منظور از نقل و انتقال برند همان خرید و فروش برند یا علامت تجاری است که ممکن است یا به صورت قهری و غیر ارادی باشد و یا به صورت اختیاری و قراردادی.
انتقال قهری یا اجباری برند زمانی رخ می دهد که مالک اصلی فوت شده باشد و نقل و انتقال اختیاری برند بر حسب تنظیم قرارداد و صلح نامه و با رضایت و اراده ی شخص نسبت به انتقال برند صورت می گیرد.
هر گونه انتقال مالکیت علامت ثبت شده باید در مرجع ثبت به ثبت برسد.تا زمانی که انتقال انجام شده در دفتر مربوط ثبت نشده باشد،مرجع ثبت فقط شخصی را که علامت به نام او ثبت شده مالک خواهد شناخت.
در ذیل ضمن پرداختن به شرایط لازم برای نقل و انتقال علائم تجاری، به مدارک مورد نیاز جهت نقل و انتقال علائم تجاری می پردازیم.
- صفر تا صد ثبت علامت تجاری ، برند ، لوگو ، مارک
- شرایط نقل و انتقال برند
1.برند مورد نظر به ثبت رسیده باشد.
2.مدت اعتبار گواهی ثبت منقضی نشده باشد.لذا در هنگام نقل و انتقال برند، به مدت زمان باقی مانده از اعتبار برند توجه نمایید.
3.چنانچه یکی از مالکین یا هر دوی آن ها شخص حقوقی باشد باید در حین مراجعه به دفتر خانه اسناد رسمی نامه هایی برای مشخص شدن و استعلام وضعیت اشخاص حقوقی به اداره ثبت حوزه مورد نظر اخذ شود و در موقع تنظیم صلح نامه نقل و انتقال برند پاسخ این نامه ها را نیز به دفتر خانه تسلیم گردد.
- مدارک مورد نیاز جهت نقل و انتقال برند :
1.تمامی مدارک ثبت برند شامل روزنامه آگهی تقاضا، گواهینامه ثبت برند، آگهی رسمی
2.کارت ملی و شناسنامه مالک قدیم
3.کارت ملی و شناسنامه مالک جدید
4.مدارک دال بر رشته فعالیت برای مالکیت جدید برند
5.صلح نامه تنظیم شده در دفتر خانه اسناد رسمی بعد از اخذ نامه های مربوط به استعلام نقل و انتقال برند
6.شماره اظهارنامه، شماره ثبت برند و رمز ورود به سامانه
7. انتقال قهری علامت با رعایت مقررات توسط ورثه و با ارائه رونوشت مصدق گواهی انحصار وراثت با تعیین سهم الارث به ثبت می رسد.
8.مدارک نمایندگی قانونی، ( در صورت وجود )
9.رسید مربوط به پرداخت هزینه ها
در درخواست کتبی برای انتقال باید نکات ذیل صریحاَ قید شود:
1.شماره و تاریخ ثبت علامت در ایران
2.اسم و نشانی و تابعیت منتقل الیه ( مالک جدید ) یا نماینده قانونی وی ، در صورت وجود.
3.در صورت انتقال جزئی ، بیان کالاها و خدماتی که علامت نسبت به آن ها منتقل شده است.
وفق ماده 140 آیین نامه اجرایی قانون ثبت اختراعات ،اگر انتقال راجع به قسمتی از کالاها یا خدمات موضوع علامت ثبت شده باشد،خروج آن از مالکیت مالک اولیه علامت، به صورت مشخص در پی علامت ثبت شده در دفتر ثبت علامت تجاری، ثبت و چنانچه با انتقال مزبور طبقه ، یا طبقاتی کلاَ از حیطه علامت ثبت شده خارج گردد، در این صورت به آن طبقه یا طبقات شماره یا شماره های فرعی به تعداد طبقات مزبور تعلق می گیرد و هر گاه انتقال صرفاَ مربوط به کالاها یا خدمات ، بدون انتقال کلی طبقه مربوط واقع شده باشد، بدواَ به طریق فوق شماره گذاری شده و پس از آن شماره فرعی از شماره فرعی طبقه مرتبط محسوب و به همین طریق به دنبال علامت ثبت شده درج می گردد.
تبصره 1- هر گاه انتقالات موضوع این ماده در دفتر متمم منعکس گردد، می بایست به شماره ثبت اصلی علامت ثبت شده و صفحه و دفتر مربوط اشاره شود.
تبصره 2-در صورت انتقال جزیی کالاها و خدمات موضوع علامت، مدت اعتبار بخش منتقل شده نمی تواند بیشتر از مدت اعتبار باقی مانده علامت ثبت شده در گواهی نامه ثبت آن باشد.
تبصره 3- در صورت انتقال جزیی کالاها و خدمات موضوع علامت، منتقل الیه می تواند درخواست صدور گواهی نامه علامت برای مدت باقی مانده از دوره اعتبار علامت ثبت شده را نماید.
تبصره 4- چنانچه علامت ثبت شده در موعد مقرر تمدید نگردد، مانع از تمدید علامت برای آن دسته از کالاها و خدماتی که قبل از موعد تمدید جزئاَ منتقل شده اند، نخواهد بود.
تبصره 5- نقل و انتقالات جزیی کالاها و خدمات موضوع علامت باید در ظهر آخرین گواهی نامه معتبر علامت نیز منعکس گردد.
در صورت نیاز به هر گونه مشاوره جهت نقل و انتقال علامت تجاری،با همکاران ما در ثبت شرکت فکر برتر تماس حاصل نمایید.
قدر مسلم آن است که همکاران متعهد ما در ثبت شرکت فکر برتر،همواره آمادگی این را دارند تا به سوالات و مشکلات متقاضیان عزیز پاسخگو باشند.
تماس با ما:
- مرکز مشاوره و اطلاع رسانی فکر برتر:42143-021
- سامانه ی پیامکی: 100042143
- تماس با مشاوران ارشد از طریق شماره های مندرج در سامانه
- سامانه ی تخصصی ثبت شرکت فکر برتر http://companyregister.ir
- پست الکترونیکی به نشانی info@ companyregister.ir
دفتر مرکزی :تهران،خیابان ولیعصر،تقاطع نیایش،بلوار اسفندیار،پلاک 90