ثبت شرکت تعاونی خدماتی

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

هر شخصی که قصد ثبت شرکت تعاونی خدماتی را داشته باشد، معمولاً یک سری سوالات با موضوعات مختلف در ذهنش مطرح می‌شود. مثل این که بازار رقابت در این شغل چگونه است؟ سرمایه اولیه مورد نیاز برای شروع چقدر می باشد؟ آیا این کار بازدهی مناسب و لازم را دارد؟ در این مقاله از موسسه ثبت شرکت فکر برتر قصد داریم تا مطالبی را پیرامون ثبت شرکت تعاونی خدماتی ارائه کنیم.

در ثبت شرکت تعاونی خدماتی به سرمایه گذاری با مبلغ بالا نیاز نمی باشد. بنابراین اگر شخصی سرمایه کمی دارد، تاسیس شرکت خدماتی می تواند به عنوان یک گزینه بسیار عالی در نظر گرفته شود. باید این موضوع را در نظر داشته باشیم که شرکت های خدماتی در گروه شرکت های ارائه دهنده خدمت قرار خواهند گرفت که البته خدمات ارائه شده آنها از نوع تولیدی نمی باشد. اگر چه بعضی افراد معتقد هستند که همه شرکت ها را باید از نوع خدماتی دانست، اما جدا کردن این دو گروه از شرکت ها را باید هم از جنبه تولیدی و هم از جنبه ارائه خدمات مورد بررسی قرار داد.

شرکت های خدماتی به شرکت هایی گفته می شود که به موضوعات مرتبط با خدمات می پردازند و در واقع تولید کننده محصول نمی باشند. این شرکت ها خدمتی را به جامعه یا به شرکت های دیگر ارائه می کنند. موضوعات خدماتی بسیاری در این دسته قرار می گیرند که شامل انواع خدمات درمانی، خدمات رفاهی، انجام امور نظافت و بهداشتی، انجام امور مرتبط با تاسیسات و یا فضای سبز و غیره در این گروه خدمات قرار دارند. برخلاف سال های قبل که شرکت ها و خانواده ها خودشان این امور را انجام می دادند، امروزه شرکت های خدماتی ساختار گسترده ای را برای خود ایجاد کرده اند تا ضمن کمک به خانواده ها و شرکت های مختلف، منافع و سود بسیاری را نیز نصیب خود کنند. اغلب شرکت های خدماتی در قالب شرکت های کوچک و چند نفره تشکیل می شوند. عمده ترین قالب مورد کاربرد برای تشکیل یا ثبت شرکت خدماتی، قالب شرکت تعاونی خدماتی می باشد.

شرکت تعاونی خدماتی

یکی از روش های ثبت شرکت خدماتی، ثبت شرکت در قالب شرکت تعاونی است. بر خلاف ثبت شرکت خدماتی در قالب شرکت سهامی خاص و شرکت با مسئولیت محدود، ثبت شرکت تعاونی خدماتی هدف متفاوتی دارد. در واقع شرکت تعاونی خدماتی در نوع هدف با انواع دیگر قالب شرکت های خدماتی متفاوت است. هدف این شرکت ها را باید در ریشه شکل گیری شرکت های تعاونی جستجو کرد.

در تعریف شرکت تعاونی آمده است که شرکت های تعاونی از آن شرکت هایی می باشند که توسط حداقل 7 نفر از اشخاص حقیقی و حقوقی در امور مرتبط با تولید و توزیع و با هدف کمک به بهبود وضع اقتصادی و اجتماعی اعضا خود یا یک منطقه و گروه خاصی تشکیل می شود و شکل فعالیت در یک شرکت تعاونی نیز به صورت همکاری و مشارکت می باشد. به این صورت که هر شخص با وجود اینکه ممکن است میزان مختلفی از سرمایه شرکت را متعهد باشد، اما در نهایت تنها یک رای در تصمیم گیری ها دارد و همه اعضا به یک اندازه در این امر دخالت خواهند داشت.

شرکت های تعاونی محدودیتی در میزان سرمایه ندارند و ساختار آنها شبیه به شرکت های سهامی است. بنابراین در شرکت های تعاونی نیز ساختاری به نام تعاونی خاص و یا تعاونی عام مطرح می گردد.

همچنین موضوع مهم دیگری که در ساختار شرکت های تعاونی وجود دارد این است که شرکت های دولتی، نیمه دولتی و یا مرتبط به دولت در بدنه و ساختار این شرکت ها حضور ندارند. در اصل این شرکت ها تنها می توانند فقط به تامین سرمایه شرکت های تعاونی بدون اینکه سهمی در این شرکت ها داشته باشند، اقدام کنند. این محدودیت به این مفهوم می باشد که دولت و یا اعضا دولت نتوانند در شرکت های تعاونی دخالت کنند. اما شرکت های دیگر که به دولت و یا سازمان های مرتبط به دولت وابستگی ندارند، این امکان را دارند تا در ثبت شرکت تعاونی نیز حضور داشته باشند.

بنابراین شرکت تعاونی خدماتی با تعریف فوق بیشتر مفهوم خود را نشان می دهد. در موضوع ثبت شرکت تعاونی خدماتی، باید هدف نهایی تامین نیاز و یا کمک به بهبود وضعیت اقتصادی و یا اجتماعی یک گروه خاص و یا جامعه هدف شرکت باشد و ساختار آن باید عاری از هر گونه وابستگی باشد و تصمیمات نهایی شرکت نیز مستقل و با تشریک مساعی اعضاء آن گرفته شود.

 ثبت شرکت تعاونی خدماتی می تواند عمومی و یا خصوصی باشد. یعنی عضویت در شرکت تعاونی عام برای کلیه افراد امکان پذیر می باشد و عضویت در شرکت تعاونی خصوصی برای افرادی که در اساسنامه شرکت تعاونی خدماتی مطرح شده باشند ممکن خواهد بود و همه اشخاص اجازه عضویت را ندارند.

هدف از ثبت شرکت تعاونی خدماتی

در واقع شرکت تعاونی خدماتی به منظور ارائه خدمات به مردم یک جامه مشخص مانند مردم یک روستا یا مثلا گروه معلمان یا تامین نیازهای گروه خاصی از اقشار یک جامعه که درآمد مناسب و یا وضعیت مطلوبی ندارند، تاسیس می گردد. در واقع هدف از ثبت شرکت تعاونی خدماتی در این منطقه کمک به بهبود شرایط زندگی و ارائه خدمات به این گروه از جامعه مانند خدمات دارویی، خدمات درمانی، خدمات بهداشتی و غیره است.

انواع شرکت های تعاونی خدماتی

حال شاید این سوال مطرح شود که برای ثبت شرکت تعاونی خدماتی در چه موضوعاتی می توان اقدام نمود. همانطور که در مطالب بالا به آن اشاره شد، انواع موضوعات مختلفی از خدمات را می توان در قالب شرکت در صورت قانونی بودن به مرحله ثبت و اجرا در آورد.

به صورت کلی موضوعاتی که در ثبت شرکت تعاونی خدماتی معمول می باشند، عبارتند از:

  • ثبت شرکت تعاونی خدماتی در حوزه حمل و نقل
  • ثبت شرکت تعاونی خدماتی در حوزه تعمیر و نگهداری ساختمان و ماشین آلات
  • ثبت شرکت تعاونی خدماتی در حوزه بهداشت و درمان
  • ثبت شرکت تعاونی خدماتی در حوزه نگهداری از بیماران و یا سالمندان
  • ثبت شرکت تعاونی خدماتی در حوزه تامین غذا و آشپزخانه
  • ثبت شرکت تعاونی خدماتی در حوزه های نگهداری از زیرساخت های تاسیساتی
  • ثبت شرکت تعاونی خدماتی در حوزه بهبود و توسعه شهری

مجوزهای لازم برای ثبت شرکت تعاونی خدماتی

ثبت انواع شرکت های تعاونی در درجه اول  نیازمند به دریافت مجوز از اداره تعاون شهرستان مربوطه می باشد. بر این اساس برای ثبت شرکت تعاونی خدماتی نیز باید از اداره تعاون شهرستان و یا شهر محل اقامت، مجوز لازم را دریافت کرد. ولی اخذ مجوز از اداره تعاون شهرستان و یا اداره تعاون کل فقط برای ثبت شرکت تعاونی است. زیرا بسیاری از انواع خدمات و فعالیت های اجتماعی و حتی تجاری نیاز به دریافت مجوز از نهاد های مختلف دیگری نیز دارند. بخصوص اینکه در حوزه خدمات این حساسیت خیلی بیشتر از حوزه تولید می باشد. بنابراین با توجه به موضوع فعالیت برای ثبت شرکت تعاونی خدماتی، باید سایر مجوزهای مورد نیاز را نیز دریافت نمود.

به عنوان مثال افرادی که به دنبال ثبت شرکت تعاونی خدماتی حمل و نقل  جاده ای و برون شهری هستند باید از سازمان پایانه های مسافربری و ثبت شرکت تعاونی خدماتی برای حمل و نقل جاده ای درون شهری نیاز به مجوز از اداره تاکسیرانی دارد. در ضمن اگر در حوزه نشر و چاپ قصد ثبت شرکت تعاونی خدماتی دارید باید از وزارت ارشاد و فرهنگ مجوز دریافت کنید و یا برای ثبت شرکت تعاونی خدماتی در حوزه بهداشت و درمان باید مجوز نظام پزشکی دریافت شود.

بنابراین این موضوع فعالیت شرکت است که مشخص می کند آیا شرکت نیاز به مجوز دارد یا خیر. هر چند عمده شرکت های خدماتی و تعاونی خدماتی ممکن است به غیر از مجوز اداره تعاون شهرستان به مجوز دیگری نیاز نداشته باشند.

اما شرکت تعاونی خدماتی نیز همانند دیگر شرکت های خدماتی نیاز به اخذ گواهی تعیین صلاحیت دارند. این نوع گواهی ها به منظور اطمینان از عملکرد شرکت های خدماتی ارائه می شود و برای شرکت های تعاونی خدماتی نیز صادق می باشد.

مراحل دریافت مجوز یا گواهی تعیین صلاحیت شرکت تعاونی خدماتی

  • مراجعه به انجمن صنفی کارفرمایان شرکت های خدماتی پشتیبانی در استانی که شرکت به ثبت رسیده است
  • ارائه مدارک ثبت شرکت تعاونی خدماتی به انجمن های صنفی
  • بررسی مدارک و تقاضای و بررسی صلاحیت و کفایت مدارک
  • حضور در دوره های آموزشی تعیین شده توسط این انجمن های صنفی
  • ارسال مدارک به اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و یا اداره تعاون شهرستان
  • صدور گواهینامه تایید صلاحیت شرکت تعاونی خدماتی

مراحل ثبت شرکت تعاونی خدماتی

در ثبت شرکت تعاونی باید حداقل 7 نفر شریک که ضرورتاً نباید از اعضا دولت باشند، طبق قوانین تشکیل شرکت تعاونی از بین افراد حقیقی و حقوقی باید حضور داشته باشند و توافقنامه ای برای ثبت شرکت با یکدیگر امضا نمایند.

در ادامه برای ثبت شرکت تعاونی خدماتی باید به ترتیب زیر اقدام شود:

  • تشکیل مجمع عمومی موسسین

در ابتدا برای تشکیل شرکت تعاونی خدماتی، باید افراد موسس یا همان شرکاء در جلسه مجمع عمومی موسسین یا هیئت موسس جمع شوند. به صورت کلی تعداد هیئت موسس شرکت تعاونی خدماتی همانند سایر شرکت های تعاونی دیگر از سه نفر کمتر نباید باشد. البته در صورتی که شرکت تعاونی خدماتی از نوع عام باشد، این هیئت نباید کمتر از 5 نفر باشد.

در این جلسه باید موضوعات کلی ثبت شرکت تعاونی خدماتی مطرح و تصویب گردد. موضوعاتی مانند میزان سرمایه مورد نیاز، موضوعات فعالیت که باید در شرکت دنبال شود، اهداف ثبت شرکت تعاونی خدماتی، خصوصیات شرکا، چگونگی عضوگیری، شرکت تعاونی عام یا خاص باشد، نفرات هیئت مدیره، میزان هر سهم، میزان مسئولیت و یا آیا سهم ویژه مورد نیاز است، تنظیم اساسنامه و اظهارنامه، نام شرکت، آدرس فعالیت شرکت و هر نکته تاثیر گذار دیگری که در آینده شرکت دخیل است باید در این جلسه مطرح و بررسی و مشخص شود.

سپس تمامی توافقات در یک صورتجلسه به نام صورتجلسه مجمع عمومی موسسین تنظیم می گردد و همه شرکا یا سهامداران باید این صورتجلسه را امضا نمایند. اساسنامه و اظهارنامه نیز باید توسط همه اعضا امضا شود.

نکته مهم دیگر این است که در این جلسه باید اعضا هیئت مدیره مشخص شوند و همگی اعضا با امضا زیر اساسنامه و به صورت کتبی و جداگانه مسئولیت خود را برای امور مدیریتی شرکت بپذیرند. این فرایند برای بازرسین شرکت نیز باید انجام شود.

باید توجه داشت که مدیران منتخب برای هیئت مدیره شرکت تعاونی خدماتی برای مدت زمان دو سال و بازرسین برای یک سال منصوب می شوند. در انتها در صورت نیاز به ادامه فعالیت دوره مسئولیت آنها تمدید خواهد شد.

همچنین در صورت نیاز اعضا هیئت مدیره باید در دوره آموزشی یک روزه اداره تعاون شرکت کنند. در ضمن مجدداً باید به این نکته توجه کرد که نباید هیچ کدام از اعضا مذکور در شرکت تعاونی خدماتی دیگری که دارای فعالیت مشابه ای هستند، عضو بوده و یا از نفرات منصوب به دولت و یا سمت دولتی داشته باشند.

  • تعیین نام برای شرکت تعاونی خدماتی

یکی از وظایف مجمع عمومی موسسین انتخاب نام برای شرکت است. برای این کار فرم تعیین نام شرکت باید تکمیل شود که باید به ترتیب اولویت نام های مورد نظر برای شرکت تعاونی خدماتی نوشته شود. در نظر داشته باشید که این نام ها باید مطابق با شرایط و قوانین نام گذاری شرکت ها انتخاب شوند.

هر نامی که برای شرکت تعاونی خدماتی انتخاب شود، باید با قوانین و مقررات نامگذاری مطابقت داشته باشد که برخی از این قوانین عبارت هستند از داشتن سه سیلاب، ایرانی بودن، معنا دار بودن، عدم مغایرت با اصول دینی و عرف جامعه، نداشتن مشابه و یا گمراه کننده بودن و غیره. همچنین باید در عنوان شرکت عبارت تعاونی خدماتی نیز دیده شود که ممکن است قبل و یا بعد از عنوان انتخاب شده، قرار بگیرد.

  • تهیه طرح توجیهی 

هیئت موسس وظیفه دارند که برای راه اندازی و ثبت شرکت تعاونی خدماتی یک طرح توجیهی شرکت تعاونی یا طرح تجاری مرتبط با شرکت تعاونی را تهیه کنند. در این طرح باید موضوعات مختلف فعالیت شرکت به خوبی شرح داده شود.

نام شرکت و نام اعضا و سرمایه گذاران یا سهامداران، هدف از راه اندازی این شرکت تعاونی خدماتی، برنامه ها و رویکردهای شرکت، موضوع فعالیت شرکت، تعداد اشتغال زایی، جامعه هدف، میزان و نحوه سرمایه گذاری، نحوه تامین سرمایه، نوع اعضا و جامعه ای که می توانند عضو شوند و سایر موضوعات دیگر باید در این طرح توجیهی گنجانده شود.

  • تشکیل هیئت مدیره

بعد از انجام مراحل بالا، هیئت مدیره منتخب باید جلسه ای را برای تعیین سمت ها و وظایف افراد تشکیل دهند. هیئت مدیره شرکت تعاونی خدماتی ممکن است در همان جلسه مجمع عمومی موسسین سمت های خود را شناخته و یا ممکن است با رای گیری در جلسه مجمع عمومی، سمت های هر فرد تعریف و مشروح وظایف هر فرد تعیین شود.

 

در هیئت مدیره شرکت تعاونی خدماتی باید برای ثبت شرکت تعاونی خدماتی یک درخواست ثبت برای تسلیم به اداره تعاون تهیه و تنظیم شود. تمامی تصمیم ها و دستاوردهای جلسه هیئت مدیره نیز باید در صورتجلسه ای تحن عنوان صورتجلسه اولین جلسه هیئت مدیره شرکت تعاونی خدماتی نوشته و به امضا همه اعضا برسد.

  • ارائه درخواست ثبت شرکت تعاونی خدماتی به اداره تعاون

در مطالب بالا شرح داده شد که هیئت مدیره باید نامه ای برای اداره تعاون شهرستان و یا اداره تعاون کل تنظیم نماید و برای ثبت شرکت تعاونی خدماتی درخواست خود را ارائه کند. این نامه در قالب یک فرم درخواست که در اداره تعاون موجود می باشد تنظیم می شود. در ضمن باید طرح توجیهی شرکت تعاونی خدماتی به همراه همین فرم به اداره تعاون ارسال شود.

اداره تعاون با دریافت این درخواست، مدارک ارسال شده را بررسی می کند. ممکن است در این زمان نیاز باشد همه افراد یا تعدادی از نفرات هیئت موسس در دوره های آموزشی اداره تعاون شرکت کنند که این دوره یک روزه می باشد. در انتها نیز اگر همه شرایط مناسب تشخیص داده شود، مجوز و موافقت تشکیل شرکت تعاونی و خدماتی صادر می گردد.

صدور این توافقنامه توسط اداره تعاون به این معنی می باشد که هیئت موسس دو ماه فرصت دارد تا اقدامات لازم را برای تشکیل شرکت تعاونی خدماتی انجام دهد. برای این منظور باید اقدامات زیر توسط هیئت موسس انجام شود:

  • در صورتی که موضوع فعالیت شرکت تعاونی خدماتی نیاز به مجوز داشته باشد از نهاد ذیربط مجوزهای مورد نیاز اخذ شود.
  • اگر هنوز اساسنامه تکمیل نشده باشد، آن را تکمیل و به مجمع عمومی عادی تحویل بدهند.
  • افتتاح حساب به نام شرکت تعاونی خدماتی و تادیه مبالغ تعهد شده توسط سهامداران
  • دعوت از افراد واجد شرایط برای عضویت در تعاونی
  • دعوت از کارشناسان رسمی دادگستری در صورت نیاز برای ارزیابی و تقویم سرمایه غیر نقدی هر یک از شرکا
  • انجام اقدامات مورد نیاز برای ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت ها

 

  • ثبت شرکت تعاونی خدماتی در اداره ثبت شرکت ها

بعد از دریافت مجوز از اداره تعاون و تشکیل مجمع عمومی موسسین و همچنین هیئت مدیره و تنظیم اسناد شرکت و دعوت از نفرات واجد صلاحیت برای عضویت در شرکت تعاونی خدماتی، اقدامات زیر باید برای ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت ها انجام شود:

  • ثبت نام در سایت اداره ثبت شرکت ها و ارائه اطلاعات لازم در خصوص شرکت و سهامداران
  • بررسی و تایید مدارک و درخواست ثبت شرکت تعاونی خدماتی
  • ارسال مدارک برای اداره ثبت شرکت ها
  • بررسی مدارک و ثبت در دفاتر اداره ثبت شرکت ها
  • پرداخت هزینه های ثبت شرکت
  • آماده کردن پیش نویس آگهی روزنامه رسمی شرکت در اداره ثبت شرکت ها
  • پرداخت هزینه آگهی و آگهی کردن موضوع ثبت شرکت تعاونی خدماتی در روزنامه رسمی و یک روزنامه کثیرالانتشار

مدارک و مستندات لازم برای ثبت شرکت تعاونی خدماتی

  • اساسنامه شرکت تعاونی خدماتی به همراه سه نسخه کپی
  • اظهارنامه شرکت به همراه دو نسخه کپی
  • لیستی از نام و نام خانوادگی سهامداران و میزان سهام آنها
  • آدرس با محل فعالیت شرکت به همراه سند ملکی و یا اجراه نامه محضری
  • فیش بانکی دال بر پرداخت و تادیه سرمایه شرکت
  • ارائه مجوز فعالیت در صورت نیاز
  • ارائه مجوز اداره تعاون شهرستان

ثبت شرکت تعاونی یکی از پیچیده ترین انواع ثبت شرکت است، به ویژه وقتی که قرار است شرکت تعاونی با موضوعات خدماتی ثبت شود، شناخت مسیر و فرایندهای قانونی ثبت شرکت اهمیت بیشتری پیدا می کند. اما نگران نباشید. کارشناسان ما در موسسه ثبت شرکت فکر برتر با پشتوانه عظیمی از تجربه و دانش و مهارت، آماده ارائه خدمات مشاوره و ثبت انواع شرکت تعاونی خدماتی و سایر اقدامات حقوقی دیگر برای شما در کمترین زمان و با بهترین شرایط هستند.

 

سوالات متداول 

1. شرکت تعاونی خدماتی چیست؟

شرکت تعاونی خدماتی با هدف خدمات رسانی و کمک به بهبود وضع اقتصادی و اجتماعی اعضا خود یا یک منطقه و گروه خاصی تشکیل می شود و شکل فعالیت در یک شرکت تعاونی خدماتی نیز به صورت همکاری و مشارکت می باشد.

2. حداقل تعداد شرکا در شرکت‌ تعاونی خدماتی چند نفر است؟

تعداد اعضا شرکت تعاونی خدماتی، باید حداقل 7 نفر می باشد.

واحدهای ثبتی

تغییرات: 09129352517
تاسیس: 09128578441
عمان: 09128330765
برند: 09129350317
کارت بازرگانی: 09120907459
کد اقتصادی و ارزش افزوده: 09128348466
طرح صنعتی: 09128394102
اختراع و دانش بنیان: 09128579331

تماس با ما

جردن بالاتر از اسفندیار پ۱۴۱ طبقه سوم (جهت مراجعه حضوری)
تهران، خیابان فاطمی، روبروی سازمان آب، پلاک 223، ساختمان فکر برتر
تلفن: 42143-021
021-42017
021-42037000
09128330765

بهینه سازی و سئو توسط شرکت سئو ایران