برای عرضه هرگونه محصول و خدمات می بایست از یک نام و یا علامت خاص استفاده کرد، به عبارت بهتر این نام و نشان کالا وخدمات شماست که به وجهه شما در بازار کسب و کار هویت می بخشد، به همین منظور اصولاَ تولیدکنندگان موفق و بزرگ برای قانونی بودن استفاده از یک برند خاص و همچنین کوتاه نمودن دست سودجویان در بازار و قوی بودن محصول خود ، آن برند را به ثبت می رسانند و پس از آن اقدام به تولید انبوه این محصول در بازار می کنند.
با عنایت به ماده 5 تصویبنامه مورخ سوم اردیبهشت 1328 که در آن دولت ثبت مواد غذایی را که در لفاف و یا ظروف و به اسم مشخصی باشد مانند شیر و پنیر - به دلیل سلامت مردم و مصالح اجتماعی- الزامی قرار داده است، در این مطلب به پاسخ سوالات متداول در ثبت برند شیر پرداخته ایم. پرواضح است، متقاضیان گرامی در صورت نیاز به مشاوره بیشتر در این رابطه می توانند با همکاران توانمند ما در ثبت شرکت فکر برتر تماس حاصل فرمایند.
- هدف از ثبت برند چیست و چه امتیازاتی را با خود به همراه دارد ؟
1- حق استعمال انحصاری علامت تجاری از آن شخصی است که علامت را در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسانیده باشد. بدین ترتیب، اشخاصی که علامت تجاری مورد استفاده خود را ثبت نکرده باشند، قانوناَ نمی توانند از استفاده اشخاص دیگر از آن علامت، جلوگیری کنند.
2- ثبت برند به مصرف کنندگان امکان انتخاب می دهد، بدین صورت که مشتری به محض ملاحظه ی علامت می داند که این محصول متعلق به کارخانه یا تجارتخانه ای است که مورد اعتماد او می باشد.
3- ثبت برند می تواند برای سهامداران ایجاد ارزش افزوده ی سهام کند و باعث افزایش درآمد شرکت شود.
4- علامت تجاری ثبت شده قابل نقل و انتقال است، لذا می توان آن را انتقال داد.
5- می توان تفویض اجازه استفاده از یک علامت تجاری ثبت شده را به شرکت های ثالث داد که می تواند منبع درآمد بیشتری برای شرکت یا شخص به وجود آورد و یا اساس انعقاد یک موافقت نامه اعطای نمایندگی فروش باشد.
6- ممکن است دارایی ارزشمند کسب و کار باشند.
7- برای محصولات . شرکت و خدمات شما ایجاد شهرت و وجه می کند.
8- شرکت ها را تشویق می کند در حفظ یا بهبود کیفیت محصولات سرمایه گذاری کنند.
9- ممکن است برای دریافت وام مفید باشند.
10- جزء ضروری موافقت نامه اعطای نمایندگی است.
11- ابزار بازاریابی و اساس ایجاد وجهه و شهرت شرکت ها هستند.
12- اجازه استفاده از آن ها به اشخاص ثالث داده می شود و منبع مستقیم درآمد از محل حق امتیازها می باشند.
- چه اشخاصی می توانند نام و نشان تجاری(لوگو) خود را به ثبت برسانند ؟
هر شخص اعم از حقیقی یا حقوقی (شرکت یا فرد) مدارکی دال بر تولید- توزیع- بسته بندی- خرید و فروش و یا واردات و صادرات کالا) و یا مدارکی جهت فعالیت در زمینه خدماتی خاص داشته باشد می تواند در همان زمینه تقاضای ثبت نام و لوگوی خود را بدهد.
- مواد غذایی مانند لبنیات و شیر را در چه شرایطی می توان به معرض فروش گذاشت ؟
همان طور که در بالا اشاره شد، به موجب ماده 5 تصویبنامه مورخ سوم اردیبهشت دولت ثبت مواد غذایی که در لفاف و یا ظروف و به اسم مشخصی باشد مانند کنسرو و مواد غذایی ، آردهای مخصوص، چای های مختلف ، شکلات ، آب نبات، پنیر، شیر، مربا، ترشی، کره و روغن های مختلف و غیره را اجباری دانسته است، تمام اجناس دارویی و طبی و مواد غذایی مذکور در این آیین نامه، اعم از آن که در داخل ایران ساخته و یا در خارج ساخته و وارد کشور شود و در بازار تحت اسم مشخصی که بر روی برچسب آن زده می شود به معرض فروش قرار گیرد باید دارای علامت صنعتی یا تجارتی ثبت شده بود و در روی برچسب نکات زیر تصریح شود:
الف- اسم تجارتی و نشانی سازنده ی جنس با قید کشور مبدا
ب- شماره ثبت علامت در ایران
بر اساس ماده ی 2 این آیین نامه، علامت و مشخصات بالا باید قبل از به معرض فروش قرار دادن جنس روی اجناسی که از خارجه وارد شده قید گردد.
برچسب مقرره در ماده ی 1 باید طوری الصاق شود که نتوان آن را از روی لفاف یا ظرفی که در آن جنس به معرض فروش گذاشته می شود به سهولت برداشت و تنظیم آن باید به طریقی باشد که نام کشور مبدا و نام و نشانی سازنده علامت و شماره ثبت و از زمانی که وزارت بهداری اعلام کند شماره و تاریخ اجازه ی فروش در ایران خوانا باشد.
تمام این نوشتجات که بر روی برچسب الصاق شده به اجناس خارجه ممکن است به زبان بیگانه باشد استعمال زبان فارسی نیز اختیاری خواهد بود.
- مدارک لازم برای ثبت شیر چیست ؟
1- اظهارنامه، که عبارت است از برگ های چاپی که از طرف اداره کل مالکیت صنعتی، در اختیار متقاضیان گذاشته می شود و به وسیله آن ها تکمیل می گردد.
2- ده عدد نمونه علامت ، به شکلی که استعمال می شود. به علاوه نمونه های اضافی، به تعداد یک نمونه برای هر طبقه اضافی که درخواست می شود.
درخواست کننده باید بر روی هر اظهارنامه، یک نمونه از علامت را الصاق و آن را امضاء نماید. نمونه سوم ، در موقع ثبت بر روی صفحه مربوط، در دفتر ثبت و نمونه چهارم، بر روی تصدیق ثبت ، الصاق می شود. ابعاد نمونه نباید از ده سانتیمتر از هر طرف تجاوز کند. بر روی هر نمونه الصاق شده به طریق بالا، مهر اداره کل مالکیت صنعتی زده می شود به طریقی که یک قسمت از مهر بر روی نمونه و قسمت دیگر بر روی صفحه قرار گیرد.
3- یک کلیشه واضح و خوانا برای چاپ علامت، که ابعاد آن نباید از ده سانتیمتر از هر طرف تجاوز کند. اضافه می شود در صورتی که ، علامت عبارت از یک یا چند کلمه بوده و دارای هیچگونه تصویر و حروف مخصوص نباشد، تقاضاکننده ثبت، مجبور به ضمیمه کردن کلیشه نخواهد بود.
4- نسخه اصلی یا رونوشت گواهی شده وکالت نامه، در صورتی که تقاضای ثبت به وسیله وکیل به عمل آید.
5- در صورتی که علامت در خارجه به ثبت رسیده باشد، تسلیم رونوشت گواهی شده از طرف اداره صادرکننده آن به زبان اصلی، به انضمام ترجمه غیررسمی آن به فارسی، به مسئولیت تقاضاکننده ثبت ، الزامی است.
6- در صورتی که علامت برای تشخیص امتیاز محصول جماعتی یا محصول یک شهر یا یک ناحیه از کشور اختیار شود، گواهینامه از طرف مقام صلاحیتدار، دایر بر تصدیق استفاده از علامت مزبور، به وسیله سازندگان کالاهای مربوط به آن. ( مقام صلاحیتدار مزبور عبارت است از اتحادیه صنفی، اطاق بازرگانی ، شهرداری ، و فرمانداری )
- چه کسانی می توانند نسبت به علامتی که تقاضای ثبت آن شده یا به ثبت رسیده اعتراض کنند ؟
افرادی که آن علامت را علامت تجاری خود می دانند و یا آن علامت با علامت آن ها به اندازه ای شباهت دارد که مصرف کنندگان عادی را به اشتباه می اندازد، می توانند نسبت به آن علامت اعتراض کنند ، اگر معترض کسی باشد که علامت قبلاَ به اسم او ثبت نشده است باید در حین اعتراض برای خود مطابق مقررات این قانون تقاضای ثبت کرده، حق الثبت و تمام مخارج مربوط به آن را قبلاَ تادیه نماید. در مورد کسانی که موسسه ی آن ها در خارج از ایران واقع است حق اعتراض مشروط به شرط معامله متقابل مذکوره در فقره دوم ماده 4 می باشد. بنابراین اعتراض به ثبت ممکن است قبل از ثبت به عمل آید و یا بعد از آن .
" گروه فکر برتر "
مجموعه ای متشکل از برترین متخصصان با بهره گیری از
خدمات بهینه