تسلیم سرمایه شرکت تجاری باید به چه کسی صورت پذیرد ؟

ستاره فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

شرکت تجاری عبارت از آنست که به موجب قرارداد دو یا چند نفر هر یک مقداری سرمایه می گذارند و با آن عملیات تجاری انجام می دهند و سود و زیان حاصله را تقسیم می کنند.
در قرارداد شرکت مثل همه عقود و قراردادها باید شرایط عمومی صحت عقود رعایت شود که عبارتند از : قصد و رضا ، اهلیت ، معین بودن موضوع ، قانونی بودن جهت و هدف
علاوه بر شرایط عمومی شرایط اختصاصی شرکت عبارتند از : وجود شرکا ، همکاری شرکا ، سرمایه گذاری ، اشتغال به معاملات تجاری ، تقسیم سود و زیان
با توجه به اینکه تسلیم سرمایه از جمله شرایط تشکیل شرکت است، لازم دانستیم به مناسبت موضوع قبل از ورود به بحث اصلی،  برای آشنایی ذهن خوانندگان ابتدا به آورده ی شرکت های تجاری اشاره ای داشته باشیم و سپس به پاسخ سوال اصلی بپردازیم.

  • آوردن حصه

 هر یک از شرکا حصه ای به شرکت می آورند که به " آورده " تعبیر می شود و همان سرمایه فردی هر یک از شرکاست که جمع آن با آورده های دیگر شرکا، سرمایه شرکت را تشکیل خواهد داد.
آورده های شرکا را می توان به دو دسته عمده تقسیم کرد :
آورده های نقدی و آورده های غیرنقدی
الف - آورده های نقدی
شریکی که تعهد به آوردن وجه نقد به شرکت کرده است باید در موعد مقرر به تعهد خود عمل کند والا مانند این است که دین خود را نپرداخته باشد. تعهد به پرداخت آورده نقدی در شرکت های مختلف صور متفاوت دارد. در شرکت های سهامی و مختلط سهامی، پرداخت کل آورده تعهد شده ، حین تشکیل شرکت لازم نیست ، اما در سایر شرکت ها شرکت تشکیل نمی شود، مگر آنکه کل سرمایه نقدی شرکت پرداخت شده باشد. در هر حال، هیچ شرکت تجاری تشکیل نمی شود مگر آنکه قسمتی از سرمایه به صورت نقد به شرکت آورده شده باشد. این است که قانون گذار مقرر کرده که در شرکت های سهامی عام ، موسسان باید اقلاَ 20 درصد سرمایه شرکت را خود تعهد کنند و لااقل 35 درصد مبلغ تعهد شده را نقداَ بپردازند. ( ماده 6 لایحه قانونی 1347). در شرکت های سهامی خاص، مبلغ نقدی نباید کمتر از 35 درصد کل سهام باشد. ( بند 2 ماده 20 لایحه قانونی 1347).
ب- آورده های غیرنقدی
آورده غیرنقدی ممکن است به صورت مال مادی، مال غیر مادی و یا صنعت ( فعالیت ، کار و هنر ) باشد.

  • تسلیم سرمایه شرکت تجاری باید به چه کسی صورت پذیرد ؟

همان طور که گفته شد، تسلیم سرمایه از جمله شرایط تشکیل شرکت است، بنابراین تسلیم سرمایه به شرکتی که هنوز به وجود نیامده ناممکن است و این پرسش مطرح می گردد که تسلیم سرمایه باید به چه شخصی صورت پذیرد ؟
ممکن است پاسخ داده شود که تسلیم آورده به شخصی که نقش واسطه میان شریک و شرکت در شرف ایجاد را ایفا نماید وافی به مقصود است. در این صورت آورده از تصرف شریک خارج می شود و به محض تشکیل شرکت به مالکیت شرکت درآمده و در نتیجه شخص واسطه باید آن را به شرکت تسلیم کند.
این ساز و کار اطمینان بخش به نظر نمی رسد. بهتر است ساز و کاری طراحی شود که با ایجاد شرکت، تسلیم مجدد ضروی نباشد و خود به خود سلطه شرکت برآورده شرکا محقق گردد.
در مورد آورده های نقدی  لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت ازهمین اندیشه پیروی کرده است؛ حسابی در یک بانک ، به نام شرکت در شرف تاسیس تشکیل شده و شرکا آورده نقدی خویش را به آن حساب واریز می کنند . اما برداشت از این حساب ممکن نیست مگر به وسیله مدیران پس از ایجاد شرکت.
اعمال این روش در مورد سایر شرکت ها نیز با مانعی روبرو نیست و می توان آن را قاعده ای عمومی برای تشکیل هر نوع شرکت تلقی نمود.
در مورد آورده های غیرنقدی که فاقد سند رسمی هستند نیز می توان با توجه به سکوت قانون از همبن اندیشه پیروی کرد و چنین اظهار نظر نمود که آورده های غیرنقدی که فاقد سند رسمی هستند باید به مدیران شرکت در شرف تاسیس تسلیم گردد.. بدین ترتیب به محض تاسیس شرکت، تسلط شرکت بر آورده غیرنقدی نیز محقق می شود. اما پاسخ به مسئله در مورد آورده های غیرنقدی که دارای سند رسمی هستند دشوار است زیرا انتقال مالکیت اموال دارای سند رسمی، مستلزم انجام تشریفات تنظیم سند رسمی است و حال آنکه هنوز شرکتی به وجود نیامده است تا انتقال رسمی مالکیت به آن میسر باشد. قانون در این زمینه راه حلی ارائه نداده است.
ثبت شرکت فکر برتر
" ارائه دهنده ی خدمات تخصصی ثبت شرکت و ثبت برند "

واحدهای ثبتی

تغییرات: 09129352517
تاسیس: 09128578441
عمان: 09128330765
برند: 09129350317
کارت بازرگانی: 09120907459
کد اقتصادی و ارزش افزوده: 09128348466
طرح صنعتی: 09128394102
اختراع و دانش بنیان: 09128579331

تماس با ما

جردن بالاتر از اسفندیار پ۱۴۱ طبقه سوم (جهت مراجعه حضوری)
تهران، خیابان فاطمی، روبروی سازمان آب، پلاک 223، ساختمان فکر برتر
تلفن: 42143-021
021-42017
021-42037000
09128330765

بهینه سازی و سئو توسط شرکت سئو ایران