موارد ممنوعیت انتقال سهام

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

در این مقاله، برای آشنایی ذهن خوانندگان ابتدا به توضیحاتی راجع به سهام خواهیم پرداخت و سپس وارد بحث اصلی شویم. قدر مسلم آن است که شما عزیزان می توانید در صورت نیاز به هر گونه مشاوره در این رابطه  با کارشناسان ما در ثبت شرکت فکر برتر در ارتباط باشید. همکاران ما در این مرکز ، از طریق مشاوره تخصصی شما را راهنمایی خواهند
سهام جمع سهم است به معنای برگ رسید و به مبلغی از سرمایه یک کارخانه یا شرکت گفته می شود. سهم به معنای بهره، نصیب و حظ آمده است. سهام به معنای حصه مشارکت در هر نوع مشارکت و دارایی مشترک گفته می شود و همچنین به معنی حصه شریک در مال مشترک و سندی است که حکایت از مالکیت حصه معین در شرکت تجاری به نام شرکت سهامی کند و صاحب سهم از تمام مزایای مقرر در اساسنامه شرکت استفاده می کند.
در شرکت های سهامی ، سهام به سه صورت ذیل وجود دارد :
1- سهام با نام
2- سهام بی نام
3- سهام ممتاز
شرایط دارا شدن سهام :
1- پرداخت تمام مبلغ اسمی هر سهم
2- تساوی در مبلغ اسمی سهم
3- مطالبه مبلغ اسمی هر سهم ظرف مدت مقرر در اساسنامه
4- مسئولیت پرداخت مبلغ اسمی سهم با متعهد یا هر دارنده بعدی سهم است.
5- اجبار متعهد به پرداخت خسارت دیرکرد در مبلغ اسمی سهم
6- دارنده ی سهم بی نام مالک محسوب می شود و نقل و انتقال آن با قبض و اقباض به عمل می آید.
7- کسی که نام او در دفتر سهام شرکت ثبت شده دارنده سهم بانام محسوب می شود.

  • موارد ممنوعیت انتقال سهام

علی الاصول هر سهام دار می تواند سهام خود را آزادانه منتقل کند. این قاعده ناشی از طبیعت سهم است که حقی قابل انتقال است. وقتی قسمت اخیر ماده 24 لایحه قانونی می گوید " ورقه سهم، سند قابل معامله " است، منظور انتقال حقی است که سهام دار به خاطر وجود سهم در شرکت دارد. انتقال سهم، بسیار ساده است ؛ زیرا تشریفات پیچیده خاصی ندارد؛ برای تحقق آن تنظیم یک سند ساده انتقال کافی است و لزومی ندارد سند صورتی رسمی داشته باشد، و هر گاه سهم بی نام باشد، صرف تصرف آن توسط منتقل الیه کافی است ( ماده 39 لایحه قانونی ) . انتقال سهام باید در دفتر ثبت سهام شرکت به ثبت برسد و انتقال دهنده یا وکیل یا نماینده قانونی او باید انتخاب را در دفتر مزبور امضا کند( ماده 40 لایحه قانونی ) . از زمانی که دفتر ثبت شرکت توسط انتقال گیرنده امضا می شود، انتقال انجام شده محسوب می شود.
حق انتقال سهام در برخی موارد ممنوع یا مشروط است :
- سهامی که مدیران به عنوان وثیقه به صندوق شرکت می سپارند. ( ماده 114 لایحه قانونی ) ، زمانی آزاد می شود که حساب های شرکت به تصویب مجمع عمومی رسیده و مدیران مفاصاحساب دریافت کنند. ( ماده 116 لایحه قانونی ) ؛
- سهام سهام داران، قابل انتقال به شرکت نیست . ( ماده 198 لایحه قانونی )؛
- در شرکت سهامی خاص هرگاه اساسنامه پیش بینی کرده باشد، انتقال سهام جز با موافقت هیئت مدیره و مجمع عمومی قابل انتقال نیست. انتقال در مقابل شرکت و سهام داران معتبر نیست، مگر آنکه با موافقت این ارگان ها باشد؛ مع ذلک، از آنجا که انتقال سهم در شرکت های سهامی آزاد است، مجمع عمومی یا هیئت مدیره حسب مورد باید ترتیبی بدهد که چنانچه با ورود انتقال گیرنده به شرکت موافقت نباشد، سهام متقاضی انتقال، به قیمتی که منتقل الیه حاضر به خرید است، توسط سهام داران دیگر یا اشخاص ثالث خریداری شود، یعنی چنین نیست که شرکت، از طریق مخالفت با انتقال سهام توسط سهام دار متقاضی انتقال بتواند او را زندانی شرکت کند. در صورت اختلاف، متقاضی می تواند در دادگاه طرح دعوی کرده و شرکت را به قبول انتقال ملزم کند. در کشورهای دیگر دنیا – مانند فرانسه – اساسنامه، راه حل برون رفت از مشکل را به طور صریح پیش بینی می کند. در ایران نیز می توان چنین ترتیباتی را در اساسنامه ها پیش بینی کرد و در عمل نیز چنین پیش بینی هایی در اساسنامه دیده می شود.
در صورت نیاز به هرگونه مشاوره می توانید با ما تماس حاصل فرمایید.
همواره آماده پاسخگویی به سوالات ثبتی شما عزیزان هستیم.

واحدهای ثبتی

تغییرات: 09129352517
تاسیس: 09128578441
عمان: 09128330765
برند: 09129350317
کارت بازرگانی: 09120907459
کد اقتصادی و ارزش افزوده: 09128348466
طرح صنعتی: 09128394102
اختراع و دانش بنیان: 09128579331

تماس با ما

جردن بالاتر از اسفندیار پ۱۴۱ طبقه سوم (جهت مراجعه حضوری)
تهران، خیابان فاطمی، روبروی سازمان آب، پلاک 223، ساختمان فکر برتر
تلفن: 42143-021
021-42017
021-42037000
09128330765

بهینه سازی و سئو توسط شرکت سئو ایران