اصل حق تقدم در ثبت طرح صنعتی بین المللی

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

حق تقدم به این معناست که بر مبنای اظهارنامه عادی برای حمایت از علامت تجاری که توسط یک درخواست کننده به ادارات واجد صلاحیت یکی از کشورهای عضو داده شده است همان درخواست کننده ( یا وارث یا جانشین قانونی آن ها ) می توانند در مدت زمانی مقرر شده ( 6 ماه ) حقوق خاصی را در موقع تقاضای حمایت در تمامی کشورهای عضو کنوانسیون دارا باشند. این تقاضاها ( اظهارنامه ها ) ، به صورتی تلقی می شوند که گویی در روز تسلیم اولین اظهارنامه، داده شده اند.
حق تقدم مزایای عملی مهمی را در اختیار درخواست کننده خواهان حمایت در کشورهای متعدد قرار می دهد. درخواست کننده مکلف نیست که کلیه اظهارنامه ها را در موطن و در کشورهای خارجی به طور همزمان ارائه دهد به این خاطر که از یک مهلت 6 ماه برای تصمیم گیری راجع به این امر برخوردار است که در چه کشورهایی درخواست حمایت از طرح صنعتی کند. درخواست کننده می تواند از مهلت 6 ماه برای سازماندهی دقیق و مناسب با مراحلی استفاده کند که باید از آن ها برای تضمین حمایت در کشورهای گوناگون مورد علاقه در این مورد عبور کرد.

  • در رابطه با حق تقدم نکات ذیل قابل بحث است :

1- ذی نفع حق تقدم هر شخصی است که حق دارد از رفتار ملی بهره مند شود و اظهارنامه ای برای یک طرح صنعتی در یکی از کشورهای عضو به طور قانونی ثبت کرده است.
2- حق تقدم می تواند فقط مبتنی بر اولین اظهارنامه برای ثبت حق مالکیت صنعتی واحدی باشد که می بایستی در یک کشور عضو ثبت می شده است. بدین خاطر ممکن است که به دنبال اظهارنامه اول، اظهارنامه دومی که می تواند اصلاح شده اظهارنامه اول باشد، ثبت شود و سپس از آن اظهارنامه ثانوی به عنوان مبنای حق تقدم در ارتباط با موضوع درج شده در اظهارنامه اول استفاده کرد.
3- بدون انتقال همزمان خود اظهارنامه اول، حق تقدم را می توان به یک قائم مقام انتقال داد. این امر همچنین انتقال حق تقدم به اشخاص مختلف برای کشورهای متفاوتی را امکان پذیر می سازد. این انتقال کاملاَ معمول و متفاوت است.
4- اظهارنامه موخر باید راجع به همان موضوع اظهارنامه اول باشد که حق تقدم نسبت به آن ادعا می شود. به بیان دیگر در فرض علامت تجاری، علامت تجاری واحدی باید موضوع هر دو اظهارنامه باشد.
5- اظهارنامه اول و موجد یک حق تقدم، باید به طور قانونی ثبت شود. به عبارت دیگر، هر ثبتی که معادل با یک ثبت ملی و طبق مقررات باشد، مبنایی معتبر برای حق تقدم است. " ثبت ملی " همچنین شامل اظهارنامه هایی می شود که بر طبق معاهده های دو جانبه یا چند جانبه ای که بین کشورهای عضو متعهد شده اند به ثبت رسیده اند.
6- در نتیجه در ادعای حق تقدم ، با اظهارنامه موخر باید به نحوی برخورد شود که گویی در زمان ثبت اظهارنامه اول، که حق تقدم آن ادعا شده در یک کشور عضو دیگر اظهارنامه موخر قبلاَ به ثبت رسیده بوده است. به عبارت دیگر با استناد به حق تقدم در فاصله بین تاریخ خای ثبت اظهارنامه اول و دوم، به اصطلاح دوره حق تقدم ، کلیه اقدامات انجام شده نمی توانند حقوق ناشی از اظهارنامه موخر را از میان ببرند.
7- طول دوره حق تقدم برای طرح صنعتی 6 ماه است.
8- حق تقدم فقط بر اساس اولین تقاضای ثبت در یک کشور عضو اتحادیه است، بنابراین اگر اولین درخواست ثبت در یک کشور غیرعضو اتحادیه تسلیم شده باشد و این کشور غیرعضو بعداَ به عضویت قرار داد پاریس درآید باز نسبت به اولین درخواست اخیرالذکر حق تقدم اعطا نمی شود. همچنین در کشوری که تازه به عضویت اتحادیه درمی آید نمی توان مطالبه حق تقدم اولین درخواست ثبت در مملکت دیگری را کرد زیرا در تاریخ اولین درخواست ثبت عضو تازه اتحادیه هنوز عضو اتحادیه نبوده است.
9- با توجه به اینکه حق تقدم از تاریخ اولین درخواست شروع می شود بنابراین در موردی که ثالثی قبل از اولین درخواست مورد بحث درخواست تقاضای ثبت موضوعی از موضوعات حقوق مالکیت صنعتی را ( مانند علائم تجاری ) در کشوری کرده باشد، برای شخص ثالث طبق قانون ملی همان کشور حق مکتسبی ایجاد شده است. و لذا این حق مکتسب باطل کننده حق تقدم دیگران است که درخواست شان را به عنوان اولین درخواست مطرح ساخته اند در صورتی که در واقع اولین درخواست متعلق به دیگری است که حق مکتسب دارد.
10- درخواست لاحق در صورتی در حکم درخواست سابق تلقی می شود که شرایط ذیل را دارا باشد :
- درخواست لاحق به همان کشوری داده شود که درخواست اول تسلیم شده است.
- درخواست لاحق مربوط به همان موضوع ( علامت ) و مربوط به همان محصولی باشد که در درخواست سابق گنجانیده شده است.
- درخواست لاحق وقتی باشد تسلیم شده باشد که درخواست سابق رد یا مسترد یا از آن اعراض شده باشد.
- درخواست سابق منتشر نشده یا به آگاهی عموم نرسیده باشد.
- حقی در مورد درخواست سابق باقی نمانده باشد.
- درخواست سابق در آن کشور، در کشور دیگری به عنوان منشا حق تقدم به کار برده نشده باشد.
اگر یکی از شروط و قیود رعایت نشود، هیچ کشور عضو اتحادیه حق تقدم برای درخواست لاحق قائل نخواهد شد. همچنین اگر در فاصله درخواست سابق و لاحق، تقاضای ثبتی برای همان موضوع به وسیله همان شخص یا شخص دیگری تسلیم مقام ثبت مالکیت صنعتی همان کشور یا کشور دیگری از اتحادیه پاریس شده باشد، درخواست لاحق پذیرفتنی نیست.
11- تعیین تاریخ اولین درخواست و نام کشوری که اولین درخواست ثبت در آن جا طرح شده و نیز شماره اولین درخواست ثبت از جمله شرایط شکلی اجباری درخواست حق تقدم است.
در صورت نیاز به هرگونه مشاوره با ما تماس حاصل فرمایید.
همکاران ما در ثبت شرکت فکر برتر، با افتخار در خدمت شما خواهند بود.

واحدهای ثبتی

تغییرات: 09129352517
تاسیس: 09128578441
عمان: 09128330765
برند: 09129350317
کارت بازرگانی: 09120907459
کد اقتصادی و ارزش افزوده: 09128348466
طرح صنعتی: 09128394102
اختراع و دانش بنیان: 09128579331

تماس با ما

جردن بالاتر از اسفندیار پ۱۴۱ طبقه سوم (جهت مراجعه حضوری)
تهران، خیابان فاطمی، روبروی سازمان آب، پلاک 223، ساختمان فکر برتر
تلفن: 42143-021
021-42017
021-42037000
09128330765

بهینه سازی و سئو توسط شرکت سئو ایران