موارد زوال حقوق ناشی از ثبت طرح صنعتی

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

مدت حمایت از طرح صنعتی حداکثر 15 سال است . ممکن است قبل از انقضای مدت 15 سال ، حقوق انحصاری صاحب طرح از بین برود ؛ به عبارت دیگر حقوق مادی صاحب طرح ممکن است مانند هر حقوق دیگر قبل از انقضای مدت امتیاز طرح از بین برود و زائل گردد. البته حقوق معنوی صاحب طرح مقید به زمان نمی باشد و با انقضای مدت حمایت از طرح نیز به قوت خود باقی است.
1- اعراض
وقتی که صاحب طرح یا دارنده آن از طرح صنعتی ثبت شده هیچگونه استفاده ای ندارد و نمی تواند آنطور که باید از آن بهره برداری کند بهترین راه حل آنست که از طرح صنعتی ثبت شده اعراض کند.
اعراض صرفاَ در مورد طرح های صنعتی ثبت شده مصداق دارد ؛ بدین توضیح وقتی که صاحب طرح آن را به ثبت رساند می تواند از آن اعراض کند ؛ چنانچه صاحب طرح بخواهد قبل از ثبت طرح صنعتی از حقوق خود نسبت به  آن طرح صرف نظر کند این اقدام تنها در قالب استرداد امکان پذیر است.
اعراض در رابطه با طرح صنعتی ثبت شده می تواند به صورت کلی یا جزیی باشد. در اعراض به صورت کلی صاحب طرح کلاَ از طرح صنعتی ثبت شده ، اعراض می کند. اما در اعراض جرئی، به عنوان مثال صاحب طرح صرفاَ در رابطه با برخی از محصولات از طرح ثبت شده اعراض می کند. به عبارت دیگر اعراض ممکن است محدود به یک نوع از محصولی باشد که طرح صنعتی برای آن به کار می رود یا اگر اظهارنامه مرکب از طرح های صنعتی مختلفی است اعراض ممکن است صرفاَ به یک قسمت از طرح های صنعتی یاد شده باشد.
مراتب اعراض باید کتباَ از سوی صاحب طرح به اداره ثبت طرح صنعتی اعلام گردد. اداره ثبت طرح کتباَ اعراض را ثبت و مراتب را منتشر می کند.
2- عدم تمدید اعتبار طرح صنعتی
مدت حمایت از طرح های صنعتی در قوانین ملی کشورها محدود و متفاوت است و در خیلی از کشورها مدت اعتبار طرح صنعتی از مدت اعتبار اختراع کم تر و محدود به 15 سال است.
بعد از انقضای مدت اعتبار طرح صنعتی و یا در صورتی که مالک نسبت به پرداخت هزینه مربوط به تمدید طرح خودداری کند، ثبت طرح صنعتی تحت شرایطی از درجه اعتبار ساقط خواهد شد.
در قانون مصوب 1386 ایران بر اساس بند (د) ماده 28 قانون، مدت اعتبار طرح صنعتی پنج سال از تاریخ تسلیم اظهارنامه ثبت آن خواهد بود. این مدت را می توان برای دو دوره پنج ساله متوالی دیگر پس از پرداخت هزینه مربوط تمدید نمود.
پس از انقضاء هر دوره که از پایان دوره شروع می شود، یک مهلت شش ماهه برای پرداخت هزینه تمدید گردیده و همچنین جریمه تاخیر در نظر گرفته خواهد شد.
بر اساس ماده 89 آیین نامه مصوب 1387 رئیس قوه قضاییه ، با توجه به بند ( د ) ماده 28 قانون، مالک طرح صنعتی می تواند با پرداخت هزینه مقرر، درخواست تمدید ثبت، ظرف شش ماه قبل از انقضای مدت اعتبار ثبت طرح صنعتی در هر دوره، به عمل خواهد آمد.
با توجه به تبصره ذیل ماده یاد شده، در صورت عدم درخواست تمدید ثبت ظرف مهلت یادشده ، امکان درخواست آن ظرف مهلت 6 ماه پس از پایان اعتبار ثبت طرح صنعتی، با پرداخت جریمه تاخیر طبق جدول هزینه ها وجود دارد ، والا ثبت طرح صنعتی از درجه اعتبار ساقط خواهد شد.
3- انقضای مدت اعتبار طرح صنعتی
حقوق انحصاری که قانونگذار برای ثبت طرح صنعتی در نظر گرفته است مقید به زمان است. این مدت با توجه به قوانین ملی کشورها متفاوت است. در ایران با توجه به بند 1 ماده 28 مصوب 1386، مدت اعتبار طرح صنعتی پنج سال از تاریخ تسلیم اظهارنامه ثبت آن خواهد بود. این مدت را می توان برای دو دوره پنج ساله متوالی دیگر پس از پرداخت هزینه مربوط تمدید نمود. پس از انقضاء هر دوره که از پایان دوره شروع می شود، یک مهلت 6 ماهه برای پرداخت هزینه تمدید گردیده و همچنین جریمه تاخیر در نظر گرفته خواهد شد.
با توجه به مراتب فوق بر اساس قانون ایران حداکثر مدت حمایت از طرح صنعتی 15 سال است و پس از انقضای مدت 15 سال ، دیگر از طرح صنعتی ثبت شده حمایت به عمل نخواهد آمد.
4- ابطال گواهی نامه طرح صنعتی
چنانچه طرح صنعتی ثبت شده با تعریفی که قانونگذار از طرح صنعتی ارائه داده است مطابقت نداشته باشد، بدین توضیح که طرح صرفاَ جنبه کارکردی و فنی داشته باشد یا اگر طرح صنعتی ثبت شده مغایرت با نظم عمومی یا اخلاق حسنه و موازین شرعی داشته باشد و یا طرح فاقد شرایط جدید یا اصیل بودن باشد و یا با حقوق شخص ثالث در تعارض باشد، حسب درخواست ذینفع که می تواند رقبای تجاری طراح باشد، دادگاه گواهینامه طرح صنعتی ثبت شده را مورد ابطال قرار می دهد.
در صورت نیاز به هرگونه مشاوره با ما تماس حاصل فرمایید.
همکاران ما در ثبت شرکت فکر برتر، با افتخار در خدمت شما خواهند بود.

واحدهای ثبتی

تغییرات: 09129352517
تاسیس: 09128578441
عمان: 09128330765
برند: 09129350317
کارت بازرگانی: 09120907459
کد اقتصادی و ارزش افزوده: 09128348466
طرح صنعتی: 09128394102
اختراع و دانش بنیان: 09128579331

تماس با ما

جردن بالاتر از اسفندیار پ۱۴۱ طبقه سوم (جهت مراجعه حضوری)
تهران، خیابان فاطمی، روبروی سازمان آب، پلاک 223، ساختمان فکر برتر
تلفن: 42143-021
021-42017
021-42037000
09128330765

بهینه سازی و سئو توسط شرکت سئو ایران