نکات مورد توجه در ثبت برند صنعت پلاستیک

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره غیر فعال
 

ثبت برند صنعت پلاستیک چگونه است و قوانین ثبت آن به چه صورت می باشد ؟
در این مقاله سعی بر آن شده تا ضوابط قانونی ثبت نمودن برند به طور کامل شرح داده شود. چنانچه می خواهید در این باره بیشتر بدانید می توانید به سایر مقالات سایت نظیر " دلایل اصلی رد تقاضای ثبت علائم تجاری/ برند " ، " نحوه تقاضا و ثبت برند " ، " هزینه ثبت برند " مراجعه نمایید و یا با وکلای مجرب ثبت شرکت فکر برتر تماس حاصل فرمایید. همکاران ما در این مرکز، همواره آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان در این باب می باشند.

اختیاری یا الزامی بودن استفاده از برند و علامت تجاری

آیا ثبت علامت اجباری است یا به انتخاب خود ما می باشد ؟ به موجب قانون ، ثبت علائم تجاری اختیاری است ، مگر در مواردی که دولت آن را اجباری کند. بنابراین ثبت کردن برند مطابق آیین نامه آن اجباری نمی باشد . به این معنا که چنانچه کسی علامت برای کالای خود انتخاب کرد و استعمال نمود ولی آن را به ثبت نرساند قانون وی را اجبار نمی کند. با این وجود، در زمان ما بیش از پیش برند و ثبت نمودن آن دارای اهمیت است. برندها به صاحبانشان کمک می کنند تا به راحتی محصولات خود را معرفی و ویژگی های آن را بیان نمایند و در عرصه رقابت تجاری بتوانند خود را نسبت به دیگران متمایز کنند.
چنانچه برندتان را به ثبت برسانید، می توانید از افرادی که از برند شما استفاده می کنند شکایت نموده و آن ها را مجبور به عوض کردن نام و حتی پرداخت غرامت به خود نمایید. علاوه بر این :

ثبت برند
- برند و ثبت آن ، به لحاظ اعتباری که به شرکت و محصول تولیدی می بخشد این امکان را فراهم می آورد تا بنگاه های اقتصادی بتوانند از موسسات مالی مختلف، وام اخذ نمایند.
- ثبت نمودن برند می تواند برای سهامداران ایجاد ارزش افزوده سهام کند و به تبع آن، باعث افزایش درآمد شرکت گردد.
- برند ابزاری برای بازاریابی شرکت و ایجاد وجهه عمومی است.
- برند پس از ثبت شدن، قابل نقل و انتقال است و می توان آن را انتقال داد.
- برند یکی از دلایل تشویق شرکت ها به سرمایه گذاری بیشتر در جهت بهبود کیفیت کالا می باشد. 

علائم قابل ثبت و غیرقابل ثبت

به موجب ماده 1 قانون ثبت علایم تجاری و اختراعات : " علامت تجاری عبارت است از هر قسم علامتی اعم از نقش، تصویر ، رقم ، حرف ، عبارت ، مهر ، لفاف و غیر آن که برای امتیاز و تشخیص محصول صنعتی، تجاری یا فلاحتی اختیار می شود. ممکن است یک علامت تجاری برای تشخیص امتیاز محصول جماعتی از زارعین یا ارباب صنعت و یا محصول یک شهر و یا یک ناحیه از مملکت اختیار شود " .
از ماده فوق مستفاد می شود که نوع علامت جنبه حصری ندارد ، بلکه می تواند با توجه به ابتکار افراد به صورت کلمات ، حروف ، ارقام ، تصاویر به کار رود. در ثبت برند ، باید به این نکته توجه داشته باشید که برند شما باید با برند ثبت شده توسط رقبای شما متفاوت باشد و تازگی داشته باشد.

علائم تجاری غیرقابل ثبت :

واژه های عام . برای مثال، اگر شرکت شما قصد دارد علامت تجاری " پلاستیک " را برای فروش پلاستیک ثبت کند، تقاضانامه ثبت این علامت مردود خواهد شد چون " پلاستیک " واژه ای عام برای این محصول است.
واژه های توصیف کننده . این واژگان کلماتی هستند که معمولاَ در تجارت به منظور توصیف محصول مورد نظر به کار می روند. برای مثال کلمه ترش برای محصولات لواشک قابل قبول نخواهد بود چون محصول را توصیف می کند. بنابراین استفاده از واژه های کیفی نظیر " بهترین " ، " کلاسیک " یا " نوآورانه " مردود خواهند شد مگر اینکه بخشی از یک نشان خاص باشند.
علائم گمراه کننده . این علائم، علائمی هستند که مصرف کننده را نسبت به ماهیت، کیفیت یا مبدا جغرافیایی محصول گمراه می سازد.
علائم خلاف نظم عمومی و اخلاق حسنه. برای ثبت برند، علامت و تصاویری که استفاده می شود نباید خلاف موازین و هنجارهای اخلاق حسنه باشد و یا پرچم و نشانه هایی از سلطنت و کشورهای دیگر داشته باشد.

مدارک مورد نیاز ثبت برند

برند یا علامت تجاری می تواند بانام شخص حقیقی و یا حقوقی ثبت گردد و ضرورتاَ نیازمند اخذ مجوز است. مدارک باید مرتبط با فعالیت و زمینه مورد نظر و به نام شخص باشد.
مدارک مورد نیاز برای ثبت برند شخص حقیقی :
- کارت ملی و شناسنامه متقاضی ثبت ( کارت ملی پشت و رو و از تمامی صفحات شناسنامه کپی برابر اصل تهیه گردد ) .

مدارک ثبت برند
- ارائه نمونه تصویر از برند تهیه شده 10 در 10
- تصویر مجوز فعالیت ( مانند پروانه بهره برداری، پروانه ساخت ، جواز کارت بازرگانی یا کسب، جوازتاسیس )
- جواز کسب یا کارت بازرگانی یا هر نوع گواهی فعالیتی که از طرف نهادهای نظارتی و دولتی صادر شده است.
- تصویر کارت بازرگانی ( در صورت استفاده از حروف لاتین )
- ارائه وکالتنامه رسمی چنانچه امور ثبت توسط نماینده و یا وکیل قانونی انجام می شود.
مدارک مورد نیاز برای ثبت برند شخص حقوقی :
- ارائه مدارک ثبتی شرکت که مشخص کننده شخصیت حقوقی باشد.
- ارائه اساسنامه و روزنامه رسمی که آگهی تاسیس در آن منتشر شده باشد.
- ارائه کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی اعضای هیئت مدیره و نماینده منتخب هیئت مدیره
- ارائه نمونه تصویر از برند تهیه شده
- چنانچه برندتان شامل حروف لاتین و انگلیسی است باید کارت بازرگانی نیز ارائه گردد.
- ارائه پروانه بهره برداری و جواز کسب
- ارائه وکالتنامه رسمی چنانچه امور ثبت توسط نماینده و یا وکیل قانونی انجام می شود.
چند نکته :
1- به موجب قوانین سازمان ثبت اسناد و املاک ایران ، نام تجاری بایستی شامل کلمات فارسی باشد در غیر این صورت ، همان طور که گفته شد، برای ثبت برندی که حاوی کلمه غیرفارسی ( لاتین و ... ) باشد لازم است فرد متقاضی، دارای کارت بازرگانی باشد.
2- در صورت سه بعدی بودن علامت تجاری ( لوگو) ، ارائه علامت به صورت نمونه گرافیکی یا تصویر دو بعدی به نحوی که از شش زاویه متفاوت تهیه و در مجموع یک نمونه واحد را تشکیل دهند الزامی است.
3- چنان چه درخواست کننده یا درخواست کنندگان ثبت به استناد تقاضای ثبت یا ثبت خارج کشور قصد استفاده از مزایای حق تقدم را داشته باشند، بایستی مدارک لازم و مربوط به حق تقدم را همزمان با اظهارنامه یا حداکثر در مدت زمانی 15 روز به اداره ثبت تحویل دهند.
4- ارائه رسید پرداخت هزینه ها نیز لازم است. چنان چه اظهارنامه تسلیمی ، بر اساس دلایل رد برند منجر به ثبت نگردد، هزینه های پرداختی قابل استرداد نمی باشد.

فرآیند ثبت برند

ثبت برند و علامت تجاری از طریق سامانه http://iripo.ssaa.ir انجام خواهد گرفت که در واقع، شما با تکمیل نمودن فرم های اظهارنامه از طریق این سامانه، می توانید برند خود را به ثبت برسانید.
متقاضی جهت ثبت علامت تجاری خود در سامانه بایستی کپی مدارک شناسایی خود را ارائه نماید. هم چنین در شخصیت های حقوقی نیز ارائه آخرین روزنامه رسمی دلیل مدیریت و کپی شناسنامه و کارت ملی اشخاص دارای امضا لازم است.
مرجع ثبت، اظهارنامه را از لحاظ رعایت جنبه های شکلی و شرایط مقرر در قانون و آیین نامه اجرایی آن و همچنین تطبیق طبقه یا طبقات اعلامی با طبقه بندی بین المللی ، مورد بررسی قرار خواهد داد و پس از پذیرش اظهارنامه ثبت علامت، اجازه انتشار آگهی مربوط به آن را صادر خواهد کرد.
آگهی علامت باید شامل موارد ذیل باشد :
• تاریخ و شماره اظهارنامه .
• در صورت ادعای حق تقدم ، تاریخ و شماره اظهارنامه و کشوری که درخواست ثبت اولیه در آن جا صو.رت گرفته است.
• نمونه علامت .
• اجزاء علامت با ذکر رنگ ، در صورتی که رنگ به عنوان صفت مشخصه و یا ویژگی علامت باشد.
• فهرست کالاها و خدماتی که علامت برای تشخیص آن ها مورد استفاده قرار می گیرد ، با اشاره به طبقه یا طبقات مربوط، طبق طبقه بندی بین المللی .
• نام و نشانی متقاضی .
• نام و نشانی نماینده قانونی، در صورتی که اظهارنامه توسط نماینده تسلیم شده باشد.
توجه داشته باشید که :
- برای ثبت علامت لازم است که نسبت به تقاضای ثبت اعتراض به عمل نیامده باشد یا اعتراض به عمل آمده مردود اعلام گردیده و به مرحله قطعی یا نهایی رسیده باشد.
- مدت اعتبار گواهی ثبت علامت یا مارک تجاری 10 سال از تاریخ تسلیم اظهارنامه مربوط به ثبت علامت یا مارک تجاری می باشد. این مدت با درخواست مالک آن برای دوره های متوالی 10 ساله با پرداخت هزینه مقرر قابل تمدید است .

واحدهای ثبتی

تغییرات: 09129352517
تاسیس: 09128578441
عمان: 09128330765
برند: 09129350317
کارت بازرگانی: 09120907459
کد اقتصادی و ارزش افزوده: 09128348466
طرح صنعتی: 09128394102
اختراع و دانش بنیان: 09128579331

تماس با ما

جردن بالاتر از اسفندیار پ۱۴۱ طبقه سوم (جهت مراجعه حضوری)
تهران، خیابان فاطمی، روبروی سازمان آب، پلاک 223، ساختمان فکر برتر
تلفن: 42143-021
021-42017
021-42037000
09128330765

بهینه سازی و سئو توسط شرکت سئو ایران