باید و نبایدهای ثبت شرکت

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

هر کس می تواند روزی تصمیم بگیرد که شرکت خودش را راه اندازی کند. زمانی که می خواهید آغاز به کسب و کنید ، می بایست در خصوص محدودیت ها و باید و نبایدهای ثبت شرکت، اطلاعات و دانش کافی کسب نمایید تا دچار اشتباه و عواقب ناشی از آن نشوید.
ذیلاَ به برخی از مهم ترین این موارد اشاره می کنیم :

- در ثبت شرکت، اعضاء هیات مدیره و مدیرعامل نباید هیچ گونه شغل دولتی داشته باشند.
- حداقل سن برای این کار 18 سال است.
- سهامداران می توانند زیر 18 سال باشند اما نمی توانند عضو هیات مدیره باشند.
- در هنگام ثبت کردن شرکت ، مدیرعامل نباید مدیرعامل شرکت دیگری باشد.
- محجورین و ورشکستگان و مرتکبین به جنایت ، سرقت ، خیانت در امانت ، کلاهبرداری ، اختلاس ، تدلیس که به موجب حکم قطعی دادگاه محکوم شده باشند نمی توانند به مدیریت شرکت انتخاب شوند.
- دارا بودن سوء پیشینه اشخاص مانعی جهت ثبت نیست فقط نمی توانند جزء هیئت مدیره ، مدیرعامل و یا بازرسین شرکت باشند.
- سهامداران نیازی به اخذ گواهی سوء پیشینه ندارند.

 

حد و حدود ثبت شرکت


- حداقل سرمایه جهت ثبت کردن شرکت صدهزار تومان است . با این حال مبلغ سرمایه اولیه تا حدودی نشانه ای از اعتبار شرکت است .
- در کلیه اسناد ، صورت حساب ها ، اعلانات ، تشریات و ... که به طور خطی یا چاپی از طرف شرکت های تجاری ایرانی ( به استثنای شرکت تعاونی ) یا شعبه های شرکت های تجاری خارجی که در ایران فعالیت دارند، صادر می شود باید سرمایه شرکت ذکر شود.
- به طور کلی، مدرک تحصیلی در ثبت کردن شرکت تاثیرگذار نیست، مگر فعالیت در موضوعاتی که منوط به ارائه مدرک تحصیلی باشد به عنوان مثال برای ثبت شرکت گردشگری نیاز به داشتن حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی می باشد.
- حداقل تعداد سهامداران برای این امر 2 نفر می باشد. به طور کلی، حداقل تعداد شرکا در هر یک از شرکت های تجاری عبارت است از :
حداقل 2 شریک در ( شرکت تضامنی، شرکت نسبی، شرکت با مسئولیت محدود، شرکت مختلط غیر سهامی )
حداقل 3 شریک در ( شرکت سهامی خاص ، شرکت مختلط سهامی )
حداقل 5 شریک ( در شرکت سهامی عام )
حداقل 7 شریک ( در شرکت تعاونی تولید و مصرف )
- شرکت تجاری برای ایرانی تلقی شدن باید در ایران تشکیل شده باشد و مرکز اصلی ( اقامتگاه ) آن در ایران باشد.
- برای ثبت شرکت، موضوع آن باید از طرف سهامداران یا شرکا مشخص گردد. این موضوع، باید معلوم و معین باشد.
- برای انجام برخی فعالیت ها ، کسب مجوز لازم از مراجع ذی ربط و ذی صلاح قبل از به ثبت رسانیدن آن الزامی می باشد.
- تمامی شرکت ها و موسسات غیرتجاری باید در بدو تاسیس و قبل از ثبت برای خود نامی انتخاب نمایند. نام پیشنهادی باید خارجی نباشد ، سابقه ثبت نداشته باشد ، دارای معنا و مفهوم باشد و با فرهنگ انقلاب اسلامی مطابقت داشته باشد. همچنین قانون تجارت ایران نیز برای تعیین اسم بعضی شرکت ها باید هایی را در نظر گرفته است. از جمله برای شرکت با مسئولیت محدود مقرر داشته است : در اسم شرکت باید عبارت ( با مسئولیت محدود ) قید شود والا آن شرکت در مقابل اشخاص ثالث شرکت تضامنی محسوب و تابع مقررات آن خواهد بود.
- شرکت سهامی عام برای تشکیل می بایست بیست درصد سرمایه شرکت را تعهد و لااقل سی و پنج درصد مبلغ تعهد شده را در حسابی به نام شرکت در شرف تاسیس نزد یکی از بانک ها سپرده گذاری کنند و سپس اظهارنامه را به ضمیمه طرح اساسنامه شرکت و طرح اعلامیه پذیره نویسی به اداره ثبت شرکت ها تسلیم نمایند و مرجع ثبت شرکت ها باید پس از مطالعه مدارک اجازه انتشار اعلامیه پذیره نویسی را صادر و سپس در جراید آگهی تا علاقمندان به بانک مراجعه و با امضاء ورقه تعهد سهم، پذیره نویس تلقی گردند.

 

مقررات ثبت شرکت


- تا وقتی که شرکت سهامی عام به ثبت نرسیده صدور ورقه سهم یا گواهینامه موقت سهم ممنوع است . در صورت تخلف، امضاء کنندگان مسئول جبران خسارات اشخاص ثالث خواهند بود.
- در شرکت سهامی خاص، تسلیم اظهارنامه به ضمیمه اساسنامه و صورتجلسه انتخاب اولین مدیران و بازرس یا بازرسان که به امضاء موسسین رسیده و قبولی سمت توسط ایشان و ذکر نام روزنامه کثیرالانتشار برای تشکیل شرکت کافی است و نیازی به رعایت سایر قیود و شرایط که در قانون تجارت ذکر شده مانند اعلامیه پذیره نویسی و غیره نمی باشد.
- برخلاف شرکت سهامی خاص که جلب نظر کارشناس رسمی دادگستری در مورد ارزیابی آورده های غیرنقدی ضروری است. در شرکت با مسئولیت محدود تقویم آورده غیرنقدی با شرکاء شرکت بوده و نیازی به جلب نظر کارشناس رسمی نیست اما شرکاء درباره تقویمی که انجام می دهند در مقابل اشخاص ثالث مسئولیت تضامنی دارند.
- صورت جلسه مجمع عمومی موسس باید در اداره مربوطه به ثبت برسد و اساساَ، این ثبت به منزله ایجاد شخصیت حقوقی برای شرکت است. اما در خصوص صورت جلسات مجامع عمومی عادی و فوق العاده توجه داشته باشید که اگر تصمیمات مجمع ، چه مجمع عمومی عادی و چه مجمع عمومی فوق العاده ، متضمن یکی از موارد ذیل باشد، نیاز به ثبت دارد و بنابراین باید نسخه ای از آن برای ثبت به اداره مربوطه تسلیم شود :
1- انتخاب مدیران اعم از اعضای هیات مدیره و مدیرعامل .
2- انتخاب نماینده حقیقی شخص حقوقی که عضو هیات مدیره است.
3- انتخاب بازرس یا بازرسان .
در این خصوص باید توجه داشت که در موردی که دادگاه مبادرت به انتخاب بازرس می کند نیز باید به اطلاع مرجع ثبت شرکت ها برسد. کافی است که نسخه ای از تصمیم دادگاه در این خصوص به مرجع ثبت شرکت ها تسلیم شود که این امر بر عهده مدیران شرکت است.
4- تصویب ترازنامه ؛
5- تغییر در سرمایه شرکت ( کاهش یا افزایش سرمایه ) ؛
6- هر نوع تغییر در اساسنامه ؛
7- انحلال شرکت و نحوه تصفیه .
- انتخاب بازرس و روزنامه کثیرالانتشار در شرکت سهامی خاص الزامی و در شرکت با مسئولیت محدود اختیاری است.
- قانونگذار برای حفظ حقوق افراد ، محدودیت هایی را در انتخاب بازرسین قرار داده است. به طوریکه، بازرسین نباید هیچ گونه نسبت فامیلی اعم از نسبی یا سببی با مدیران و مدیرعامل داشته باشند.
- متقاضی ثبت شرکت ها و موسسات می بایست بدون مراجعه به واحد ثبت شرکت ها، از طریق سامانه جامع ثبت شرکت ها و موسسات، درخواست پذیرش انواع ثبت تاسیس و تغییرات شرکت ها و موسسات را از طریق درگاه اینترنتی انجام داده ، سپس نسبت به ارسال مدارک – از طریق پست - به آدرس تعیین شده اقدام نماید.
- در انتها پس از انجام کار، برای اینکه بتوانید فعالیت خود را به طور قانونی آغاز کنید باید پرونده دارایی خود را تشکیل بدهید و دفاتر پلمپ مالیاتی و کد اقتصادی خود را تحویل بگیرید.
- حتی در صورتی که شرکت فعالیتی هم ندارد باز هم موظف است تشکیل پرونده دهد.

واحدهای ثبتی

تغییرات: 09129352517
تاسیس: 09128578441
عمان: 09128330765
برند: 09129350317
کارت بازرگانی: 09120907459
کد اقتصادی و ارزش افزوده: 09128348466
طرح صنعتی: 09128394102
اختراع و دانش بنیان: 09128579331

تماس با ما

جردن بالاتر از اسفندیار پ۱۴۱ طبقه سوم (جهت مراجعه حضوری)
تهران، خیابان فاطمی، روبروی سازمان آب، پلاک 223، ساختمان فکر برتر
تلفن: 42143-021
021-42017
021-42037000
09128330765

بهینه سازی و سئو توسط شرکت سئو ایران