امتیاز شرکت تجاری در برابر شرکت مدنی

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

شرکت مفهومی است که نشانگر مشارکت می باشد و مشارکت یا مشارکه از باب مفاعله، دلالت بر دخالت حداقل دو شخص در امر مورد نظر را دارد. شرکت ها را به طور کلی می توان به دو دسته تقسیم نمود. شرکت هایی که قانون مدنی از آن ها نام برده است با عنوان " شرکت مدنی " و شرکت های مورد بحث در قانون تجارت با عنوان " شرکت های تجاری یا حقوقی "
در ادامه به توضیح راجع به این شرکت ها، و امتیازات شرکت های تجاری نسبت به شرکت مدنی می پردازیم.
شرکت بازرگانی یا تجاری، عبارت است از اجتماع دو یا چند شخص حقیقی یا حقوقی که با هدف کسب سود، عملیات تجاری انجام می دهند.
همان طور که گفته شد، علاوه بر شرکت تجاری، نوع دیگری شرکت وجود دارد که تحت عنوان " شرکت مدنی " مطرح می باشد، ولی چون انگیزه تاسیس آن تجارت نیست بنابراین عملیات تجاری انجام نمی دهد.
شرکت مدنی دارای مشخصاتی به شرح ذیل می باشند :
الف- فاقد شخصیت حقوقی هستند.
ب- موضوع آن، معاملات غیرتجاری است.
ج- هدف آن، انتفاع غیرتجاری است.
د- اقامتگاه و تابعیت ندارد.
ه- عمدتاَ با ثبت در دفاتر رسمی هویت پیدا می کنند.
و- شرکاء آن مجتمعاَ نمایندگی شرکت را به عهده دارند.
ز- هر چند به طور معمول این شرکت ها در نتیجه و اختیار شرکاء به وجود می آیند ولی بعضی از آن ها بدون اراده و اختیار شرکاء به وجود می آیند. از جمله شراکت ورثه در مال الترکه.
در صورتی که شرکت های تجاری، دارای شخصیت حقوقی هستند، موضوع آن ها تجاری است. الزاماَ دارای اقامتگاه و تابعیت می باشند، در اداره ثبت شرکت ها به ثبت می رسند، نمایندگی شرکت به عهده مدیران است و بالاخره اینکه حتماَ و ضرورتاَ با اراده و اختیار شرکاء به وجود می آیند.
حال ممکن است این سوال مطرح شود که مبنای تحول شرکت مدنی به سوی شرکت تجاری و یا به عبارتی شرکت دارای شخصیت حقوقی چیست. شرکت های تجاری از چه امتیازاتی در برابر شرکت های مدنی برخوردارند ؟ به نظر می رسد که می توان لااقل سه عامل را در پیدایش این تحول موثر دانست.
اولاَ : تعداد روابط شرکا با یکدیگر و همچنین تعداد روابط شرکا با اشخاص ثالث در شرکت مدنی بسیار زیاد است. بدین معنا که در نتیجه قرارداد شرکت هر شریک با چند شریک دیگر دارای رابطه حقوقی می گردد و هر شخص ثالث نیز که با شرکت وارد معامله می شود در واقع با تمام شرکا رابطه حقوقی برقرار می کند. تعدد این روابط برای تسریع در اداره مال مشاع و حل و فصل آسان اختلافات احتمالی موانع زیادی ایجاد می کند.
در مقابل، شخصیت حقوقی، روابط شرکا با یکدیگر و شرکا با اشخاص ثالث را بسیار ساده می کند . به نحوی که می توان از این طریق هزاران شریک را بدون نگرانی از بروز اختلال و بی نظمی در روابط گردهم آورد.
ثانیاَ : شخصیت فرضی شرکت تجاری این امکان را فراهم می کند که شرکا دائماَ به صورت قهری یا ارادی تغییر کنند اما شخصیت فرضی شرکت باقی بماند. از همبن رو امروزه شاهد وجود شرکت هایی هستیم که عمر آن ها خیلی بیش از عمر اشخاص حقیقی است. عمر طولانی شرکت های تجاری تاثیر مثبتی در اقتصاد جامعه دارد .
ثالثاَ : شخصیت حقوقی شرکت این امکان را فراهم می کند که دارایی شخصی شرکا از دارایی شخصیت فرضی حاصل از عقد شرکت جدا شود. این ویژگی برای سرمایه گذاران امنیت به وجود می آورد هر چند که ممکن است طلبکاران شرکت را با خطر مواجه نماید.
جهت مشاوره و اقدام به ثبت شرکت با ما تماس حاصل فرمایید.
 ما همواره آماده ارائه بهترین و کامل ترین خدمات به شما عزیزان می باشیم .

مقالات مرتبط

واحدهای ثبتی

تغییرات: 09129352517
تاسیس: 09128578441
عمان: 09128330765
برند: 09129350317
کارت بازرگانی: 09120907459
کد اقتصادی و ارزش افزوده: 09128348466
طرح صنعتی: 09128394102
اختراع و دانش بنیان: 09128579331

تماس با ما

جردن بالاتر از اسفندیار پ۱۴۱ طبقه سوم (جهت مراجعه حضوری)
تهران، خیابان فاطمی، روبروی سازمان آب، پلاک 223، ساختمان فکر برتر
تلفن: 42143-021
021-42017
021-42037000
09128330765

بهینه سازی و سئو توسط شرکت سئو ایران