اداره شرکت بامسئولیت محدود

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

طبق ماده 94 قانون تجارت، شرکت بامسئولیت محدود چنین تعریف شده است : " شرکت بامسئولیت محدود، شرکتی است که بین دو یا چند نفر برای امور تجارتی تشکیل شده و هر یک از شرکاء بدون این که سرمایه به سهام یا قطعات سهام تقسیم شده باشد فقط تا میزان سرمایه خود در شرکت، مسئول قروض و تعهدات شرکت است ".
به موجب ماده 95 قانون تجارت که مقرر می دارد : " در اسم شرکت باید عبارت ( بامسئولیت محدود ) قید شود". مثلاَ شرکت بامسئولیت محدود .... و اگر این جمله ذکر نشود شرکت مزبور در برابر اشخاص ثالث شرکت تضامنی محسوب و تابع مقررات آن خواهد بود.
همچنین اسم شرکت نباید متضمن اسم هیچ یک از شرکاء باشد والا شریکی که اسم او در اسم شرکت قید شده است، در مقابل اشخاص ثالث حکم شریک ضامن را خواهد داشت .

  • اداره شرکت با مسئولیت محدود

ماده 104 قانون تجارت مقرر می دارد : " شرکت بامسئولیت محدود به وسیله یک یا چند نفر مدیر موظف یا غیر موظف که از بین شرکاء یا از خارج برای مدت محدود یا نامحدودی معین می شوند اداره می گردد " .
شرکت بامسئولیت محدود ممکن است دارای یک یا چند مدیر باشد : 1- مدیران مزبور ممکن است از بین شرکاء یا خارج از شرکاء انتخاب شوند ، 2- مدت ماموریت آنان نیز ممکن است محدود یا به طور نامحدود باشد. بنابراین قانون تجارت ایران آزادی کامل برای مدیریت شرکت در نظر گرفته و شرکاء می توانند برای شرکت یک مدیر یا چند مدیر از بین شرکاء یا خارج انتخاب نمایند یا اینکه برای شرکت هیئت مدیره تعیین نموده و یک یا چند نفر از آنان یا شخص دیگری را خارج از هیئت مدیره به سمت مدیر عامل تعیین کنند. قانون تجارت ایران راجع به عزل مدیران هیچگونه تصریحی ندارد و به این جهت ممکن است تصور شود که مدیران به هیچوجه قابل عزل نیستند ، مخصوصاَ اگر در شرکت نامه یا اساسنامه شرکت تصریحی به این موضوع نشده باشد. ولی علاوه بر آنکه ممکن است در اساسنامه شرکت قابل عزل بودن مدیران تصریح شود، در صورتیکه اکثریت شرکاء مایل به عزل مدیر شرکت باشند، کافی است که ماده مربوط به مدیریت را در اساسنامه تغییر دهند تا بتوانند مدیر شرکت را معزول نمایند. فقط موضوعی که باید در نظر گرفته شود اینست که شخصی که برای مدت معینی به مدیریت شرکت تعیین شده، مانند کسی که در موسسه ای استخدام می شود، ممکن است سایر کارهای خود را رها نموده و در نتیجه عزل زیانی به او وارد شود، به این جهت در صورتیکه شرکاء بدون دلیل مدیر شرکت را عزل نمایند، مدیر مزبور می تواند تقاضای جبران خسارت بنماید.
عده ای عقیده دارند که چون در قانون تجارت تصریح نشده است که مسئولیت مدیر شرکت مانند وکیل در مقابل موکل است و قانون عزل او را از طرف شرکاء پیش بینی ننموده است ، حتی در مواردی که دلیل موجهی برای عزل مدیر شرکت موجود است، شرکاء نمی توانند راساَ مدیر مزبور را عزل کنند و باید به دادگاه مراجعه نموده و عزل او را با ذکر دلایل از دادگاه بخواهند، ولی این عقیده طرفدار زیادی ندارد. به همین طریق چون مدیر شرکت وظایفی برای اداره امور شرکت دارد و شرکاء ممکن است شرکت را با توجه به اینکه چه شخصی آن را اداره می کند تشکیل داده باشند، مدیر شرکت نمی تواند بدون دلیل استعفا دهد، مگر آنکه امکان استعفای او در اساسنامه یا شرکتنامه یا در قرارداد مدیریت تصریح شده باشد. به هر جهت چنانچه در اثر استعفای مدیر شرکت خسارتی به شرکت وارد گردد، شرکاء می توانند تقاضای جبران خسارت نمایند.
موجبات استعفای مدیر شرکت حداقل، مانند استعفای کسی است که در موسسه ای استخدام می شود، بدیهی است که فوت یا محجوریت مدیر شرکت باعث خاتمه سمت او در شرکت می گردد. مانند سایر شرکت ها، قانون تجارت ایران هیچگونه صلاحیتی برای مدیر شرکت با مسئولیت محدود تعیین نکرده است ، در صورتیکه ضرورت داشت قانون تصریح نماید اشخاصی که دارای محکومیت کبفری، ورشکستگی یا کلاهبرداری می باشند نباید به مدیریت شرکت انتخاب گردند.
البته مدیر شرکت باید اهلیت داشته باشد، زیرا بدون داشتن اهلیت هیچ کس نمی تواند طرف قرارداد واقع شده یا قبول سمت نمایند و سمت مدیر شرکت با مسئولیت محدود تا زمانی که مدیر مزبور قبولی خود را اعلام ننموده است ، محرز نمی گردد.
ثبت شرکت فکر برتر
" ارائه دهنده ی خدمات تخصصی ثبت شرکت و ثبت برند "

مقالات مرتبط

واحدهای ثبتی

تغییرات: 09129352517
تاسیس: 09128578441
عمان: 09128330765
برند: 09129350317
کارت بازرگانی: 09120907459
کد اقتصادی و ارزش افزوده: 09128348466
طرح صنعتی: 09128394102
اختراع و دانش بنیان: 09128579331

تماس با ما

جردن بالاتر از اسفندیار پ۱۴۱ طبقه سوم (جهت مراجعه حضوری)
تهران، خیابان فاطمی، روبروی سازمان آب، پلاک 223، ساختمان فکر برتر
تلفن: 42143-021
021-42017
021-42037000
09128330765

بهینه سازی و سئو توسط شرکت سئو ایران