دانستنی هایی راجع به ثبت برند لوازم خانگی

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

لوازم خانگی ، دستگاه هایی هستند که کارهای روزانه خانه داری را آسان تر می کنند. این وسایل زندگی انسان را متحول کرده اند و سبب بهبود بهداشت شده اند. مانند ماشین لباسشویی، جاروبرقی، ماشین ظرف شویی و ..
امروزه، صنعت لوازم خانگی یکی از بهترین صنایع در چشم انداز توسعه غیرنفتی در اقتصاد ایران به شمار می رود. صنعتی که ضمن برخورداری از تنوع بسیار بالا ، تقاضای قابل ملاحظه و پایداری را در انواع محصولات مورد نیاز خانوارها به خود اختصاص داده است.

بدیهی است ، شرکت های سازنده لوازم خانگی ، می توانند از طریق افزایش کیفیت و تامین خواسته ها و انتظارات مشتریان به بازارهای جدید دست یابند. در این رابطه، هر شرکت سازنده لوازم خانگی، می تواند علاوه بر ثبت شرکت به ثبت برند خود نیز بپردازد تا با حک شدن آن بر روی محصولات ، هم منافع تولیدکنندگان و هم منافع مصرف کنندگان تضمین گردد.
هرچه علائم مشهورتر باشد بازاریابی و فروش کالاها آسانتر و بیشتر خواهد بود. به عنوان نمونه بر اساس گزارش خبرگزاری BBC طبق نتایج آخرین پژوهش اقتصادی که موسسه " اینتربوند " در خصوص ارزش علائم تجاری شرکت های بزرگ دنیا انجام داده است، جنرال الکتریک با 50 میلیارد دلار ، جزو 10 مورد علامت تجاری برتر دنیا می باشد.
در جهان امروزی با توجه به تنوع برند های لوازم خانگی و گسترش انواع اعمال بازرگانی، حمایت قانونی از این علائم در پرتو ثبت ، یکی از ابزارهای ارزنده برای کسب شهرت و تحصیل اعتبار، در میدان رقابت مشروع فعالیت های اقتصادی ملی و بین المللی به شمار می رود. ذیلاَ به بررسی بیشتر این مطلب می پردازیم.

امتیازات ثبت برند چیست ؟

این کار، عامل مهم گسترش رقابت سالم است. رقابت سالم اقتصادی سبب می شود که فعالان اقتصادی برای تولیدات و خدمات بهتر و کامل تر ، بیشتر تلاش کنند تا بتوانند مشتریان زیادی برای محصولات و فعالیت های خود جلب نمایند. به همین دلیل، با این که شرکت ها می توانند برند خود را به ثبت نرسانند و هیچ الزام قانونی برای ثبت برند وجود ندارد ، بسیاری از افراد برای پرهیز از تقلید و سوء استفاده دیگران دست به این کار می زنند.
از این طریق، دارای مالکیت و حق انحصاری آن می شوید و می توانید آسوده خاطر باشید که رقبایتان نمی توانند از اسم و نشان کالا یا خدمات شما کپی برداری کنند و به عبارتی شما مالک و صاحب آن برند می شوید و دیگران حق استفاده از آن را نخواهند داشت.
مضاف بر این موارد ، ثبت برند مزایا و امتیازات ذیل را به همراه خواهد داشت :
- تضمین می کند که مشتریان می توانند محصولات را از یکدیگر تشخیص دهند.
- شرکت ها را قادر می سازد محصولاتشان را از یکدیگر متمایز سازند.

 

ثبت برند و امتیازاتش


- ابزار بازاریابی و اساس ایجاد وجهه و شهرت شرکت ها هستند.
- اجازه استفاده از آن ها به اشخاص ثالث داده می شود و منبع مستقیم درآمد از محل حق امتیازها می باشند.
- جزء ضروری موافقت نامه های اعطای نمایندگی هستند.
- ممکن است دارائی ارزشمند کسب و کار باشند.
- شرکت ها را تشویق می کنند در حفظ یا بهبود کیفیت محصولات سرمایه گذاری کنند.
- ثبت برند باعث می شود تا تولیدکنندگان در حوزه بین المللی نیز جایگاهی ویژه داشته باشند.
- یک برند ثبت شده می تواند اعتباری در مقابل دولت ، بانک ها و سرمایه گذاران باشد. اخذ وام و یا پیدا کردن سرمایه گذار وقتی می تواند برای شما اتفاق بیفتد که برند خود را به ثبت رسانده باشید.

نام برند را چگونه انتخاب نماییم ؟

یکی از اولین گام هایی که در ابتدای راه اندازی کسب و کار برداشته می شود، انتخاب نام برند است. انتخاب نام مناسب برای برند لوازم خانگی، جزو یکی از عوامل مهم در فروش بیشتر می باشد.
هنگام نام گذاری برند بهتر است نکات ذیل را در نظر بگیرید تا نام برند ماندگار خوبی در ذهن مشتریان داشته باشید.
1) نام برند باید طوری انتخاب شده باشد که قانونی و مشروع باشد. به عنوان مثال، علائم خلاف اخلاق حسنه و نظم عمومی و همچنین علائمی که با قوانین آمره و ناهیه و مصالح عمومی کشور معارض باشند، شایسته ثبت نخواهند بود.
2) نام تجاری نباید ایجاد شبهه کند و مشتری را از لحاظ جنس یا مبدا علامت به اشتباه اندازد.
3) از خصوصیات علامت تجاری، ابتکاری بودن آن است. بنابراین، نام انتخابی نباید تقلیدی باشد. هر چقدر برند مبتکرانه و خلاقانه تر باشد خریدار را بیشتر به خود جذب می کند.
4) در هنگام انتخاب نام برند بررسی کنید آن نام به اسم شخص دیگری ثبت نشده باشد و کسی جز شما ذینفع آن نبوده و نسبت به آن حقی نداشته باشد.
5) از واژه های عمومی نمی توان به عنوان علائم تجاری استفاده کرد. واژه های عمومی به واژگان یا عباراتی گفته می شود که برای نامیدن یک دسته از کالاها به کار می روند . مثلاَ کلماتی مانند تلویزیون یا یخچال را نمی توان به منظور استفاده به عنوان برند ثبت کرد.
توجه داشته باشید که نام تجاری اگر فارسی باشد باید یک مستند معنایی در لغت نامه دهخدا داشته باشد. هر چه نام برند و پیام شرکت شما عمیق تر باشد، شما فاصله بیشتری با رقبای خود می گیرید.
نکته :
1) انتخاب ارقام برای علامت تجاری اگر حاکی از کیفیت جنس نباشد، اصولاَ اشکالی ندارد.
2) انتخاب حروف نیز برای علامت اشکالی ندارد و امروزه اغلب علامات کارخانجات حروف اولیه نام کارخانه را نشان می دهد . مانند Fiat

ثبت برند در ایران 

این کار در ایران شامل ثبت کردن برند فارسی و ثبت برند لاتین می شود.
برند فارسی برندی است که معنای اصیل آن الزاماَ در یکی از فرهنگ نامه معتبر فارسی نظیر فرهنگ نامه دهخدا ريال معین یا عمید موجود باشد. در غیر این صورت برندی که معنای لاتین داشته باشد هر چند به صورت فارسی نوشته شود باز هم جزء برند لاتین محسوب می شود. ثبت کردن برند لاتین در ابتدا نیازمند اخذ کارت بازرگانی است.
مرجع ثبت علائم تجاری ، اداره مالکیت صنعتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور وابسته به قوه قضائیه ایران می باشد.

مدارک مورد نیاز جهت ثبت برند

الف) اشخاص حقیقی : 1) کپی شناسنامه و کپی کارت ملی 2) کپی مجوز فعالیت مانند پروانه بهره برداری، پروانه ساخت ، جواز کارت بازرگانی یا کسب ، جواز تاسیس
ب) اشخاص حقوقی : 1) کپی شناسنامه و کارت ملی 2) آخرین روزنامه رسمی دلیل مدیریت 3) کپی مجوز فعالیت مانند پروانه بهره برداری ، پروانه ساخت ، جواز کارت بازرگانی یا کسب ، جواز تاسیس
ج) نمونه گرافیکی یا کپی یا تصویر از علامت درخواستی حداکثر در ابعاد 10 در 10 سانتی متر
د) در صورتی که علامت به صورت لاتین باشد وجود کارت بازرگانی الزامی است.

واحدهای ثبتی

تغییرات: 09129352517
تاسیس: 09128578441
عمان: 09128330765
برند: 09129350317
کارت بازرگانی: 09120907459
کد اقتصادی و ارزش افزوده: 09128348466
طرح صنعتی: 09128394102
اختراع و دانش بنیان: 09128579331

تماس با ما

جردن بالاتر از اسفندیار پ۱۴۱ طبقه سوم (جهت مراجعه حضوری)
تهران، خیابان فاطمی، روبروی سازمان آب، پلاک 223، ساختمان فکر برتر
تلفن: 42143-021
021-42017
021-42037000
09128330765

بهینه سازی و سئو توسط شرکت سئو ایران