سریعترین روش برای ثبت شرکت

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

کسب و کارهای مختلف گاهی برای باقی ماندن در عرصه رقابت، انجام پروژه‌های بزرگ و همکاری با سرمایه‌گذاران نیاز دارند از سریعترین روش برای ثبت شرکت استفاده کنند. قوانین اداره ثبت شرکت‌ها به طورمعمول مالک یا مالکان را ملزم به رعایت چهارچوب قانونی در راستای ثبت شرکت‌ها می‌کند.

امروزه برای ثبت هر شرکتی دو روش مراجعه حضوری و ثبت آنلاین در پیش پای متقاضیان قرار دارد. البته با توجه به شرایطی لزوم ثبت رسمی شرکت‌ها هم وجود دارد که در هنگام استفاده از هر دو روش ثبت شرکت باید رعایت شوند. این شرایط عبارتند از: گستردگی فعالیت‌های اقتصادی در زمینه‌های مختلف، تنوع انواع کسب و کارها و نظام‌مند شدن فعالیت‌ها. در این مقاله به شرح سریعترین روش برای ثبت شرکت با رعایت مراحل قانونی می‌پردازیم.

ثبت شرکت چگونه انجام می‌شود؟

پس از اینکه درباره نوع شرکتی که قصد تاسیس آن را دارید، به توافق رسیدید و متناسب با آن تعداد شرکا را مشخص کردید، می‌توانید برای ثبت شرکت به صورت آنلاین اقدام کنید. بدین منظور می‌توانید از سامانه اداره کل ثبت شرکت‌ها و موسسات غیر تجاری استفاده کنید.

مراحل کار نیز به این صورت است که پس از ثبت نام در سایت، مطابق خواسته‌ی سیستم مراحل بعدی را طی می‌کنید. البته، بهتر است قبل از اینکار مدارک مورد نیاز را آماده کنید. این مدارک عبارتند از: تصمیم درباره نام شرکت (۵ انتخاب)، موضوع و فعالیت شرکت، آدرس و محل کار شرکت (همراه با کد پستی) و سرمایه اولیه.

توجه داشته باشید که یک شرکت برای ثبت حداقل به دو نفر نیاز دارد و در اکثریت شرکت‌ها یک نفر قادر به تاسیس شرکت نیست. نکته دیگر این است که یک شخص حقیقی نمی‌تواند در مناقصات شرکت کند و پروژه‌هایی را بپذیرد که کارفرمای آنها دولتی است. بنابراین یکی از شرکا حتما باید یک شخص حقوقی باشد.

شاید این موضوع به فکرتان برسد که علت به وجود آمدن انواع شرکت‌ها در چیست؟ در جواب این سوال می‌توانیم بگوییم که ثبت شرکت‌ها اغلب برای انسجام فعالیت‌های چند شریک و با اهداف گوناگون انجام می‌شود. به همین دلیل انواع شرکت‌ها به وجود آمده‌اند. البته، از میان تمامی انواع شرکت‌ها، تعدادی از آنها از قبیل شرکت سهامی خاص، شرکت با مسئولیت محدود و شرکت دانش بنیان بیشتر تاسیس می‌شوند.

شما می‌توانید برای سرعت بخشیدن به امور ثبت شرکت مورد نظر خود یک شرکت آماده را خریداری کنید. در مورد مشخصات شرکت نیز از قبیل نام، آدرس و... نباید هیچگونه نگرانی به دل خود راه بدهید. چرا که تمامی این مشخصات قابل تغییر هستند. شما حتی قادر خواهید بود که نوع شرکت را نیز عوض کنید. برای مثال، شرکت با مسئولیت محدود را بنا به سلیقه‌ی خود مبدل به شرکت سهامی خاص کنید.

ثبت شرکت چه مزایایی دارد؟

اگر در نظر دارید که شرکتی را برای خود ثبت کنید اما در این مورد مردد هستید، می‌توانید از مشاوران ما در فکر برتر راهنمایی بگیرید. با انجام این کار شما بدون فوت وقت و با سریعترین روش برای ثبت شرکت اقدام به تاسیس شرکت خواهید کرد. در این مقاله قصد داریم برخی از مزایای تاسیس شرکت را برایتان شرح دهیم:

  • در ثبت شرکت و به هنگام تنظیم اوراق اداری تمامی اطلاعات در زمینه سهم شرکا در اساسنامه و شرکت‌نامه نوشته می‌شود. این باعث می‌شود که سهامداران در آینده در مورد تقسیم سود شرکت مشکلی نداشته باشند.
  • ثبت شرکت سبب می‌شود که کسب و کار شما جلوه حقوقی و قانونی به خود بگیرد. در نتیجه شما هنگام عقد قرارداد با مجموعه‌های دولتی و خصوصی و مذاکره با آنها می‌توانید به طور قانونی اقدام کنید. به طور معمول، مجموعه‌های دولتی نسبت به اشخاص حقیقی بی اعتماد هستند. بنابراین، با ثبت شرکت و تبدیل شدن به شخص حقوقی می‌توانید اعتماد آنها را جلب کنید.
  • با ثبت شرکت از حمایت قانون برخوردار می‌شوید. در نتیجه، مشتریان بیشتری مشتاق خرید از شما هستند که نتیجه آن ایجاد تعامل بیشتر است.
  • با ثبت شرکت امتیازاتی نظیر وام و تسهیلات به شما تعلق می‌گیرد.
  • امکان شرکت در مناقصات و مزایده‌های مختلف با ثبت شرکت برای شما فراهم می‌شود.
  • شما با ثبت شرکت می‌توانید از دولت جواز کار دریافت کنید

مراحل سریعترین روش برای ثبت شرکت

برای اینکه اقدامات لازم در زمینه ثبت شرکت را در سریعترین زمان ممکن انجام دهید، مراحلی وجود دارند که در این مقاله به ذکر آنها می‌پردازیم:

  • حق دریافتی تعیین نام را واریز و تمامی اطلاعات فردی و حقوقی متقاضی را ثبت کنید.
  • برای شرکت خود نامی انتخاب کنید.
  • به بخش پذیرش مراجعه کنید تا کارشناس این بخش اطلاعات شما را به عنوان متقاضی ثبت کند. چنانچه تمامی اطلاعات شما تکمیل باشد از کارشناس مورد نظر یک رسید و یک نسخه از مرحله پذیرش دریافت می‌کنید.
  • کارشناس پذیرش باید اطلاعات اولیه شما وارد سیستم کند. سپس، شما باید به عنوان متقاضی صحت این اطلاعات را تایید کنید. پس از انجام این کار درخواست شما برای ادامه فرآیند ثبت شرکت و به منظور تعیین نام نهایی و تعیین کارشناس ارسال خواهد شد. در نهایت اولویت‌های ارائه شده توسط متقاضی درباره نام شرکت توسط کارشناس بررسی و یکی از آنها انتخاب می‌شود.
  • کارشناس ممیزی خود را تعیین کنید.
  • کارشناسی تاسیس را بررسی کنید.
  • سرپرستی را بررسی کنید.
  • پس از اینکه پرونده شما تشکیل  و به بخش حسابداری ارجاع شد، شما موظف به پرداخت هزینه ثبت و درج اطلاعات هستید.
  • در این مرحله تمامی مدارک و پرونده شما به صورت یک کارتابل به دفتر ثبت تاسیس انتقال می‌یابد و در دفاتر ثبت نوشته می‌شود. توجه داشته باشید که امضای تمامی این مدارک برای تثبیت هویت شما الزامی است. در این مرحله شماره ثبت تقاضای شرکت نیز تعیین می‌شود.
  • در مرحله بعدی شما باید تمامی مدارک پیش‌نویس را برای دریافت نسخه پاکنویس به دبیرخانه تحویل دهید. در این نسخه تاریخ صدور و شماره ثبت باید نوشته شوند.
  • در ادامه مراحل باید با در دست داشتن نسخه‌ی اصلی و پاکنویس مدارک به ریاست یا معاون اداره مراجعه و از آنها امضا دریافت کنید. سپس، دوباره به دبیرخانه مراجعه می‌کنید تا روند ثبت نام شما کامل شود. متقاضی در طی این مرحله نسخه اصلی را با یک مهر برجسته کامل‌تر می‌کند.
  • در مرحله آخر نیز فرم تعیین نام را تکمیل و حق تعیین نام را پرداخت می‌کنید.

معرفی انواع شرکت‌های قابل ثبت

همانطور که می‌دانید متناسب با نوع، میزان فعالیت و تعداد شرکا شرکت‌های قابل تاسیس زیادی وجود دارند که در زیر به معرفی آنها می‌پردازیم:

  1. شرکت‌های سهامی: این شرکت‌ها می‌توانند عام یا خاص باشند که تشکیل شرکت سهامی خاص به صورت تجاری یا غیر تجاری انجام می‌شود. تعداد اعضای این شرکت نیز باید شامل سه سهامدار، دو بازرس و یک عضو علی البدل باشد. در مقابل، شرکت سهامی عام قرار دارد که در آن افراد متناسب با سهام خود مسئولیتی را بر عهده می‌گیرند. این شرکت‌ها بیشتر در زمره شرکت‌های بازرگانی قرار می‌گیرند.
  2. شرکت با مسئولیت محدود: سهامداران این شرکت حداقل باید دو نفر باشند. دقت کنید که فعالیت این شرکت‌ها تجاری نیست.
  3. شرکت تضامنی: در این شرکت‌ها حتی در صورت نداشتن فعالیت تجاری نیز باید با برند تجاری ثبت شوند. تعداد سهامداران در شرکت تضامنی نیز حداقل دو نفر است.
  4. شرکت مختلط غیر سهامی: این شرکت‌ها ترکیبی از شرکت‌های تضامنی و شرکت با مسئولیت محدود هستند و جهت امور تجاری بین یک یا چند نفر با مسئولیت محدودتر به وجود می‌آیند.
  5. شرکت مختلط سهامی: این شرکت‌ها نیز مشابه شرکت‌های غیر سهامی هستند.
  6. شرکت نسبی: اعضای این شرکت‌ها بیش از دو نفر است که متناسب با سهام و میزان سرمایه‌گذاری خود در شرکت به فعالیت مشغول هستند.
  7. شرکت تعاونی تولید و مصرف: در این نوع شرکت حداقل میزان سرمایه سهامداران باید ۵۰ درصد باشد. در شرکت‌های موردنظر علاوه بر سرمایه‌داران و سهامدارن، دستگاه‌های دولتی نیز قادر هستند نقش ویژه‌ای در آن ایفا کنند و به عنوان سهامدار در شرکت فعالیت داشته باشند.
  8. شرکت‌های غیر تجاری یا مدنی: تشکیل این شرکت‌ها با اجتماع و مشارکت تعدادی از سهامداران بر امور واحد انجام می‌شود که سود آنها بر اساس میزان سرمایه‌گذاری تعیین می‌شود. شایان ذکر است که مالکیت سرمایه در این شرکت‌ها نمی تواند به شخص حقوقی واگذار گردد و هر شخص مالک سرمایه خودش است.

راهنمای سریعترین روش ثبت شرکت

از ارکان مهم ثبت شرکت می‌توان به لوکیشن آن اشاره کرد که دریافت تاییدیه آن از اداره پست الزامی است. شما باید هنگام ارائه آدرس شرکت خود به سازمان ثبت شرکت‌ها آدرس یک مکان تجاری را ارائه دهید. با این وجود، این مکان می‌تواند استیجاری نیز باشد که در این صورت ارائه قرارداد رسمی آن الزامی است.

چنانچه شما نیاز به تاسیس شعبه‌های مختلفی برای شرکت خود در استان‌های مختلف داشته باشید، باید مراحل ثبت را در همان استان انجام دهید. در واقع، ثبت در مرجع به تنهایی نمی‌تواند ثبت شعبه‌های مختلف را نیز مورد تایید قرار دهد.

از سایر ارکان ثبت شرکت می‌توان به تعیین سهامداران و اعضای هیئت مدیره اشاره کرد. بدین منظور باید مدارک هویتی این افراد به اداره ثبت ارسال شود. به طور کلی، ۶ نوع سهام برای سهامداران وجود دارد که عبارتند از: سهام بی نام، سهام با نام، سهام ممتاز، سهام نقدی، سهام انتفاعی و سهام جایزه.

علاوه بر آن، در هنگام ثبت شرکت شما باید برای اوراق بهادار خود یک حق امضا تعیین کنید. سپس، با پر کردن فرم مخصوص ثبت شرکت مراحل اداری آن را طی کنید.

مهم‌ترین نکاتی که در هنگام ثبت شرکت باید بدان توجه داشته باشید

شما باید به عنوان متقاضی، هنگام استفاده از سریعترین مسیر برای ثبت شرکت نکاتی را مد نظر داشته باشید تا در آینده شرکت شما مشکلی نداشته باشد. ما در این مقاله به ذکر برخی نکات مهم در رابطه با ثبت شرکت‌ها پرداخته‌ایم:

  • برای ثبت هر شرکتی وجود دو نفر سهامدار الزامی است.
  • هیئت مدیره و مدیرعاملی که برای شرکت انتخاب می‌شوند، نباید دارای سوء پیشینه‌ی کیفری باشند.
  • شما می‌توانید اعضای هیئت مدیره را از میان افراد سهامدار یا بدون سهام انتخاب کنید و در این مورد محدودیتی وجود ندارد.
  • اوراق بهادار و عادی می‌تواند حق امضای متفاوتی داشته باشد.
  • ارائه تاییدیه پست برای کدپستی شرکت یک امر الزامی است.
  • در شرکت با مسئولیت محدود تعداد اعضای هیئت مدیره بایستی بیش از یک نفر و در شرکت سهامی خاص بیش از دو نفر باشد.
  • تعداد شرکا و سهامدارن در شرکت با مسئولیت محدود حداقل دو نفر و در شرکت سهامی خاص حداقل ۳ نفر است.
  • بلوکه شدن ۳۵ درصد از سرمایه شرکت برای شرکت‌های سهامی خاص الزامی است که تا زمان چاپ روزنامه تاسیس ادامه می‌یابد.
  • شما می‌توانید مدیرعامل شرکت خود را از میان سهامداران انتخاب نکنید.
  • در هنگام ثبت شرکت هرگونه فعالیت هرمی و بازاریابی شبکه‌ای ممنوع است.
  • هنگام اقدام به ثبت شرکت با سریعترین روش توجه داشته باشید که قوانینی از قبیل قوانین مالیاتی، قوانین سهامداری و مدیریت شرکت را به خوبی رعایت کنید. سعی کنید قبل از ثبت شرکت درباره این قوانین تحقیقات لازم را انجام دهید و در صورت دارا بودن شرایط نسبت به ثبت شرکت خود اقدام کنید.
  • سعی کنید موانع قانونی ثبت شرکت را بشناسید و آنها را برطرف کنید.

مقدمات ثبت شرکت

متقاضیانی که قصد فعالیت در زمینه‌های مختلف تجاری و اقتصادی را دارند، در ابتدا نیاز به ثبت شرکت دارند. چرا که با ثبت شرکت فعالیت‌های شما با نظم خاصی همراه شده و سامان‌دهی آنها آسانتر می‌شود.

علاوه بر آن، هنگام استفاده از این شرکت ثبت شده اعتماد نهادهای مختلف و مشتریان به شما بیشتر می‌شود. در نتیجه آنها اشتیاق بیشتری برای استفاده از خدمات شما خواهند داشت. همچنین، ثبت شرکت به شما امکان شرکت در مزائدهه و انجام قانونی فعالیت‌های مدنظر را می‌دهد.

در کشورمان در رابطه با ثبت شرکت قوانینی وضع شده است که عمل به آنها ضروری است. یکی از این قوانین استفاده از یک شخص حقوقی به عنوان مدیر عامل شرکت است. شما می‌توانید برای آشنایی با سایر قوانین ثبت شرکت با مشاوران فکربرتر به صورت تلفنی صحبت کنید.

قرارداد ثبت شرکت‌ها از نظر ماهَوی چه شرایطی دارد؟

بسیاری از افراد به هنگام راه‌اندازی کسب و کار خود، وعده‌های خود را به صورت کتبی و شفاهی مطرح می‌کنند. این وعده‌ها ممکن است به فعالیت‌های شرکت در آینده مربوط شود. چنانچه شما نسبت به ثبت شرکت اقدام نکنید این وعده‌ها ارزش قانونی ندارد.

ثبت شرکت باعث می‌شود که وعده‌های شما به یکدیگر همراه با تعهد باشد‌. دقت کنید که یکی از شرایط ثبت شرکت به صورت قانونی عاقل و بالغ بودن شرکا است. در غیر اینصورت شراکت نامه شما باطل می‌شود.

مراحل ثبت شرکت

همانطور که می‌دانید ثبت هر شرکتی نیاز به طی کردن یکسری مراحل اداری دارد که در زیر این مراحل را برایتان شرح می‌دهیم:

  • انتخاب نوع شرکت مورد نظر
  • تعیین شرکای اصلی یا سهامدارهای اصلی شرکت
  • مشخص کردن میزان سرمایه اولیه شرکت
  • انتخاب موضوع فعالیت مناسب برای شرکت
  • ارائه چارت سمت اعضای شرکت مورد نظر شما در اداره ثبت شرکت‌ها
  • آماده کردن مدارک لازم مطابق چک لیست مورد نیاز موجود در اداره ثبت شرکت‌ها
  • ثبت درخواست به صورت اینترنتی
  • ارسال مدارک مورد نظر به همراه نامه تایید نام شرکت مورد نظر
  • مراجعه به اداره جهت امضای ورقه‌های مربوطه و ثبت شرکت
  • پرداخت هزینه مربوط به روزنامه رسمی و روزنامه کثیرالانتشار شرکت
  • پس از اینکه تمامی مراحل فوق را انجام دادید با دریافت کد اقتصادی یا مالیاتی شرکت می‌توانید فعالیت خود را آغاز کنید.

شرایط اعضا و سهامدارن برای ثبت شرکت

برای ثبت شرکت در ایران تمامی اعضا و سهامداران باید در رده سنی بالای ۱۸ سال قرار بگیرند. البته، این قانون در بسیاری از کشورهای خارجی هم رعایت می‌شود.

شایان ذکر است که در برخی موارد خاص جهت ثبت شرکت‌های مشخصی شرایط سنی بالاتری مورد نیاز است. چرا که انجام برخی تجارت‌ها و معامله‌های ویژه ممکن است برای افراد ۱۸ ساله اندکی دشوار باشد.

علاوه بر آن از سایر شرایط سهامداران، اعضای شرکت و مدیر عامل برای ثبت شرکت می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • دارا بودن تابعیت ایرانی
  • عدم عضویت در شرکت‌های دیگر
  • متعهد بودن در برابر قوانین جمهوری اسلامی ایران
  • ارائه درخواست کتبی
  • دارا بودن حداقل سهام مورد نیاز
  • عدم ممنوعیت قانونی فرد
  • نداشتن سوء پیشنه کیفری

مدارک مورد نیاز هنگام استفاده از سریعترین روش برای ثبت شرکت

چنانچه شما مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت‌ها را به صورت آماده داشته باشید، می‌توانید به طور سریع شرکت خود را ثبت کنید. در زیر مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت را ذکر کرده‌ایم:

  • کپی کارت ملی و شناسنامه تمامی شرکا
  • شرکت نامه
  • تقاضانامه شرکت
  • کد ثنا برای تمامی اعضای هیئت مدیره
  • تاییده کدپستی از اداره پست شهر
  • آماده سازی اساسنامه تکمیل شده شرکت
  • تعیین حق امضای شرکت
  • تعیین سمت و سهام هرکدام از سهامداران
  • ارائه ۵ انتخاب برای نام شرکت (دقت کنیدکه نام شرکت حداقل باید ۵ سیلابی باشد)
  • ارائه مجوزهای مورد نیاز برای شرکت‌های خاص
  • ارائه وکالتنامه از یک وکیل معتبر
  • ارائه فیش بانکی معادل ۳۵ درصد از سرمایه اولیه شرکا برای شرکت‌های سهامی خاص
  • ارائه دو نسخه از صورتجلسه مجمع عمومی و موسسین شرکت به همراه صورتجلسه هیئت مدیره

توجه داشته باشید که شرکت‌های مختلف نیاز به یکسری مدارک خاصی نیز دارند. مدارکی که در بالا به آنها اشاره شد، توسط تمامی انواع شرکت‌ها باید ارائه شوند.

حاصل سخن

در شرایطی شما نیاز دارید که از سریعترین راه برای ثبت شرکت استفاده کنید. در چنین حالتی اگر شما به خاطر عجله در کار مراحل قانونی ثبت شرکت را طی نکنید، ممکن است شرکت شما در آینده دچار مشکل شود. در این مقاله بیشتر شرایط و پیش نیازهای مورد نیاز برای ثبت شرکت را شرح دادیم تا شما با خیال آسوده نسبت به ثبت شرکت اقدام کنید.

واحدهای ثبتی

تغییرات: 09129352517
تاسیس: 09128578441
عمان: 09128330765
برند: 09129350317
کارت بازرگانی: 09120907459
کد اقتصادی و ارزش افزوده: 09128348466
طرح صنعتی: 09128394102
اختراع و دانش بنیان: 09128579331

تماس با ما

جردن بالاتر از اسفندیار پ۱۴۱ طبقه سوم (جهت مراجعه حضوری)
تهران، خیابان فاطمی، روبروی سازمان آب، پلاک 223، ساختمان فکر برتر
تلفن: 42143-021
021-42017
021-42037000
09128330765

بهینه سازی و سئو توسط شرکت سئو ایران