آشنایی با فاکتورهای موفقیت برند

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

"ثبت شرکت فکر برتر،حامی کسانی که بزرگ می اندیشند"


مقدمه
شروع کسب و کار ،یکی از جالب ترین عملکردهایی است که یک فرد می تواند داشته باشد.اگر شما یک تجارت را شروع کنید،موفقیت در آن زمانی تحقق می یابد که نتیجه ی آن به دست مشتری نیز برسد.در این شرایط ، چنانچه بخواهیم کاری موثر ایجاد کنیم و محصولات و کالاهای خود را به دیگران هم معرفی نماییم، برندها فرصتی بی نظیر جهت اثر بخش کردن، متمایز کردن وهمین طور ماندگار نمودن کالاها و محصولات به دست می دهند که از این فرصت می توان به بهترین شکل برای اهداف بازاریابی و موفقیت یک سازمان استفاده نمود.
یکی از بهترین تعاریف برند در سال 1995 توسط گرندرزلزی ارائه شد:برند نمادی پیچیده است که دامنه متنوعی از ایده ها و ویژگی ها را در برمی گیرد.برند نه تنها با استفاده از آهنگ خود(معنی و مفهوم لغوی)بلکه مهم تر از آن با استفاده از هر عاملی که در طول زمان به نحوی با آن در آمیخته و در جامعه به صورت هویت اجتماعی و شناخته شده نمود یافته،با مشتری سخن می گوید.
برای داشتن برند موفق باید اهداف مختلفی در نظر گرفته شود تا بتوانید خود را با تمام ابزار موفقیت مجهز کنید. شرکتهای بزرگ و موفق همیشه در پی راه هایی بوده اند تا بتوانند عواملی که در افزایش ارزش نام تجاری مؤثرند را افزایش دهند. ثبت قانونی یک نام تجاری برای آن حمایت قانونی فراهم می کند. هنگامی که یک برند ثبت می شود ، منجر می شود نام و نشانی که برای محصول برنامه ریزی شده ، به سلامت در مسیر تحقق اهداف یک سازمان به کار بسته شود و از آسیب ها محفوظ بماند.مضاف بر این،حق استعمال انحصاری علامت تجاری فقط برای کسانی محسوب می شود که علامت خود را به ثبت برسانند.
امروزه، با توجه به گسترش مبادلات در سطح بین الملل و رقابت شدید بین برندها، مطالعه و شناسایی شاخص های تاثیرگذار بر رفتار مصرف کننده در انتخاب برند امری ضروری به نظر می رسد.لذا در این نوشتار،با توجه به اهمیت قابل توجه برند در کشور و حضور برندهای ایرانی در سطح جهانی سعی در شناخت و رتبه بندی شاخص های مورد نظر مشتریان در انتخاب برند نموده تا با شناسایی اهم فاکتورهای تاثیرگذار در موفقیت برند به ارائه راهکارهایی جهت پیشرفت شرکت های نوپا و جلب تعالی بیشتر شرکت های پایدار بپردازیم.
_فاکتورهای موفقیت برند

  • هویت و شخصیت برند

هویت برند:
هویت عبارت است از خصوصیات،اهداف و ارزش هایی که نشانگر حس شخصیت هستند که متمایز کننده یک نام تجاری از نام های دیگر می باشند.

این مقالات را نیز بخوانید:

- هزینه ثبت برند

- آیا خودمان می توانیم ثبت برند نماییم؟

هویت برند،بیان کننده ی ویژگی های ایده آل است که برند قصد دارد به مشتریان ارائه دهد.به عبارت دیگر،هویت برند عبارت است از آنچه که برند به بازار تعهد داده و ارائه می دهد .این مفهوم،پایه و اساس تمایزات برند از رقبا و نمادین کردن آن ها،توسط مشتریان را مهیا می سازد.(جانونیس،دووالین و ویرویلایت ،2007)
نکته حائز اهمیت این است که تصور بسیاری از مدیران از هویت برند،ویژگی های دیداری (مثل رنگ،طرح های گرافیکی و...) است.در حالی که هویت برند این نیست،بلکه هویت برند در قالب مباحثی چون تمایزات برند،دوام و بقای آن ارزش ها و دید شخصی آن ها در مورد سازمان و...می باشد.
شخصیت برند:
تحقیقات بر روی شخصیت برند،به خصوص از نیمه دوم سال 1990 شدت یافته است.در این تحقیقات محققان اظهار داشتند که مصرف کنندگان به طور طبیعی مشخصه های شخصیت را به برند های محصولات نسبت می دهند.به عبارت دیگر شخصیت برند را به عنوان مجموعه ای از خصوصیات انسانی مرتبط و همراه با یک برند تعریف و در این راستا،چهار مشخصه اصلی شخصیت برند مشتمل بر شایستگی،صداقت،قدرت مندی و نیرومندی،هیجان انگیزی را شناسایی می کنند.هر برند می تواند بر مبنای این چهار مشخصه اصلی قرار گیرد و ارزیابی شود.
بعد صداقت شامل مشخصه هایی نظیر امین و درستکاری،صداقت و بی ریایی،واقعی،سالم و بی خطر بودن،اصیل و در نهایت ویژگی شخصیتی دوستانه است.دومین بعد یعنی هیجان شامل مشخصه هایی نظیر آراستگی،مطابق با آخرین مد روز،جسارت وآراستگی است.بعد شایستگی معیارهای قابل اطمینان و موثق،سخت کوشی،هوشمندی را تحت پوشش قرار می دهد.در حالی که بعد پیچیدگی تبلوری از مشخصه های آراسته،فریبنده،جذاب و دل نشین و در نهایت ملایم است.(صانعی،1390)

  • ویژگی های فردی مصرف کننده

ذهنیات و برداشت های مصرف کنندگان از نام تجاری مبنای تصمیم به خرید و اعتماد به نام تجاری را تشکیل می دهند .تصمیم گیری مصرف کننده در ارتباط با نحوه قضاوت مصرف کنندگان در هنگام انتخاب از میان گزینه های مختلف می باشد.در دنیای امروز،خریداران برای تصمیم گیری در فرایند خرید،با سوالات و اما و اگر های بسیاری رو به رو هستند.تنوع کالاها و محصولات مختلف باعث شده اند مشتریان با حق انتخاب های فراوانی مواجه باشند.(تودور،2004)از سوی دیگر شرکت ها دریافتند که هزینه جذب مشتریان جدید پنج برابر هزینه حفظ مشتریان کنونی است و از دست دادن یک مشتری،تنها از دست دادن یک قلم فروش نیست بلکه فراتر از آن به معنی از دست دادن کل جریان خریدهایی است که مشتری می توانسته است در طول زندگی انجام دهد.
از جمله شاخص های ویژگی های فردی مصرف کننده،سبک زندگی است.سبک زندگی را می توان به عنوان الگویی از زندگی در نظر گرفت که مصرف کننده بر طبق آن محصولات،فعالیت ها و منابع گوناگون را به کار می گیرد.
سبک زندگی الگوی زندگی فرد در جهان می باشد که در قالب فعالیت ها،علائق و عقاید ظهور می یابد.
این فاکتور، مشخص می کند که مصرف کننده چگونه پول،زمان را برای فعالیت ها و علایق مختلف صرف می کند و نیز فعالیت های روزمره مرتبط با کسب،مصرف و دفع محصولات را تحت تاثیر قرار می دهد..مصرف کنندگان ترجیح می دهند تصمیمات خریدی اتخاذ کنند که مطابق با سبک زندگی آن ها باشد و محصولاتی را انتخاب نمایند که متناسب با نقش های آن ها در زندگیشیان باشد.
از جمله سایر شاخص های فردی مصرف کننده عبارت است از:
قیمت،ارزش احساسی محصول،جذابیت،زیبایی ظاهری،مدگرایی، ارزش شخصی

  • _وفاداری به برند

همان طور که مذکور افتاد،نام تجاری مجموعه ای از ارزش های کارکردی و احساسی است و ارزش های احساسی این قابلیت را دارند که به عنوان منبعی برای مزیت رقابتی قرار گیرند.وقتی این ارزش ها به اندازه ای باشد که مشتریان با نام تجاری پیوند احساسی محکمی برقرار کنند این پیوند احساسی می تواند منجر به احساس تعهد و وفاداری شود.این احساس وفاداری به نام تجاری می تواند هزینه های بازاریابی پایین تری را به شرکت تحمیل کند و علاوه بر ایجاد وفاداری در مشتریان سبب می شود که آن ها حساسیت کمتری نسبت به قیمت داشته باشند.
مشتری پس از خرید محصول ارزش های حاصل از مصرف آن محصول را با ارزش های مورد انتظار آن مقایسه می کند وقتی ارزش های حاصل از مصرف کالا از ارزش های مورد انتظار مشتری بیشتر باشد مشتری احساس خشنودی می نماید.اگر این روند ادامه یابد مشتری احساس خشنودی خود را با خرید مجدد نام تجاری و توصیه خرید آن به دوستان و نزدیکانش نسبت به شرکت ابزار می دارد.
از جمله عوامل موثر در وفاداری به برند عبارت است از:آگاهی از برند،شهرت و سابقه خدمت،کیفیت ارتباط با مشتری،تن خور خوب

  • اعتبار برند

اعتبار نام تجاری عبارت است از باورپذیری اطلاعات مرتبط با موقعیت و موضع محصول که در یک نام تجاری موجود است و مستلزم انجام با ثبات آنچه قول داده شده است می باشد.
اعتبار نام تجاری شرکت نقش مهمی در تاثیرگذاری بر نگرش ها و نیت خرید دارد.اعتبار شرکت بخشی از تصویر یا شهرت مثبت شرکت می باشد.اعتبار شرکت نقش مهمی در توسعه شرکت برای تضمین وام ها،ایجاد شرکت و محصولات دارد.اعتبار شرکت همچنین در شکل دادن هویت شرکت مهم می باشد.مصرف کنندگانی که شرکت را معتبر درک می کنند به احتمال بیشتری تبلیغات و آگاهی های شرکت را مطلوب ارزیابی می کنند و محصولات شرکت را می خرند.
نام تجاری معتبر نشانه ای از موقعیت و موضوع محصول آن،ریسک های درک شده کمتر توسط مصرف کنندگان و هزینه های پایین مصرف کنندگان برای جمع آوری و پردازش اطلاعات برای تصمیم گیری می باشد.همچنین اعتبار کالا ممکن است ادراکات(یا انتظارات) مصرف کننده از کیفیت محصول را افزایش دهد این به این دلیل است که نام تجاری ممکن است بر فرایند روانی که سطوح کیفیت عینی به سطوح کیفیت درک شده تبدیل می شود تاثیر بگذارد.بنابراین ممکن است دو نام تجاری با کیفیت مشابه به دلیل سطوح متفاوت اعتبارشان کیفیت درک شده متفاوتی داشته باشند.
اعتبار نام تجاری،تاثیر تجمعی همه اقدامات انجام شده توسط آن نام تجاری را نشان می دهد.هم تخصص و هم قابل اعتماد بودن یک نام تجاری تاثیرات تجمعی استراتژی ها و اقدامات بازاریابی گذشته و فعلی را نشان می دهند.نام های تجاری که در طول زمان ثبات بیشتری در آمیخته بازاریابی و سرمایه گذاری بالاتری در نام تجاری دارند اعتبار بالاتری خواهند داشت.
شرکت ها می توانند عناصر آمیخته بازاریابی متعددی را مانند ارائه ضمانت های گسترده برای نشان دادن کیفیت محصول استفاده کنند.از جمله مهم ترین شاخص های اعتبار برند عبارتند از:
1-کیفیت محصول
2-تسهیلات پس از فروش
3-فرایند خرید آسان(دسترسی)
4-خلاقیت
5-قابلیت اطمینان و اعتماد

  • واکنش مشتری نسبت به برند

ذهنیت مشتریان و وضعیت بازار،تعیین کننده ی نحوه واکنش وپاسخ مشتریان و بازار به برند است.شش بعد کلیدی در رابطه با نحوه واکنش بازار به برند شناسایی شده است.این شش بعد عبارت است از:اقدامات بازاریابی(تبلیغات)،شناخت برند،عملکرد برند،هیجان انگیزی،ارزش اجتماعی،ساختار هزینه
فرآیند ارزش آفرینی برند آشکار می سازد که ایجاد ذهنیت های مطلوب(شناخت برند) منبع اصلی تمامی ارزش آفرینی های برند است.شناخت برند،به ذهنیت های افراد در رابطه با برند اطلاق می گردد و شامل تمامی جنبه های توصیفی و سنجشی اطلاعات مرتبط با برند است.
آگاهی از برند تحت تاثیر عواملی همچون تبلیغات،ارتباط دهان به دهان و ...قرار می گیرد.در حالیکه،بیشتر افراد معمولاَ از مقوله تبلیغات چشم پوشی می کنند،این مورد بخصوص خود یکی از عوامل مهم به موفقیت رساندن بسیاری از بزرگان امر تجارت می باشد.
پس از عملی نمودن فاکتورهای فوق،موفقیت خود را جشن بگیرید!
"ثبت شرکت فکر برتر،بزرگ ترین مرکز تخصصی ثبت شرکت وثبت برند"
(خدمات خوب،مشاوره ی رایگان)

واحدهای ثبتی

تغییرات: 09129352517
تاسیس: 09128578441
عمان: 09128330765
برند: 09129350317
کارت بازرگانی: 09120907459
کد اقتصادی و ارزش افزوده: 09128348466
طرح صنعتی: 09128394102
اختراع و دانش بنیان: 09128579331

تماس با ما

جردن بالاتر از اسفندیار پ۱۴۱ طبقه سوم (جهت مراجعه حضوری)
تهران، خیابان فاطمی، روبروی سازمان آب، پلاک 223، ساختمان فکر برتر
تلفن: 42143-021
021-42017
021-42037000
09128330765

بهینه سازی و سئو توسط شرکت سئو ایران