مراحل ثبت شرکت در مراغه

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

مراغه دومین شهر بزرگ استان آذربایجان شرقی و مرکز اداری فرمانداری ویژه شهرستان مراغه است. این شهر در کنار رودخانه صوفی چای در دامنه جنوبی کوه سهند و در 135 کیلومتری جنوب مرکز استان واقع شده است. 

چنانچه می خواهید اقدام به ثبت شرکت در مراغه نمایید، از شما دعوت می شود تا مقاله پیش رو را مورد مطالعه قرار دهید. در این مقاله موضوعات متعددی از جمله مزایای ثبت شرکت در مراغه، عناصر کلی تشکیل دهنده شرکت، شرکت های پرمخاطب ثبتی در مراغه ، نام شرکت ، مدارک لازم جهت ثبت شرکت ، فرآیند ثبت و اقدامات الزامی پس از ثبت نمودن شرکت مورد بررسی قرار گرفته است .

چرا شرکت ثبت کنیم؟

قبل از اینکه وارد مبحث شویم چند مقاله مهم در خصوص ثبت شرکت را به شما دوستان عزیز معرفی می کنیم. 

- طریقه ثبت آگهی شرکت در روزنامه رسمی

- مراحل ثبت شرکت سهامی خاص

امروزه ، بنا به دلایل متعدد ثبت کردن شرکت انتخاب هوشمندانه ای است. شما از طریق ثبت نمودن شرکت یک فعالیت رسمی و قانونی خواهید داشت و اعتبار بیشتری هم کسب می نمایید. با ثبت شرکت تمام جزییات از جمله میزان سرمایه ، میزان سهام و .. به صورت مکتوب و قانونی در اساسنامه شرکت و مابقی اسناد قید می گردد و در صورتی که مشکلی بین اعضا و اشخاص ثالث پیش بیاید، روند حل اختلاف بسیار ساده تر از زمانی خواهد بود که شراکت شخصی باشد. 

از منظر دیگر ثبت شرکت در راستای شراکت اعضا نیز تاثیرگذار است و اطمینان بیشتری به همراه دارد. زیرا در صورت شراکت با شخص ممکن است قراردادها شفاهی باشد و حتی در صورت کتبی بودن پشتوانه محکمی نداشته باشد در حالی که هنگامی که اعضا در قالب یک شرکت با همدیگر شراکت کنند، میزان سهم الشرکه یا سهام و نحوه تقسیم سود و زیان و سایر مسائل مالی و حقوقی به صورت مدون به ثبت رسیده و قابلیت پیگیرد قانونی دارد. این امر در صورت بروز اختلاف با اشخاص ثالث نیز صدق می کند و حافظ منافع شرکا و نیز اشخاص ثالث و طرف قرارداد با شرکت است. 

علاوه بر این، در بسیاری از موارد امتیازات و اعتبارات دولتی ، انواع وام های بانکی و مجوزهایی که برای انجام فعالیت های مختلف الزامی است تنها مختص شرکت های ثبت شده می باشد و اشخاص حقیقی از چنین مزایایی بهره مند هستند. 

با ثبت کردن شرکت امکان شرکت در مناقصات و مزایدات رسمی برایتان فراهم خواهد شد.

عناصر کلی تشکیل دهنده شرکت:

حال با توجه به مزایای متعدد ثبت شرکت، این سوال مطرح می شود که چگونه می توانیم شرکت تشکیل دهیم ؟ ذیلاَ به بررسی عناصر کلی تشکیل دهنده شرکت می پردازیم. 

اول : همکاری دو یا چند نفر 

شرکت ، باید دارای حداقل " دو عضو " باشد و هر یک چیزی به شرکت بیاورد که روی هم ، سرمایه شرکت را تشکیل دهد. طبق قوانین ایران ، شرکت با شریک واحد قانونی نیست. البته درست است که در حقوق مدنی، شرکت جز با همکاری حداقل دو نفر به وجود نمی آید، اما در حقوق تجارت ، با توجه به شخصیت حقوقی شرکت ، وضع قدری متفاوت است . به طور مثال ، " شرکت سهامی خاص " حداقل با همکاری سه نفر تشکیل می شود و در مورد " شرکت های سهامی عام " ، شرکت با همکاری حداقل پنج نفر سهامدار تشکیل می شود. 

دوم : آوردن حصه 

هر یک از شرکاء ، باید حصه ای به عنوان " آورده " به شرکت بیاورند و سرمایه فردی هر یک از شرکاء با آورده های دیگر شرکاء، " سرمایه شرکت " را تشکیل خواهد داد. 

سوم : کسب سود و تقسیم آن 

از خصایص عمده شرکت ، این است که هدف از تشکیل آن جستجوی سود و تقسیم آن میان شرکاست. شرکاء ممکن است متضرر هم بشوند که در این صورت ، باید در زیان وارده نیز سهیم باشند. 

لازم به ذکر است سود باید جنبه " مادی " داشته باشد و شرکت نمی تواند برای تحصیل اجر معنوی تشکیل شود. بنابراین ، موسسه ای که هدف اصلی آن، تحصیل سود مادی نباشد ، بلکه با اهداف انسان دوستانه ، فرهنگی یا ورزشی و امثال آن تشکیل شود ، حتی اگر به اعضایش، سود مادی غیرمستقیمی هم برساند ، موسسه غیرتجاری تلقی می شود. به عبارت دیگر، موسسه غیرتجاری به قصد بردن سود و تقسیم آن میان اعضاء تشکیل نمی شود، هر چند ممکن است به طور فرعی و غیرمستقیم ، سودی نیز نصیب اعضاء کند. 

به موجب ماده " 1 " آیین نامه اصلاحی ثبت تشکیلات و موسسات غیرتجاری ( مصوب سال 1337 ) : " مقصود از تشکیلات و موسسات غیرتجاری ، تشکیلات و موسساتی است که برای مقاصد غیرتجاری، از قبیل امور علمی یا ادبی یا امور خیریه و امثال آن تشکیل می شود، اعم از آنکه موسسین و تشکیل دهندگان ، قصد انتفاع داشته یا نداشته باشند ". 

بنابراین ، بردن سود نمی تواند ملاک تفکیک شرکت تجاری از موسسات غیرتجاری گردد ، بلکه آنچه ملاک است ، " ساختار " تشکیلات مزبور است، یعنی ساختار فعالیتی که آن تشکیلات در قالب آن بوجود آمده است. اگر ساختار تشکیلات ، جنبه علمی یا ادبی یا امور خیریه و به طور کلی " جنبه معنوی " داشته باشد، موسسه غیرتجاری است ، حتی اگر در اثر فعالیتش ، سود مادی نصیب اعضاء گردد ، مثل یک مدرسه غیرانتفاعی، بر عکس ، اگر فعالیت گروه ، از نوع عملیات تجاری و در قالب ثبت شرکت های تجاری باشد، یک " تشکیلات تجاری " تشکیل یافته است ، مشروط به اینکه هدف از تشکیل آن ، بردن سود و تقسیم آن میان اعضای گروه باشد. 

اصل بر این است که شرکاء به نسبت سهم خود در سود و زیان شریکند. این اصل، گاه به صراحت در قانون تجارت بیان شده است. با وجود این ، طرفین عقد می توانند خلاف ترتیب مذکور را پیش بینی کنند. شریکی که به این ترتیب ، " ممتاز " تلقی می شود ، در ازای امتیاز اعطایی به خود مکلف به انجام دادن هیچ عملی نیست و به عبارت دیگر، حتی بدون اینکه یک یا چند شریک ، عملی انجام دهند می توان در قرارداد قید کرد که سهم بیشتری از سود را ببرند یا سهم کمتری از ضرر را تحمل کنند. 

اضافه می گردد ، در قرارداد شرکت مثل همه عقود و قراردادها باید شرایط عمومی صحت عقود رعایت شود که عبارت است از : قصد و رضا، اهلیت ، معین بودن موضوع ، قانونی بودن جهت و هدف . بدیهی است موضوع شرکت نمی تواند مخالف قانون یا مغایر با نظم عمومی باشد.

شرکت های پرمخاطب در مراغه

از جمله شرکت های رایج ثبتی در مراغه، شرکت سهامی خاص و با مسئولیت محدود است. شرکت سهامی خاص ، شرکت بازرگانی است و سرمایه آن که قانوناَ در موقع تاسیس از یک میلیون ریال کم تر نخواهد بود، به سهام تقسیم شده و کلیه سهام آن به وسیله سهامداران تعهد و تامین می گردد و مسئولیت صاحبان سهام که تعداد آن ها نباید کم تر از سه نفر باشد محدود به مبلغ اسمی سهام آن هاست. 

برای امکان تشکیل شرکت سهامی خاص، وجود عناصر و خصوصیات زیرین ضرورت قانونی دارد :

الف- سهامداران شرکت ، ( موسسین ) نباید کم تر از سه نفر باشد. 

ب- سرمایه شرکت در موقع تاسیس، نباید کم تر از یک میلیون ریال باشد. 

پ- کلیه سهام شرکت باید به وسیله سهامداران ( موسسین ) تعهد و تامین گردد. 

ت- سرمایه شرکت به سهام و در صورت تجزیه به قطعات سهام تقسیم شده و باید متساوی القیمه باشد. 

ث- مسئولیت صاحبان سهام ، محدود به مبلغ اسمی سهام آن ها خواهد بود. 

ج- اساسنامه شرکت به امضای کلیه سهامداران خواهد رسید و اداره امور شرکت طبق اصول بازرگانی و مالی و قواعد پیش بینی شده در اساسنامه به عمل خواهد آمد. 

چ- ثبت کردن شرکت در اداره ثبت شرکت ها، بر اساس اظهارنامه ممضی به امضای کلیه سهامداران ( موسسین ) به عمل خواهد آمد. 

ح- مبلغ اسمی هر سهم به توافق سهامداران تعیین و نقل و انتقال سهام بر طبق پیش بینی های معموله در اساسنامه خواهد بود. 

خ- قید عبارت " شرکت سهامی خاص " قبل از نام شرکت یا بعد از آن، بدون فاصله بانام شرکت ، در کلیه اوراق و اطلاعیه ها و آگهی های شرکت ، به طور روشن و خوانا به عمل خواهد آمد . 

همچنین شرکت با مسئولیت محدود ، شرکتی است که بین دو یا چند نفر برای امور تجاری تشکیل شده و هر یک از شرکا، بدون این که سرمایه به سهام یا قطعات سهام تقسیم شده باشد، فقط تا میزان سرمایه خود در شرکت مسئول قروض و تعهدات شرکت است.

خصوصیات شرکت با مسئولیت محدود به شرح ذیل است :

الف- شرکت با مسئولیت محدود بین دو یا چند نفر ( حداقل دو نفر ) تشکیل می شود و شرکا می توانند اشخاص حقیقی یا حقوقی باشند. هم چنین شخص محجور توسط ولی یا قیم می تواند شریک شرکت با مسئولیت محدود شود. 

ب- شرکت با مسئولیت محدود الزاماَ برای امور تجاری تشکیل می شود. 

پ- شرکت با مسئولیت محدود وقتی تشکیل می شود که تمام سرمایه نقدی تادیه و سهم الشرکه غیرنقدی نیز تقویم و تسلیم شده باشد. در این شرکت تعهد سرمایه امکان پذیر نیست و تمام سرمایه باید در لحظه تشکیل پرداخت شود. 

ت- در قانون تجارت، برای میزان سرمایه شرکت بامسئولیت محدود هیچ مبلغی تعیین نشده است. با این حال به صورت عرفی حداقل سرمایه اسمی مبلغ یک میلیون ریال می باشد. 

ث- حداقل تعداد مدیران ، یک نفر می باشد. 

ج- مسئولیت شرکای شرکت با مسئولیت محدود ، فقط تا میزان ( نه نسبت ) سرمایه خود در برابر قروض و تعهدات شرکت است، زیرا شرکت با مسئولیت محدود از شرکت های سرمایه ای می باشد. 

چ- برخلاف شرکت های سهامی اولاَ مدیر یا مدیران ممکن است از بین شرکاء یا خارج انتخاب شوند. ثانیاَ مدت خدمت آنان ممکن است محدود یا نامحدود باشد. 

ح- آورده شرکا می تواند نقد و غیرنقد باشد. سرمایه شرکت با مسئولیت محدود به قطعات سهام تقسیم نمی شود و این شرکت نه سهامدار دارد و نه سهم ، بلکه شریک دارد و سهم الشرکه . 

خ- در اسم شرکت بامسئولیت محدود، عبارت با مسئولیت محدود می بایست در آن قید شود. در غیر این صورت شرکت مذکور در برابر اشخاص ثالث شرکت تضامنی محسوب شده و تابع مقررات آن خواهد بود.

ثبت شرکت

 

نام شرکت 

کلیه شرکت های تجاری به دلیل برخورداری از شخصیت حقوقی از صلاحیت دارا شدن حقوق و تکالیف و اعمال آن ها برخوردار می شوند. به منظور اعمال حقوق خود که از جمله آن ها انجام معاملات مرتبط با موضوع شرکت است باید دارای نام مخصوص به خود باشند تا در جامعه از اشخاص دیگر و همچنین شرکای شرکت متمایز گردند. قانونگذار در مواد متعددی از قانون تجارت به لزوم برخورداری شرکت از نام مخصوص تصریح کرده است از جمله ماده 94 در شرکت با مسئولیت محدود ، ماده 116 در شرکت تضامنی، ماده 141 در شرکت مختلط غیرسهامی ، ماده 162 در شرکت مختلط سهامی و ماده 183 در مورد شرکت نسبی به این امر تصریح نموده است. در لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت 1347 اگرچه در مورد شرکت های سهامی هیچ ماده ای از وجود نام مخصوص به صراحت سخن نگفته است ولی از تبصره ماده 4 لایحه مزبور این امر قابل استفاده است. 

تبصره فوق مقرر می دارد : " در شرکت های سهامی عام " عبارت " شرکت سهامی عام " و در " شرکت های سهامی خاص " عبارت " شرکت سهامی خاص " باید قبل از نام شرکت یا بعد از آن بدون فاصله با نام شرکت در کلیه اوراق و اطلاعیه ها و آگهی های شرکت به طور روشن و خوانا قید شود. 

همچنین در ماده 7 لایحه مزبور از اظهارنامه و در ماده 8 در طرح اساسنامه و در ماده 9 در طرح اعلامیه پذیره نویسی به نام شرکت تصریح شده و همه آن ها باید متضمن نام شرکت باشند و همچنین به موجب ماده 13 لایحه مزبور ، ورقه تعهد سهام نیز باید متضمن نام شرکت باشد. 

ناگفته نماند که نام شرکت در برخی از شرکت های تجاری باید دارای ویژگی هایی باشد که قانون مقرر نموده است مانند شرکت با مسئولیت محدود که نام شرکت نباید متضمن اسم هیچ یک از شرکا باشد ( ماده 95 ق. ت ) . البته ذکر نام یک یا چند نفر از شرکا در نام شرکت خللی به نام شرکت یا خود شرکت وارد نمی سازد بلکه فقط شریک یا شرکای مزبور در مقابل اشخاص ثالث حکم شریک ضامن در شرکت تضامنی را خواهد داشت یعنی این اشخاص در مقابل اشخاص ثالث نسبت به بدهی های شرکت مسئولیت تضامنی خواهند داشت. 

حکم مزبور در ماده فوق مبتنی بر حکم قانون در ماده 117 ق. ت می باشد که به موجب آن در نام شرکت تضامنی نام حداقل یکی از شرکا باید ذکر گردیده و در این صورت باید از عبارتی از قبیل ( و شرکا ، و پسران ، و فرزندان و ... ) استفاده کرد. 

بنابراین حکم قانونگذار در ماده 95 ق. ت در خصوص مسئولیت تضامنی شریکی که نام او در نام شرکت با مسئولیت محدود ذکر شده به دلیل تشابه چنین شرکتی با شرکت تضامنی می باشد که موجب اشتباه مردم گردیده و ممکن است از این جهت دچار ضرر و زیان گردند. در شرکت مختلط غیرسهامی و سهامی نیز مانند شرکت تضامنی باید حداقل اسم یکی از شرکای ضامن قید شود. ( ماده 141 و 162 ق. ت )

علاوه بر مواد قانون تجارت ، از برخی مواد نظامنامه اجرای قانون ثبت شرکت ها مصوب 16 / 3/ 1310 وزارت دادگستری لزوم برخورداری هر شرکت تجاری از یک نام قابل استفاده است. 

به موجب ماده 6 نظامنامه مزبور یکی از مندرجات الزامی اظهارنامه ثبت شرکت ، نام کامل شرکت می باشد. همچنین به موجب ماده 18 همان نظامنامه ، تصدیق ثبت شرکت که باید از سوی اداره ثبت اسناد ( اداره ثبت شرکت ها ) صادر گردد باید متضمن نام کامل شرکت باشد. 

نکته قابل توجه در مورد نام شرکت های تجاری این است که در اشخاص حقیقی، ابتدا شخص متولد می شود و سپس به هنگام اخذ شناسنامه نام او به ثبت رسیده و رسمیت پیدا می کند اگرچه در عمل ، خانواده ها نام او را قبل از تولد تعیین و بعد از تولد آن را به ثبت رسانده و رسمیت می دهند. اما در شرکت های تجاری همزمان با تشکیل شرکت ، نام آن نیز مورد نظر و توجه قرار گرفته و شرکت با همان نام تشکیل می گردد ولی در شرکت سهامی عام قبل از تاسیس شرکت، نام شرکت به وسیله موسسین تعیین گردیده و سپس شرکت با همان نام ایجاد می شود. زیرا در این شرکت ها به موجب ماده 6 ل. ا. ق. ت موسسین باید حداقل بیست درصد سرمایه شرکت را خود تعهد کرده و حداقل سی و پنج درصد آن را در حسابی به نام شرکت در شرف تاسیس نزد یکی از بانک ها بسپارند و همچنین باید اظهارنامه به ضمیمه طرح اساسنامه شرکت و طرح اعلامیه پذیره نویسی سهام که به امضای کلیه موسسین رسیده به اداره مذکور بفرستند که هم در اظهارنامه و هم در طرح اساسنامه و هم در طرح اعلامیه پذیره نویسی باید نام شرکت نوشته شود ( مواد 7، 8 و 9 ل. ا. ق. ت ) در حالی که هنوز شرکت تشکیل نشده و بعد از برگزاری جلسه مجمع عمومی موسس و انتخاب مدیران و بازرس یا بازرسان شرکت و قبول سمت توسط آنان تشکیل خواهد شد که ممکن است ماه ها این امر طول بکشد. ( ماده 17 ل. ا. ق. ت )

نکته قابل توجه دوم در مورد نام شرکت های تجاری این است که قانون تجارت هیچ گونه شرایطی برای آن مقرر نکرده است غیر از شرایطی که در نام شرکت های اشخاص و سرمایه به شرح مواد 95، 117 و 184 ق. ت مقرر شده است ولی در عمل اداره ثبت شرکت ها به منظور رعایت حقوق اشخاص ثالث و نظم عمومی با الهام از برخی قوانین و مقررات مانند ماده یک قانون مسئولیت مدنی مصوب 1339، قانون ممنوعیت به کارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه مصوب 1375، ملاک های قانون ثبت علائم و اختراعات مصوب 1310 و ماده 578 ق. ت ، محدودیت هایی را ایجاد کرده است. 

ذیلاَ به بررسی برخی از مهم ترین این موارد می پردازیم :

• نام انتخابی باید دارای معنا و مطابق با فرهنگ اسلامی باشد.

• دارای سابقه ثبت نباشد.

• واژه ی بیگانه نباشد و فارسی باشد.

• جهت تعیین اسم شرکت حداقل تعداد سیلاب ها 3 سیلاب است.

• لاتین نباشد.

• از عنوان های دانشمندان و کاشفان در عصر حاضر انتخاب نشود.

• در انتخاب نام شرکت حتماَ باید از اسم خاص استفاده شود.

• استفاده از اسامی شهرها و رنگ ها و اعداد در اسم شرکت مانعی ندارد اما این کلمات جزء اسم شرکت شمرده نمی شوند و اسم شرکت باید غیر از این کلمات شامل سه کلمه باشد.

لازم به ذکر است، برای ثبت اسم شرکت ، ابتدا ، پس از رعایت شرایطی که بیان شد، پنج نام برای شرکت خود انتخاب نمایید و به ترتیب اولویت در پایگاه اینترنتی اداره کل ثبت شرکت ها به نشانی irsherkat.ssaa.ir وارد کنید تا از بین آن ها یکی مورد تایید قرار گیرد.

مدارک و مراحل ثبت شرکت در مراغه

برای ثبت شرکت در مراغه لازم است تا با توجه به موضوع فعالیت و نوع شرکت ، مدارک و اسناد مرتبط را تجمیع نمایید. این مدارک عبارت است از : 

- شناسنامه و کارت ملی متقاضیان اعم از سهامداران اعضای هیئت مدیره و بازرسین 

- گواهی عدم سوء پیشینه برای اعضای هیئت مدیره و بازرسین 

- مدارک تحصیلی مورد نیاز برای موضوعاتی که نیاز به مدرک تحصیلی دارند. 

- مجوز فعالیت برای موضوعاتی که ملزم به ارائه مجوز می باشند. 

- ارائه آدرس صحیح به همراه کدپستی برای محل فعالیت شرکت و محل سکونت متقاضیان 

پس از فراهم نمودن مدارک مورد نیاز، مراحل ثبت شرکت به قرار ذیل است :

1- ثبت نام اولیه در سامانه اداره ثبت شرکت ها و تنظیم اوراق ثبتی 

2- ارسال اوراق به اداره ثبت شرکت ها از طریق پست 

3- درج بارکدپستی در سامانه 

4- بررسی مدارک ارسال شده توسط کارشناس ذیربط 

5- در صورت بلامانع بودن صدور آگهی تاسیس شرکت 

6- تخصیص شماره ثبت و شناسه ملی 

7- ارسال آگهی جهت انتشار در روزنامه رسمی

اقدامات الزامی پس از ثبت شرکت در مراغه

پایان فرایند ثبت شرکت، زمان شروع فعالیت نیست بلکه اقداماتی وجود دارد که پس از ثبت نمودن شرکت ، رعایت آن ها الزامی است. این اقدامات عبارت است از :

1- پلمپ دفاتر تجاری شرکت شامل دفتر روزنامه و دفتر کل 

2- تشکیل پرونده دارایی و اخذ کد اقتصادی 

جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس حاصل نمایید .

مرکز مشاوره و اطلاع رسانی فکر برتر  42143-021

واحدهای ثبتی

تغییرات: 09129352517
تاسیس: 09128578441
عمان: 09128330765
برند: 09129350317
کارت بازرگانی: 09120907459
کد اقتصادی و ارزش افزوده: 09128348466
طرح صنعتی: 09128394102
اختراع و دانش بنیان: 09128579331

تماس با ما

جردن بالاتر از اسفندیار پ۱۴۱ طبقه سوم (جهت مراجعه حضوری)
تهران، خیابان فاطمی، روبروی سازمان آب، پلاک 223، ساختمان فکر برتر
تلفن: 42143-021
021-42017
021-42037000
09128330765

بهینه سازی و سئو توسط شرکت سئو ایران