعلام را ساده می کند.

واحدهای ثبتی

تغییرات: 09129352517
تاسیس: 09128578441
عمان: 09128330765
برند: 09129350317
کارت بازرگانی: 09120907459
کد اقتصادی و ارزش افزوده: 09128348466
طرح صنعتی: 09128394102
اختراع و دانش بنیان: 09128579331

تماس با ما

جردن بالاتر از اسفندیار پ۱۴۱ طبقه سوم (جهت مراجعه حضوری)
تهران، خیابان فاطمی، روبروی سازمان آب، پلاک 223، ساختمان فکر برتر
تلفن: 42143-021
021-42017
021-42037000
09128330765

بهینه سازی و سئو توسط شرکت سئو ایران