پروانه کسب چیست و برای صدور آن چه شرایط و مدارکی لازم است ؟

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره غیر فعال
 

تاسیس هر نوع محل کسب و اشتغال به هر نوع کار فنی، مستلزم داشتن پروانه مربوط به آن است. پروانه کسب، اجازه ای است که طبق مقررات قانون نظام صنفی، به منظور شروع و ادامه کسب و کار یا حرفه، به فرد مربوط برای محل مشخص یا وسیله کسب مشخص، داده می شود. پروانه اشتغال گواهی نامه مهارت انجام کار فنی است که توسط مراجع ذی صلاح ، صادر می گردد. تاسیس هر نوع محل کسب و واحد صنفی و اشتغال به هر نوع کسب و حرفه، مستلزم داشتن صلاحیت و پروانه از اتحادیه صنفی مربوط خواهد بود. در غیر این صورت فعالیت آنان ، غیرقانونی محسوب می گردد.

مرجع صدور پروانه کسب، اتحادیه‏ های صنفی و یا دستگاه‏هاي موضوع تبصره ذیل بند (م) ماده (30) قانون نظام صنفی می باشد.
اولويت دريافت پروانه كسب در هر يك از رشته هاي صنفي بارعايت كليه شرايط و ضوابط مربوطه به ترتيب زير مي باشد :
1) بيكاران مشمول قانون بيمه بيكاري با توجه به رشته هاي تخصصي آنها.
2) افرادي كه فاقد هرگونه پروانه كسب باشند.

در این مقاله صفر تا صد گرفتن پروانه کسب بررسی شده است. شما عزیزان برای گرفتن راهنمایی جهت دریافت مجوز کسب و کار خود می توانید با مشاورین ما تماس حاصل فرمایید. موسسه حقوقی فکر برتر، با بهره گیری از متخصصان فوق حرفه ای و توانمند آماده ارائه خدمات به شما متقاضیان عزیز است.

انواع پروانه کسب

انواع پروانه کسب به دو نوع موقت و دائمی تقسیم می شوند، که تعریف هریک از آن ها به شرح زیر است.

پروانه کسب موقت

پروانه کسب موقت دارای اعتبار یکساله است و فقط یک بار صادر می گردد. هنگامی که اعتبار پروانه کسب موقت تمام شود اتحادیه به مدت 30 روز به دارنده مجوز کسب زمان می دهد، که برای اخذ پروانه کسب دائم اقدام نماید. در صورتی که شخص مورد نظر در زمان تعیین شده برای دریافت جواز کسب موقت اقدام نکند، جواز کسب وی باطل می شود.

پروانه کسب دائم

پروانه کسب دائم دارای اعتبار 5 ساله است. پس از اتمام اعتبار این نوع از مجوز کسب دارنده آن باید برای تمدید اعتبار پروانه کسب خود اقدام نماید، در غیر این صورت جواز کسب وی باطل خواهد شد.

انواع جواز کسب

 جواز کسب نیز دارای انواع مختلف دیگری است که کسب و کارها و مغازه ها در هر دسته از آن قرار میگیرند و صاحبین مشاغل، باید بدانند که انواع آن چیست و این طبقه بندی بر چه اساسی صورت می پذیرد و در نهایت بدانند که کسب و کار آنها در کدام یک از این دسته ها قرار خواهد گرفت. از انواع جواز کسب می ‌توان به جواز کسب توزیعی، تولیدی، فنی و خدماتی نام برد که در ادامه به معرفی هر کدام می‌ پردازیم.

این مطلب را نیز بخوانید: راهنمای ثبت شرکت در تهران

جواز کسب توزیعی

جواز کسب توزیعی، برای کسب و کارهایی که اقلام مصرفی را به فروش می ‌رسانند، صادر می ‌شود. برای مثال اگر قصد دارید کسب و کار خود را در زمینه فروش پوشاک، یا لوازم آرایش راه ‌اندازی کنید، باید جواز کسب توزیعی دریافت نمایید.

جواز کسب تولیدی

جواز کسب تولیدی برای کسب و کارهایی که با هدف فعالیت‌ های تولیدی و تهیه محصول شروع به کار می‌ کنند، صادر می‌ شود. برای مثال کسب و کارهای تولیدی شرینی، نان، مواد پلاستیکی، فلزی یا تولیدی پوشاک و مواردی از این دست، برای شروع به کار قانونی باید جواز کسب تولیدی دریافت کنند.

جواز کسب فنی

جواز کسب فنی مختص کسب و کارهایی است که با هدف تعمیر وسایل و ابزار فنی یا الکتریکی راه اندازی می شوند. لازم به ذکر است برای دریافت این جواز، باید مدرک فنی و حرفه ای مرتبط با کسب و کار مورد نظر را دریافت کنید. برای مثال مغازه های تاسیساتی، لوله کشی، مکانیکی، جواز کسب تعمیرات ماشین لباسشویی، جواز کسب تعمیرگاه خودرو و جواز کسب تعمیر موبایل، در گروه جواز کسب فنی قرار می گیرند.

این مطلب را نیز بخوانید: مراحل ثبت برند

جواز کسب خدماتی

مشاغل خدماتی که به جای کالا، به ارائه خدمات می‌ پردازند، باید برای راه‌ اندازی قانونی کسب و کار خود، جواز کسب دریافت کنند. برای مثال آرایشگاه‌ های زنانه و مردانه و کافی نت ‌ها از جمله کسب و کارهای خدماتی هستند که باید جواز کسب را از دسته کسب و کار های خدماتی دریافت کنند.

تفاوت جواز کسب با پروانه کسب

پروانه کسب مجوزی بوده که به منظور راه‌اندازی هر نوع کسب و کاری از طریق صنف مربوطه به دارندگان کسب و کار ارائه می‌ گردد. در واقع هر کسب و کاری که با مصرف کننده و حقوق ایشان در ارتباط است و یا آن حرفه نیازمند مهارت ویژه ‌ای باشد، به پروانه کسب و مجوز نیاز خواهد داشت. تفاوت جواز کسب با پروانه کسب هیچ بوده و در حقیقت شما این امکان را دارید که هر کدام را به جای مورد دیگر مورد استفاده قرار دهید.

شرایط گرفتن جواز کسب برای خانم ها

یکی از قانونی که در شرایط کنونی کشور حاکم است، این که خانم ها در برخی از مشاغل به تنهایی نمی توانند اقدام به دریافت جواز کسب کنند، متاسفانه این مشاغل بر اساس ارتباط میزان ارتباط آنها با جامعه، سختی کار، حساسیت کار، مشاغل فنی و… تعریف و انتخاب شده اند. به عنوان مثال در شغل تولید پوشاک یک خانم نمی تواند به تنهایی اقدام به دریافت مجوز نماید حتما باید یک شخص مذکر به عنوان مباشر معرفی کند. برخی از این مشاغل از جمله: املاک، رستوران، تبلیغات، فروش لوازم یدکی و…

و باید به این نکته توجه در برخی از مشاغل مردانه اصلا امکان ارائه پروانه کسب به خانم ها وجود ندارد برخی از مشاغل از جمله: آرایشگاه های مردانه، سفره خانه، تعمیرگاه خودرو، تولیدی های خاص، کارگاه طلاسازی، خدمات تاسیسات برقی ساختمان، خدمات عمرانی، مصالح ساختمانی، عمده فروشی آهن پروفیل و ضایعات و… این موارد برخی از حوزه های ممنوعه برای خانم ها هستند.

این مطلب را نیز بخوانید: مراحل ثبت شرکت از "الف" تا "ی"

ثبت نام پروانه کسب

سایت ایران اصناف، سایت ثبت نام پروانه کسب و دریافت جواز کسب اینترنتی است. برای ثبت نام پروانه کسب، باید ابتدا به درگاه ملی مجوزهای کشور، مراجعه نموده و پس از اخذ کد پیگیری، به سامانه ایران اصناف رفته و با وارد کردن کد اخذ شده، ثبت نام را انجام داد. هزینه اخذ جواز کسب نیز با توجه به نوع صنف، متفاوت خواهد بود.

  • شرایط و مدارک لازم جهت تحصیل پروانه کسب

وفق ماده 6 آیین نامه صدور پروانه كسب در اتحاديه هاي صنفي ، شرايط و مدارك لازم جهت تحصيل پروانه كسب به شرح ذیل است :
1- تابعيت جمهوري اسلامي ايران و در مورد اتباع بيگانه داشتن پروانه كار معتبر از وزارت كار و امور اجتماعي و پروانه اقامت معتبر از وزارت كشور.
2- ارائه مدارك مثبته دال بر داشتن سابقه سكونت به مدت 5 سال براي متقاضيان شهرتهران.
تبصره – كميسيون هاي نظارت در ساير شهرها مي توانند باتوجه به تراكم جمعيت و تعداد واحدهاي صنفي و اوضاع جغرافياي آن شهر مدت سكونت را در صورت ضرورت تغيير دهند.رعايت سابقه سكونت براي متقاضياني كه از شهرهاي بزرگ به شهرهاي كوچك و يا همجوار شهرها مهاجرت مي نمايند الزامي نمي باشد.
3- ارائه سند مالكيت يا اجاره نامه رسمي
تبصره – در مكانها و شهرهايي كه برحسب عرف محل تنظيم اجاره نامه به صورت رسمي معمول نباشد به تشخيص كميسيون نظارت ارائه اجاره نامه عادي كفايت مي كند.
4- گواهي پايان خدمت نظام وظيفه يا معافيت دائم.
5- ارائه گواهي عدم سوء پيشينه .
6-داشتن حداقل سواد خواندن و نوشتن.(به استثناي متقاضياني كه سن آنها بيش از 45 سال به بالا باشد.)
7- گواهي عدم اعتياد به مواد مخدر از وزارت بهداشت درمان وآموزش پزشكي.
8-گواهي لازم مبني برتجاري بودن محل كسب يا رعايت ضوابط شهرداري محل.
9-برگ سلامت و بهداشت شخصي و محل كسب از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي و آرايشي مي باشند.
10- موافقت اداره اماكن نيروي انتظامي براي مشاغل خاص بر اساس آيين نامه مربوطه.
11- مدارك لازم دال بردارا بودن صلاحيت فني براي مشاغل فني بر اساس تبصره 2 ماده 35 قانون صنفي.
12- عكس جديد 6 قطعه.
13- فتوكپي شناسنامه عكس دار دو برگ.

این مطلب را نیز بخوانید: ثبت تغییرات شرکت

مراحل دریافت پروانه کسب

هر یک از متقاضیان اخذ جواز کسب باید به سایت ایران اصناف، رشته، استان و شهر مورد نظر را انتخاب نمایند. پس از آن آئین نامه صدور پروانه کسب را مطالعه کرده و فرم مربوط به اطلاعات را تکمیل نمایند. در انتها نیز باید کد رهگیری را که از طریق سایت به آن ها ارائه می شود، حفظ و نگهداری کنند.

پس از آن که درخواست جواز کسب متقاضیان به اتحادیه های صنفی مربوطه ارسال شود، بررسی درخواست متقاضی، اعزام بازرس و همچنین صدور استعلامات لازم انجام می شود. پس از انجام این مراحل، جواز کسب به افراد واجد شرایط تخصیص داده خواهد شد.

پروانه کسب الکترونیکی

 همان‌طور که از نام پروانه کسب الکترونیکی معلوم است صدور این پروانه‌ها در حالت الکترونیکی خواهد بود. طبق اعلام نظریه از طریق اتاق اصناف کشور، تمام پروانه‌های صادر شده تا به این زمان به پروانه‌های الکترونیکی تبدیل خواهند شد.

در این مجوزهای کسب جدید، علاوه بر اطلاعات هویتی افراد که شامل نام، کد ملی و شماره شناسنامه می‌شد، اطلاعات و شماره شناسه صنفی هم درج می‌ شود. در حقیقت افراد دارنده کارت ‌های الکترونیکی پروانه می‌ توانند از آن به‌عنوان یک سند قابل قبول و قانونی استفاده کنند.

این مطلب را نیز بخوانید: سامانه ثبت شرکتها

این پروانه‌ ها دقیقا مانند کارت ‌های ملی افراد، دیجیتالی است و با کوچکترین تخلفی مورد شناسایی قرار می‌ گیرند. علاوه بر تمام این موارد افراد می ‌توانند با استفاده از پروانه کسب الکترونیکی به‌ عنوان کارت بانکی در بیشتر دستگاه‌ های خودپرداز استفاده کنند. دلیل وجود چنین امکاناتی به این خاطر است که صدور کارت‌ های پروانه کسب با همکاری بانک ملی انجام گرفته است. احتمال می‌ رود از این کارت ‌های الکترونیکی در آینده نیز، به ‌منظور کنترل و نظارت بر دارایی افراد استفاده شود.

 با این حساب پیشنهاد می‌ شود افرادی که هنوز برای ثبت نام پروانه کسب الکترونیکی اقدام نکرده‌اند فورا به اتحادیه‌ های مرتبط به صنف خود مراجعه کرده و این پروانه را دریافت نمایند. مبلغ ناچیزی برای این کار در نظر گرفته شده است که افراد می ‌توانند پس از واریز مبلغ مورد نظر به حساب اتاق اصناف ایران، پروانه الکترونیک مخصوص به کسب‌ و کار خود را دریافت کنند. اگر افراد به این امر مهم ‌توجه نداشته باشند ممکن است در آینده نسبت به انجام امور دارایی با مشکل مواجه شوند.

هزینه گرفتن جواز کسب و کار

یکی از مواردی که باید بدانید این است که پرداخت حق عضویت و همچنین مبلغ ثبت نام جواز کسب به اتحادیه و حساب خزانه کشوری ضروری است. مبلغ پرداختی برای ثبت نام دریافت پروانه کسب 5 برابر حق عضویت خواهد بود.

برخی از رشته ها به گذراندن دوره های آموزشی نیاز دارند. در صورتی که رشته انتخابی شما نیز جزو این رشته ها باشد، باید مبلغ آن را نیز پرداخت نمایید. مثلا اگر بخواهید مغازه تعمیرات موبایل یا تعمیرات لوازم خانگی راه اندازی کنید یا در زمینه برق کشی ساختمان جواز کسب بگیرید لازم است دوره آموزش تعمیرات موبایل، آموزش تعمیرات لوازم خانگی، آموزش برق ساختمان را در یک مرکز معتبر سپری کنید.مبلغ مشخص شده برای ثبت نام و اخذ مجوز هر صنف متفاوت است.

این مطلب را نیز بخوانید: راهنمای کامل انحلال شرکت

وام جواز کسب

وام جواز کسب، از جمله وام های کسب و کار و مشاغل است که بانک ها و موسسات مالی و اعتباری، در ازای ارائه جواز کسب، به صورت تسهیلات به صاحبان مشاغل پرداخت می کنند. این وام به منظور پیشرفت و ارتقای کسب و کارهای مختلف و رونق تولید در نظر گرفته شده است.

ارائه وام از سوی موسسات مالی و بانک ها، همیشه به عنوان راه حلی کمک کننده، در اختیار افراد و صاحبان مشاغل بوده است. این وام ها شرایطی را برای افراد فراهم می کنند تا بتوانند، موانع مالی موجود در کسب و کار خود را برطرف نمایند. گاهی به دلیل شرایط پیش آمده و ضررهای وارده، صاحبان مشاغل و افراد، ناچار باید از روش های مختلفی برای اخذ وام، اقدام نمایند. 

با وجود اینکه مراحل ثبت و اخذ وام گاهی اوقات سخت و پیچیده است، اما معمولا پس از آشنایی با روش های مختلف وام می توان مشکلات پیش رو را برطرف کرد. بانک ها و موسسات مختلفی برای اصناف و مشاغل شرایط دریافت وام با پروانه کسب را در نظر گرفته اند که صاحبان مشاغل می توانند با ارائه جواز کسب از این تسهیلات استفاده نمایند. این وام برای افزایش میزان تولید و رونق صاحبان اصناف و مشاغل و دارندگان جواز کسب به آنها تعلق می گیرد. 

این مطلب را نیز بخوانید: مشاوره ثبت شرکت

تمدید جواز کسب و کار

مطابق قانون صنفی، افراد صنفی، موظف هستند قبل از تاسیس هر نوع واحد صنفی، یا اشتغال به‌ کسب و حرفه، نسبت به اخذ پروانه کسب اقدام کنند و هر ده سال یک بار، اقدام به تمدید پروانه کسب خود نمایند. فعالیت بدون مجوز کسب و کار، قانونی نبوده و علاوه بر جریمه، منجر به پلمپ محل کسب و تعطیلی کسب و کار بدون مجوز، خواهد شد.

سامانه ایران اصناف iranianasnaf.ir، با هدف نظارت بر سازمان های صنفی کشور، راه اندازی شده است. این سامانه، سامانه مجوز کسب و کار بوده و در زمینه امور صنفی و مواردی نظیر ثبت نام پروانه کسب، تمدید پروانه کسب، اصلاح مشخصات صاحب پروانه یا تغییر صاحب پروانه و مواردی از این قبیل، اقدام به ارائه خدمات اینترنتی می نماید.

متقاضیان تمدید پروانه کسب، باید، به سایت سامانه ایران اصناف، مراجعه نموده و پس از ورود به سایت، از قسمت پروانه کسب، گزینه تمدید پروانه کسب را انتخاب کنند. اصل پروانه کسب قبلی، گواهی اداره امور مالیاتی، دو قطعه عکس، تاییدیه کد پستی، شماره تلفن همراه به نام صاحب پرونده و در صورت ایجاد هرگونه تغییرات در شرکت، اصل و کپی آگهی روزنامه رسمی، مدارک لازم، جهت تمدید پروانه کسب هستند.

این مطلب را نیز بخوانید: ثبت شرکت خارجی در ایران

موسسه حقوقی فکر برتر

در این مقاله مراحل گرفتن پروانه کسب و کار، شرایط و مدارک لازم و سامانه جواز کسب به تفصیل توضیح داده شد. همچنین یک راهنمای کامل در مورد مراحل ثبت نام جواز کسب را فراهم کردیم تا در صورت تمایل به شروع یک کسب و کار مستقل، از این مطالب استفاده نمایید. موسسه حقوقی فکر برتر، افتخار دارد در زمینه اخذ جواز کسب بهترین خدمات را به متقاضیان محترم ارائه نماید. شایان ذکر است کلیه امور اداری و حقوقی شما بزرگواران در موسسه حقوقی فکر برتر به صورت تخصصی و در کوتاه ترین زمان ممکن انجام می گیرد.برای این منظور می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

در صورت نیاز به هرگونه مشاوره می توانید با ما تماس حاصل فرمایید.

ثبت شرکت  فکر برتر ، با بهره گیری از متخصصان فوق حرفه ای و توانمند آماده ارائه ی خدمات به شما متقاضیان عزیز می باشد.

واحدهای ثبتی

تغییرات: 09129352517
تاسیس: 09128578441
عمان: 09128330765
برند: 09129350317
کارت بازرگانی: 09120907459
کد اقتصادی و ارزش افزوده: 09128348466
طرح صنعتی: 09128394102
اختراع و دانش بنیان: 09128579331

تماس با ما

جردن بالاتر از اسفندیار پ۱۴۱ طبقه سوم (جهت مراجعه حضوری)
تهران، خیابان فاطمی، روبروی سازمان آب، پلاک 223، ساختمان فکر برتر
تلفن: 42143-021
021-42017
021-42037000
09128330765

بهینه سازی و سئو توسط شرکت سئو ایران