نکاتی که باید در مورد ثبت شرکت حصیربافی بدانید

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

صنایع دستی ایران ، اصیل ترین ، مردمی ترین و کاربردی ترین هنر سرزمین ما به شمار می آید . در سازمان جهانی یونسکو 600 صنعت دستی ثبت شده است که 450 صنعت دستی متعلق به کشور ایران است. نکته قابل توجه آنست که صنایع دستی کشورمان به جهت تنوع بسیار و نیز کیفیت بالایی که دارد، دارای اعتبار جهانی بوده و بخشی از درآمد ارزی مورد نیاز کشور را تامین می نماید. از آن جا که دایره وسعت صنایع دستی در ایران بسیار گسترده می باشد، شرکت های بسیاری در این حیطه مشغول به فعالیت می باشند.

یکی از پرطرفدارترین صنایع دستی صادراتی ایران ، حصیربافی است . حصیربافی به معنی بافت رشته های حاصل از الیاف گیاهی ( سلولزی ) به کمک دست و ابزار ساده دستی است که طی آن محصولات مختلفی مانند زیرانداز، سفره حصیری ، انواع سبد ، انواع ظرف و ... تولید می شود. حصیربافی خود بامبوبافی، مرواربافی، ترکه بافی ، چم بافی و سبد بافی را نیز شامل می شود.
امروزه حصیربافی در استان های سیستان و بلوچستان ، خراسان جنوبی، خوزستان ، کردستان ، هزمزگان ، بوشهر ، کرمان ، یزد ، فارس ، مازندران ، گیلان و تهران بسیار رایج است.
علاقه مندان به این هنر و صنعت ، می توانند جهت صادرات و واردات و گسترش کسب و کار خود، نسبت به تاسیس شرکت در این زمینه اقدام نمایند. مزیت ثبت نمودن شرکت این است که به افراد این امکان را می دهد که در نمایشگاه های داخلی و خارجی و همچنین مناقصات و مزایدات دولتی و عمومی شرکت نمایند.
چنانچه تمایل دارید نسبت به راه اندازی شرکت حصیربافی اقدام کنید، طبیعتاَ با سوالات مختلفی مواجه خواهید شد. سوالاتی همچون شرایط ثبت، مجوز ثبت، قالب ثبت شرکت ، هزینه ثبت کردن شرکت و ده ها سوال دیگر. در این مقاله به تمامی سوالات شما در این رابطه پاسخ داده خواهد شد. علاقه مندان ، ضمن مطالعه این نوشتار در صورت نیاز به مشاوره تخصصی می توانند با همکاران ما در موسسه حقوقی فکربرتر تماس حاصل فرمایند.

• اخذ مجوز برای ثبت شرکت

برای انجام برخی فعالیت ها، قوانین مختلف و مقررات مخصوص پیش بینی شده است که برای انجام آن امور به عنوان موضوع فعالیت شرکت یا موسسه، کسب مجوز لازم از مراجع ذیربط و ذی صلاح قبل از به ثبت رسانیدن آن الزامی می باشد. به عنوان نمونه فعالیت در زمینه صنایع دستی، مستلزم اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی " اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مربوطه " می باشد.
• شرایط ثبت شرکت
تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از ایرانی و خارجی می توانند در ایران شرکت ثبت نمایند. اما در این زمینه محدودیت هایی نیز وجود دارد . به طور کلی، افرادی که دارای سوء پیشینه هستند نمی توانند عضو هیئت مدیره یک شرکت باشند. همچنین افرادی که در ادارات دولتی استخدام رسمی باشند هم نمی توانند به عنوان عضو هیئت مدیره شرکت انتخاب شده و فقط می توانند 4% سهام را در اختیار بگیرند . لازم به ذکر است، برای عضو هیئت مدیره شدن نیز محدودیت سنی وجود دارد. به این معنی که تنها افرادی که بالاتر از 18 سال سن داشته باشند می توانند نسبت به آن اقدام نمایند.
• اقسام شرکت های بازرگانی
برای ثبت کردن شرکت حصیربافی انواع قالب های ثبتی وجود دارد. ماده 20 قانون تجارت، شرکت های تجاری را به هفت قسم ، به شرح ذیل طبقه بندی کرده است :
الف- شرکت سهامی ( شامل سهامی عام و سهامی خاص )
ب- شرکت های با مسئولیت محدود
ج- شرکت های تضامنی
د- شرکت های نسبی
ه- شرکت های مختلط سهامی
و- شرکت های مختلط غیرسهامی
ز- شرکت های تعاونی ( شامل تولید ، مصرف ، اعتبار ، وام و روستایی )
از میان شرکت های نامبرده، شرکت های بامسئولیت محدود و سهامی خاص از پرتقاضاترین شرکت ها جهت ثبت می باشند. ذیلاَ به معرفی مشخصات و ویژگی های آن ها می پردازیم.
شرکت با مسئولیت محدود : شرکتی بین دو یا چند شریک ، به منظور امور تجاری که در آن مسئولیت هر یک از شرکا به میزان سرمایه ای است که در شرکت آورده است، ولی سرمایه شرکا برخلاف شرکت سهامی به قطعات سهام تقسیم نمی شود.
توجه داشته باشید که در این شرکت، هر شریک فقط به میزان سهم الشرکه اش در قبال کلیه دیون شرکت مسئول است ؛ بنابراین برای سرمایه گذاران قالب مطمئنی است.
برای تاسیس بنگاه های کوچک اقتصادی و انجام فعالیت های محدود اقتصادی، ثبت این نوع شرکت بسیار مناسب است چرا که شرکت با مسئولیت محدود با وجود حداقل دو نفر شریک به ثبت می رسد و انتخاب بازرس در آن اختیاری است و تشریفات تشکیل مجامع عمومی و هیئت مدیره و انتشار آگهی ها که در شرکت های سهامی وجود دارد در این گونه شرکت گسترده نیست.

ویژگی ها و خصوصیات شرکت با مسئولیت محدود 

- در قانون تجارت، برای میزان سرمایه شرکت با مسئولیت محدود هیچ مبلغی تعیین نشده است. بااین حال به صورت عرفی حداقل سرمایه اسمی مبلغ یک میلیون ریال می باشد.
- حداقل تعداد شرکا، 2 نفر می باشد.
- حداقل تعداد مدیران، یک نفر می باشد.
- برخلاف شرکت های سهامی اولاَ مدیر یا مدیران ممکن است از بین شرکاء یا خارج انتخاب شوند. ثانیاَ مدت خدمت آنان ممکن است محدود یا نامحدود باشد.
- سرمایه شرکت با مسئولیت محدود به شکل سهم الشرکه پرداخت می شود، بدون آنکه عنوان سهم داشته یا به شکل سهام با قیمت اسمی معین و متساوی درآمده باشد.
- در شرکت با مسئولیت محدود ، تقویم آورده های غیرنقد توسط خود شرکا صورت می گیرد و برخلاف شرکت سهامی، تقویم آورده های غیرنقد نیازی به نظر کارشناس رسمی دادگستری ندارد.
شرکت سهامی خاص : شرکت سهامی خاص از انواع شرکت های سرمایه است و مزیت این گونه شرکت ها اینست که برخلاف برخی شرکت ها که با فوت یکی از شرکا امکان انحلال شرکت وجود دارد در شرکت های سهامی خاص، فوت یا خروج یکی از سهامداران تاثیری در سرنوشت شرکت ندارد.
این شرکت، نوعی شرکت سهامی است که برخلاف شرکت سهامی عام ، سهام آن قابل دادوستد در بورس اوراق بهادار نیست ولی توسط مردم به راحتی قابل معامله است. هنگام تشکیل چنین شرکتی باید تمام سرمایه آن در موقع تاسیس توسط موسسان تامین و بخشی از سرمایه در بانک سپرده گذاری شده باشد.
ماده 4 لایحه اصلاحی قانون تجارت، این شرکت را چنین تعریف نموده است :
" شرکت هایی که تمام سرمایه آن ها در موقع تاسیس منحصراَ توسط موسسین تامین گردیده است، شرکت سهامی خاص نامیده می شوند . در شرکت های سهامی خاص عبارت " شرکت سهامی خاص " باید قبل از نام شرکت یا بعد از آن بدون فاصله با نام شرکت در کلیه اوراق و اطلاعیه ها و آگهی های شرکت به طور روشن و خوانا قید شود ".

ویژگی ها و خصوصیات شرکت سهامی خاص 

- سرمایه شرکت سهامی خاص به هنگام تاسیس نباید از یک میلیون ریال کمتر باشد.
- سهامداران شرکت ، ( موسسین ) نباید کم تر از سه نفر باشند.
- سرمایه شرکت منحصراَ توسط خود موسسین تامین می شود و حق صدور اعلامیه پذیره نویسی را ندارند.
- در بدو تاسیس حداقل 35% سرمایه به صورت نقدی باید به حساب شرکت تودیع شود.
- چنانچه سهام ممتازی وجود داشته باشد باید موضوع آن در اظهارنامه قید شود.
- شرکت سهامی خاص حق انتشار اوراق قرضه را ندارد.
- شرکت های سهامی خاص، نمی توانند سهام خود را برای پذیره نویسی یا فروش در بورس اوراق بهادار یا توسط بانک ها عرضه نمایند و یا با انتشار آگهی و اطلاعیه یا هر نوع اقدام تبلیغاتی به فروش سهام خود مبادرت کنند، مگر این که به شرکت سهامی عام تبدیل شوند و از مقررات آن پیروی نمایند.
- این کار در اداره ثبت شرکت ها ، بر اساس اظهارنامه ممضی به امضای کلیه سهامداران ( موسسین ) به عمل خواهد آمد.
• هزینه ثبت شرکت :
میزان هزینه ها بستگی زیادی به نوع شرکت ، میزان سرمایه شرکت ، مکان ثبت و تعداد نفرات شرکت دارد. به عنوان مثال به دلیل پیچیدگی های ثبتی و اداری ثبت، هزینه ثبت شرکت با مسئولیت محدود و سهامی خاص با یکدیگر متفاوت است. هم چنین موضوع ثبت نیز در تفاوت قیمت تاثیرگذار است . در صورتی که موضوع فعالیت شرکت دارای موارد مختلفی بوده و طولانی باشد، هزینه ثبت شرکت افزایش می یابد.
• پاسخ به چند پرسش متداول :
- آیا پس از ثبت شرکت می توانم از وام و تسهیلات استفاده کنم ؟
شما به اندازه 10 برابر سرمایه اعلامی خود در اساسنامه شرکتی و بستگی به نوع فعالیت می توانید از وام و تسهیلات بانکی استفاده نمایید.
توجه داشته باشید که وام و تسهیلات اکثراَ به شرکت های سهامی خاص و تعاونی ها تعلق می گیرد.
- آیا یک نفر می تواند به تنهایی برای خود شرکت ثبت کند ؟
تشکیل شخص حقوقی با یک شخص در حقوق ایران، علی القاعده مردود است و نهاد شرکت تک نفره به رسمیت شناخته نشده است. در این رابطه، هر کدام از انواع شرکت قوانین ثبت مربوط به خود را دارد. به عنوان مثال برای ثبت کردن شرکت با مسئولیت محدود ، موسسات و شرکت های تضامنی حداقل باید دو نفر شریک وجود داشته باشد. در شرکت های سهامی خاص حداقل تعداد سهامدار برای ثبت کردن شرکت سه نفر است و این حداقل در شرکت های سهامی عام به پنج سهامدار می رسد. شایان ذکر است قانون گذار هیچ حداکثری برای تعداد شرکا معین نکرده است.
از انتخابتان متشکریم.
هم چنین بخوانید :
- ثبت شرکت نمدمالی
- جهت به ثبت رساندن شرکت قالیبافی نیازمند چه شرایط و مدارکی می باشیم ؟

واحدهای ثبتی

تغییرات: 09129352517
تاسیس: 09128578441
عمان: 09128330765
برند: 09129350317
کارت بازرگانی: 09120907459
کد اقتصادی و ارزش افزوده: 09128348466
طرح صنعتی: 09128394102
اختراع و دانش بنیان: 09128579331

تماس با ما

جردن بالاتر از اسفندیار پ۱۴۱ طبقه سوم (جهت مراجعه حضوری)
تهران، خیابان فاطمی، روبروی سازمان آب، پلاک 223، ساختمان فکر برتر
تلفن: 42143-021
021-42017
021-42037000
09128330765

بهینه سازی و سئو توسط شرکت سئو ایران