مشاوره حقوقی در زمینه ثبت برند

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

چنانچه به دنبال کسب و کار موفقی هستید و علاقه مندید در بازار بین دیگر رقبایی که محصول شما را تولید می کنند متمایز باشید و از اعتبار ویژه ای برای محصول خود در بازار استفاده کنید ، اساسی ترین راه انتخاب و ثبت برندی مرتبط با موضوع فعالییتان است.
برند یک حقوق انحصاری را برای کالا و خدمات ارائه شده ایجاد می نماید که برای مشتریان و مخاطبان خود جلب اطمینان می کند. با ثبت برند از برند و همچنین صاحب آن و سرمایه اش محافظت می شود که این محافظت توسط مراجع قانونی انجام می گیرد.
اگر شما از افرادی هستید که می خواهید برندتان را به ثبت برسانید، می توانید در طی مسیر ثبت، از مشاوره حقوقی متخصصان مجرب ثبت شرکت فکر برتر بهره بگیرید. مشاوران ما در این مرکز، با سال ها تجربه و همچنین با تسلط کاملی که به قوانین و اصول حقوقی دارند، شما را یاری خواهند داد تا در کوتاه ترین زمان ممکن، به اهداف خود دست یابید.
برای آشنایی خوانندگان محترم، در ادامه به نکات قابل توجه در ثبت برند می پردازیم.

  • اصطلاحاتی که هنگام ثبت برند همیشه سوال شماست :

- علامت تجاری چیست ؟
علامت ، به معنای نشان است و نشان عبارت است از آنچه که سبب شناختن کسی یا چیزی شود. با علامت تجاری، کالا یا محصول، نشان گذاری می شود تا بدین وسیله اسباب شناسایی آن فراهم شده و تمییز و تشخیص آن از کالاها یا محصولات مشابه، ممکن و به آسانی میسر شود.
ماده اول قانون ثبت علائم و اختراعات در مورد علامت تجاری چنین می گوید : " علامت تجاری عبارت از هر قسم علامتی است ، اعم از نقش، تصویر ، رقم ، حرف ، مهر، لفاف و غیر آن که برای امتیاز و تشخیص محصول صنعتی تجاری یا فلاحتی، اختیار می شود. ممکن است یک علامت تجاری برای تشخیص و امتیاز محصول، جماعتی از زارعین یا ارباب صنعت یا تجار یا محصول یک شهر یا یک ناحیه از مملکت، اختیار شود ".
تذکر این مطلب لازم است که، " نام های عام محصولات یا اسامی جغرافیایی که خریدار را نسبت به مبدا و کیفیت محصولات گمراه کند، علامت مشخصه تجاری محسوب نمی شود ".
- لوگو چیست ؟
شکل انتخاب شده برای محصول که محصول با آن ارائه می شود.
- نام تجاری چیست ؟
اسم انتخاب شده برای برند که برند با آن شناخته می شود.

  • اهمیت جدید بودن درثبت علامت تجاری

علامت تجاری ، جهت ثبت می بایست جدید بوده و قبلاَ به ثبت نرسیده باشد. لازم به توضیح است، منظور از جدید بودن علامت آن نیست که علامت مزبور به هیچ صورتی وجود خارجی نداشته باشد ( البته علائمی هستند که کاملاَ ابتکاری و اختراعی می باشند ) بلکه تازگی باید مربوط به استعمال آن ها در رشته صنعتی مورد نظر باشد و سابقه استعمال از طرف دیگران نیز نداشته باشد.
صاحب علامت در موقع ثبت علامت خود طبقه یا طبقات محصولی را که مورد نظر اوست تعیین می کند و به این ترتیب اشخاص دیگری نمی توانند همان علامت را در آن طبقه یا طبقات به ثبت برسانند و اختیار علامتی که از طرف اشخاص دیگر برای اجناس معین به کار رفته است برای محصولاتی که کاملاَ متفاوت باشند جایز شمرده شوند. البته استعمال یک علامت برای دو جنس مختلف در صورتی ممکن است که ایجاد شبهه برای مصرف کننده نسبت به نوع و جنس سازنده آن نکند. استعمال علامت واحد برای اجناس مشابه از طرف دو شخص اوصولاَ جایز نیست حتی اگر طبقات آن متفاوت باشد. مثلاَ در مورد مواد طبی و آرایشی گرچه طبقات مختلف است، ممکن است استعمال همان علامت موجب اشتباه گردد یا صابون که ممکن است که آن را به عنوان صابون طبی جزء طبقه مواد دارویی یا به عنوان صابون آرایشی تحت طبقه مواد آرایشی یا به عنوان ماده پاک کننده تحت طبقه دیگری قلمداد نمود. به این جهت اگر هم طبقات محصولات متفاوت باشند، علامتی که اختیار می شود نباید موجب گمراه کردن مصرف کنندگان شود.
برای تشخیص اینکه آیا علامتی جنبه تازگی دارد معمولاَ در ادارات ثبت دفاتری تنظیم می شود که علامات به ترتیب حروف تهجی در آن ها نوشته می شوند و در موقع انتخاب علامتی به آن دفاتر مراجعه می شود تا معلوم گردد آیا علامت سابقه استعمال دارد یا آنکه شبیه به علامت دیگری نیست، ولی تشخیص این موضوع اغلب مشکل است، زیرا تشخیص شباهت علامتی با علامت دیگر مشکل است. مثلاَ ممکن است حروف اول دو علامت با هم فرق داشته باشد ولی تلفظ یکی باشد مانند Viks  و Vix یا اینکه اشکال علامات شبیه یکدیگر باشند. تشخیص شباهت بین دو علامت اصولاَ کار دقیقی است و نباید به این امر اکتفا شود که بین دو علامت اختلافاتی موجود است. زیرا مشتری در موقع خرید اجناس خاطره اجمالی از علامت دارد و به جزییات آن توجه نمی کند تا موارد اختلاف را تشخیص دهد.

  • اظهارنامه ثبت علامت تجاری

برای ثبت علامت تجاری باید اظهارنامه ای تنظیم شود و نکات ذیل در آن درج گردد :
1- مشخصات و اقامتگاه و تابعیت صاحب علامت و قید اینکه مرکز اصلی موسسه تجاری در کجا قرار دارد.
2- در صورتی که اظهارنامه به وسیله وکیل تنظیم شده باشد مشخصات و اقامتگاه وکیل باید قید گردد.
3- رشته تجارت مشخص گردد که مثلاَ تجارت فرش است یا لوازم ماشین یا مواد غذایی و غیره .
4- شرح نوع کالا یا محصولاتی که علامت برای تشخیص آن انتخاب گردیده است با تعیین نوع طبقات
نکته :  برای ثبت برند تاریخ تقاضای ثبت آن هم بسیار مهم است. اگر یک علامت تجاری هم زمان دو متقاضی برای ثبت داشته باشد متقاضی ای که تاریخ تقاضای آن ارجحیت داشته باشد اجازه به ثبت رساندن آن را دارد.

  • بررسی اظهارنامه

هر اظهارنامه از جهات ذیل مورد بررسی قرار می گیرد :
1- از لحاظ شکل آن که مطابق  قوانین و مقررات باشد.
2- از جهت اینکه طبقه نوع کالا با طبقات مربوط تطبیق نماید.
چنانچه مانعی برای ثبت علامت تجاری وجود نداشته باشد، یک آگهی در روزنامه منتشر می شود . در آگهی مزبور خصوصیات کالا و مشخصات صاحب علامت قید می گردد.
سوالات خود را با ما در میان بگذارید.
مفتخریم که راهنمای شما در امور حقوقیتان باشیم.

واحدهای ثبتی

تغییرات: 09129352517
تاسیس: 09128578441
عمان: 09128330765
برند: 09129350317
کارت بازرگانی: 09120907459
کد اقتصادی و ارزش افزوده: 09128348466
طرح صنعتی: 09128394102
اختراع و دانش بنیان: 09128579331

تماس با ما

جردن بالاتر از اسفندیار پ۱۴۱ طبقه سوم (جهت مراجعه حضوری)
تهران، خیابان فاطمی، روبروی سازمان آب، پلاک 223، ساختمان فکر برتر
تلفن: 42143-021
021-42017
021-42037000
09128330765

بهینه سازی و سئو توسط شرکت سئو ایران