ثبت بین المللی بدین معناست که می توان علامت مذکور را در کشورهای عضو کنوانسیون مادرید با پرداخت هزینه های قانونی در هر کشور بصورت جداگانه ثبت نمود. شایان ذکر است، ایران در سال 28/5/1382 به موافقت نامه مادرید راجع به ثبت بین المللی علائم تجارتی و پروتکل مربوط به آن ملحق شده است. لذا،هر علامت تجاری ثبت شده در ایران قابلیت ثبت در سیستم مادرید ( بین المللی ) را دارد.
نتایج حاصل از ثبت بین المللی علامت تجاری به شرح ذیل است :
1- کسب حق مالکیت بر علائم از طریق ثبت :
به موجب قانون 4 ژانویه 1991 انگلیس ، " هر شخص حقیقی یا حقوقی می تواند حق مالکیت بر علامت تجاری به دست آورد اما علائم اشتراکی و جمعی و تایید شده را تنها یک شخص حقوقی می تواند ثبت کند ".
در این رابطه قانون یاد شده هیچ تفکیکی میان اشخاص خصوصی و عمومی قائل نمی شود، بنابراین تنها الزامی که وجود دارد، وجود یک شخصیت حقوقی است. البته در رویه قضایی اکثر کشورها ثبت علائم به وسیله یک شرکت را که در حال شکل گیری است ( یعنی هنوز شخصیت حقوقی پیدا ننموده است ) نیز می پذیرد، برای نمونه می توان از یک اتحادیه یا یک انجمن یاد نمود، اما چیزی که جالب است اینکه از یک شخص متقاضی انتظار داشتن هیچ ویژگی کیفی خاصی را چون بازرگان بودن، داشتن توانایی برای بهره برداری از علامت تجاری کالا یا خدمات مورد اشاره در دفتر ثبت، ندارد. برای نمونه در سال 1964 دیوان عالی کشور فرانسه صاحب یک داروخانه را قانوناَ مالک یک علامت تجاری مربوط به یک دارو شناخت، در حالی که آن شخص خود نمی توانست آن دارو را مورد بهره برداری قرار دهد.
2- ثبت علامت موجد حق :
ثبت علامت اثر عطف به ماسبق دارد، چرا که آثار آن از نظر زمانی به عقب برگشته و از تاریخ تقاضای ثبت و یا تاریخ اولویت ( اگر یک تقاضا مبنی بر اولویت مطرح شده ) شروع می شود. می توان گفت ، در صورتی که دو متقاضی رقیب در یک روز به ثبت علامت مبادرت نموده باشند، اولویت با کسی خواهد بود که اولین شماره ثبت را از موسسه گرفته است. این در صورتی است که ساعت تقاضای ثبت درج نشده باشد.
3- ایجاد حق برای اتباع :
اتباع داخلی کشورهای عضو قرارداد پاریس بعد از ثبت علامت تجاری و صنعتی خود از حقوق ناشی از آن که قانون به آن ها اعطا می کند بهره مند می گردند . آن ها می توانند علیه هر نوع تضییع حق به شرط رعایت مقررات و تشریفات ناظر، به مراجع صالحه مراجعه نمایند و محاکم داخلی نیز مکلفند حمایت واقعی از این اتباع داخلی را در مقابل رقابت نامشروع تامین نمایند . به همین جهت قوانین کشور ما نیز موادی در قانون مجازات عمومی و بعدا در قانون تعزیرات برای مجازات رقابت مکارانه پیش بینی و به تصویب رسانده است . ولی متاسفانه در قانون مجازات اسلامی اخیرالتصویب توجه کافی به این موضوع نشده است و در واقع این امر برخلاف تعهدات بین المللی در این خصوص می باشد.
4- ایجاد حق برای خارجیان :
خارجیانی که کشورشان عضو قرارداد پاریس باشد با تکیه بر ماده 2 کنوانسیون پاریس از اصل، تشابه با اتباع ملی، بهره می برند. اما یک شخص خارجی، از کشورهای غیرعضو اتحادیه مربوط به کنوانسیون پاریس، در صورتی که اقامتگاه و محل سکونت او کشور مورد تقاضای ثبتی نباشد هم می تواند در آن کشور حق مالکیت بر یک یا چند علامت تجاری را به دست آورد در صورتی که چند مورد رعایت شود، اولاَ : ثابت کند که به صورت قانونی، علامت مورد تقاضا را در کشور محل سکونت یا استقرار حرفه ای خودش به ثبت رسانده است. دوم اینکه کشورش اصل معامله به مثل حمایتی را پذیرفته و در قبال علائم آن کشور اعمال نماید.
5- ثبت علامت مشخص کننده محدوده حمایت :
علامت تجاری و صنعتی تنها برای کالاها و خدماتی که در اظهارنامه ثبت مشخص شده است و همین طور محصولات همانند و مشابه، مورد حمایت قرار می گیرد. برای تفسیر قلمرو حمایت، گاه نقوش و تصاویر و علامت های ثبت شده مورد استفاده و شرح قرار می گیرد.
برای علائم درهم آمیخته باید یادآوری نمود که نه تنها ترکیب عناصر و اجزاء مونتاژ شده ( که علامت اصلی به وجود می آورد ) مورد حمایت است، بلکه هر یک از عناصر در صورتی به تنهایی دارای ویژگی تمایز بخش باشد، مورد حمایت قرار می گیرد.
برای علائمی که رنگ آمیزی نیز دارد در صورتی که از رنگ های مربوط در دفاتر ثبت استفاده نشده باشد، حمایت از علامت بدون درنظر گرفتن رنگ آمیزی آن اعمال می گردد.
6- ثبت علامت نشان دهنده شروع حمایت :
از آن جا که مالکیت یک علامت از طریق ثبت آن به دست می آید امکان وجود عمل جعل قبل از ثبت وجود ندارد. در عوض یک متقاضی ثبت می تواند اقدام کننده را بعد از انتشار تقاضای ثبت تحت تعقیب قرار دهد.
در صورت نیاز به هرگونه مشاوره با ما تماس حاصل فرمایید.
همکاران ما در ثبت شرکت فکر برتر، با افتخار در خدمت شما خواهند بود.