دانستنی های ثبت برند قنادی

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

قنادی یا همان شیرینی پزی ، شغلی با درآمد خوب و البته کاملاَ حرفه ای و تخصصی است. در دنیا قنادی های معروفی وجود دارند که به شهرت جهانی رسیده اند. برخی از این شیرینی فروشی ها آنقدر معروفند که گردشگران بسیاری در بازدید از شهرها به این مغازه های خوشمزه نیز می آیند و طعم شیرینی ای متفاوت را امتحان می کنند .

نکته ای که در قنادی بسیار حائز اهمیت است ، اسم و شهرت است . اگر مشتری یک بار با رضایت از درب مغازه خارج شود حتماَ برای بار دوم هم وارد مغازه خواهد شد و در اصل مشتری خواهد شد. به همین دلیل ، شیرینی فروشان تلاش می کنند تا محصولات خود را معروف سازند و به مشتریان بشناسانند. کارکرد شناساندن برای محصولات ، از طرق مختلفی چون گزینش یک برند و نام تجاری، علامت و نشانه های خاص و اشکال زیبا ، کیفیت بالا و استفاده از مواد اولیه مرغوب، برخورد پرسنل، استفاده از کارگران ماهر، دکوراسیون و طرح داخلی، داشتن سابقه ، انتخاب چند رنگ روی بسته بندی ، جعبه و بسته بندی های شکیل و یا حتی بو و عطر مشخص کننده صورت می گیرد. گاه نیز قنادان ترجیح می دهند تا به محصولات خود یک هویت جغرافیایی اعطاء کنند، یعنی برای شناساندن محصولات خود از نام مکانی استفاده کنند که محصول در آن جا به دست آمده و یا تولید شده و طبیعتاَ کیفیت و شهرت آن نزد مشتری به دلیل تولید در مکان مورد نظر تثبیت شده است.
لذا، افراد برای شیرینی جاتی که تولید می کنند می توانند برندی را انتخاب و آن را به ثبت برسانند. برند به مثابه پوشش دهنده و اسم عام تمامی این نشانه ها ، شکل ها ، رنگ ها و روش بسته بندی و غیره ، تنها ابزار اقتصادی و حقوقی است که می تواند هم در سطح داخلی و هم در سطح جهانی، رسالت شناساندن محصولات و خدمات را بر عهده گیرد. در واقع، برندها به خودی خود دارای ارزش مادی و معنوی هستند و برخی بعد ازبه شهرت رساندن یک علامت تجاری یا برند، حقوق مادی و معنوی آن را می فروشند.
برای اینکه یک برند قنادی محبوب داشته باشید ، در ابتدا باید نامی مناسب انتخاب نمایید. از جمله ویژگی های یک برند موفق می توان به موارد ذیل اشاره کرد :
1- متفاوت و جدید باشد.
2- دارای خلاقیت و نوآوری باشد.
3- متناسب با موضوع فعالیت باشد .( مانند نیشکر)
4- باعث جلب مشتری شود.
5- از علاقه و انگیزه بالایی برخوردار باشد.
6- گمراه کننده نباشد .
7- خلاف اخلاق حسنه و نطم عمومی نباشد.
ذیلاَ، به توضیح بیشتر در این رابطه می پردازیم.
همان طور که اشاره شد ، نام بازرگانی باید گمراه کننده نباشد والا عنوان مکارانه یا تقلب و تزویر ممکن است به همراه داشته باشد. یک برند وقتی گمراه کننده است که مشابه برند دیگری با فعالیت تجاری و اقتصادی مشابه باشد و مشتری، مصرف کننده از نظر طبیعت و واقعیت دچار اشکال و سردرگمی گردد.
به طور مثال فعالیت تجاری چرم واقعی و چرم مصنوعی، فعالیت مشابه اغفال کننده است اگر دو تاجر با نام برند همانند به عرضه این دو نوع محصول اشتغال داشته باشند ؛ ولی اگر یکی از دو تاجر که نام تجاری مشابه دارند به تولید و یا عرضه محصولات شیمیایی مخصوص کشاورزی اشتغال داشته باشد و تاجر دیگر به تولید و یا عرضه محصولات غذایی دام و طیور بپردازد مشابهتی بین این نوع فعالیت تجاری وجود ندارد.
همچنین اگر یک نام برند از شهرت و معروفیت خاصی برخوردار باشد ، دیگران نمی توانند از این نام در فعالیت تجاری و اقتصادی مشابه ولو فرعی باشد، استفاده کنند.
معیار تشخیص حالت سردرگمی و گمراهی در رویه قضایی، معیار و استانداردهایی است که مشتریان و مصرف کنندگان ارائه می کنند. به این معنی که در نظر مصرف کننده و مشتری آیا نام برند انتخاب شده اغفال کننده است یا خیر ؟ که تشخیص آن با دادگاه خواهد بود. اثبات خطر به اشتباه افتادن مشتریان یا اغفال مصرف کنندگان محصولات یا استفاده کنندگان از خدمات بر عهده صاحب نام برند مقدم است که مدعی است صاحب نام برند جدید به حقوق وی تجاوز کرده است .
ثبت برند قنادی می تواند حقیقی و یا حقوقی باشد که برای هر یک ابتدا مدارک زیر را تهیه نمایید :

الف) مدارک لازم برای اشخاص حقوقی 

1- کپی کارت ملی و شناسنامه هر یک از افراد شرکت
2- کپی مجوز فعالیت مانند پروانه بهره برداری یا پروانه ساخت یا جواز تاسیس یا گواهی فعالیت صادر شده از نهادهای دولتی
3- کپی کارت بازرگانی در صورت استفاده کردن از حروف لاتین و یا فینگلیش در ثبت برند
4- کپی آخرین تغییرات شرکت و روزنامه تاسیس
5- نمونه علامت تجاری در ابعاد 10 در 10 سانتی متر ( در صورتی که نمونه گرافیکی دو بعدی سه بعدی و یا چند بعدی باشد باید از شش زاویه آن عکس تهیه و در یک نمونه واحد ارائه شود ) .
6- زمانیکه مراحل توسط نماینده قانونی مانند وکیل انجام شود باید مدارک حق امضا آن ضمیمه گردد.

ب) مدارک لازم برای اشخاص حقیقی 

1- کپی کارت ملی و شناسنامه شخص تقاضا دهنده
2- کپی کارت بازرگانی در صورت استفاده کردن از حروف لاتین در ثبت برند
3- کپی مجوز فعالیت مانند پروانه بهره برداری یا پروانه ساخت یا جواز تاسیس یا گواهی فعالیت صادر شده از نهادهای دولتی
4- زمانیکه مراحل توسط نماینده قانونی مانند وکیل انجام شود باید مدارک حق امضا آن ضمیمه گردد.
5- نمونه علامت تجاری در ابعاد 10* 10 سانتی متر ( در صورتی که نمونه گرافیکی دو بعدی سه بعدی و یا چند بعدی باشد باید ازشش زاویه آن عکس تهیه و در یک نمونه واجد ارائه شود ) .
پس از تهیه مدارک مربوطه باید برندتان را به ثبت برسانید . شما می توانید بدون حضور در اداره ثبت علائم تجاری وارد سامانه مربوطه به آدرس http://iripo.ssaa.ir شوید و علامت تجاری خود را به ثبت برسانید. ابتدا مدارک خود را اسکن نمایید و بعد از ورود به این سامانه روی لینک ثبت نام کلیک کنید و تمامی مراحل را با دقت بگذرانید.
برای ثبت علامت لازم است :
اولاَ - هزینه های مربوط به ثبت علائم یعنی هزینه ثبت اظهارنامه و هزینه ثبت علامت پرداخت شده باشد . توضیح آنکه در بند 2 جدول شماره 3 ضمیمه شماره یک آیین نامه ، حق ثبت علامت به ازاء هر طبقه برای شخص حقیقی 000/200/1 ریال و برای شخص حقوقی 000/400/2 ریال و در ازاء هر طبقه اضافی برای شخص حقیقی 000/100 ریال و برای شخص حقوقی 000/200 ریال پیش بینی شده است.
ثانیاَ- مرجع ثبت یعنی اداره مالکیت صنعتی تشخیص داده باشد که شرایط مندرج در ق. ث. ا. ط. ع و آئین نامه اجرایی آن رعایت شده باشد.
ثالثاَ- نسبت به تقاضای ثبت اعتراض به عمل نیانده باشد یا اعتراض به عمل آمده مردود اعلام گردیده و به مرحله قطعی یا نهایی رسیده باشد.
با تحقق شرایط اشاره شده، اداره مالکیت صنعتی علامت را در دفتر مخصوص ثبت علائم ، با قید مراتب ذیل به ثبت خواهد رساند :
1- نام و نشانی و تابعیت مالک علامت
2- نام و نشانی نماینده قانونی او در صورت وجود
3- الصاق یک نمونه از علامت در کادر یا محلی که به این امر اختصاص داده شده است.
4- تعیین اجزاء علامت با ذکر رنگ ، در صورتی که رنگ به عنوان صفت مشخصه و یا ویژگی علامت باشد.
5- تاریخ کامل ( ساعت ، روز ، ماه ، سال ) و شماره ثبت اظهارنامه و تاریخ و شماره ثبت علامت .
6- فهرست کالاها و خدماتی که علامت برای تشخیص آن ها استفاده می شود ، با اشاره به طبقه یا طبقات آن ها طبق طبقه بندی بین المللی
7- در صورت ادعای حق تقدم و پذیرش آن، تاریخ ، شماره و محل تسلیم اظهارنامه مقدم
8- مدت اعتبار ثبت علامت

• ثبت برند قنادی و پنج نکته مهم

1- در ثبت برند ، نکته قابل توجه آن است که به کار بردن و ثبت برند ، اختیاری است ولی برای جلوگیری از تقلب و تقلید برخی اجناس دارویی و خوراکی و آرایشی، ثبت برخی علائم الزامی است . اجناس مزبور عبارتند از :
الف) داروهای اختصاصی مورد استعمال طبی یا دامپزشکی ، که با نسخه پزشک یا بدون آن مصرف می شود.

 

ثبت برند


ب) مواد غذایی که در لفاف و یا ظروف و به اسم مشخصی باشند. مانند کنسرو و مواد غذایی، شکلات ، آبنبات ، کره ، روغن های مختلف ، مربا ، پنیر ، ترشی و غیره
ج) آب های معدنی گازدار ، شربت ها ، آب های میوه ، نوشیدنی ها که در تحت اسم و ظروف مشخصی به معرض فروش گذاشته می شود.
د) لوازم آرایش و وجاهت که برای استعمال مستقیم بر روی بدن انسان به کار می رود. مانند صابون
2- پس از ثبت علامت تجاری، حق انحصاری استفاده از علامت مزبور ، متعلق به مالک آن می باشد. در صورتی که حق مزبور مورد تجاوز قرار گیرد ، مالک آن می تواند برای جلوگیری از این امر و احقاق حق خود به دادگاه مراجعه نماید. به دعاوی حقوقی و جزایی مربوط به علائم تجاری در محاکم تهران رسیدگی می گردد.
3- مطابق ماده 32 قانون ثبت علائم و اختراعات مصوب 7 / 8/ 1386 ، ثبت علامات ذیل ممنوع می باشد :
الف- نتواند کالاها یا خدمات یک موسسه را از کالاها و خدمات موسسه دیگر متمایز سازد.
ب- خلاف موازین شرعی یا نظم عمومی یا اخلاق حسنه باشد.
ج- مراکز تجاری یا عمومی را به ویژه در مورد مبدا جغرافیایی کالاها یا خدمات یا خصوصیات آن ها گمراه کند.
د- عین یا تقلید نشان نظامی ، پرچم یا سایر نشان های مملکتی یا نام یا نام اختصاری یا حروف اول یک نام یا نشان رسمی متعلق به کشور، سازمان های بین الدولی یا سازمان هایی که تحت کنوانسیون های بین المللی تاسیس شده اند، بوده یا موارد مذکور یکی از اجزاء آن علامت باشد، مگر آن که توسط مقام صلاحیتدار کشور مربوط یا سازمان ذی ربط اجازه استفاده از آن صادر شود.
ه- عین یا به طرز گمراه کننده ای شبیه یا ترجمه یک علامت یا نام تجاری باشد که برای همان کالاها یا خدمات مشابه متعلق به موسسه دیگری در ایران معروف است.
و- عین یا شبیه آن قبلاَ برای خدمات غیر مشابه ثبت و معروف شده باشد. مشروط بر آن که عرفاَ میان استفاده از علامت و مالک علامت معروف ارتباط وجود داشته و ثبت آن به منافع مالک علامت قبلی لطمه وارد سازد.
ز- عین علامتی باشد که قبلاَ به نام مالک دیگری ثبت شده و با تاریخ تقاضای آن مقدم یا دارای حق تقدم برای همان کالا و خدمات و یا برای کالا و خدماتی است که به لحاظ ارتباط و شباهت موجب فریب و گمراهی شود.
4- در دفتر ثبت برای هر علامت ، دو صفحه اختصاص می یابد و هر تغییر و اصلاح و همچنین نقل و انتقالاتی که جزئاَ یا کلاَ نسبت به علامت صورت می گیرد، در صفحات مزبور قید می گردد. در صورت نیاز به صفحات اضافی مرجع ثبت می تواند از دفتر متممی به این منظور استفاده نماید.
5- مدت اعتبار ثبت علامت 10 سال میباشد که پس از پایان رسیدن تاریخ انقضا متقاضیان می توانند با پرداخت هزینه ای به تمدید آن بپردازند.
هم چنین بخوانید :
- ثبت علامت تجاری شیرینی جات
- ثبت علامت تجاری کیک و کلوچه
برندتان را انحصاری کنید.
موسسه حقوقی فکر برتر، افتخار دارد با استفاده از توان بالای کادر مجرب خود ، در کوتاه ترین زمان ممکن اقدامات حقوقی و ثبتی لازم را جهت ثبت شرکت، ثبت برند و علامت تجاری ،ثبت طرح صنعتی به عمل آورد.

برای این منظور، می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.
مرکز مشاوره و اطلاع رسانی فکر برتر
02142143

واحدهای ثبتی

تغییرات: 09129352517
تاسیس: 09128578441
عمان: 09128330765
برند: 09129350317
کارت بازرگانی: 09120907459
کد اقتصادی و ارزش افزوده: 09128348466
طرح صنعتی: 09128394102
اختراع و دانش بنیان: 09128579331

تماس با ما

جردن بالاتر از اسفندیار پ۱۴۱ طبقه سوم (جهت مراجعه حضوری)
تهران، خیابان فاطمی، روبروی سازمان آب، پلاک 223، ساختمان فکر برتر
تلفن: 42143-021
021-42017
021-42037000
09128330765

بهینه سازی و سئو توسط شرکت سئو ایران