ثبت برند عسل چگونه انجام می شود؟

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

عسل که آن را به فارسی انگبین گویند ، یک محصول غذایی مفید است که زنبور عسل از شهد گل ها از راه رگورژاسیون تولید می کند. عسل به علت مقدار بسیار اندک آب، به سختی فاسد می شود و از همین رو نگهداری، انتقال و تجارت آن آسان است.
کیفیت عسل طبیعی ایران در جهان زبانزد است ، این مسئله ناشی از اقلیم خاص و شرایط طبیعی ویژه کشورمان است.

امروزه با پیشرفت علوم ، محصولات متنوع و متعددی از عسل تولید می شود که برای فروش نیاز به جلب مشتری دارد و مصرف کننده نیز مایل است که در بین انواع تولیدات ، از مرغوب ترین آن ها استفاده کند. در واقع تولیدکننده در صدد به دست آوردن مصرف کنندگان یا مشتریان بیشتر و بهتری است.
بنابراین تولیدکنندگان برای پیدا کردن بازار فروش، اقدام به معرفی تولیدات خود از طریق برند یا علامت تجاری و عرضه کالا و محصولات با برند معین و مشخص، خواهند کرد و در این زمینه تلاش می کنند تا از طریق برند یا علامت انتخابی و عرضه تولیدات خود با برند مزبور، کالای خود را به عموم معرفی کنند.
رشد جمعیت و شکل گیری شهرهای بزرگ ، سبب شده است که آشنایی عموم مردم به کیفیت محصولات یا خدمات با مشکلات عدیده ای رو به رو گردد. ولی علامت تجاری می تواند به مصرف کنندگان کالاها و خدمات ، کمک موثری در این زمینه بنماید . با این ترتیب علامت تجاری واسطه ای برای معرفی کالا یا خدمات به مصرف کنندگان است.
اما برای اینکه علامت تجاری جزء دارایی شرکت یا شخص محسوب شده و به صورت انحصاری گردیده و دیگران اجازه استفاده از آن را نداشته باشند باید علامت تجاری به ثبت رسیده باشد.
ثبت علامت تجاری یا برند عسل ، موضوعات متعدد و مختلفی دارد که مهم ترین آن ها عبارتند از :
- خصویات علامت تجاری عسل
- مدارک و مراحل ثبت علامت تجاری عسل
- طبقه علامت تجاری عسل
هر یک از این موضوعات، در این مقاله مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

خصوصیات علامت تجاری

با توجه به ماده 30 قانون ثبت علایم و اختراعات و طرح های صنعتی مصوب سال 1386 ایران ، بارزترین خصیصه علایم تجاری صنعتی یا خدماتی، قدرت تمایز بخشی آن است . به این معنا که هر علامت تجاری باید بتواند کالا یا خدمات اشخاص حقیقی و یا حقوقی را از هم متمایز سازد. علاوه بر وجه تمایز کالا و خدمات اشخاص مختلف تجاری، صنعتی یا خدماتی، مشخص ساختن خصوصیات از جمله ماهیت و کیفیت کالا یا خدمات و حتی مشخص ساختن مبداء و محل جغرافیایی تولید کالاهای صنعتی یا دامی و کشاورزی نیز جزء خصیصه علامت تجاری است.
از این خصیصه اصلی می توان خصوصیات دیگری را نیز استباط کرد. از جمله آن که علامت تجاری باید کالا یا خدمات را به عموم اشخاص و مشتریان معرفی کند که جنبه بازاریابی و جلب مشتری نیز دارد. بنابراین خصایص اساسی علائم تجاری، صنعتی و خدماتی عبارتند از :
1- تمایز بخشی
2- معرفی ماهیت و کیفیت کالا یا خدمات

همه چیز درباره ثبت علامت تجاری
3- تبلیغات و بازاریابی
شایان ذکر است، اسامی عام که جنبه کلی داشته و مختص نوع به خصوصی از کالا نباشد را نمی توان برای علامت تجاری استفاده کرد. مثلاَ کلمه " عسل " را نمی توان به عنوان علامت برای محصول عسل انتخاب نمود. همچنین اوصاف اجناس را نمی توان به عنوان علامت تجاری انتخاب کرد مانند عسل شیرین برای تولیدات عسل ولی در انتخاب علامت تجاری سعی شود که علامت تجاری با موضوع آن رابطه ای معقول و منطقی داشته باشد. مثلاَ انتخاب علامت یا حرف "v " برای قرص جوشان ویتامین دار تناسب دارد.
اضافه می شود ، به گفته آئین نامه نصب و ثبت اجباری علائم صنعتی، از نظر تسهیل نظارت مبدا و جلوگیری از تقلب و تقلید ، در مورد برخی اجناس خوراکی به کار بردن علامتی که به ثبت داده شده است ، الزامی است و این اجناس باید با علامت تجاری ثبت شده ، عرضه شود. مواد غذایی مزبور به شرح ذیل است :
مواد غذایی که در لفاف و یا ظروف، و به اسم مشخصی باشند. مانند کنسرو و مواد غذایی، پنیر ، شیر ، مربا ، ترشی ، کره ، روغن های مختلف ، شکلات ، آب نبات و غیره
اجناس فوق ، اعم از آنکه در ایران ساخته شده یا در خارج ساخته شده و وارد کشور شود و در بازار ، تحت اسم مشخصی، که بر روی برچسب آن زده می شود ، در معرض فروش قرار گیرد ، باید دارای علامت صنعتی یا تجاری بوده و در روی برچسب، به نکات ذیل تصریح شود :
الف- اسم تجاری و نشانی سازنده جنس، با قید کشور مبداء
ب- شماره ثبت علامت در ایران و شماره و تاریخ اجازه " وزارت بهداشت و درمان و امور پزشکی " برای ساختن و یا به معرض فروش گذاشتن جنس در ایران .

مدارک و مراحل ثبت برند عسل

مدارک به شرح زیر هستند :
1- اظهارنامه ثبت برند
2- نسخه اصلی نمایندگی ، در صورتی که تقاضا توسط نماینده قانونی به عمل آید
3- ارائه ده نمونه از علامت به صورت گرافیکی که با علامت الصاق شده روی اظهارنامه یکسان بوده و ابعاد آن حداکثر ده در ده سانتی متر باشد. اگر ارائه علامت به صورت گرافیکی نباشد ده نمونه از کپی یا تصویر علامت حداکثر در همین ابعاد و به نحوی که مرجع ثبت مناسب تشخیص دهد، ارائه خواهد شد.

درباره ثبت برند عسل

4- چنانچه مرجع ثبت نمونه علامت ارائه شده را مناسب تشخیص ندهد، تسلیم نمونه مناسب را درخواست می نماید. در هر حال، علامت باید به همان نحو که درخواست و ثبت می شود استعمال گردد ؛
5- در صورت سه بعدی بودن علامت، ارائه علامت به صورت نمونه های گرافیکی یا تصویر دو بعدی روی برگه به نحوی که از شش زاویه متفاوت تهیه و در مجموع یک نمونه واحد که همان علامت سه بعدی را تشکیل دهند ، الزامی است ؛
6- مدارک مربوط به حق تقدم که باید همزمان با تسلیم اظهارنامه یا حداکثر ظرف 15 روز از آن تاریخ تسلیم شود ؛
7- ارائه مدارک دال بر فعالیت در حوزه ذی ربط بنا به تشخیص مرجع ثبت ؛
8- نسخه ای از ضوابط و شرایط استفاده از علامت جمعی و ارائه گواهی مقام صلاحیت دار، اتحادیه یا دستگاه مرتبط، در صورتی که ثبت علامت جمعی مورد درخواست باشد؛
9- مدارک مثبت هویت متقاضی ؛
10- رسید مربوط به پرداخت هزینه های قانونی ؛
11- مدارک نمایندگی قانونی، در صورتی که تقاضا توسط نماینده قانونی به عمل آید.

مراحل ثبت برند

1- استعلام به منظور حصول اطمینان از عدم ثبت نام برند پیشنهادی خود ( برای این منظور، می توانید به پایگاه اطلاعاتی روزنامه رسمی کشور به نشانی http://rrk.ir مراجعه نمایید) .
2- تکمیل فرم اظهارنامه برای مرجع ثبت برند در ایران ( پس از تکمیل فرم اظهارنامه در سامانه اداره مالکیت صنعتی ، ممکن است پاسخ اداره یکی از سه حالت اخطار نقص، رد پرونده، آگهی نوبت اول باشد که در حالت آگهی نوبت اول ، یعنی مشکلی در اطلاعات وارد شده وجود نداشته و می بایست نسبت به ارائه مدارک اقدام نمایید.
3- ارسال اصل مدارک با پست و منتظر ماندن برای دریافت تاییدیه ( توجه داشته باشید که در هر یک از این مراحل، ممکن است متقاضی به جای تاییدیه با ابلاغ رد مواجه شود. در این صورت ، باید دلایل رد مدارک مطالعه و برای رفع آن ها اقدام گردد ).
4- دو مرحله آگهی روزنامه به فاصله یک ماه، به منظور طرح شکایات و اعتراض ( توضیح آنکه ، برای هر علامت تجاری که توسط اداره کل مالکیت صنعتی مورد قبول واقع شد، از طرف اداره مزبور ، یک آگهی در روزنامه رسمی منتشر می شود که شامل نام و نشانی صاحب علامت و خصوصیات خود علامت و کالا یا کالاهایی که علامت در مورد آن ها به کار خواهد رفت، خواهد بود. هر کس می تواند ظرف سی روز بعد از انتشار آگهی ، نسبت به علامت تتجاری مربوط اعتراض کند ) .
علاماتی که ثبت شده باشند، از تاریخ تسلیم اظهارنامه ، حمایت خواهند شد و مدت اعتبار علامت ثبت شده، ده سال است. ولی صاحب علامت یا قائم مقام یا نماینده قانونی او ، می تواند ثبت علامت را تا شش ماه پس از انقضای مدت اعتبار آن ، هر ده سال یک بار تجدید نماید.
در این صورت حق استعمال انحصاری ده سال ، با صاحب علامت خواهد بود و به همین طریق، هر تجدید ثبت ، حق مزبور را برای ده سال دیگر تضمین می نماید. تقاضای تجدید ثبت علامت، باید در دو نسخه تنظیم و به امضای صاحب علامت یا قائم مقام یا نماینده قانونی او ، برسد و نمونه علامت ، در روی آن الصاق شود.
از انتخابتان متشکریم .

{ ثبت شرکت فکر برتر }
" ارائه دهنده ی خدمات تخصصی ثبت شرکت و ثبت برند "

 

واحدهای ثبتی

تغییرات: 09129352517
تاسیس: 09128578441
عمان: 09128330765
برند: 09129350317
کارت بازرگانی: 09120907459
کد اقتصادی و ارزش افزوده: 09128348466
طرح صنعتی: 09128394102
اختراع و دانش بنیان: 09128579331

تماس با ما

جردن بالاتر از اسفندیار پ۱۴۱ طبقه سوم (جهت مراجعه حضوری)
تهران، خیابان فاطمی، روبروی سازمان آب، پلاک 223، ساختمان فکر برتر
تلفن: 42143-021
021-42017
021-42037000
09128330765

بهینه سازی و سئو توسط شرکت سئو ایران