مهاجرت از طریق ثبت شرکت در عمان

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

امروزه تاسیس شرکت به یکی از روش‌های مهاجرت به کشورهای مختلف تبدیل شده است. در میان تمامی کشورها، رشد اقتصادی کشور عمان در طی سال‌های اخیر بسیار بیشتر بوده و شرایط مطلوبی را برای راه‌اندازی کسب و کارهای مختلف فراهم کرده است. بنابراین، مهاجرت از طریق ثبت شرکت در عمان می‌تواند وضعیت اقتصادی شما را بهبود بخشد.

توجه داشته باشید که سرمایه‌گذاری در کشور عمان مزایای بسیاری به همراه دارد. برخی از این مزایا عبارتند از: جو دوستانه‌ی تجارت، ثبات سیاسی، زیرساخت‌های مناسب برای کسب وکارهای مختلف، طرح‌های تشویقی از قبیل معافیت‌های مالیاتی و غیره. از طرفی، با پدید آمدن قانون سرمایه‌گذاری خارجی یا FCIL در این کشور، امکان تاسیس شرکت در بسیاری از حوزه‌ها و بر عهده گرفتن مالکیت صد در صدی آنها را به سرمایه‌گذاران خارجی می‌دهد. البته، برخی از حوزه‌ها نیز وجود دارند که صرفا عمانی‌ها می‌توانند در این حوزه‌ها سرمایه‌گذاری کنند که آن هم با داشتن کفیل عمانی قابل حل است.

معرفی انواع شرکت‌ها برای مهاجرت از طریق ثبت شرکت در عمان

بدیهی است که برای ثبت شرکت در عمان، شرکت شما باید جزو گروه شرکت‌های مجاز برای ثبت قرار داشته باشد. در زیر انواع شرکت‌هایی را که می‌توانید در این کشور ثبت کنید، برایتان شرح داده‌ایم:

  • شرکت مشارکت محدود
  • شرکت با مسئولیت محدود
  • شرکت سهامی عام
  • شرکت سهامی
  • هولدینگ، شعبه شرکت‌های خارجی
  • شرکت نمایندگی و شرکت سرمایه‌گذاری مشترک
  • شرکت تجاری
  • شرکت گردشگری
  • دفتر نمایندگی بازرگانی
  • شرکت خدماتی
  • مالکیت انحصاری شرکت ممتاز
  • دفترشعبه/ دفتر نمایندگی

در میان تمامی شرکت‌های مجاز شرکت سهامی عام در عمان از محبوبیت زیادی برخوردار است. چرا که شرایط ایده‌آلی را در اختیار سرمایه‌گذاران خارجی قرار می‌دهد. این نوع شرکت دارای مجوزاتی است که در ۴ سطح زیر قرار می‌گیرند: سطح ممتاز یا درجه یک، درجه دو، درجه سه و درجه چهار. سرمایه‌گذاران خارجی در صورت تمایل برای ثبت شرکت در این کشور باید مجوز مربوط به درجه ممتاز یا درجه یک را داشته باشند.

شایان ذکر است که ثبت شرکت درجه ممتاز در کشور عمان به آن دسته از مشاغل صنعتی بزرگ، معادن، تولیدات انبوه، کارخانه‌ها و پروژه‌های بزرگ مربوط می‌شود. البته، شهروندان غیرعمانی در زمینه‌های ارزی، صرافی و بورس قادر به فعالیت نیستند. یک نکته هم اینکه برای ثبت شرکت با مجوز ممتاز وجود حداکثر ۵ شریک یا سرمایه‌گذار کفایت می‌کند. در زیر برخی از مزایای ثبت شرکت در عمان با مجوز ممتاز را شرح داده‌ایم:

  • این مجوز نسبت به سایر مجوزها می‌تواند نیروی کار و حمایت‌های دولتی بیشتری را در زمینه نیروی انسانی جذب کند.
  • با استفاده از این مجوز امکان شرکت در مناقصات، انجام پروژه‌های ساختمانی و خرید و فروش ملک برای سرمایه‌گذاران فراهم است.
  • از طریق ثبت شرکت با مجوز ممتاز نیازی به داشتن شریک یا کفیل عمانی ندارید و مالکیت ۱۰۰ درصدی شرکت در اختیار شما قرار می‌گیرد.
  • انتخاب شرکا یا سهامداران بدون محدودیت سنی انجام می‌شود.

البته، شرکت با مسئولیت محدود نیز جزو متداول‌ترین شرکت‌هایی است که همه ساله به تعداد زیادی در کشور عمان به ثبت می‌رسد. به همین دلیل شرایط ثبت این شرکت را در اینجا برایتان شرح داده‌ایم:

شرایط شرکت با مسئولیت محدود: این شرکت از جمله متداول‌ترین شرکت‌ها در کشور عمان به شمار می‌رود که متقاضیان زیادی دارد. این نوع از شرکت تجارتی است که مالکیت آن به صورت سهام موجود در سرمایه شرکت تعیین می‌شود. به عبارت دیگر، در این نوع تجارت مسئولیت سهامداران متناسب با سرمایه یا سهام آنها در شرکت تعیین می‌شود.

لازم به ذکر است که مدیران شرکت‌های با مسئولیت محدود ممکن است از میان سهامداران انتخاب نشود. وظیفه مدیر در این نوع از شرکت‌ها مدیریت محتاطانه شرکت است. توجه داشته باشید که شرکت‌های با مسئولیت محدود حتما نباید از فعالیت‌های زیر تشکیل شود: فعالیت‌های بانکی، تضمین‌های مالی یا حمل و نقل هوایی تجاری.

سهامداران این نوع از شرکت‌ها وظیفه دارند که ۱۰ درصد از سود خالص خود را پس از مالیات به عنوان ذخیره قانونی حفظ کنند. جلسه سهامداران نیز در شرکت‌های مورد نظر شش ماه پس از پایان هر سال باید برگزار شود.

علاوه بر آن، برای تاسیس شرکت با مسئولیت محدود وجود حداقل دو و حداکثر ۴۰ سهامدار الزامی است. همچنین، یک شریک عمانی با حداقل ۳۰ درصد سهام نیز باید در این شرکت‌ها حضور داشته باشد. البته شرکت‌هایی با سهامداران GCC که ۱۰۰ درصد مالکیت شرکت را بر عهده دارند، نیازی ندارند که حتما شریک عمانی داشته باشند.

هزینه‌ مهاجرت از طریق ثبت شرکت در عمان

برای ثبت شرکت در عمان یکسری هزینه‌هایی باید پرداخت کنید که میزان این هزینه بسته به نوع مجوز، نوع کسب و کار شما و شرایط دیگر تغییر می‌کند. بخشی از این هزینه به وزارت تجارت و صنعت سلطنت عمان یا MOCI پرداخت می‌شود.

توجه داشته باشید که هزینه ثبت شرکت شما متناسب با نوع مجوزی که دریافت می‌کنید، تفاوت زیادی دارد. در واقع، هنگام استفاده از مجوز ممتاز برای ثبت شرکت، هزینه شما بسیار بیشتر می‌شود. همچنين، برای هر مجوز تاسیس شرکت یک رقم پشتوانه مالی در نظر گرفته می‌شود.

علاوه بر آن، شما نیاز پیدا می‌کنید که هزینه‌های عمومی مهاجرت به کشور عمان را نیز پرداخت کنید که شامل هزینه زندگی، هزینه ویزا و... هستند.

مزایا و معایب ثبت شرکت در عمان

در بالا مزایای ثبت شرکت در عمان به واسطه مجوز ممتاز بیان شد. در اینجا قصد داریم مهمترین مزایای ثبت شرکت با هر مجوزی را شرح دهیم:

  • با ثبت شرکت در عمان می‌توانید اقامت عمان را اخذ کنید.
  • در یکی از اقتصادهای رو به رشد منطقه می‌توانید به کار و تجارت مشغول شوید و امکان تجارت آسان بین کشورهای حوزه GCC برای شما فراهم می‌شود.
  • به واسطه یکی از باارزش‌ترین ارزهای موجود یعنی ریال عمان می‌توانید به کار و تجارت بپردازید.
  • ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز خود را بدون پرداخت عوارض می‌توانید وارد کنید.
  • به ثبات سیاسی دست می‌یابید.
  • از طرح‌های حمایتی متعددی برخوردار می‌شوید.
  • از پرداخت مالیات معاف می‌شوید.
  • قادر به افتتاح حساب بانکی بین المللی خواهید بود.
  • موقعیت تجاری استراتژیکی در اختیار شما قرار خواهد گرفت.
  • منابع طبیعی زیادی در دسترس شما قرار می‌گیرد.
  • به اقتصاد در حال توسعه و رو به رشدی دست می‌یابید.
  • برای تقویت مشاغل جدید از حمایت دولت برخوردار می‌شوید.
  • مالیات شخصی نخواهید داشت.
  • در بخش غیرنفتی مشاغل در حال رشد زیادی در دسترس شما قرار می‌گیرد.

لازم به ذکر است که ثبت شرکت در عمان معایب کمی نیز به همراه دارد که در مقابل مزایای عنوان شده در بالا اهمیت چندانی ندارد. این معایب عبارتند از: عدم صدور اقامت دائم عمان برای متقاضیان و عدم وجود امکان ثبت شرکت در تمامی حوزه‌ها.

گرفتن ویزای همراه، نوع اقامت و صدور جاب آفر چه شرایطی دارد؟

متقاضیان ثبت شرکت به طور معمول پس از گرفتن اقامت در عمان از طریق ثبت شرکت، طی کردن مراحل اداری و گرفتن مجوزات مربوطه یک کارت اقامت یا ID CARD دریافت می‌کنند. در این مقاله قصد داریم نوع اقامت و مدت آن را برای متقاضیان اصلی، اعضای خانواده و نیروی کار او بررسی کنیم:

نوع اقامت متقاضیان اصلی ثبت شرکت: در ابتدای تاسیس شرکت متقاضیان می‌توانند ویزای یک ساله دریافت کنند که یک سال دیگر نیز قابل تمدید است. بعد از گذشت این مدت متقاضیان می‌توانند حتی ۲ سال دیگر ویزای خود را تمدید کنند.

اعضای خانواده سرمایه‌گذار: پس از اینکه متقاضی اصلی شرکت مجوزهای خود را دریافت و شروع به کار کرد، اعضای خانواده او قادر خواهند بود پس از دریافت ویزای ۲ ساله عمان به این کشور مهاجرت کنند. سپس، در صورت واجد شرایط بودن امکان تمدید دو ساله‌ی ویزا برای آنها فراهم می‌شود. توجه داشته باشید که فرزند دختر بدون محدودیت سنی و فرزند پسر تا ۲۱ سالگی می‌تواند ویزای خود را از این کشور دریافت کند.

جاب آفر و نیروی کار: صاحبان شرکت پس از اینکه کسب و کار خود را راه‌اندازی کردند، می‌توانند با صدور جاب آفر برای شرکت خود نیروی خارجی پذیرش کنند. یکی از شروط این کار خرید یا اجاره مکانی قانونی برای کسب و کار آنها است. نیروی کار شما در این صورت می‌تواند ویزای دو ساله دریافت کند و دو سال نیز حق تمدید دارد.

مراحل ثبت شرکت در عمان

لازم به ذکر است که ثبت شرکت در عمان دارای روند پیچیده‌ای است که در این مقاله بدان اشاره خواهیم کرد:

یافتن شریک محلی: سرمایه‌گذاران خارجی ملزم به رعایت یک بند اجباری هستند که آن یافتن شریک محلی با حداقل سهام ۵۱ درصد است. در واقع، دولت عمان یافتن یک شریک عمانی قابل اعتماد و انجام خدمات جامع تشکیل شرکت برای دستیابی به اهداف را برای متقاضیان ثبت شرکت الزامی کرده است.

انتخاب زمینه فعالیت: تعیین مقررات و الزامات راه‌اندازی کسب و کار امکان دارد توسط ماهیت تجارت و بخش انتخابی برای سرمایه‌گذاری تعیین شود. این ماهیت فعالیت شماست که زمینه فعالیتتان را مشخص می‌کند. برای مثال زمینه فعالیت شما می‌تواند حسب ماهیت آنها مواردی از قبیل شرکت خدماتی، گردشگری، ساختمانی و مهندسی و... باشد.

ثبت مجوز: با توجه به اینکه آغاز شرایط ثبت شرکت نیاز به چندین تاییدیه و مجوز دارد، شما نیاز به تکمیل اسناد خود جهت به دست آوردن مجوزها، تاییدیه‌ها و ثبت نام‌ها در سریعترین زمان ممکن دارید.

عوامل موثر در ثبت شرکت در عمان

متقاضیان ثبت شرکت برای راه‌اندازی شرکت خود نیاز دارند عوامل موثر در ثبت شرکت را شناسایی کنند. این عوامل عبارتند از:

عوامل تجاری:

با توجه به اینکه کشور عمان یکی از اعضای اتحادیه عرب و بخشی از شورای همکاری خلیج فارس است، اداره مشاغل آن به واسطه قانون سلطان‌نشین این کشور انجام می‌شود. ماهیت اداره این مشاغل نیز شباهت زیادی به سایر کشورهای خاورمیانه دارد.

در طی چند دهه گذشته کشور عمان جهت جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی در طیف گسترده‌ای از صنایع از سیاست‌های اقتصادی منطقی استفاده می‌کند. با وجود اینکه سرمایه‌گذاری در عمان ممکن است در قسمت‌های خاصی برای شرکت‌های خارجی جذابیت داشته باشد اما نباید از موانع دیوان سالاری در این کشور غافل شد. برخی از این موانع عبارتند از: مشکل در اخذ ویزا و مجوز برای کارگران خارجی و شکاف بین دولت و بخش خصوصی.

توجه داشته باشید که بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی نیاز به روبرو شدن با سیاست عمان دارند. از جمله این سیاست‌ها می‌توان تعیین سهمیه برای اتباع عمان را نام برد.

از سایر عوامل تجاری که در ثبت شرکت در عمان باید در نظر گرفته شوند، می‌توان موارد ذیل را نام برد: صنعت و نوع مشاغلی که قرار است انجام شود، ملیت افراد، حضور توافق نامه‌ها یا روابط تجاری موجود.

موقعیت مکانی شرکت ثبت شده در عمان

برای ثبت شرکت در مناطق آزاد نظیر عمان موقعیت مکانی از اهمیت خاصی برخوردار است. البته، شهرها و مناطق مختلف قوانین جدیدی دارند که همه ساله در حال تغییر است. به عبارت دیگر هر شهر و منطقه‌ای قوانین، هزینه‌ها و شرایط در دسترس بودن متفاوتی دارد.

زبان تجارت در عمان: همانطور که می‌دانید کشور عمان دارای زبان رسمی عربی است و مردم این کشور به زبان عربی صحبت می‌کنند. با این وجود، زبان‌هایی از قبیل انگلیسی، بلوچی، اردو و برخی از گویش‌های هندی و زبان‌های فرعی نیز در کشور موردنظر رواج دارد.

در این کشور زبان انگلیسی برای مقاطع دبیرستان تدریس می‌شود و به طور گسترده در جامعه تجاری آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع، تجارت در کشور عمان با دو زبان عمده عربی و انگلیسی انجام می‌شود.

چگونگی ثبت شرکت در عمان

در هنگام مهاجرت از طریق ثبت شرکت در عمان بهتر است از چگونگی ثبت شرکت در این کشور آگاهی داشته باشید تا در سریعترین زمان ممکن نسبت به ثبت شرکت خود اقدام کنید. این مراحل در زیر آمده است:

در ابتدا پرونده و مدارک شما مورد بررسی قرار می‌گیرد تا از کامل بودن آن اطمینان حاصل شود.

مدارک شما به اتاق صنعت و بازرگانی عمان یا OCCI و وزارت تجارت و صنعت MOCI فرستاده می‌شود تا در آنجا بررسی و ثبت شود.

پس از آن شما باید دنبال اجاره‌ یا خرید یک دفتر/کارگاه/ کارخانه باشید و مجوزات لازم برای آن را از شهرداری بگیرید.

در نهایت شما با گرفتن ویزای خود و افتتاح حساب می‌توانید شرکت خود را به ثبت برسانید. البته، افتتاح حساب و ثبت تجارت در وزارت صنعت و تجارت دارای شرایطی است که در زیر به شرح آنها می‌پردازیم:

سپرده سرمایه اولیه در بانک و افتتاح حساب سرمایه: متقاضیان پس از ارسال اسناد خود به کشورعمان در مرحله بعدی باید حسابی برای خود افتتاح کنند تا به وسیله آن بتوانند هزینه اولیه تاسیس را پرداخت کنند. چرا که در هنگام ثبت شرکت در این کشور پرداخت سرمایه در زمان ثبت نام الزامی است. بنابراین، اعضای موسس شرکت موظف به واریز حداقل سرمایه مورد نیاز متناسب با وضعیت سهامداران خارجی خود هستند.

ثبت تجارت در وزارت صنعت و تجارت: در این مرحله شرکت باید نسبت به انتخاب یک نام مناسب جهت تصویب و ارسال آن به وزارت بازرگانی و صنایع اقدام کند. این نام باید مختص شرکت تاسیس بوده و در جای دیگر استفاده نشود. توجه داشته باشید که شرکت‌هایی که در نام تجاری آنها از کلمه عمان استفاده می‌شود، نیاز به سرمایه اولیه بیشتری دارند.

برای ثبت شرکت در عمان چه مدارکی نیاز دارید؟

بدیهی است که برای ثبت شرکت در عمان شما نیاز به ارائه مدارکی خواهید داشت‌که مهم‌ترین آنها در زیر عنوان شده‌اند:

  • مدارک شخصی از قبیل گذرنامه با حداقل ۷ ماه اعتبار، عکس، کارت شناسایی و کارت پایان خدمت برای آقایان
  • گواهی عدم سوء پیشینه ترجمه شده به زبان عربی
  • گزارش رسمی گردشگری مالی شرکت مادر در ۵ سال اخیر در صورت وجود
  • اسناد ادغام شرکت، پروانه تجارت، گواهی تاسیس و غیره مخصوص سهامداران شرکتی
  • طرح تجاری
  • تکمیل و ارائه فرم Commercial Registration
  • مدارک افتتاح حساب در یک بانک در عمان
  • کپی گذرنامه یا کارت شناسایی تمام امضا کنندگان در نظر گرفته شده‌ی مجاز
  • تایید فرم مجاز امضا کننده، با نام و نمونه امضاهای هر امضا کننده مجاز تولید شده
  • فرم‌های استاندارد ثبت شرکت از قبیل قرارداد موسسه اساسنامه
  • درخواست مجوزهای خاص بسته به فعالیت‌های شرکت
  • گواهی سپرده سرمایه اولیه از بانک
  • تفاهم‌نامه و اساسنامه
  • گواهی ثبت مالیات
  • گواهی سپرده اولیه
  • فرم ثبت شرکت معرفی شده
  • گواهی عضویت اتاق بازرگانی و صنعت
  • هزینه ثبت شرکت در عمان: توجه داشته باشید که در هنگام ثبت نام در وزارت تجارت و صنعت این هزینه متناسب با درجه شرکت تعیین می‌شود. این درجه‌بندی به ترتیب سرمایه اولیه نزولی از درجه عالی تا درجه چهار متفاوت است

تمامی مدارک بالا باید رسمی و محضری باشند و ترجمه آنها به عربی ضروری است. علاوه برآن، مجوزهایی نیز در هنگام ثبت شرکت در عمان نیاز خواهید داشت که این مجوزها از طریق ارسال اسناد زیر در شهرداری مسقط قابل دریافت هستند:

  • قرارداد اجاره شرکت
  • اساسنامه شرکت از قبیل تفاهم نامه و اساسنامه
  • گواهی وابستگی اتاق بازرگانی و صنایع
  • مجوز آژانس در صورت وجود
  • هزینه ثبت شرکت در عمان

ویژگی مناطق آزاد در عمان

بهتر است بدانید که سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد کشور عمان روش مناسبی برای رونق گرفتن کسب و کار شماست. این مناطق یا شهرها عبارتند از: بنادر قابوس، دقم و صلاحه.

از میان شهرهایی که در بالا عنوان شدند، شهر صلاحه به علت برخورداری از نفت و بسیاری مزایای دیگر محل مناسبی برای سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود. در واقع، این شهر محل ورود و خروج بسیاری از کالاهای کشور عمان و توزیع بیشتر کالاها در این کشور است.

نتیجه گیری

مهاجرت از طریق ثبت شرکت در عمان یکی از روش‌هایی است که علاوه بر فراهم ساختن اقامت موقت برای متقاضیان می‌تواند سود زیادی نیز به همراه داشته باشد. در این مقاله از فکر برتر به طور مفصل درباره این موضوع بحث شد. با این وجود، چنانچه شما نیاز به راهنمایی بیشتری داشته باشید، مشاوران ما در این وبسایت آماده‌ی پاسخگویی و ارائه خدمات به شما هستند.

واحدهای ثبتی

تغییرات: 09129352517
تاسیس: 09128578441
عمان: 09128330765
برند: 09129350317
کارت بازرگانی: 09120907459
کد اقتصادی و ارزش افزوده: 09128348466
طرح صنعتی: 09128394102
اختراع و دانش بنیان: 09128579331

تماس با ما

جردن بالاتر از اسفندیار پ۱۴۱ طبقه سوم (جهت مراجعه حضوری)
تهران، خیابان فاطمی، روبروی سازمان آب، پلاک 223، ساختمان فکر برتر
تلفن: 42143-021
021-42017
021-42037000
09128330765

بهینه سازی و سئو توسط شرکت سئو ایران