مدت اعتبار قرارداد ثبت شرکت چقدر است ؟

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

قرارداد شرکت که از آن به شرکت نامه تعبیر می شود، قراردادی است که بین شرکای شرکت های تجاری که حاوی مشخصات شرکا و نام و موضوع و مدت شرکت بوده و متضمن شرایط تشکیل و اداره آن به منظور نیل به اهداف شرکت و تعیین کننده حقوق و تکالیف و مسئولیت های شرکا در قبال هم و نسبت به اشخاص ثالث می باشد.
اما سوال این است که مدت اعتبار قرارداد ثبت شرکت چقدر است ؟

مدت شرکت یکی از عناصر اساسی تشکیل شرکت به حساب می آید که آغاز آن از تاریخ ثبت می باشد . به لحاظ الزام قانونی، در اساسنامه شرکت باید معلوم گردد که شرکت برای چه مدتی تشکیل می شود 10 سال یا 30 سال یا برای مدت نامحدودی و چنانچه مدت آن محدود باشد در صورت انقضای مدت ، شرکت منحل و برچیده می شود.
لازم به ذکر است ، در هیچ ماده ای بیان نشده است که مدت شرکت تجاری لازم است معین گردد، اما شرکاء در صورت تمایل مجازند در حین تاسیس شرکت ، آن را برای مدت معین تاسیس نمایند .
تعیین مدت ممکن است به یکی از این دو صورت رخ دهد :
1- روش اول آن است که شرکاء شرکت را برای مدتی محدود و معین مانند 5سال تاسیس می نمایند که با انقضاء این مدت ، شرکت خود به خود منحل می گردد.
2- روش دوم آن است که شرکاء ، شرکت را برای کار و پروژه ای مشخص و معین مانند ساخت یک پل تاسیس می نمایند که در این حالت نیز با اتمام آن پروژه ، شرکت منحل می گردد. اضافه می گردد، محدود نمودن عمر شرکت ، نه تنها از طریق تعیین مدت میسر است بلکه از طریق تعیین موضوعی نیز که انجام آن ماهیتاَ قابل تکرار نیست ، میسر است. مانند اینکه موضوع شرکت احداث ساختمانی معین باشد. قانون تجارت و لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت به هر دو نوع تعیین مدت اشاره دارند. از جمله ماده 199 لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت و مواد 93، 114، 136 و 181 قانون تجارت .
سوال : در مواردی که شرکت برای مدت معینی تشکیل می گردد آیا این مدت را می توان تمدید کرد یا خیر و اگر مدت منقضی شده باشد آیا بعداَ می توان تصمیم به تمدید مدت شرکت گرفت یا خیر ؟
ماده 93 قانون تجارت یکی از موارد انحلال شرکت را انقضاء مدت آن می داند که با گذشت مدت ، شرکت به خودی خود منحل می شود و دیگر شرکتی وجود ندارد که بتوان درباره امتداد مدت آن تصمیم گرفت و مانند شخصی که فوت کرده است، دیگر نمی توان او را زنده کرد.

ثبت شرکت
اداره ثبت شرکت های ایران این نظریه را پذیرفته است و در صورت انقضاء مدت ، دیگر تصمیم مجمع عمومی فوق العاده را برای تمدید مدت شرکت قبول نمی کند. البته می توان استدلال کرد که فرضاَ در شرکت سهامی ، بعد از گذشت مدت مقرر در اساسنامه ، صاحبان سهام به طور ضمنی با امتداد مدت شرکت توافق کرده اند و در این صورت اتخاذ تصمیم تمدید مدت شرکت بعد از گذشت مدت مقرر در اساسنامه ، تایید اراده صاحبان سهام است. زیرا شرکت های سهامی که سابقه و شهرت تجاری دارند صرفنظر از اینکه انحلال و تشکیل شرکت دارای مخارج سنگین است ، انحلال آن ها باعث از بین رفتن شهرت و اعتبارشان می شود و صرف فراموش کردن موعد رای گیری برای تمدید مدت شرکت یا عدم حضور عده ای از صاحبان سهام در مجمع عمومی نباید باعث زیان غیرقابل جبران به شرکت بشود.
ایجاد هر گونه تغییر در مدت زمان تعیین و اعلام شده و یا محدود نمودن مدت زمان نامحدود، در صلاحیت مجمع عمومی فوق العاده است. در هر دو مورد شرکت های دارای مدت غیرمحدود یا محدود مجمع عمومی فوق العاده شرکت می تواند در هر زمان تصمیم به انحلال شرکت بگیرد و مدت مقرر در اساسنامه به هیچ وجه مانع انحلال شرکت نیست.
لذا چنانچه پیش از پایان مدت شرکت ، مجمع عمومی فوق العاده تشکیل و بند اساسنامه مربوط به مدت شرکت را اصلاح و مدت را تمدید یا نامحدود سازند ، دیگر خطر انحلال بر موجودیت شرکت سنگینی نخواهد کرد. در غیر این صورت، همان طور که گفته شد، پایان مدت شرکت ، برابر با پایان حیات آن به شمار خواهد رفت. این اثر کاملاَ قابل درک است . زیرا که با پایان به خودی خود شرکت ، دیگر وجود ماهیتی حقوقی متصور نیست تا مدت آن تجدید و تمدید گردد.
در صورت نیاز به هرگونه مشاوره با ما تماس حاصل فرمایید.
همکاران ما در ثبت شرکت فکر برتر، با افتخار در خدمت شما خواهند بود.

 

 

 

واحدهای ثبتی

تغییرات: 09129352517
تاسیس: 09128578441
عمان: 09128330765
برند: 09129350317
کارت بازرگانی: 09120907459
کد اقتصادی و ارزش افزوده: 09128348466
طرح صنعتی: 09128394102
اختراع و دانش بنیان: 09128579331

تماس با ما

جردن بالاتر از اسفندیار پ۱۴۱ طبقه سوم (جهت مراجعه حضوری)
تهران، خیابان فاطمی، روبروی سازمان آب، پلاک 223، ساختمان فکر برتر
تلفن: 42143-021
021-42017
021-42037000
09128330765

بهینه سازی و سئو توسط شرکت سئو ایران