تعداد علائم قابل ثبت در سطح جهان تقریباَ نامحدود هستند و به موجب قوانین مصوب کشورها ، علامت تجاری ممکن است متشکل از یک یا چند کلمه ، حرف یا عدد باشد. همچنین علامت تجاری می تواند برگرفته از شکل ، نماد ، اشکال سه بعدی ، نمادهای صوتی مانند اصوات موسیقی ، رایحه و یا رنگ دارای ویژگی متمایز کننده باشد.
علاوه بر علائم تجاری که منشاء جغرافیایی کالاها یا خدمات را مشخص می سازد ، چند دسته دیگر از علائم نیز وجود دارد :
1- علائم جمعی (COLLECTIVE MARKS)
این دسته از علائم ، علامات یا برندهایی هستند که مختص یک مجموعه و یا انجمن خاص می باشند ، به طوری که اعضای آن انجمن یا مجموعه با این علامت خود را در سطح کیفی و یا سایر ویژگی های مختص آن مجموعه یا انجمن معرفی می نماید. به عنوان مثال می توان از انجمن ها و یا کانون هایی مانند کانون انجمن ژنتیک ، مهندسین و حسابداران نام برد.
2-علائم تاییدی (CERTIFACATION MARS)
این دسته از علائم ، شامل علاماتی هستند که با اجرا و پیروی از یک سری از استانداردهای تعریف شده به واحد تولید کننده و یا ارائه دهنده خدمات اعطا می گردد. این علائم می تواند به هر کسی که بتواند اثبات کند که محصولات یا خدمات او از طریق روشی مطابق با استاندارد کیفی ISO 9000 که در جهان کاملاَ شناخته شده و مورد پذیرش است یاد نمود.
در این رابطه خالی از لطف نیست که به قرارداد اتحادیه پاریس در رابطه با حمایت از علائم تجاری برای کسانی که موسسات آن ها در خارج از ایران واقع است و عضو اتحادیه مزبور می باشند نیز ، اشاره ای داشته باشیم .
- مقررات قراداد اتحادیه پاریس
اتحادیه ی پاریس که نام رسمی آن (اتحادیه ی بین المللی برای حمایت مالکیت صنعتی) است ،سازمانی است که از 74 دولت مستقل که در پنج قاره ی عالم پراکنده اند، بوجود آمده است تا از مالکیت صنعتی حمایت کند.این اتحادیه به وسیله ی یک قرارداد عمومی بین المللی که در پاریس در سال 1883 بین یازده دولت امضا شده است بوجود آمده و رفته رفته به مرور ایام، دولت های زیادی عضو آن شده اند که آخرین آن ها دولت اتحاد جماهیر شوروی است .الحاق این کشور از اول ژوئیه ی 1965 رسمیت یافت.
قرارداد عمومی پاریس برای حمایت مالکیت صنعتی تاکنون چند بار مورد تجدید نظر و اصلاح قرار گرفته است که آخرین آن ها در سال 1958 در لیسبون بود.
قانون الحاق دولت ایران به اتحادیه پاریس جهت حمایت از مالکیت صنعتی ( علائم تجاری ، طرح های صنعتی و اختراعات ) برای کسانی که موسسات آن ها در خارج از ایران واقع است و عضو اتحادیه مزبور می باشند مزایایی قائل شده است که بطور اختصار ذیلاَ شرح داده می شود :
1- اعضای اتحادیه در سایر کشورهای عضو اتحادیه از لحاظ حقوق مالکیت صنعتی از همان مزایایی استفاده می کنند که اتباع آن کشور دارا می باشند به شرط آنکه شرایط و تشریفاتی را که برای اتباع کشور در نظر گرفته شده است رعایت نمایند.
2- عضو اتحادیه که در کشور خود علامتی را به ثبت رسانیده است می تواند حمایت علامت خود را در کشورهای دیگر عضو اتحادیه تحصیل نماید مگر آنکه علامت مزبور به حقوق مکتسبه اشخاص لطمه وارد سازد.
3- عضو اتحادیه که در کشور خود تقاضای ثبت علامتی را نموده است در سایر کشورهای عضو اتحادیه در مدت 6 ماه پس از تقاضای ثبت برای تقاضای ثبت همان علامت حق تقدم دارد.
4- علامات مشهور در کلیه کشورهای عضو اتحادیه مورد حمایت قرار می گیرند.
5- اعضای اتحادیه از ثبت علاماتی که مشابه نشان ها و درفش ها و مهر ها و سایر علامات رسمی اعضای اتحادیه باشند و علامات مزبور به دفتر بین المللی اتحادیه اعلام شده باشد خودداری خواهند نمود.
6- نسبت به حق انتقال علامت و همچنین اجازه استفاده از علامت و استفاده چند شخص از علامت تسهیلاتی در نظر گرفته شده است.
7- در نمایشگاه ها علامت مورد حمایت قرار می گیرند.
8- کیفیت محصولی که علامت کارخانه یا تجارتخانه باید روی آن گذارده شود نمی تواند در هیچ مورد مانع ثبت علامت مزبور شود.
9- مقرراتی برای ضبط و توقیف محصولات تقلیدی در نظر گرفته شده است.
10- ممالک عضو اتحادیه مکلف شده اند حمایت واقعی اتباع اتحادیه را در مقابل رقابت نامشروع تامین کنند.
موسسه حقوقی فکر برتر، افتخار دارد در زمینه ی ثبت علائم تجاری بهینه ترین خدمات را به متقاضیان محترم ارائه نماید.
مفتخریم که راهنمای شما در امور حقوقیتان باشیم.
تماس با وکلای پایه یک دادگستری :
- شماره تماس :42143-021
- سامانه ی پیامکی: 100042143
- تماس با متخصصین فکر برتر از طریق شماره های مندرج در سامانه