ثبت برند و لوگو در حوزه عروسک سازی

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

 یکی از بازی های جذاب به خصوص برای دختربچه ها، عروسک بازی است . عروسک ها، نقش بسیار موثری در شکل دهی شخصیت کودکان دارند به طوری که در بازی های کودکانه، خود را به جای عروسک می گذارند و از ظاهر یا لباس عروسک الگو می گیرند. عروسک ها قدرت تفکر و نقش پذیری کودکان در آینده را نیز حتی تعیین می کنند و با تاثیر بر روح و روانشان دنیای فردای آنان را نیز مدیریت می کنند.
صنعت عروسک سازی، دنیای شگرفی است ؛ از سویی بسیار متنوع است و از سویی دیگر ، محصولات آن کالایی فرهنگی محسوب می شود . چرا که ، بازتاب فرهنگ و سنن گوناگون در عروسک، از آن رسانه ای قدرتمند ساخته است که می تواند به احیاء و حفظ ویژگی های منحصر هر قوم و خطه کمک نموده و این سنت را از خطر یکسان شدن نجات دهد.

اینک با توجه به جایگاه ویژه و انکار ناپذیری که عروسک ها از دیرباز در زندگی بشر داشته اند؛ این مساله قابل طرح است که برندهای عروسک چگونه به وجود می آیند و سرانجام این برندها چه تضمیناتی برای حمایت از مشتریان و مصرف کنندگان خواهند داشت ؟
امروزه، طراحان ، هنرمندان و صاحبان برندهای شناخته شده در سرتا سر جهان ، عروسک های متفاوت و متنوعی را با خلاقیت خود طراحی نموده و ازین طریق ، احساسات و اندیشه های خود را با قشر عظیم کودکان به اشتراک می گذارند.
یکی از مهم ترین رازهای موفقیت آن ها در جذب مخاطب ، انتخاب نام خلاقانه برای برند مورد نظر می باشد. انتخاب نام برای برند عروسک ها ، دنیایی است سرشاز از هیجان ؛ هیجان خلق و نوآوری .
شما نیز می توانید ایده پردازی کرده و شخصیت های جدیدی را به همراه نام های مبتکرانه و جذاب بسازید. از آن جا که مخاطبان شما ، کودکان می باشند اسم هایی را انتخاب کنید که توانایی ارتباط با این قشر را داشته باشد.
هر برند موفقی یک داستان جذاب نیز در پشت پرده دارد. تعریف و توجه به داستان برند ، سبب ایجاد تمایز می شود و به ارزش و شخصیت برندتان می افزاید. خیلی از کودکان ، عاشق گوش دادن به داستان هایی هستند که عروسک ها قهرمان آن ها هستند. بی شک، شخصیت دادن به برند، راهکار ویژه ای است که می توانید با تکیه بر آن ، برند خود را منحصر به فرد نموده و از سایر برندها متمایز کنید.

ثبت برند
لازم به توضیح است، انتخاب نام برند ، تابع شرایط خاصی است که در قوانین کشورهای مختلف با توجه به عرف جامعه ، عفت عمومی ، اخلاق حسنه ، مصالح کشور و رعایت مسائل مذهبی و اخلاقی محدودیت هایی برای آن پیش بینی شده است. ذیلاَ به بررسی علاماتی می پردازیم که به موجب قوانین ایران، ثبت آن ها ممنوع است :
الف- علائمی که نتواند کالاها یا خدمات یک موسسه را از کالاها و خدمات موسسه دیگر متمایز سازد.
ب- خلاف موازین شرعی یا نظم عمومی یا اخلاق حسنه باشد.
ج- مراکز تجاری یا عمومی را به ویژه در مورد مبدا جغرافیایی کالاها یا خدمات یا خصوصیات آن ها گمراه کند.

د- عین یا تقلید نشان نظامی ، پرچم یا سایر نشان های مملکتی یا نام یا نام اختصاری یا حروف اول یک نام یا نشان رسمی متعلق به کشور، سازمان های بین الدولی یا سازمان هایی که تحت کنوانسیون های بین المللی تاسیس شده اند، بوده یا موارد مذکور یکی از اجزاء آن علامت باشد، مگر آن که توسط مقام صلاحیتدار کشور مربوط یا سازمان ذی ربط اجازه استفاده از آن صادر شود.
ه- عین یا به طرز گمراه کننده ای شبیه یا ترجمه یک علامت یا نام تجاری باشد که برای همان کالاها یا خدمات مشابه متعلق به موسسه دیگری در ایران معروف است.
و- عین یا شبیه آن قبلاَ برای خدمات غیر مشابه ثبت و معروف شده باشد. مشروط بر آن که عرفاَ میان استفاده از علامت و مالک علامت معروف ارتباط وجود داشته و ثبت آن به منافع مالک علامت قبلی لطمه وارد سازد.

ثبت برند فکر برتر
ز- عین علامتی باشد که قبلاَ به نام مالک دیگری ثبت شده و با تاریخ تقاضای آن مقدم یا دارای حق تقدم برای همان کالا و خدمات و یا برای کالا و خدماتی است که به لحاظ ارتباط و شباهت موجب فریب و گمراهی شود.
علاوه بر این موارد، برای ایجاد یک برند قانونی لازم است چندین اصل زیر را در نظر داشته باشید :
1- اگر می خواهید نام برند شما فارسی باشد باید یک مستند معنایی در لغت نامه دهخدا داشته باشد.
2- اسامی و علائم مشهور و شناخته شده غیرقابل ثبت هستند.
3- اسامی خاص و ساختگی شانس بسیار بالایی برای ثبت دارند.
4- صفت ها و اسم هایی که نشانگر توصیف می باشند و یا عام هستند به تنهایی قابل ثبت نیستند.
5- در صورت نبودن عین نام در طبقه کالای درخواستی، استفاده از نام های چند سیلابی و ترکیبی ، از شانس بالایی برای ثبت برخوردارند.
6- شباهت نزدیک به 50% با نام های تجاری دیگر امکان ثبت علامت را بسیار ضعیف می کند.
7- در صورت عدم ثبت برند در طبقات مورد درخواست، علامت می تواند یک کلمه و یا ترکیبی از کلمات و اعداد و سمبل ، طرح ، رنگ ، شکل و ... باشد.
8- عنوان یا نام علامت می تواند فارسی، لاتین و یا ترکیبی از کلمات و حروف فارسی و لاتین باشد.
9- اعداد چه به صورت فارسی و چه به صورت لاتین به تنهایی به هیچ وجه امکان ثبت ندارند.

ثبت برند عروسک سازی
شایان ذکر است ، برند تجاری شما در کنار یک شکل یا لوگو قابل ثبت می باشد و پیشنهاد ما نیز به شما همین است .
لوگو یک نشان گرافیکی است که می تواند به صورت علامت ، سمبل ، نوشتار و یا ترکیبی از این ها طراحی شود. مانند لوگوی باب اسفنجی . لذا ، طراحی لوگوی زیبا و کارآمد اهمیت بسزایی در محبوبیت یک برند در نظر مخاطبان دارد و بدین شکل برند مورد نظر در ذهن آن ها بهتر و سریعتر جای می گیرد.
در ادامه ، به بررسی روند ثبت برند می پردازیم.
جهت ثبت نمودن برند ، لازم است به سایت مرکز مالکیت معنوی مراجعه نموده و اقدام به تکمیل اظهارنامه ثبت برند نمایید و مدارکی همچون کپی شناسنامه و کارت ملی متقاضی یا متقاضیان ، مجوز فعالیت ، کارت بازرگانی ( اگر قصد ثبت نمودن برند خود به صورت لاتین را دارید ) و همچنین نمونه برند خود به اندازه 6 در 6 سانتیمتر را در سامانه فوق بارگذاری نمایید.
بعد از تکمیل اظهارنامه و ارائه مدارک ، کارشناس مربوطه رسیدگی نهایی کرده و نتیجه را اعلام می نماید.نتیجه ممکن است ثبت کردن برند ( صدور آگهی نوبت اول ) ، اخطار نقص و یا رد آن باشد. لذا چنانچه ایرادی وجود نداشته باشد در این صورت می بایست نسبت به ارائه مدارک و واریز هزینه انتشار روزنامه رسمی مرحله اول از طریق سامانه اقدام نمود.
با واریز نمودن هزینه انتشار و منتشر شدن آن و سپری شدن 30 روز از تاریخ انتشار روزنامه رسمی مرحله اول، در صورتی که به تقاضای ثبت علامت اعتراض نشده باشد ، می بایست نسبت به پرداخت هزینه مرحله دوم انتشار روزنامه رسمی ثبت برند و هزینه حق الثبت اقدام نمایید .
در مرحله آخر، لازم است به مرکز مالکیت معنوی مراجعه نموده و سند برند خود را تحویل بگیرید. علامات تجاری که به ثبت می رسند تا مدت ده سال از تاریخ تنظیم اظهارنامه ، اعتبار ثبت دارند. با تقاضای مجدد صاحب علامت در پایان مدت، مجدداَ برای ده سال دیگر به حالت انحصاری باقی می مانند.
با توجه به آنچه گفته شد، امروز برند و مارک و کاربری آن ها تقریباَ فراگیر شده است و استفاده از آن تضمین حقوق مشتریان و مصرف کنندگان را به همراه دارد. چرا که در بازار معاملات و جهان اقتصاد، عملاَ وظیفه اساسی علامت تجاری یا برند ، عبارت است از معرفی و شناساندن اصالت تجاری تولیدات یا خدمات مطلوب . با این هدف که برای مشتری و مصرف کننده، امکانات انتخاب محصولات بهتر مارک دار به وسیله برند را فراهم سازد.
حال اگر مصرف کننده با انتخاب و مصرف محصول دارای برند به هدف مثبت خود برسد، نسبت به آن برند وفادار خواهد ماند و اگر به هدف خود دسترسی پیدا نکند ، به طور مسلم به دنبال انتخاب دیگری خواهد رفت و مارکی را که تجربه کرده و مفید تشخیص نداده باشد، کنار می گذارد و حتی ممکن است به زیان آن برند تبلیغ کرده و به اعتبار و ارزش آن برند لطمه وارد کند .
بنابراین صاحب برند برای حفظ اعتبار خود و توفیق در میدان رقابت مشروع اقتصادی و حفظ مشتریان و مصرف کنندگان و از دست ندادن آن ها و همچنین حفظ منافع خود و مشتریان، لازم است به اصالت تولید و کیفیت محصولات و خدمات توجه و دقت کافی داشته باشد و موجبات دلسردی و یاس مصرف کنندگان را فراهم نسازد.
با این ترتیب باید محصولات برند دار، اصالت و کیفیت تولید دائم و پایدار داشته باشد و این کیفیت و اصالت تولیدات و خدمات هرگز موقتی نباشد تا انتظارات مشتری برآورده شده و سبب جلب مشتریان بیشتری نیز گردد. یعنی ادامه این رویه به نفع تولیدکنندگان و ارائه کنندگان خدمات است ؛ زیرا باعث می شود که از بی اعتقادی مصرف کنندگان جلوگیری شود و آنان را نسبت به مصرف محصولات و استفاده از خدمات صاحب برند و لوگو وفادار نگاه دارد.
ایجاد برند و حمایت از آن از طریق ثبت ، باعث تشویق تولیدکنندگان کالا و ارائه کنندگان خدمات در جهت حفظ کیفیت محصولات و سبب سوق دادن آنان به سمت ارتقاء کیفیت تولیدات و خدمات خواهد شد. بنابراین در عمل و در میدان رقابت مشروع اقتصادی ، یکی از نقش های برند ، تضمین کیفیت است اما ضمانت اجرای عملی تخلف صاحب برند در کیفیت تولید کالا همان فرار مشتری، مصرف نشدن محصول و در نتیجه شکست بازار فروش کالا و ضربه شدید وارد شدن به محصول صاحب برند است . به عبارت دیگر ، ضمانت اجرای مطمئن و موثر کیفیت تولید محصولات مارک دار همان ضمانت اجرای اقتصادی است که از طریق بازار به صاحب برند تحمیل می شود و تخلف به قیمت از دست دادن مشتری منجر خواهد شد.
از همراهیتان سپاسگزاریم.
هم چنین بخوانید :
- ثبت علامت تجاری اسباب بازی
- لیست طبقه بندی علائم تجاری
- هزینه ثبت برند

واحدهای ثبتی

تغییرات: 09129352517
تاسیس: 09128578441
عمان: 09128330765
برند: 09129350317
کارت بازرگانی: 09120907459
کد اقتصادی و ارزش افزوده: 09128348466
طرح صنعتی: 09128394102
اختراع و دانش بنیان: 09128579331

تماس با ما

جردن بالاتر از اسفندیار پ۱۴۱ طبقه سوم (جهت مراجعه حضوری)
تهران، خیابان فاطمی، روبروی سازمان آب، پلاک 223، ساختمان فکر برتر
تلفن: 42143-021
021-42017
021-42037000
09128330765

بهینه سازی و سئو توسط شرکت سئو ایران