آشنایی با هزینه ثبت شرکت سهامی خاص

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

هزینه های ثبت شرکت ، یکی از سوالات رایج متقاضیان ثبت می باشد که طبق آئین نامه ها و دستورالعمل های اداره ثبت شرکت ها، قواعد مخصوص به خود را دارد. در این مطلب تلاش شده است تا ضمن معرفی شرکت سهامی خاص، هزینه های ثبت این قالب تجاری بررسی گردد.

آشنایی با شرکت سهامی خاص

به موجب ماده 4 لایحه قانون تجارت ، شرکت سهامی به دو نوع تقسیم می شود. شرکت سهامی خاص و شرکت سهامی عام
شرکت هایی که تمام سرمایه آن ها در موقع تاسیس منحصراَ توسط موسسین تامین گردیده است ، شرکت سهامی خاص نامیده می شوند. امروزه افراد بسیاری شرکت سهامی خاص را برای راه اندازی کسب و کار خود برگزیده اند.
ایجاد چنین شرکتی برای مقاصد گوناگون انجام می شود اما بیشتر برای امور تجاری مهم مناسب است. این شرکت از حداقل سه شریک تشکیل می شود و ویژگی بارزش این است که صاحبان سرمایه که به سهامدار تعبیر می شوند، دارای اوراق سهم هستند. در این نوع شرکت، سرمایه به سهام مساوی تقسیم شده و هر شریک مالک تعدادی از این سهام است. فرض کنیم سرمایه شرکتی که از سه سهامدار تشکیل شده ، بالغ بر 900 هزار ریال باشد و هر یک از آن ها یک سوم این مبلغ را به شرکت آورده باشند و سرمایه شریک نیز به 900 سهام 1000 ریالی تقسیم شده باشد. در چنین صورتی، هر یک از شرکا ، مالک 300 سهم است و می تواند تعدادی از آن ها را به کسانی که می خواهد منتقل کند. علی الاصول ، این انتقال آزاد است و این امر، از دیگر خصایص عمده شرکت سهامی خاص به شمار می رود.
شرکت سهامی خاص دو ویژگی دیگر نیز دارد. اول اینکه در آن، مسئولیت سهامداران محدود به مقدار سهام آن هاست، چیزی که در مورد شرکت با مسئولیت محدود نیز صادق است ؛ دوم اینکه موسسان شرکت ، یعنی شرکای اولیه آن ، نمی توانند با پذیره نویسی ، یعنی با مراجعه به عموم مردم ، سرمایه شرکت را تامین کنند و آورندگان سرمایه فقط خود موسسان هستند.

هزینه ثبت شرکت سهامی خاص

هزینه های ثبت شرکت سهامی خاص با توجه به فاکتورهای متعددی مانند سرمایه اولیه ثبت شرکت ، موضوع شرکت ، تعداد عضو و ... می تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال ثبت کردن شرکت سهامی خاص آن هم با 10 نفر عضو هزینه بیشتری نسبت به ثبت کردن شرکت با مسئولیت محدود با 4 نفر عضو دارد.
همچنین هزینه های ثبت شرکت در مراکز استان و کلان شهرهایی مانند تهران و اصفهان با هزینه این کار در شهری کوچک متفاوت است.
ذیلاَ به بررسی هزینه های اصلی ثبت کردن شرکت سهامی خاص و فاکتورهای تعیین کننده این هزینه ها می پردازیم .

هزینه تعیین نام شرکت :

انتخاب نام شرکت جزء اولین مقدمات این کار و در عین حال یکی از مهمترین مراحل تاسیس شرکت است. متقاضی تعیین نام شرکت می بایست با مراجعه به سامانه اداره ثت شرکت ها، 5 نام را به ترتیب اولویت در سامانه وارد نماید. شایان ذکر است، اشخاص حقوقی که ثبت نام پیشنهادی آن ها مستلزم اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح است باید پیش از ارائه تقاضای ثبت تاسیس به مرجع ثبت شرکت ها، به طریق مقتضی نسبت به اخذ مجوز اقدام و به ضمیمه مدارک تسلیم نمایند.
هزینه تعیین نام شرکت 40000 ریال می باشد . البته ، موسسات و تعاونی ها به هنگام ثبت از پرداخت حق تعیین نام معاف می باشند.
میزان سرمایه شرکت و موضوع فعالیت آن :
هزینه تمام شده شرکت سهامی خاص را عواملی مانند گستره موضوع فعالیت شرکت و سرمایه اولیه شرکت مشخص می سازد. هرچقدر سرمایه و موضوع شما بیشتر باشد قیمت ثبت شرکت شما نیز افزایش خواهد یافت.
توجه داشته باشید که تعدادی از موضوعات برای فعالیت ، نیاز به اخذ مجوز دارند . پر واضح است که اخذ مجوز، هزینه های خود را در پی خواهد داشت. مضاف بر این ، برخی از موضوعات فعالیت عملاَ به سرمایه اولیه بیشتری نیاز دارند و برخی دیگر برای راه اندازی نیاز به سرمایه زیادی ندارند، مانند ثبت کردن شرکت های خدماتی در مقایسه با ثبت و تاسیس شرکت های هواپیمایی .
هزینه پست مدارک شرکت :
هزینه پست مدارک در مراکز مختلف بسته به میزان وزن و تعداد اوراق ( برگه ها ) متغیر می باشد.
حق الثبت شرکت :
منظور از حق الثبت همان ابطال فیش سرمایه است که برای سرمایه های مختلف متغیر می باشد. هزینه حق الثبت با توجه به سرمایه متغیر می باشد. سرمایه ثبت شرکت سهامی خاص حداقل یک میلیون ریال می باشد که هزینه حق الثبت با توجه به سرمایه به صورت تصاعدی متغیر می باشد.
هزینه درج در روزنامه محلی :
هزینه درج آگهی تاسیس در روزنامه محلی بستگی به تعداد کلمات و نوع روزنامه دارد. یعنی هر چه موضوع طولانی تر باشد، هزینه روزنامه نیز بیشتر می شود.
شایان ذکر است ، هزینه انتشار آگهی در روزنامه محلی با توجه به اینکه کدام روزنامه را انتخاب کرده باشید تفاوت بسیاری دارد.
هزینه روزنامه رسمی کل کشور :
علاوه بر روزنامه محلی، باید هزینه ای برای آگهی موضوع ثبت شرکت در روزنامه رسمی کشور پرداخت نمایید. نحوه محاسبه هزینه روزنامه رسمی بستگی به تعداد خطوط روزنامه رسمی ، تعداد اعضاء و نوع فعالیت شرکت ( خدماتی- تجاری – صادرات و ... ) دارد و به صورت آنلاین و علی الحساب محاسبه می گردد. دارندگان آگهی برای ثبت آگهی در روزنامه رسمی، می بایست هزینه ی انتشار آگهی را صرفاَ به صورت اینترنتی پرداخت نمایند.
هزینه انتشار آگهی ثبت در روزنامه رسمی ، بر اساس تعداد کلمات و حروف ، به طور میانگین صد و چهل هزار تومان به بالا می باشد.

هزینه پلمپ دفاتر تجاری ، تشکیل پرونده مالیاتی و اخذ کد اقتصادی 

پلمپ دفاتر تجاری : همان طور که می دانیم ، پلمپ دفاتر تجاری برای همه شرکت ها الزامی است. پلمپ دفاتر از طریق سامانه اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری انجام می شود که هم برای اشخاص حقیقی و هم اشخاص حقوقی امکان پذیر است. اشخاص حقیقی و حقوقی باید سال مالی و ماه مالی و روز مالی را مشخص کنند. دفترهایی که برای اشخاص در دسترس است دفاتر 50 برگ، 100 برگ و 200 برگ است . هزینه دفاتر کل و روزنامه و دفتر دارایی با توجه به تعداد برگ ها، در واحدهای ثبتی مختلف متفاوت است.
تشکیل پرونده مالیاتی و اخذ کد اقتصادی : کد اقتصادی ، کدی طراحی شده توسط سازمان امور مالیاتی برای رهگیری معاملات تجار و فعالان اقتصادی و صاحبان مشاغل است تا محاسبه مالیات را دقیق تر کرده و از فرار مالیاتی جلوگیری نماید. هر شخصیت حقیقی یا حقوقی فعال اجباراَ باید کد اقتصادی اخذ کند و آن را بر روی فاکتورهای فروش خود درج نماید تا آن فاکتور ، فاکتور رسمی باشد.
برای اخذ کد اقتصادی، لازم است ابتدا برای شرکت مورد نظر تشکیل پرونده مالیاتی داد. اشخاص حقیقی و حقوقی که اقدام به تشکیل پرونده مالیاتی ننمایند در برابر ضوابط و قوانین سازمان امور مالیاتی کشور، علی الراس شناخته می شوند. هزینه لازم جهت تعیین حوزه مالیاتی 2.500.000 ریال و جهت اخذ کد اقتصادی 2.500.000 ریال و جمعاَ 5.000.000 ریال می باشد.
از سایر هزینه های ثبت کردن شرکت سهامی خاص ، می توان به هزینه تنظیم اساسنامه و اظهارنامه و اوراق ثبتی ، حق الوکاله ثبت شرکت ، هزینه درخواست گواهی عدم سوء پیشینه و کپی برابر اصل مدارک و هزینه پوشه و گیره اشاره نمود.
هم چنین بخوانید :
- راهنمای گام به گام تشکیل و ثبت شرکت سهامی خاص
- شرایط تشکیل و ثبت شرکت سهامی خاص
- مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت های سهامی خاص

 

 

 

واحدهای ثبتی

تغییرات: 09129352517
تاسیس: 09128578441
عمان: 09128330765
برند: 09129350317
کارت بازرگانی: 09120907459
کد اقتصادی و ارزش افزوده: 09128348466
طرح صنعتی: 09128394102
اختراع و دانش بنیان: 09128579331

تماس با ما

جردن بالاتر از اسفندیار پ۱۴۱ طبقه سوم (جهت مراجعه حضوری)
تهران، خیابان فاطمی، روبروی سازمان آب، پلاک 223، ساختمان فکر برتر
تلفن: 42143-021
021-42017
021-42037000
09128330765

بهینه سازی و سئو توسط شرکت سئو ایران